PA#12: sneeuw voor de zuidalpen (maar niet overal)

PA#12: sneeuw voor de zuidalpen (maar niet overal)

Een nieuwe storm is onderweg naar de Alpen, met deze keer zijn sweetspot aan de zuidkant van de Alpen. Donderdagmiddag begint het met sneeuwen en zondagochtend zal er zo’n 20-50 cm verse sneeuw gevallen zijn boven de 1500 meter. Vanaf vrijdag geldt Poederalert#12. Zondag klaart het rap op en lopen de temperaturen direct op. Vanaf midden volgende week staan de signalen op groen voor Poederalert#13. Grote kans dat dit een noordstau wordt. In dit bericht:

  • Het is mild in de Alpen
  • Lawinegevaar neemt af, maar nog steeds kritisch buiten de pistes
  • Poaderalert#12: Donderdag/vrijdag volgt een nieuwe storm
  • Vanaf zondag weer mild
  • Vanaf midden volgende week poederalert#13?

Het is mild in de Alpen

Op het moment van schrijven is het zeer mild in de Alpen. Met een zuidwestelijke stroming wordt warme lucht de Alpen ingeduwd en op veel plaatsen loopt de temperatuur op 2000 meter op tot zo’n 5 tot 10 graden boven nul. Hoewel de luchttemperatuur hoog is, heeft het sneeuwdek op schaduwhellingen hier weinig last van. De lucht is droog zodat de warmte niet het sneeuwdek in kan dringen. Want om sneeuw te doen smelten heb je ofwel regen, danwel een directe instraling van de zon of niet te vergeten een hoge luchtvochtigheid nodig zodat de warmte het sneeuwdek kan intrekken. Onderstaand vind je de actuele temperatuur bij de Titlisboden in Engelberg. Dit deel van de helling ligt op het noorden zodat de zon niet direct kan instralen. De luchttemperatuur mag er dan 8 graden boven nul zijn, de temperatuur van het sneeuwdek is er nog steeds -1,9 graad. De sneeuw op de schaduwhellingen houdt zich kortom goed.

Daarentegen zien we de temperatuur van het sneeuwdek op zonhellingen wel in de plus gaan. Dat zal morgen ook het geval zijn. Op nadering van een nieuwe storm neemt de zuidelijke stroming verder toe en steekt er aan de noordkant van de Alpen een zuidföhn op en wprdt het nog eens mild. Aan de zuidkant van de Alpen daalt de temperatuur juist door orografische afkoeling. Tegelijkertijd stroomt er dan bewolking de PO-vlakte in. Ook aan de noordkant van de Alpen wordt de lucht in de loop van de dag vochtiger als gevolg van binnenstromende hogere bewolking. Poeder is er dan te vinden op noordhellingen en schaduwrijke bossen, maar…

Lawinegevaar neemt af, maar nog steeds kritisch buiten de pistes

Maandag was er sprake van zeer groot/extreem lawinegevaar in de Franse Noordalpen, Zwisterland en het westen van Oostenrijk. Een unieke situatie die we maar zelden zien. De laatste keer dat de situatie zo kritisch was, was tijdens de lawinewinter van 1999. Hoewel de situatie kritisch was hebben er zich nu nog geen katastrofale lawines voorgedaan. Lees ook nog even dit artikel waarin ik de situatie van 1999 met die van nu vergelijk.

Dinsdag daalde het lawinegevaar in grote delen van de Alpen naar HOOG en vandaag woensdag naar 3, aanzienlijk. Het sneeuwdek kon zich onder zijn eigen massa rap zetten, maar daarmee is het gevaar buiten de pistes niet geweken. Buiten de piste is lawinegevaar 3 voor wintersporters al als listig te kwalificeren (lees ook dit artikel). Boven de 1900 meter in het westen en 1500 meter in het oosten van de Alpen is er nog steeds voldoende onverspoorde verse sneeuw te vinden. Wat tips om de risico’s te verkleinen:

  • bereid je voor, zorg dat je over de juiste kennis beschikt en gebruik die kennis
  • lees je lokale lawinebericht en stem je plannen daar op af
  • rijd altijd met lawinepieper, schep en sonde
  • rijd met poedermaatjes
  • wees alert op de rappe opwarming door de zon de komende dagen

