Tripreport Combe du Bellachat & Combe du Grand Cret (video)

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 15 februari 2018 · 11:37
    Niet omdat mijn video-skills zo goed zijn, niet omdat het skiën zelf zo goed was, maar wel omdat het een te gekke tocht was door een machtig mooi gebied boven de wolken.. deel ik even een video van een skitour vorige week donderdag. Samen met een andere fransman en gids uit La Clusaz hebben gingen we er een dag op uit. We overwogen een (naar het schijnt) klassieke route vanuit Lac Des Confins omhoog naar Tete Pelouse, maar er hing een zwaar wolkendek heel laag, dus we kozen er voor om zo veel mogelijk in de zon te skiën. De laatste dump was een week terug, maar we vonden een paar poederbochten hoog weggestopt op een n-helling 😃. Zie kaartje voor ongeveer de route in t blauw (t kabeltje van m'n gps is stuk); liften omhoog genomen naar Col de Balme, dan een traverse skiers rechts en een korte bootpack naar La Roualle, toen een zeer ijzige 300hm afdalen boven een cliff (trillende beentjes), vervolgens in de zon 350hm vellen door de Combe Du Bellachat naar Tete Pelouse (2537), na een traverse vonden we daar nog poeder in de schaduw, om tenslotte helemaal af te dalen in t wolkendek tot de vallei. Het skiën verdient niet de schoonheidsprijs doordat m'n benen vermoeid werden + het (afgezien van de paar poeder bochten) de slechtste sneeuw ever was (karton op poeder gemixed met ijsblokken van een natte sneeuwlawine + een paar meter zicht = afzien). Maar wat was het een mooie dag, een mooie tocht en met mooie vergezichten. Zoals de gids zei; 'Today might be more about seeing than skiing'.

bericht aangepast door Tim3 op 15 feb 2018 12:00
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 15 februari 2018 · 12:05
    @BobvanIterson, hadden wij die "volgende" afdaling ook al niet gespot op de hoogte kaart 😉

@Tim3 enig idee hoe lang jullie erover gedaan hebben van de top Col du Balme tot retour in het skigebied?
    xs2arjan
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 15 februari 2018 · 12:27
    @xs2arjan; 5,5 uur. Dat is inclusief het rustig aan doen, 2 pauzes en t vlakke stuk in de vallei tot aan de lift 😃. Met beter zicht en meer door blijven gaan kan je daar wel 1,5 uur van af halen denk ik. Aanrader! Overigens zijn die rode lijnen in t kaartje tour-routes, dus er zijn een hoop variaties.
    bericht aangepast door Tim3 op 15 feb 2018 12:44 (1% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 15 februari 2018 · 14:39
    Wat is eigenlijk een goede ski om in deze omstandigheden te freeriden/touren?
    Ik heb zelf rossignol soul7's (1ste generatie). Met een stijvere, iets smallere ski zal je zeker meer controle hebben.
    Tot nu toe ben ik nog nooit in de problemen geraakt, maar ik heb dan ook nog geen weken off piste ervaring.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur. Ik denk er namelijk aan om volgende maand de lawine safety I te volgen en zou er ook niet te veel willen sukkelen omdat ik niet het juiste materiaal meeheb.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 15 februari 2018 · 16:31
    'Today might be more about seeing than skiing'

Heel goed! Met die instelling heb je eigenlijk altijd een goeie dag in de offpiste, ook als je geen poeder rijdt. 😃
    bericht aangepast door Willem2k op 15 feb 2018 16:31 (3% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 februari 2018 · 20:00
    Mooie toer man. Top.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 februari 2018 · 21:24
    Nice, lekkere tour.
    splitfest.nl
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 15 februari 2018 · 23:02
    Lekkere beelden mannen!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro