Pasta, espresso en poeder in de Piemonte

Pasta, espresso en poeder in de Piemonte

Een kleine storm trekt op het moment van schrijven de Piemonte in. Ten opzichte van eerdere berekeningen is de intensiteit fors afgezwakt omdat de storm minder uitdiept dan verwacht. Daarnaast ligt de storm bij aanvang verder van de Alpen af waardoor de duur van de neerslag is afhgenomen. Kleine stormen als deze blijven lastig voor de modellen. Desondanks valt er tot en met zaterdag zo’n 20-35, lokaal 40 cm verse sneeuw in delen van de Piemonte. Het wordt de komende uren nowcasten, ofwel een spel waarin webcambeelden, radar en weerstationdata nauwgezet gevolgd worden om inzicht te krijgen waar de storm zijn sweetspot bereikt. Ik onder dit blog regelmatig updates plaatsen over het verloop van de storm. De meeste neerslag wordt einde middag/begin van de avond berekend zodat de zaterdagochtend een als een poederdag kan starten. Zaterdag en zondag ben het beste af in de Piemonte. Onderstaand een samenvatting voor de komende dagen in de vorm van bewegend beeld.

Vanaf zondag milder

Vanaf zondag wordt het snel weer milder in de Alpen. Dat blijft zo tot en met volgende week dinsdag. Het is dan weliswaar mild, maar de lucht is in grote delen van de Alpen erg droog en de nachten helder en koud. Op noord- en schaduwhellingen is er dan nog steeds poeder te vinden. Uitzondering is Oostenrijk waar zondag nog wat bewolking kan binnenstromen en een spat neerslag niet uitgesloten is.

Nieuwe stormcyclus op komst

Mocht poederalert#12 niet in je agenda passen, dan is poederalert#13 een optie. De kans is namelijk groot dat midden volgende week de stroming naar noordwest tot noord draait. 30cm+ op de bestaande basis is dan voldoende voor een nieuw poederalert. Daarover later meer. Eerst genieten van poederalert#12. Het wordt zeker niet superdiep, maar een mooie espresso en de werelds beste pasta als lunch die afgetopt wordt met een laagje poeder. Altijd beter dan een dat at the office.

Support wePowder, word wePowder Pro

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag (€ 25,08 per jaar) waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken, rijd je ook nog eens vaker poeder en heb je je eerste Karma punten voor 2018 al verdient. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ThibAuteur26 januari 2018 · 18:26

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/fd8804bc2def3fa1c6f4b7d83c423584_screenshot_20180126_181956.png?width=800

Het is degelijk beginnen sneeuwen in Monte Rosa. Licht boven maat zwaar in het dal. Dit op een harde ondergrond van de bevroren regen van afgelopen dagen. Geen ideale condities maar zeker voldoende om een witte grijns op mijn smoel te zetten!

Beginner
KendoAuteur26 januari 2018 · 21:08

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/afb2886464678ee74e895db01ff55c82_cb44bdc2_4049_4b21_9ecb_9713caf3358f.jpeg?width=800

Vandaag in Ma******a, genoeg voor een dikke smile?

@@meteomorris, wij noemen ook maar geen gebieden dan ?

Ps. De espresso was overigens top hier

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
pulverdudeAuteur26 januari 2018 · 21:15
Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur26 januari 2018 · 21:57

@@Kendo, precies. Beter niet zeggen waar je bent. Doe je de hotelier de groeten van me?

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur26 januari 2018 · 21:59

Meetstations in de regio geven mooie getallen door. Veel plezier en wie weet kom ik nog voorbij geknald…

powfinder.com
Beginner
KendoAuteur27 januari 2018 · 11:00

@@meteomorris. Ik zou het niet doen helemaal niks aan hier… totaal geen poeder en zo… ???

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
petertavAuteur27 januari 2018 · 13:33

@@meteomorris: Ivm vrijgeven van spots om naar toe te trekken: Ik kan best begrijpen dat iedereen zijn secret spotje graag voor zich wil houden, anderzijds zijn er mensen zoals ik die niet genoeg skidagen kunnen klokken om ‘skigebiedkennis’ op te bouwen zodat je gelijk weet in welke richting je moet gaan voor de beste pow. Zeker als het gaat over specifieke dalen waar er mss net iets meer valt. En ok je kan wel snel weten in welke richting je moet gaan, maar ik vond dat zeker handig om te weten dat ik 200% perfect zit. Als je maar twee of drie powderhunts hebt om je poedergeluk te vinden -want familieskien is een andere vakantie-, dan wil je ook gelijk perfect terecht komen. Nogmaals, ik begrijp de ‘locals’ en de poedermaatjes, maar anderzijds vind ik het best jammer. Plus, met hoeveel kom je zoal tegelijk in een gebied, alvast niet met honderden…?? Het self-supporting idee is zeker niet verkeerd want een weerbericht zelf leren lezen en ook waarheen te trekken om jezelf te challengen en kennis op te bouwen ben ik volledig voor! Maar ervoor was het toch sympathieker met “sharing is caring”? Of ben ik te streng?:-)

Gevorderd
evr66proAuteur27 januari 2018 · 14:09

je hebt zeker een punt, petertav, dit soort gedrag komt op mij zelfs een beetje kinderachtig over, alhoewel dit ongetwijfeld niet de bedoeling is :).

In dit geval gok ik trouwens op macugnaga :)

Gevorderd
49Auteur27 januari 2018 · 14:16

@@petertav, volgens mij staan bijna alle Alpengebiedjes die je kan bedenken wel in de forecast-kaart. Beetje overheen googlen en je hebt zo een sweetspot te pakken.
Als @@meteomorris elke storm openbaar een handvol gebieden noemt waar weekendwarriors dan massaal heen racen, dan kan dat het poederplezier van de gemiddelde local echt behoorlijk frustreren. Zoals een sprinkhanenplaag in de Sahel de lokale akkers kaal vreet, ongeveer.

montagna bianca, ti amo
Toerist
damienvanderbijlAuteur27 januari 2018 · 15:21

Pff wat een nonsense zeg dat overdreven lokalisme. Lijkt wel wat op het idiote gedrag dat je op sommige surfspots ziet.

Geniet gewoon van de sneeuw. Het is heus niet zo dat honderden mensen op stel en sprong naar ‘jouw’ gebied komen als Morris iets roept.

Gewoon niets van aantrekken @@meteomorris. Dit idiote gedrag moet je de kop indrukken en zeker niet belonen.

Gevorderd
49Auteur27 januari 2018 · 15:54

@@damienvanderbijl, er wordt idd vaak overdreven, maar onderschat niet wat het effect is van een influencer. Als je een grotere regio hebt waar je dat effect over spreidt dan heeft niemand er last van, maar als slechts een paar plekken wordt genoemd dan kan je echt overbegrazing krijgen. #sharingiscaring & #respectthelocals #balansisbeter

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
EmileHendrixAuteur27 januari 2018 · 16:09

Allemaal goeie ideen. Vergeet ook niet dat je (super zeldzame) poederdagen (super) dubbel tellen als je zelf voor een nieuw gebiedje hebt gekozen. Ik ben dol-blij met Morris weer-inzicht-hulp, maar ook blij dat het zo een avontuur blijft.
Poeder is een keuze :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
ieismAuteur27 januari 2018 · 16:20

Het zelf zoeken is juist het leukst. Echt.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
damienvanderbijlAuteur27 januari 2018 · 16:58

@@damienvanderbijl, er wordt idd vaak overdreven, maar onderschat niet wat het effect is van een influencer. Als je een grotere regio hebt waar je dat effect over spreidt dan heeft niemand er last van, maar als slechts een paar plekken wordt genoemd dan kan je echt overbegrazing krijgen. #sharingiscaring & #respectthelocals #balansisbeter

49 op 27 jan 2018 15:54

Waarom zou je meer rechten hebben als je toevallig in de buurt van een bepaald gebied woont? Het is toch geen privébezit?

Gevorderd
NielsAuteur27 januari 2018 · 18:12

Zij hebben niet meer rechten, wel meer kennis. Waarom zou jij recht hebben op die kennis?

Gevorderd
petertavAuteur27 januari 2018 · 18:25

@@Niels Waarom zou je recht hebben om kennis voor jezelf te conserveren?:-) Is dit dan geen kennisplatform?

Ik wou vooral een discussie losmaken. Zelf zou ik ook best mijn weg kunnen vinden, het ‘avontuur’ van het plannen ken ik goed genoeg ook professioneel. Maar het leek me zo’n plotse STOP button die werd ingedrukt… plus vooral een “eigenbehoud” wat een foute/jammerlijke aanzet is denk ik dan. Al geef ik ook grif toe dat de laatste tijd het meer en meer gewoon verkeerspijlen volgen was naar welk gebied te trekken. Zoals ik ook schreef, self-supporting is zowieso de eindhalte die iedereen zou moeten halen om je trip te plannen. Maar de weg daarheen kan voor sommigen langer duren. En een seizoen is maar zo kort.:-) Om effe de Warren Miller post te citeren: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”

Elite
ErwinAuteur27 januari 2018 · 18:55

Delen van dingen zoals routes of gebieden is heel erg mooi, zeker als je het anderen gunt om in jouw kennis te delen. Ik kan me nog goed de trips herinneren met een van mijn locale poedermaatjes die me fantastische dingen heeft laten zien. Die dagen ga ik nooit meer vergeten en staan in mijn geheugen gegrift. Andersom gebeurt dit ook en het is te gek om de dankbaarheid te zien bij anderen.

Aan de andere kant bestaat er helaas een beetje de “nemen” mentaliteit. Er zijn mensen die nu jetzt sofort (excuses voor mijn nederduits) het beste van het beste willen hebben met zo min mogelijk effort. Ik denk dat dit laatste iets is waar mensen zich aan ergeren. Helemaal als deze mensen niets teruggeven.

Dus mijns inziens komt het neer op gunnen vs. nemen. Laten we gewoon onwijs blij zijn dat er zo’n mooi platform is als dit. Naast Morris en Arjen zitten hier nog een heleboel mensen die het anderen gunnen te delen in hun kennis. Spreek met elkaar af, deel kennis en ga lekker samen rijden en op ontdekkingsreis!

Beginner
KendoAuteur27 januari 2018 · 19:25
“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
brtAuteur27 januari 2018 · 19:51

Ik heb een hekel aan Nederlanders op vakantie. En al helemaal aan betweterige wepowderaars. Dus als Morris zegt Piemonte, dan ga ik lekker naar Klinw**sertl. Lekker rustig! Beetje jammer dat de bulgarengrens boven de toplift ligt, maar soit… ?

Toerist
damienvanderbijlAuteur27 januari 2018 · 20:55

Zij hebben niet meer rechten, wel meer kennis. Waarom zou jij recht hebben op die kennis?

Niels op 27 jan 2018 18:12

Maar niemand anders dan Morris/WePowder bepaalt of zij HUN EIGEN kennis en inzichten delen of niet. En het is niet zo dat ze ‘verklappen’ welke couloirs je op welke manier het best kunt rijden, of zelfs niet welke afdaling in een gebied het best is op enig moment. Alleen maar welke gebieden mogelijk goede sneeuw hebben.

Anyway, het zal wel een eeuwige discussie zijn. Ik ga ook zeker niet op stel en sprong op weg omdat Morris iets zegt. Dat past gewoon niet in mijn agenda. Dus maak je over mij geen zorgen ???

Gevorderd
49Auteur27 januari 2018 · 22:15

Waar het hier om gaat is dat het grote bereik van wepowder (niet alleen NL!) er toe kan leiden dat teveel weekendwarriors tegelijk naar dezelfde plek gaan. -Dat- is niet handig.

Mens op mens kennis, tips en ideeën delen is daarentegen natuurlijk helemaal in de geest van vrije rijders. Doe ik zelf trouwens niet aan mee hoor, want iedereen moet gewoon wegblijven uit Y! (Nee, echt)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
erikvuAuteur28 januari 2018 · 11:49

@@petertav
Bij de cyclus van een storm komt veel bij kijken en kan zo lastminute toch nog een ander koers/karakteristieken aannemen. Je kan dus niet altijd 200% zekerheid geven voor bepaalde gebieden, wat hier het geval is. Waarschijnlijk laat metomorris daarom exacte gebieden in dit bericht weg

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!