Groot verschil in belag en opname van wax

• Tukker
    Beginner
    Tukker op 24 januari 2018 路 09:50
    Groot verschil in belag betreffende wax-opname!

Vlnr

Uiteindelijk van alle boards die ik gisteren heb gedaan onderstaande by far het mooist uitvloeien van de wax.

Tukker(ik)
  • dennispaag
    Beginner
    dennispaag op 24 januari 2018 路 10:53
    Ik heb zelf 2 K2 boards en merk ook verschil, waar zou dat dan aan kunnen liggen? Moet ik ze een keer schoonmaken/hotwaxen?
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 24 januari 2018 路 11:03
    Ja, das makkelijk praten @Tukker , dat plankje staat niet in het rijtje op de eerste foto, volgens mij ben je ook enigszins bevooroordeeld 馃槈
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 24 januari 2018 路 11:15
    @Marijnt Dat heet sluikreclame 馃榾 Maar vond dit boardje zelf ook makkelijk te waxen...
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 24 januari 2018 路 11:17
    @Tukker: dus links neemt het minst op en rechts het meest? Spelen de gebruikte kleuren (zwart=beter) of leeftijd van de plank nog mee? Edit: wat is de gele rechts voor plank?
    bericht aangepast door Rinus op 24 jan 2018 11:19 (11% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 24 januari 2018 路 11:37
    Gezien het prijsverschil tussen die gentemstick en de andere boardjes lijkt me dat niet een heel onverwachte uitkomst idd...
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Sander K.
    Advanced
    Sander K. op 24 januari 2018 路 11:43
    dat kwaliteit niet extreem duur hoeft te zijn, bewijst deze Morris157. Liefdevol onder handen genomen door @tukker . www.powfinder.com
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 24 januari 2018 路 11:53
    Ik heb zelf 2 K2 boards en merk ook verschil, waar zou dat dan aan kunnen liggen? Moet ik ze een keer schoonmaken/hotwaxen?dennispaag op 24 jan 2018 10:53 @dennispaag, heeft allemaal te maken met de kwaliteit van het belag.
    May the powder be with you.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 24 januari 2018 路 12:08
    Gezien het prijsverschil tussen die gentemstick en de andere boardjes lijkt me dat niet een heel onverwachte uitkomst idd...Willem2k op 24 jan 2018 11:37
    Oooh ja het is een Gentemstick met die rode stip... niks gezegd馃槷
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 24 januari 2018 路 12:45
    Is dat het verschil tussen een "sintered" en een "extruded" base? Of zitten daarbinnen ook nog verschillen?
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 24 januari 2018 路 13:13
    Is dat het verschil tussen een "sintered" en een "extruded" base? Of zitten daarbinnen ook nog verschillen?Ee1co op 24 jan 2018 12:45

In sintered zitten nog veel verschillen in...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 24 januari 2018 路 13:21
    Is dat het verschil tussen een "sintered" en een "extruded" base? Of zitten daarbinnen ook nog verschillen?Ee1co op 24 jan 2018 12:45

Naar mijn mening is dat inderdaad het grootste verschil. Sintered zit ook nog wel wat kwaliteitsverschil tussen, maar daar maak ik me persoonlijk niet zo heel erg druk om. Vol zwart of die-cut kleurtjes zit meestal wel snor.

@dennispaag Afhankelijk van de leeftijd van de boards en wat je normaal aan onderhoud doet zou je kunnen overwegen ze een keer goed te laten servicen en er nieuwe structuur op te laten zetten. In mijn ervaring wil dat voor sintered bases nog wel eens helpen, meerwaarde voor extruded lijkt me beperkt maar heb ik zelf niet echt ervaring mee.

Ps. Als je zelf waxt kan gewoon een keer andere wax proberen ook nog wel verschil maken, mocht je dat nog niet geprobeerd hebben.
    bericht aangepast door Willem2k op 24 jan 2018 13:30 (8% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 24 januari 2018 路 13:29
    Gezien het prijsverschil tussen die gentemstick en de andere boardjes lijkt me dat niet een heel onverwachte uitkomst idd...Willem2k op 24 jan 2018 11:37
    Oooh ja het is een Gentemstick met die rode stip... niks gezegd馃槷Poedertijn op 24 jan 2018 12:08

@Poedertijn, toch leuk dat je een Gentemstick verward met een Powfinder Snowboard 馃槈 Leuk compliment.
    bericht aangepast door meteomorris op 24 jan 2018 13:34
    May the powder be with you.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 24 januari 2018 路 13:48
    @meteomorris Ik denk werkelijk dat het qua kwaliteit weinig uitmaakt 馃槈
  • Markie
    Advanced
    Markie op 24 januari 2018 路 14:09
    @tukker, merk je bij het waxen verschil tussen "sintered printed graphics bases" en "sintered die-cut bases" opgebouwd uit verschillende kleuren?

Verder snap ik sowieso niet dat fabrikanten bezuinigen op goedkopere bases want het geeft een board alleen maar een goedkoop gevoel. Per board kost het een paar euro meer om een kwalitatief goede base te gebruiken, wat zoveel meerwaarde aan een plank geeft.
    DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 24 januari 2018 路 14:10
    Maar wat is het nu vlnr, beter of slechter? Dus links het best of het slechtst?
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 24 januari 2018 路 14:16
    Een base gebruiken die het beste wax opneemt is niet perse het beste voor alle toepassingen. Echte race planken (SL/GS) hebben heerlijk waxbaar belag, dit is echter ook wat zachter (in mijn optiek), dat boeit niets want ze zien natuurlijk allen perfect pistes.

Mijn K2 Obsetheds (08/09) daarentegen hebben een veeeeeel hardere en taaiere base die geweldig goed tegen stenen/sharks kan. Voor die planken boeit het mij dan weer minder hoe goed ze wax opnemen (doen ze nog steeds heel prima). Sowieso zijn die dingen echt onverwoestbaar馃槂

Dat neemt niet weg dat er onder sommige ski's/boards gewoon kutbelag zit wat in alles slecht is, waarom ze daar niet een paar euro extra voor uittrekken is inderdaad een goede vraag.
  • Smeltski
    Beginner
    Smeltski op 24 januari 2018 路 15:01
    Extrudered belag:
    - goedkoper
    - makkelijker te repareren
    - makkelijker te maken
    - ongewaxt sneller dan een ongewaxt sintered belag
    - neemt wel wat wax op, niet veel. De wax is er eerder af.

Sintered belag:
    - verkrijgbaar in verschillende dichtheden en kwaliteiten
    - goed wax baar
    - is gewaxt zichtbaar sneller dan een gewaxt extrudered belag
    - is duurder in maken
    - is te repareren, extrudered is makkelijker te repareren
    - kwaliteit wordt aangegeven in dichtheid van de pori毛n. De hoogste dichtheid is niet het snelste belag
    - goed onderhouden (gewaxt) beter bestand tegen beschadigingen dan uitgedroogd.
    Ski SMELT
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 24 januari 2018 路 15:25

- kwaliteit wordt aangegeven in dichtheid van de pori毛n. De hoogste dichtheid is niet het snelste belag
    Smeltski op 24 jan 2018 15:01

Hoe komt het dat het hoogste aantal pori毛n niet het snelste is?
  • Smeltski
    Beginner
    Smeltski op 24 januari 2018 路 16:09
    Hogere dichtheid is minder pori毛n is minder wax. Dit belag is sterker/slijt vaster.
    Hoe meer pori毛n hoe meer wax. Vaak sneller, maar niet altijd. Dit heeft onder andere met de sneeuwomstandigheid te maken.
    Merkt de gemiddelde consument een verschil tussen de belag (sintered) soorten, als er dezelfde wax onder zit, met verschillende pori毛n dichtheid? Ik denk het niet daarvoor hebben de omstandigheden te veel invloed
    Het is ook niet per definitie zo dat het belag met de meeste pori毛n = meer wax, het snelst is.
    Ski SMELT
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 24 januari 2018 路 16:37
    Ik zit altijd met de vraag wat er nou eigenlijk echt onderzocht is? Welke beweringen zijn echt onderbouwd met degelijke testjes?

Hogere dichtheid slaat volgens mij op de polyetheen en zegt niets over het aantal porien (per vierkante centimeter?). Dat laatste zal bepaald worden door het sinterproces, kleine korreltjes zouden meer, maar kleinere porien geven dan grote korreltjes en wat doet de druk tijdens het sinterproces?

En was het niet zo dat we juist weer de wax uit de porien borstelden zodat de porien bijdroegen aan het tegengaan van het plakken aan de waterlaag tussen plank en sneeuw, waar ook de structuur voor zou zorgen? Grove structuur bij hogere temperaturen en fijne structuur bij lage temperaturen en drogere sneeuw?
    En als ik mijn plankjes met polijstborstel en boormachine afwerk dan glimmen ze allemaal net zo mooi. 馃槂 Maar dat doe ik niet want dat is zonde van de tijd, omdat ik niet het idee heb dat ze daardoor nou veel beter glijden.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 24 januari 2018 路 18:59
    @Tukker: dus links neemt het minst op en rechts het meest? Spelen de gebruikte kleuren (zwart=beter) of leeftijd van de plank nog mee? Edit: wat is de gele rechts voor plank?Rinus op 24 jan 2018 11:17
    Mijn ervaring (nadat ze allemaal met dezelfde schuurband waren geslepen) dat idd de meest linkse minst mooi uitvloeide. Moet er wel bij vermelden dat juist deze Custom FV indoor was gereden en knap vervuild belag had die ik eerst twee maal met nog hete was moest uitpersen.
    Gebruikte kleur is zeker van invloed. Zwart geeft het mooiste resultaat. Leeftijd is niet altijd van invloed. Onlangs had ik onderstaande Custom X in onderhoud, leek wel of het belag op de witte stukken kurkdroog was en haast een beetje kruimelig na het slijpen. Daarnaast geven de Custom X en de Feelgood ES nagenoeg geen vonkvorming tijdens het slijpen. Edit: wat is de gele rechts voor plank? -> Normale (de echte met camber) Custom 3x3

@tukker, merk je bij het waxen verschil tussen "sintered printed graphics bases" en "sintered die-cut bases" opgebouwd uit verschillende kleuren?

Ja, groot verschil, belag uit 1 stuk werkt vele malen beter dan de die-cut base. Maar de kleur en de kwaliteit zijn van groter belang. Ben best wel vaak die-cut boards tegengekomen die gebarsten waren op de stans. Geef mij maar base uit 1 stuk en het liefst gitzwart. Maar goed .... ik ben idd bevooroordeeld 馃槈

bericht aangepast door Tukker op 24 jan 2018 19:22 (3% bewerkt)
    Tukker(ik)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro