Rappe opwarming, extreem lawinegevaar (NO GO!)

Rappe opwarming, extreem lawinegevaar (NO GO!)

Met het binnenstromen van een zeer actief warmtefront komt er een abrupt einde aan een paar dagen van mooie poeder. Net zoals ik afgelopen dinsdag en donderdag al zou skippen, zou ik de zondag skippen in de Franse Alpen en de maandag in de gehele Alpen. Het sneeuwdek is de komende 36 tot 72 uur zeer instabiel. Het waait de komende 24 uur zeer hard, daarbij valt er veel sneeuw die de komende 24 uur op veel plaatsen tot zo’n 1700-2000 meter hoogte overgaat in regen en zal het sneeuwdek door de regen, de zware sneeuw en de opwarming snel instabieler worden. Na dinsdag wordt het rustiger in de Alpen met mogelijk aan het eind van de week weer een nieuwe storm. In dit bericht:

  • Zeer actief warmterfront onderweg
  • Lawinegevaar stijgend naar GROOT
  • Zondag en maandag zijn een NO GO!
  • Vanaf dinsdag rustig, maar relatief mild winterweer
  • Einde week een nieuwe storm

Zeer actief warmterfront onderweg

Een zeer actief front trekt op zondag de Alpen in. Een front met veel wind en heel veel neerslag. Daarbij ligt de sneeuwgrens eerst nog tot diep in de dalen, maar zal in de nacht naar maandag en de maandag zelf rap richting de 2000 meter in het westen en zo’n 1500 meter in het oosten stijgen, mogelijk daar later op de dag zelfs nog hoger.

Op bovenstaand kaartje is het binnenstromende front goed te zien. Het is de rode lijn die van Nederland richting de Franse Alpen loopt. Dit front trekt de komende uren langzaam de Alpen in. Het is de meest slechte situatie die je je als freerider kunt wensen. De komende uren wordt het onder de boomgrens rap warmer. Ook al valt de neerslag in beginsel nog als sneeuw, laat je er niet door in de luren leggen. Een rappe opwarming zorgt voor het zwaarder worden van het sneeuwdek. In het sneeuwdek zit nog een nasty layer die door de opwarming voor problemen gaat zorgen. Daarnaast zullen regen en natte sneeuw ook tot zo’n 2200 meter hoogte het sneeuwdek gaan instabiliseren. Boven de 2000 meter zullen de grote hoeveelheden verse sneeuw in combinatie met wind voor verdere spontane lawine activiteit gaan zorgen. Een zeer explosieve situatie.

Lawinegevaar stijgend naar GROOT

Veel verse sneeuw, schommelende temperaturen en heel veel wind. Dat is een cocktail die garant staat voor rap stijgend lawinegevaar. Daarbij is er op veel plaatsen in de Alpen de laatste paar dagen een flinke laag oppervlakterijp ontstaan en wordt er melding gemaakt van cohesieloze toplagen. Alle voorwaarden voor een zeer tricky situatie zijn aanwezig. Het lawinegevaar in delen van de Franse Alpen. Zwitserland en Oostenrijk is inmiddels gestegen naar GROOT. Daarnaast is de kans aanwezig dat in Zwitserland vanaf zondagmiddag het lawinegevaar stijgt naar extreem (5 op een schaal van 5). Iets wat zeer, zeer exceptioneel is en de extreemheid van de situatie nog eens benadrukt. Op wepowder kun je bij ieder skigebied het actuele lawinegevaar checken. Wil je snel een beeld hebben van de situatie in de Alpen, klik dan hier.

Zondag en maandag zijn een NO GO!

Op wePowder geven we zelden een NO GO omdat we vinden dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn daden en handelen in de backcountry en er altijd situaties zijn waarin experts een goede oplossing weten te vinden. Vanwege de extreemheid van de situatie geven we voor het eerst in onze historie een expliciete NO GO. Het sneeuwdek zal de komende uren zo instabiel worden in grote delen van de Alpen dat het reizen van en naar skigebieden, maar ook het reizen in de skigebieden en zeker daar buiten een zeer groot risico met zich meebrengt. Inmiddels zijn we wegen naar dorpen als Sölden, Gargellen, Zermatt, Arc 2000 en Le Fornet al afgesloten. De komende 48 uur wordt er een dermate grote activiteit van spontane lawines verwacht dat we je afraden om welke vorm van off-piste avontuur dan ook te ondernemen.

