PA#10: lawinegevaar daalt, weekend zonnig

PA#10: lawinegevaar daalt, weekend zonnig

Nu de jetstream de Alpen met rust laat en de grootste sneeuwaccumulaties achter ons liggen kunnen we de balans opmaken van een storm die zondag in hartje Spanje voor sneeuw zorgde op de snelwegen, welke op maandag de Italiaanse Piemonte onderdompelde in een dikke bak met sneeuw en in de nacht naar dinsdag middels een instromend koufront vanuit het zuidwesten nog eens voor sneeuw zorgde in de Franse Zuidalpen en de rest van de Zuidalpen. Het was een bijzondere storm en ik raad je zeker aan om nog eens dit bericht terug te lezen. Maar wil je je vooral focussen op de toekomst dan in hier de korte samenvatting: de rust keert terug, er is nog heel veel poeder te vinden in het zuidwesten en zuiden van de Alpen, het lawingevaar daalt langzaam, komende dagen zonnig en pas vanaf zondag/maandag nieuw stormgeweld. PA#10 is kortom nog steeds AAN en volgende week volgt PA#11. In dit bericht:

  • plaatjes zeggen meer dan woorden
  • lawinegevaar daalt langzaam
  • rustig en zonnig weekend
  • where to go?
  • lange termijn: nieuwe storm

Plaatjes zeggen meer dan woorden

Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar allereerst vind ik dat het beter is als je zelf richting de Piemonte rijdt om het sneeuwgeweld zelf te aanschouwen en ten tweede denk ik dat beelden meer zeggen dan mijn woorden.

Lawinegevaar daalt langzaam

Door de enorme sneeuwmassa’s zien we dat de sneeuw zich aan het zetten is. Een pak sneeuw van 1 tot 2 meter zet zich nu eenmaal makkelijker dan drie dunne lagen van nog geen 10 centimeter. Veel sneeuw leidt tot tijdelijk tot extreem lawinegevaar maar zal later deze week al een mooi pak sneeuw zijn geworden. Ga je komende dagen rijden:

  • kies voor gebieden met treeruns
  • vermijd afdalingen met grote, open en steile hellingen erboven
  • rijd altijd met pieper, schep en sonde
  • check je lokale lawinebericht en pas je plannen er op aan
  • rijd met poedervrienden

Rustig en zonnig weekend

Hogedruk krijgt de komende dagen meer en meer grip op de Alpen. Het is relatief fris en de zon komt er rijkelijk door. Pas tegen het einde van het weekend lijken stormdepressies hun weg weer te vinden naar de Alpen. Veel verse sneeuw, zon en het blijft koud. Poeder Alert#10 is dus nog even AAN.

Where to go?

Vorige week vrijdag presenteerde ik al mijn lijst met aanbevelingen voor Poeder Alet#10. Die lijst staat nog steeds als een huis. Wil je nog meer tips? Kijk dan naar onderstaand sneeuwkaartje van de afgelopen drie dagen, ga dan naar onze forecastpagina en bekijk eens goed welke bestemmingen hier liggen. Grote kans dat je nog wat mooie pareltjes vind om de komende dagen je geluk te gaan beproeven. Succes!

Lange termijn: nieuwe storm

Komend weekend dus mooi weer, maar na het weekend volgt er een nieuwe storm. Het exacte traject wisselt op dit moment van dag tot dag. Reken dus op poederalert#11 na het weekend en wacht met het boeken van onderdak. Het is super laagseizoen in de Alpen. Rustig aan en ik vertel je dit weekend waar je volgende week moet zijn voor PA#11.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
matthiashensbergenAuteur11 januari 2018 · 09:44

Hey Morris, wij hebben vanaf woe verlof genomen voor een shortski. Wat raad je op basis van deze weerkaarten aan? Ik heb de indruk dat wij (als pistemensen) het niet in het westen van de Alpen zullen moeten gaan zoeken? Let me know, bedankt!

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2018 · 11:36

@@matthiashensbergen bedoel je volgende week woensdag?

powfinder.com
Toerist
matthiashensbergenAuteur11 januari 2018 · 11:39

Yes!

Toerist
matthiashensbergenAuteur11 januari 2018 · 12:00

@@meteomorris We hebben een hotel geboekt in Arolla (ZW Zwitserland). Geen schrik van kou of sneeuw, maar 8-9 bft is toch wat teveel wind voor ons :). Suggesties zijn dus m.a.w. welkom!

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2018 · 12:38

@@matthiashensbergen volgende week woensdag is nog best ver in de toekomst.
De verwachte jetstreamkaart voor die periode ziet er als volgt uit:

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/e042a311c044cc6a3adccc1cde7c5703_schermafbeelding_202018_01_11_20om_2004_35_00.png?width=800

Ofwel de Alpen zitten vol in de jetstream. Als deze voorspelling uitkomt mag je dan in het hooggebergte overal veel wind verwachten.
Beter zoek je wat gebieden die lager op de berg beschutting bieden met bomen. Je kunt uitwijken naar Nendaz waar je onderin meer bomen hebt, maar ook bijvoorbeeld Gstaad. Wat zoek je precies?

powfinder.com
Toerist
matthiashensbergenAuteur11 januari 2018 · 12:44

@@meteomorris In principe zijn we niet zo kieskeurig, het gaat er gewoon om dat we geen vier dagen binnen moeten zitten om nadien onze auto uit twee meter sneeuw uit te graven :). Slechte condities zijn dus niet zo erg, maar die stormwind zou best veel roet in het eten kunnen gooien. Nendaz is zeker een optie, maar uiteindelijk kunnen we naar overal rijden. Hotel kan tot 15 jan geannuleerd worden!

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2018 · 12:58

@@matthiashensbergen dan geef ik je uiterlijk de 14e nog een extra advies!

powfinder.com
Gevorderd
timreuterproAuteur11 januari 2018 · 14:18

Wij vertrekken morgen vroeg richting Sestriere. Om daar zaterdag te starten aan onze poeder week trip. Om daar aankomend week te gaan boarden. We kijken uit naar je nieuwe weerbericht voor volgende week @@meteomorris zodat we eventueel kunnen verkassen vanaf maandag. P.s we hebben nog niks geboekt dat doen we zaterdag ochtend middag wel maar eventuele tips zijn welkom.

Thnx Marc Matthieu & Tim.

Freshpow
Gevorderd
DutchessAuteur11 januari 2018 · 23:20
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
pieterschellingAuteur12 januari 2018 · 20:23

Ik lees in de lawineberichten (montafon Oostenrijk) dat het gevaar behoorlijk afgenomenen is. Maar nog steeds staat er dat nare zinnetje van gevaar voor Gleitschneelawines tot 2400 m. Hoe gaan jullie daar mee om? Moet je dat voor lief nemen en zuidhellingen mijden? 20 graden is natuurlijk niet steil maar wel een gevaar voor Gleitschnee…

Toerist
AnoniemAuteur13 januari 2018 · 23:10

Hoi @@meteomorris,
Er komt weer wat aan! En het begint te kriebelen. Mag ik je lastigvallen met één vraag?
Komend weekend (19e) of het weekend erop (26e) naar Vorarlberg rijden voor poeder?

Natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar een indicatie moet er uit de de kaarten hopelijk al te halen zijn.
Gr,

Sebastiaan

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2018 · 02:18

@@pieterschelling ik doe er niet zo veel mee
@@Heine, komend weekend ziet er goed uit op dit moment.

powfinder.com
Toerist
matthiashensbergenAuteur14 januari 2018 · 09:50

Hey @@meteomorris, kan je al iets meer zeggen over mijn vorige post? :) Waar zou jij heen gaan als je van woe tot zo moest gaan skiën? Thanks!!

Beginner
JuraSkiAuteur15 januari 2018 · 09:26

top weekend was het. Relatief veilig, poeder, geen wind en zon (zuid Zwitserland)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!