PA#11: vanaf vrijdag diepwinters, na zondag juist weer veel te warm

PA#11: vanaf vrijdag diepwinters, na zondag juist weer veel te warm

Europa is in de ban van superstorm Evi. In heel wat landen geldt er een weeralarm en wordt er gewaarschuwd voor veel wind, veel sneeuw en/of gladheid. Op de site meteoalarm.eu is dit allemaal te volgen. Tegelijkertijd is het lawinegevaar in het noordwesten van de Alpen gestegen naar GROOT. Zeker op donderdag gaat dit een dingetje worden als de temperatuur even tijdelijk omhoog schiet en de sneeuw zwaarder wordt. Gelukkig wordt het daarna weer kouder, sneeuwt het en wordt de wind langzaam minder. In dit bericht:

  • Superstorm Evi
  • Donderdag tijdelijk warmer
  • Vanaf vrijdag fiks kouder
  • Let op: GROOT lawinegevaar
  • where to go?
  • Lange termijn: milder en stijgende sneeuwgrens

Superstorm Evi

Gister stond ik al uitgebreid stil bij superstorm Evi. Lees daarom nog even dit bericht terug voor alle details. Kortgezegd komt het hier op neer:

  • Dinsdag kwam het warmtefront binnen en sneeuwde het volop boven de 1200-1500 meter in de Franse Noordalpen, westelijk Wallis, de Gotthard regio en Vorarlberg
  • Afgelopen nacht volgde het koufront met veel wind. Op woensdag aanhoudende sneeuwval met een meer noordwestelijke stroming. Dan veel sneeuw in de Franse Noordalpen, het westen van Zwitserland, alles ten noorden van de Alpennoordhang in Zwitserland, Vorarlberg en de noordstau gebieden van Salzburgerland en die Steiermark.
  • Donderdag wordt het weer duidelijk warmer, veel wind en een hogere sneeuwgrens. Die warmte is het gevolg van een warmterfront waardoor de stroming tijdelijk naar zuidwest draait en er warme lucht de Alpen in kan stromen. Iets wat je op onderstaande kaarten kunt zien. De rode pijl staat voor de instromende warmte. De blauwe pijl voor de koude lucht die in de nacht naar vrijdag verwacht wordt.

De warmte op donderdag zal de sneeuwgrens tijdelijk omhoog duwen en maakt dat door de aanwezige vochtige lucht de treeruns wat zwaarder worden. Niet ideaal dus. De wind is daarbij zuidswest en nog steeds stormachtig.

  • Vrijdag weer koeler, nog steeds veel wind en sneeuw tot diep in de dalen van de noordalpen
  • Zaterdag en zondag aanhoudende sneeuwval in het noordwesten van de Alpen met een sneeuwgrens tot diep in de dalen

Vanaf maandag tot en met zondag zal er in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland zo’n 100-150, lokaal zelfs 200 cm verse sneeuw bijvallen. In de rest van de noordalpen zal dit zo’n 20-50, lokaal 80 cm zijn.

Let op: GROOT lawinegevaar

Veel verse sneeuw, schommelende temperaturen en heel veel wind. Dat is een cocktail die garant staat voor rap stijgend lawinegevaar. Daarbij is er op veel plaatsen in de Alpen de laatste paar dagen een flinke laag oppervlakterijp ontstaan en wordt er melding gemaakt van cohesieloze toplagen. Een kritische lawinesituatie kortom. Ga je de komende dagen poeder rijden in de noordalpen:

  • Kies voor gebieden met veel treeruns. In de bossen en lager op de berg staat soms minder wind
  • Blijf weg van die delen van de berg waar grotere open en steile wanden boven zitten, want diie zijn nu extreem lawinegevaarlijk
  • Luister naar de pisteurs!

Where and when to go?

De woensdag is een mooie dag voor treeruns. Skip vanwege de warmte de donderdag en wacht dan op het koufront van vrijdag. Rijd poeder onder de boomgrens. Boven de boomgrens is het bloedjelink. Blijf ook weg van de veel te steile hellingen. Mellow gebieden met veel bomen hebben een pre. Die zijn er genoeg te vinden in het noordwesten. Zaterdag en zondag wordt de wind duidelijke minder en sneeuwt het nog steeds. Komend weekend geldt er een treerun alert voor het noordwesten van de Alpen. Denk aan de treeruns van de Franse Noordalpen, het westen en noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg.

Lange termijn: milder en stijgende sneeuwgrens

Twijfel je om te gaan? Ik zou gaan. Vrijdag, zaterdag en zondag worden mooie dagen. Daarna wordt het rap milder en gaat de sneeuwgrens weer omhoog.

Support wePowder, word wePowder Pro

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag (€ 25,08 per jaar) waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken, rijd je ook nog eens vaker poeder en heb je je eerste Karma punten voor 2018 al verdient. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur17 januari 2018 · 09:49
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur17 januari 2018 · 11:04

Ja, precies, ik had die warmte helemaal niet besteld! En ik kan pas volgende week, vanaf as zondag… dammisiech!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
thomasAuteur17 januari 2018 · 16:54
Gevorderd
Elliot VinoisAuteur17 januari 2018 · 17:59

We zouden maandag en dinsdag graag gaan poederen. Wordt moeilijk dus. Alles onder de 2000 kapot geregent of te warm… en boven 2000 te gevaarlijk.
Of worden er regio’s gespaard? Of zijn er plaatsen waar boven de bomengrens toch nog kan gereden worden?
Alle tip tips zijn welkom.
Thx

Toerist
thomasAuteur17 januari 2018 · 18:51

@Elliot Vinois ,
Je kan het meer inneralpine opzoeken. En dan wel een dal waar de koude lucht moeite heeft om uit te stromen of opgesloten blijft.
Een exacte tip kan ik je niet geven, maar ik woon zelf in het Unterengadin (dieper inneralpine gaat het volgens mij bijna niet) en hier blijft de kou meestal minimaal 12/24 uur langer in het dal hangen.
Ik ben dan ook absoluut niet bang voor het warmtefront van morgen. Als er neerslag valt, dan zal dat hier tot 1000hm als sneeuw zijn.
Het moeilijke er aan is dan ook nog eens een plek te vinden waar het toch nog behoorlijk gesneeuwd heeft. Misschien Andermatt?

Gevorderd
RuudvWAuteur17 januari 2018 · 19:17

Na vanochtend in Laax/Flims vrijwel alle liften gesloten te zien, daarna een topmiddag in Tschiertschen gehad. Vrijwel niemand in het gebied, zeer vriendelijke mensen en veel verse sneeuw op en naast de piste. Tnx voor de tip de comments gisteren Morris!

Gevorderd
NicklessAuteur17 januari 2018 · 21:50

Nog last minute tips voor vrijdag / zaterdag / zondag? Gaat Vorarlberg goed zijn?

Gevorderd
Elliot VinoisAuteur17 januari 2018 · 22:35

@@thomas thx voor tips. We kijken inderdaad mss beter naar een meer buschutte vallei. We waren richting Haute Savoie aan het kijken, maar daar blaast de warmte als eerst binnen. Ik ken het gebiet van Andermatt niet. Is er ook mogelijkheid voor tree runs?

Expert
meteomorrisAuteur18 januari 2018 · 00:25

Na vanochtend in Laax/Flims vrijwel alle liften gesloten te zien, daarna een topmiddag in Tschiertschen gehad. Vrijwel niemand in het gebied, zeer vriendelijke mensen en veel verse sneeuw op en naast de piste. Tnx voor de tip de comments gisteren Morris!

RuudvW op 17 jan 2018 19:17

@@RuudvW graag gedaan! Vergeet niet om wePowder Pro te worden ;)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur18 januari 2018 · 06:48

@@Nickless ja, zie concrete tips hier: https://wepowder.com/nl/forum/topic/253571\
@Elliot Vinois maandag wordt een superlastige dag. Overal veel wind, sneeuw en regen. Het wordt alleen maar warmer. Ik geloof niet dat de koude lucht dat overleefd in veel valleien. Dinsdag klaart het op en kun je poeder rijden in de hoger gelegen gebieden… Tignes, St.Moritz (Corvatsch), Hintertux etc…

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur19 januari 2018 · 06:57

mmhhh. warmte en hoogte van sneeuwgrens blijft toch een beetje spelbreker. En wind blijft ook zo een gevalletje…

Afgelopen dagen (en deze nacht trouwens ook) zelf hier op 460m aan het Meer van Neuchatel enorm veel wind. Ietsje verder is een bosje waar ongeveer de helft van de bomen (zate grote jongens bij) plat liggen : ofwel omgevallen met wortel en al, ofwel afgeknakt aan de stam op een paar meter hoogte. Is maar triestig; zal eens fotoje maken.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!