Wil je meer weten over sneeuw, lawines en de risico’s buiten de pistes? Start dan direct met de Safety Academy van wePowder. We hebben online 2 modules voor je klaar staan. In deze twee modules voor beginners en gevorderden leer je in no time de beginselen van lawinekunde. Omdat de Safety Academy bestaat uit een boek en een online deel met veel filmpjes, beeldmateriaal en toetsen kun je altijd en overal aan je kennis werken. Heb je een module eenmaal afgerond dan is het online deel in combinatie met het boek het ideale naslagwerk om continue je kennis scherp te houden en door te blijven leren. Ook ik blader en klik nog regelmatig door de modules heen om op ervaringen in de backcountry te kunnen reflecteren en ik leer nog steeds bij. Hier kun je direct starten en met de code LAWINEGEVAAR krijg je nu ook nog eens 30% korting op de aanschaf. Je betaald dan nog geen 42 euro per module in plaats van 60 euro. De kortingscode is de komende dagen geldig.

Donderdagmiddag eerste sneeuwval in de zuidalpen

Donderdag volgt er een nieuwe storm. Gister beschreef ik al hoe het verloop zou zijn, vandaag zijn de contouren nog wat helderder. Hieronder het aangescherpte scenario dat voor de komende dagen berekend wordt.

De storm in 3 stappen. Zie de nummers linksboven.

  1. Koude lucht zakt donderdag af naar het zuiden (blauwe pijl), tegelijkertijd probeert warme lucht vanuit het zuiden naar het noorden op te dringen (rode pijl). Deze warme lucht zorgt op donderdag voor een zuidföhn aan de noordkant van de Alpen met milde temperaturen. Tegelijkertijd stroomt donderdagochtend al de eerste bewolking de PO-vlakte in.
  2. Op de scheidslijn tussen de warme en koude lucht onstaat een nieuwe storm. Ten westen zakt koude lucht af richting het zuiden. Tegelijkertijd draait de stroming in de Alpen naar zuid en worden vanwege de toenemende instabiliteit sneeuwwolken tegen de zuidkant van de Alpen aangedrukt. Donderdagmiddag begint het ten zuiden van de Gotthard en de Monte Rosa al te sneeuwen met een rond de 800 tot 1200 meter. In de nacht naar vrijdag breidt de neerslag zich uit.
  3. Een Genua depressie onstaat met een koufront dat zich in Frankrijk tegen de Jura en Vercors aandrukt en later tegen de vooralpen van de Franse Isère. Gek genoeg blijft het in het hart van de Franse Noordalpen zo goed als droog. Reken gemiddeld op 5-15 cm verse sneeuw. In de Jura en de Vercors lokaal meer. Later breidt het front zich uit naar de zuidkant van de Ecrins en de Alpes Maretimes. Hier sneeuwt het lokaal stevig, maar sommige delen zien niet zo veel. Reken hier op 5-15 lokaal 35 cm verse sneeuw.

De meeste sneeuw verwacht ik aan de zuidkant van de Alpen en wel de westelijke zuidalpen. Op donderdagmiddag begon het daar al te sneeuwen en in de nacht naar vrijdag breidt de sneeuwval zich uit. Vanaf Madesimo via Airolo, de Simplonpas richting Alagna sneeuwt het. Op vrijdag breidt de neerslag zich uit naar de westelijke en met name zuidelijke Piemonte.

Op veler verzoek publiceer ik publiekelijk geen specifieke resorts/skigebieden meer, maar tegen zondagochtend is er een flink pak sneeuw gevallen in de volgende regio’s:

  • het noorden van Ticino
  • het noorden en zuiden van de Piemonte
  • het uiterste oosten en zuidoosten van de Aosta
  • het oosten en zuidoosten van Wallis

Vind je dit allemaal te ver dan kun je nog terecht in de Isère (Vercors en het uiterste westen van de vooralpen).

