PA#16: na regen volgt een poederalert

PA#16: na regen volgt een poederalert

Donderdag regende het tot 2200 meter in het westen en 1700 meter in het oosten van de Alpen. Warme lucht stroomde gister de Alpen in en drukt tot zaterdagochtend een stempel op het weer in de Alpen. In bovenstaand videoweerbericht leg ik je kort uit wat er de komende dagen staat te gebeuren.

Eerst mild, daarna kouder

De vrijdag en zaterdag verlopen mild, hoewel koude lucht helemaal niet zover weg is van de Alpen. Deze koude lucht weet vanaf zaterdagmiddag weer de weg naar de Alpen te vinden. Helaas is de meeste neerslag dan al van de kaarten verdwenen. Desondanks is het niet allemaal kommer en kwel want:

  • de lucht wordt vanaf zaterdag kouder
  • er valt boven de 2000 meter een mooi pak sneeuw in het westen en noordwesten van de Alpen
  • deze wordt zaterdagmiddag afgetopt met een mooi koud laagje vers
  • en de zondag wordt zonnig

Boven de 2000 meter

Zondag wordt kortom een mooie dag in het noordwesten van de Alpen. De gebieden die voldoende speelterrein hebben boven de 2000 meter hebben dan een mooi pakje vers ontvangen, het is dan weer wat kouder en de zon volop aanwezig. Nadeel is wel dat het gillend druk is. In Frankrijk is het hoogseizoen en na een zwarte zaterdag op de wegen volgt op zondag een zwarte zondag bij de liften. Poederstress all over the place. Zeker in de grote skigebieden. Een alternatief is Zwitserland, duurder maar vooral ook rustiger in een aantal gebieden in de Zwitserse Alpennordhang (niet allemaal dus… goed nadenken en je weet waar je moet zijn :)).

Vanaf maandag nieuwe sneeuw

Maandag volgt er een nieuwe storm. De koers van deze storm is nog niet helemaal zeker maar neigt in de meest recente berekeningen naar een Noordstau. Sneeuw voor het noorden van Zwitserland en Oostenrijk kortom. Als je dan op zondag kiest voor first tracks in de Zwitserse Alpennordhang, dan zit je ook direct goed voor de sneeuw die hierna volgt. Mocht de depressie alsnog een koers iets meer naar het westen kiezen dan zit je hier nog steeds goed.

Zondag een verse update met een verdere aanscherping. Poederalert#16 is van kracht en de Zwitserse gebieden in de Alpennordhang zouden mijn startpunt zijn. Minder druk en flexibel genoeg om de juiste keuzes te maken voor maandag/dinsdag.

Stay stoked! Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
GerritAAuteur16 februari 2018 · 16:10

Gisteren avond sneeuw in st. Christoph a. Arl. helaas werden we wakker met regen en nu wisselt de regen en sneeuw af. We wachten het af. Morgen een toertje en zondag hopelijk lekkere poederdag. Voor mij eerste keer in st. Anton a. Arl. iemand nog tips voor leuk toertje (niet over de piste)? En waar moeten we heen voor de poeder?

And snow it is.....
Toerist
philiptournierproAuteur17 februari 2018 · 12:09

Richting Zurs - Lech … Is verbonden nu - Check map

Beginner
GerritAAuteur17 februari 2018 · 14:42

Richting Zurs - Lech … Is verbonden nu - Check map

philiptournier op 17 feb 2018 12:09


Dank je wel voor de tip. We gaan morgen eens kijken.
Sinds 30 minuten is het dicht getrokken en dneeuwt het.

And snow it is.....
Gevorderd
ArjenproadminAuteur17 februari 2018 · 14:52

Ik weet niet precies hoe de condities in Stuben zijn @@GerritA, maar de Albona kent een aantal schitterende routes.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
GerritAAuteur17 februari 2018 · 18:10

Ik weet niet precies hoe de condities in Stuben zijn @@GerritA, maar de Albona kent een aantal schitterende routes.

Arjen op 17 feb 2018 14:52


Thanks voor de tip @@Arjen. Ik wilde vanmiddag al even daar gaan kijken maar het trok helemaal dicht (zicht van < 5 meter) dus ging helaas niet door. Even het weer afwachten morgen maar plan is eerst naar Zurs (met de Flexen gondel) en misschien in middag nog even kijken voor de deur…

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!