Nieuwe storm op weg naar de Alpen

Nieuwe storm op weg naar de Alpen

Een nieuwe storm is opgepopt op de kaarten. Vanaf dinsdag komen de Alpen weer in een nieuwe stormbaan terecht. Een actieve depressie trekt via de Britse Eilanden richting Scandinavië. Tussen dit laag en een hogedrukgebied boven de Atlantische Oceaan komt een straffe westelijke stroming op gang met sneeuw voor het westen en noorden van de Alpen. Tegen dinsdag wordt een actief front in de Alpen verwacht. Ofwel poederalert#11 is in de maak. In dit bericht:

  • fris en zonnig weekend
  • poederalert#10 geldt nog steeds
  • nieuwe storm op weg naar de Alpen
  • vanaf dinsdag/woensdag poederalert#11

Fris en zonnig weekend

Zaterdag was en zondag wordt grotendeels zonnig in de Alpen. Een hogedrukgebied boven de Baltische staten houdt stormdepressies op afstand en zorgt middels een oostelijke stroming voor koude lucht in de Alpen. Enkel in het uiterste oosten van Oostenrijk, de Franse Zuidalpen en de Piemonte zorgt instromende bewolking voor slechter zicht. Daarbij viel er begin deze week bijzonder veel sneeuw aan de zuidkant van de Alpen die nog los en poederig is. Tot en met maandag is er ruimte voor de zon en volgt er geen verse sneeuw.

Poederalert#10 geldt nog steeds

Hoewel de laatste sneeuwval alweer een paar dagen achter ons ligt is er nog genoeg te onverspoorde sneeuw te vinden. Met name in de kleine familieskigebieden is nog een en ander te vinden. Omdat er afgelopen week heel veel sneeuw in korte tijd viel heeft de nieuwe sneeuw zich door de massa snel kunnen zetten. De lawinesituatie is in heel veel gebieden flink verbeterd en de scherpte van de eerste dagen is er af. Hierdoor kunnen er weer redelijk steile lijnen gereden worden.

Poederalert#10 is nog steeds van kracht en ruim een week geleden publiceerde ik al mijn lijst met tips. Die lijst geldt nog steeds en is hier te vinden. Profiteer ervan, want weliswaar komt poeder alert#11 er aan, maar dit alert gaat gepaard met veel wind

Nieuwe storm op weg naar de Alpen

Een nieuwe storm zet koers naar de Alpen. Een actieve depressie brengt vanaf maandagavond een westelijke stroming op gang met heel veel wind en sneeuw. Allereerst krijgen de Alpen nog te maken met een stijgende sneeuwgrens omdat bij de passage van het warmtefront op dinsdag de wind tijdelijk iets zuids in zich krijgt en het even opwarmt, maar op woensdag volgt al snel het koufront met een rap dalende sneeuwgrens en sneeuw tot diep in de dalen. Daarbij gaat het stevig waaien. Ook later in de week kunnen warmte- en koufronten elkaar gaan afwisselen. De Alpen komen vol in de jetstream te liggen waardoor de wind flink gaat toenemen. De timing van de fronten is nu nog lastig vanwege die straffe jetstream. Vooralsnog denk ik dat poederalert#11 pas vanaf koude poeder en treeruns oplevert. Voorlopig is dit het ritme

  • Maandagavond instromend front met veel sneeuw
  • Dinsdag instromend warmtefront en stijgende sneeuwgrens (tussen de 1200 en 1800 meter), veel wind
  • Woensdag veel koeler door koufront en sneeuw tot diep in de dalen
  • Donderdag onstuimig, veel wind en stijgende sneeuwgrens
  • Vrijdag weer koeler en sneeuw tot diep in de dalen

Hierbij valt er veel sneeuw in het westen en noorden van de Alpen. De zuidkant van de Alpen houdt het zo goed als droog.

Vanaf dinsdag/woensdag poederalert#11

Voor poeder zou ik voorlopig de woensdag en de vrijdag vrijhouden. Een aanscherping volgt morgen.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
robvanelenAuteur14 januari 2018 · 02:50

He Morris,

Zo te zien dus volgens alle modellen goede sneeuwdump voor noordalpen.
Kan nu nog iets boeken voor Vrijdag in Voralberg.
Lijkt me wel de moeite aangezien ik morgen moet bevestigen.
Hopelijk lees je dit nog en maybe een adviesje.

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2018 · 04:43

@@robvanelen op basis van de huidige kaarten zou ik zeggen: ‘doen’

powfinder.com
Expert
robbeAuteur14 januari 2018 · 09:19

Iemand zin om komende week de sneeuw te gaan opzoeken?

if you don't ride it, you won't scratch it
Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2018 · 09:23

Is de kans niet groot dat er deze week veel liften sluiten (door de wind) in Arlberg?

Beginner
RutgerAuteur14 januari 2018 · 10:14

@@rikke ja zeker op dinsdag en mogelijk donderdag, maar er zijn genoeg leuke gebiedjes te vinden onder 2000m, de driehoek ifen, damuls, au ,schrocken pakt zeer veel sneeuw bij nw Stau en is genoeg leuks te vinden. Eet uitwijk mogelijkheden naar gargellen en silvretta montafon of de zelfs bezau/andelsbuch. Ik zit ook ff te kijken of ik weg kan

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
Ee1coproAuteur14 januari 2018 · 10:50

Het ziet er wel top uit voor aankomend weekend. Is het Kleinwalsertal een optie?

Ik denk wel weg te kunnen komend weekend of anders het weekend erop.

Beginner
RutgerAuteur14 januari 2018 · 11:04

Kwt is wel serieus (heel) druk in het weekend, maar was vorig jaar op een maandag na een dump in ifen en toen waren er nog geen 100 man in het hele gebied en nog geen 10 man in de gelande , alle stokoude liften (waren er 3) zijn laatste 2 jaar vervangen voor 2 hagelnieuwe.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
Ee1coproAuteur14 januari 2018 · 12:44

Goed punt. Beter naar het Arlberg dus.

Expert
ThijsAGAuteur14 januari 2018 · 21:02

Poeh, je zou maar op powderchase gaan vanaf vrijdag!

Gevorderd
ronplankenAuteur14 januari 2018 · 21:21

ripstar thijsAG? me toooooo…

Even the silver surfer rocks on pow
Expert
ThijsAGAuteur14 januari 2018 · 21:35
Gevorderd
ronplankenAuteur14 januari 2018 · 22:36

ok …die kon ik nog niet…mea culpa

Even the silver surfer rocks on pow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!