Genoeg aanwijzigingen om vrijdag, vooral zaterdag, maar ook nog zondag poeder te scoren lijkt me. Staar je daarbij niet volledig blind op de kleuren van onze sneeuwkaarten want in de werkelijkheid zijn de verschillen op lokaal niveau altijd veel groter. Zeker bij een dump als deze. Bedenk goed uit welke richting de sneeuw komt en bedenk je dat iedere vallei die verder van de aanvoerrichting van de sneeuw ligt altijd minder scoort. Gebruik bij je poederjacht de beelden van de webcams, maar vooral gegevens van de weerstations waarvan je de links kunt vinden op de skigebiedspagina’s op wepowder. Zoals op de pagina van Monte Rosa waar je een lijst met links vindt naar de lokale weerstations.

Vanaf zondag milder

Vanaf zondag wordt het snel weer milder in de Alpen. Zondagochtend nog de laatste sneeuw in de zuidelijke en westelijke Piemonte, maar daar wordt het na de lunch ook rap zonnig. In de rest van de Alpen schijnt dan al de zon. Dat blijft zo tot en met volgende week dinsdag. Het is dan weliswaar mild, maar de lucht is erg droog en de nachten helder en koud. Op noord- en schaduwhellingen is er dan nog steeds poeder te vinden.

Mocht poederalert#12 niet in je agenda passen, dan is poederalert#13 een optie. De kans is namelijk groot dat midden volgende week de stroming naar noordwest tot noord draait. 30cm+ op de bestaande basis is dan voldoende voor een nieuw poederalert. Daarover later meer. Eerst genieten van poederalert#12. Tijd om een espresso op te pikken in de Piemonte en wat lariksbossen door te knallen.

Support wePowder, word wePowder Pro

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag (€ 25,08 per jaar) waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken, rijd je ook nog eens vaker poeder en heb je je eerste Karma punten voor 2018 al verdient. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
Marco_pasAuteur24 januari 2018 · 18:38

Arme San Domenico… Het snowpark is al weggevaagd onder 4 tot 5 meter compacte sneeuw. Het parkhuisje is compleet verwoest.

Beginner
Sahne1981Auteur24 januari 2018 · 19:58

@@meteomorris: Is er een grote kans dat voor regio Ticino de stufe weer naar 4 gaat op vrijdag/zaterdag? Eerst kritische neuschneemenge en daarna temperatuurstijging…

Gevorderd
DutchessAuteur24 januari 2018 · 20:02

Saas Fee postte vandaag deze foto:

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/7c0a54903342dd2434b7519c9f77fab8_image.jpeg?width=800

Die hebben ze vrijdag misschien net vrijgegraven… En dan kunnen ze overnieuw beginnen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
Freerider JobAuteur25 januari 2018 · 10:02

@@MM, Wat is de reden van velen om geen specifieke skigebied meer te vernemen van je? Ik vind dat juist erg handig.

Expert
meteomorrisAuteur25 januari 2018 · 10:09

@@JobLomans, best wel wat bevriende locals beginnen het irritant te vinden dat ik mijn geheimen op een presenteerblaadje leg. Ik begrijp hun irritatie. Het doel moet ook een beetje de reis zelf zijn. Ik publiceer daarom niet meer en plein public mijn tips. Ik ben wel bezig met iets om je te helpen bij je keuzes. Daar wordt iedereen slimmer en dus beter van. Wordt vervolgd.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur25 januari 2018 · 10:17

@@meteomorris: Is er een grote kans dat voor regio Ticino de stufe weer naar 4 gaat op vrijdag/zaterdag? Eerst kritische neuschneemenge en daarna temperatuurstijging…

Sahne1981 op 24 jan 2018 19:58

@@Sahne1981 is nu nog lastig te zeggen. Sneeuwhoeveelheden zijn nog niet geheel duidelijk. Maar houd rekening met een markante stijging. In het sneeuwdek daar zitten nog wat oude sneeuwlaag problemen die met de extra sneeuw op het sneeuwdek makkelijker getriggerd kunnen worden.

powfinder.com
Expert
paddyodenneboomAuteur25 januari 2018 · 11:55

@@MM, Wat is de reden van velen om geen specifieke skigebied meer te vernemen van je? Ik vind dat juist erg handig.

JobLomans op 25 jan 2018 10:02

Zelf op zoek gaan naar de juiste poederplek geeft toch veel meer voldoening dan alles je wordt voorgekauwd ;)

verslaafd aan wit goud!
Beginner
Sahne1981Auteur25 januari 2018 · 16:51

@@meteomorris Thanks!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!