Vanaf dinsdag rustig, maar relatief mild winterweer

Dinsdag volgt er een zwak koufrontje welke vooral voor een tijdelijke afkoeling zorgt. Daarna neemt hogedruk het over en stroomt er mildere lucht in de Alpen in. De dagen zullen zonnig maar mild worden, de nachten koud en helder. Met name de koude nachten zullen het sneeuwdek weer doen stabiliseren, zeker omdat de zon overdag nog maar weinig invloed heeft op steilere west-, noord- en oosthellingen. Ik hoop je maandag/dinsdag een beeld te kunnen geven waar je later in de week nog wat poeder kunt gaan vinden. Eerst de effecten van de instromende storm maar eens afwachten.

Einde week een nieuwe storm

Einde week volgt er een nieuwe storm. De impact en duur ervan zijn nog ongewis. Voorlopig wordt er gerekend met een tijdelijke koude inval die voor wat poederdagen kan zorgen op zaterdag/zondag in het noordwesten van de Alpen. Meer details daarover later deze week.

Kortom:

  • zondag/maandag NO GO
  • dinsdag stabilisering sneeuwdek door instromende koud
  • woensdag-vrijdag hogedruk, tips volgen nog
  • einde week: nieuwe storm

Support wePowder, word wePowder Pro

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag (€ 25,08 per jaar) waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken, rijd je ook nog eens vaker poeder en heb je je eerste Karma punten voor 2018 al verdient. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur21 januari 2018 · 12:46

@@morris als ik dit zo lees, is uitstel van vertrek een wijze beslissing voor volgende week. Ik zou dinsdag woensdag donderdag in de alpen kunnen zijn maar met zo’n weerbericht hou ik het liever voor bekeken voor volgende week. Dit is het niet waard, als je al ter plaatse bent is het een andere zaak maar ik moet nog vertrekken…

Gevorderd
bertjebertjeAuteur21 januari 2018 · 12:52

Dr ligt nu zo ongeloofelijk veel sneeuw… onder de 30 graden kom je überhaubt niet vooruit. Daarboven alleen met veel snelheid en rücklage. Gekkenhuis. Wat een winter.
En dan te bedenken dat mensen hiervoor naar Canada vliegen :P

Gevorderd
bertjebertjeAuteur21 januari 2018 · 17:15

Stufe 5 in meerendeel van CH

Expert
ijsbeerAuteur21 januari 2018 · 17:29

Stufe 5 in meerendeel van CH

bertjebertje op 21 jan 2018 17:15

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/df24e18bd252eec0db702d5a4470e7c8_screen_20shot_202018_01_21_20at_2017_28_18.png?width=800\
dit komt niet al te vaak voor volgens mij.

Expert
meteomorrisAuteur21 januari 2018 · 17:37

@@ijsbeer, klopt. Er is sprake van een zeer extreme situatie. Het sneeuwdek op veel plaatsen in Zwitserland is nu net zo dik als tijdens de lawinewinter van 1999.

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur21 januari 2018 · 17:56

Duimen gedrukt voor een betere afloop als in `99 …

Toerist
KaasheldAuteur21 januari 2018 · 21:16

Ik zit voor alpinkurs in Axamer Lizum. Liften zijn dicht en het gebied gesloten. Pas naar gebied is gevaarlijk. Vandaag stufe 4, morgen wellicht 5. Blijf maar lekker thuis.

Gevorderd
FlantAuteur21 januari 2018 · 22:06

Vanaf 20 uur ook Paznauntal (oa Ischgl) afgesloten. Nog net op tijd weg na een geweldige dag treeruns.

Gevorderd
merelAuteur22 januari 2018 · 08:49

Ik kon vanmorgen mijn auto uitgraven in Innsbruck centrum, heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Gevorderd
RPAuteur22 januari 2018 · 09:04

Afgelopen zaterdag en zondag top condities in KWT, koud genoeg, mooi bakkie vers en niets losgetrapt, heerlijk!

Wel lange wachttijden bij gondel Walmendingerhornbahn maar eenmaal boven top!

Explore the Outdoor!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!