AT binding: frame vs tech

• dorfke
    Beginner
    dorfke op 14 januari 2018 · 19:00
    Waarschijnlijk al veel besprokne, maar gezien de recente ontwikkelingen: zit er nog veel verschil qua veiligheid en gevoel tussen framebindingen (type marker tour / salomon guardian) en tech bindingen (beast / kingpin / ...)?

BEn aan het uitkijken naar een nieuwe set en ben wat aan het twijfelen wat ik er op zou zetten. Zou gebruikt worden voor on piste (50%) en off piste + tour.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 14 januari 2018 · 21:28
    Niet waar je om vraagt, maar 50% on Piste en 50% off piste/tour is volgens mij een hele moeilijke combinatie. Mijn advies, gebruik voor de piste een echte on-piste ski. een SL of een GS. Voor off piste een dan een wat bredere lat (voor puur Touren ook weer niet te) met een lichte pin binding.
    Het is du niet alleen de binding maar zeker ook de ski waar het grote verschil in zit. Mocht je echt voor een ski gaan dan zou ik voor een Salomon Guardian binding gaan, vooral ingegeven omdat je dan ook een goede piste schoen erop kunt zetten.
    Veel succes met je keuze.
  • emistos
    Advanced
    emistos op 14 januari 2018 · 23:04
    Ik zou ook even kijken naar je berekening. Als je zegt 50% piste tegen 50% off-piste/tour zegt dat nog niks over hoeveel je gaat touren. Voor gewoon off piste heb je tenslotte niet perse tour bindingen nodig. Dus als je uiteindelijk 10 tot 20% aan het touren bent zou ik zoals @Rob64 al zegt lekker voor een frame binding gaan. Persoonlijk zou ik dan de Tyrolia adrenaline nemen, zeer robuuste bak en lichter dan de meeste andere frame bindingen. Mocht je toch voor pin gaan maar enigszins je knieën willen sparen kan je bijvoorbeeld kijken naar de Fritschi Vipec en Tecton, de meest onderschatte bindingen van dit moment.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 15 januari 2018 · 07:06 AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • mitely
    Expert
    mitely op 15 januari 2018 · 08:54
    Hey Dorfke
    Zoals hierboven ook goed beschreven wordt, die kombinatie is niet makkelijk. Als je één uitrusting hebben wil
    dan moet je ergens een kompromis maken.
    Als je de mogelijkheid heb, bezoek een paar winkels, zo krijg je een beetje een overzicht en indruk
    wat er zoal op de markt is. Je moet bedenken je kompleete Set-up moet funktioneren voor jouw doel, en ook
    samen moet (ski-schoen-binding) moet samen passen/funktioneren.
    -Wat betreft veiligheid met bindingen, Framebindingen hebben naturlijk dezelfde techniek als de Piste bindingen,
    Tech-bindingen zijn in de praktijk ook veilig, technish gezien hebben die geen Teen-automaat (met uitzondering
    Fritsche ). Nogmaal bezoek een winkel, omdat dit thema zeer lang in woord en schrift zijn kan.

groeten
    Mitely
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 15 januari 2018 · 09:24
    Wellicht toch beter het [piste setje af te scheiden van offpiste/tour? Anders worden de compromissen wel fors.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 januari 2018 · 09:25
    @BertjeBertje heeft vorig jaar een goede blog geschreven over pin bindingen:

https://wepowder.com/nl/forum/topic/241769

Ik heb zelf, mede om de veiligheidskenmerken, voor een Fritschi binding gekozen. Deze is lichter dan een frame binding en je staat lager op je ski (dat is een persoonlijke voorkeur). De nieuwe shift binding van Salomon lijkt ook een goede optie te zijn maar deze binding is dit seizoen nog niet verkrijgbaar toch?
  • JuraSki
    Beginner
    JuraSki op 15 januari 2018 · 09:25
    Ik heb inmiddels 6 tour en 3 piste dagen ervaring met de Fritschi Tecton en ze bevallen me uitstekend. Voor pin (die los schiet als je valt in de diepsneeuw) en achter piste binding. Ideale combinatie. Zoals hierboven geschreven wordt: de meest onderschatte bindingen van dit moment.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 15 januari 2018 · 11:14
    Ah, de heilige graal.
    nou, die bestaat dus niet 😉.
    Besef dat wat je vraagt een kompromis is. Dus vraag je af waar je water bij de wijn wilt doen. Persoonlijk vind it tech-bindingen in het skigebied vrij kut. Niks evenaart de stabiliteit en krachtoverdraging van een alpine binding. Daarintegen, voor lange touren zul je mij niet meer op een frame binding zien lopen. Maarja, ik heb dan ook een kelder vol met skis. Ik snap dat dit voor de gemiddelde reizende Nederlander niet echt een optie is.

vragen:
    1. Zijn 2 paar skis een optie?
    2. echt niet?
    3. Hoe veel toer je? < 40% van de dagen-> frame of CAST (of wachten op salomon shift)
    4. hoe lang is je gemiddelde tour? minder dan 1000 hm? -> frame binding of CAST

wat evt ook nog een optie is als je perse 1 ski wilt, is om 2 bindingen met Quiver Killers te monteren, dan kun je voor echte tours een pin binding gebruiken en voor freeride/piste een alpine binding. Maar t is wel een hoop gedoe (lijkt me, geen ervaring mee) .

bericht aangepast door bertjebertje op 15 jan 2018 11:14 (100% bewerkt)
  • emistos
    Advanced
    emistos op 15 januari 2018 · 12:04
    Ah, de heilige graal.
    nou, die bestaat dus niet 😉.

bertjebertje op 15 jan 2018 11:14

Ik ben het met je eens dat die heilige graal (nog) niet bestaat. Maar een aantal jaar terug had je de keuze tussen een Frischi Diamir, een Dynafit of de BCA Alpine Trekker. Als je kijkt wat er nu allemaal wordt ontwikkeld vind ik dat we aardig op weg zijn naar die heilig graal en komen de alpine en tour bindingen steeds dichter bij elkaar te liggen.
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 15 januari 2018 · 13:10
    Dank voor alle reacties, dat hept al veel.
    Misschien dat ik eerst eens mijn situatie moet verduidelijken:

OP dit moment zit er nog maar 1 ski on mijn collectie (ik kom van 3): de atomic automatic, gemonteerd met alpine binding. Ik had ook nog een een lichtere tourski met marker tourbindingen op (met quiver killers). Hiermee heb ik mijn eerste kleine touruitstapjes gedaan, maar nog niets speciaals. Tenslotte had ik nog een oude amarada ARV die het prima deed voor op de piste.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe ski die alles moet doen, buiten echt poeder rijden (dus piste en wat lichter tourwerk). Huidige keuze: Salomon QST (redelijk licht, maar naar wat ik hoor / lees, presteert nog goed op piste). Dit moet dus in de plaats komen van de ARV / Lichte tourski. Het moet dus iets zijn nog goed kan carven op de piste en waarmee ik ook nog lichte tourtjes kan maken (dus <1000hm en ik zou zeggen 1 op 5 skidagen).

Als ik dit lees, lijkt mij de marker tour nog steeds de beste keuze, guardian lijkt mij te zwaar. Twijfel eventueel nog aan de tyrolia ambition, iemand hier ervaring mee tov een marker tour?

De reden waarom ik ook twijfelde is dat de dynafit beast nu bij conrad voor 199€ staan, lijk top een koopje
  • VIP
    Advanced
    VIP op 15 januari 2018 · 16:14
    Vergeet niet dat de keuze voor een tech binding ook kiezen voor schoenen met tech inserts betekent.
    Als je die al hebt dan is dat geen issue maar als dat niet zo is en kosten spelen een belangrijke rol dan zou ik eerder voor een frame binding kiezen.
  • dick
    Advanced
    dick op 15 januari 2018 · 21:55
    Dorfke, ik geloof ook niet in one-quivers. Maar als je dan toch 1 binding wil kiezen, ga dan voor de Diamir Freeride Pro. 2000 gram per paar, din 4-12. Ik heb ze jaren lang gehad en heb er zelf 2 Haute Routes mee gedaan. Salomon Guardian is veel te zwaar in gewicht en heeft een te hoge DIN waarde voor 99,95% van het ski volk hier. Als je de S maat voor jou is en je ski's niet breder dan 90mm dan kan je ze hier vinden voor een goede prijs: https://www.expe.fr/fr/fixations-freeride-pro.html.
    Voor puur tourkien kies ik een tech binding zonder stoppers, het liefst met een DIN tussen 6 en 12 en die niet zwaarder weegt dan 500-700 gram per paar: Plum Guide M, Marker Alpinist 12, Dynafit TLT Speed, G3 ION LT12 etc
    Voor skien het liefst een binding die ook met mijn Scarpa's overweg kan: Marker Griffon, Salomon Warden
    Succes
    --
  • emistos
    Advanced
    emistos op 15 januari 2018 · 22:28
    Maar als je dan toch 1 binding wil kiezen, ga dan voor de Diamir Freeride Pro.dick op 15 jan 2018 21:55

Interessante keuze. Ik heb geen ervaring met deze binding maar als ik zo kijk wat anderen er over schrijven lijken alle andere frame bindingen het downhill beter te doen. Kom je met een Kingpin of Tecton tegenwoordig niet bij de zelfde downhill performance als de Diamir maar met een nog lager gewicht? Of zit daar toch echt nog wel een verschil tussen?
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 15 januari 2018 · 22:51
    Thanks, kingpin en tecton zijn mij wat te duur (+400€), dus ben eerder naar een tour / ambition aan het kijken. In pack beschikbaar voor 150-180€

De freeride is te klein voor mij, ski zou ook 99mm worden, waardoor rem ook al weer te klein uitvalt.

Bij mijn vorige ski was ik wel tevreden van de tour, vond alleen dat ik wat hoog stond. Volg wel dat de guardian op het eerste zicht wat zwaar lijkt, maar is denk ik de enigste fram binding die dan weer lager staat. Keuzes, keuzes

• JasperDeBauw
    Advanced
    JasperDeBauw op 15 januari 2018 · 23:08
    Ik heb zelf 2 jaar rondgeskied op een tyrolia adrenalin 16 op een whitedot ranger (186 lang en 108mm breed) als one-quiver met een paar full tilt botten.
    Was, zeker bij langere tochten (1000hm of meer), zwaar naar boven maar in de afdaling kon ik wel 100% vertrouwen in mijn bindingen. Dat extra gewicht is vermoeiend en het gaat niet even gemakkelijk en snel als tech maar ik heb daar wel 2 jaar hele mooie tochten mee gedaan en kon ook nog steeds van een piste knallen en er zelfs mee door het snowpark om backflips en dergelijke te gooien.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 16 januari 2018 · 00:23
    Ik heb jarenlang met veel plezier op een Tour F12 geskied, prima voor lange tours en prima downhill (zowel on- als offpiste). Vanzelfsprekend zijn er lichtere bindingen voor uphill en alpine bindingen die downhill beter presteren maar het is wat mij betreft een prima compromis voor een prima prijs.
  • emistos
    Advanced
    emistos op 18 januari 2018 · 15:27
    @dorfke, geen idee of je uiteindelijk interesse hebt in een adrenalin 16 maar ik kwam er zojuist een tegen in Duitsland en dacht dat het wellicht wat voor jou was:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/freeridebindung-mit-aufsti...
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 20 januari 2018 · 16:49
    Merci, maar ga waarschijnlijk voor de tyrolia ambition gaan (wat lichter) en nog goedkoper 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro