Twee ijskoude poederalerts (PA#17 en PA#18)

Twee ijskoude poederalerts (PA#17 en PA#18)

Hallo, ik ben de Russische beer en in Canada noemen ze me de Arctic Outbreak. Die laatste benaming vind ik persoonlijk mooier. Misschien ken je me niet meer. Ik heb me namelijk een tijdje stil gehouden. Maar oudere freeriders weten we nog wel te herinneren. Ik ben dus weer terug! Vanaf zondag zorg ik voor ijskoude dagen, stervenskoude nachten en temperaturen die regelmatig lager gaan dan menig vrieskist. Reken op -20 en lager. Met een oostelijke stroming transporteer ik Siberische kou naar jullie gematigde streken. Een nachtje kou zijn jullie wel gewend, maar vanaf zondag draai ik de thermostaat flink omlaag. Dat je het even weet.

Tegelijkertijd blokkeer ik de westelijke jetstream. Stormdepressies vanuit het westen van enige betekenis houd ik daarmee weg uit het noordwesten van de Alpen. Enkel in de Middellandse zee duld ik een storm. Daarmee heb ik een pact gesloten. Storm Sabine en ik gaan de komende dagen namelijk mijn ijskoude polaire lucht mengen met vochtige lucht uit de Middellandse zee. Deze mid duwen we dan met een oostelijke stroming richting de Alpen en dan. Dan is het bingo. Tussen donderdag en zondag maak ik de zuidkant van de Alpen wit en daarna blaas ik koude lucht jullie kant op. Een ijskoud poederalert met heerlijke verse sneeuw. Maar vergeet niet dat extra laagje aan te doen. Tijdens de koude ochtenden is zelfs een buff niet geheel overbodig, want het wordt koud. Heel erg koud. In dit bericht:

  • Grijs en wat sneeuw in het oosten
  • Poederalert#17: het (zuid)oosten en de Apennijnen
  • Tijdelijk ietsje warmer en heel veel verse sneeuw
  • tegen het weekend grote sneeuwkansen in de Piemonte
  • Artic outbreak
Weissensee
Weissensee
Verbier
Verbier

Grijs en wat sneeuw in het oosten

Het is grijs, het sneeuwt en het is fris in het oosten en zuiden van de Alpen. Ga je richting het westen van de Alpen, dan schijnt de zon. Tenminste, als je een lift hebt die je tot boven de 2000 meter brengt. Daaronder is het ook grijs en waterkoud. De meeste sneeuw viel de afgelopen dagen rond de Hohe Tauern (het zuiden van het Salzburgerland en het noorden van Karinthië), de Koralpe (het zuiden van Steiermark) en de Apennijnen. Met name in de Apennijen is het raak. Onderstaande foto is geschoten op 1200 meter hoogte.

Poederalert#17 is voor het (zuid)oosten en de Apennijnen

Vanaf vandaag geldt poederalert#17 voor het zuidoosten van de Alpen en de Apennijnen. Het sneeuwt er vandaag en morgen nog lekker door. Met uitzondering van de Hohe Tauern is dit een poederalert in niet al te steil terrein. De gebieden aan de zuidgrens van Steiermark, het zuidoosten van Karinthië en grote delen van Slovenië beschikken niet over heel veel hoogtemeters en veel hellingen zijn relatief vlak. Laat je desondanks niet in de luren leggen. De combinatie van verse sneeuw en wind zorgt voor verse Triebschnee zodat het op hellingen steiler dan 30 graden al rap gevaarlijk wordt. Een alternatieve regio voor PA#17 zijn de Apennijnen (Toscane en Emilia-Romagna . In gebieden als Abetone en Cimone kun je je zeker een paar dagen vermaken.

Tijdelijk ietsje warmer en heel veel verse sneeuw (PA#18)

Ja, daar ben ik weer. De Arctic Outbreak. Tussen donderdag en zaterdag trek ik me even terug. Dat biedt Storm Sabine de mogelijkheid om via de Adriatische zee vochtige lucht de Po-vlakte in te duwen. Niet dat ik me geheel terugtrek. Nee, vanuit de Balkan en Roemenië stuur ik koude lucht richting de Alpen. Deze mengt zich dan met de klamme lucht vanaf de Middellandse zee en dan hebben we een BOOMski scenario te pakken. De even wat warmere lucht zorgt voor heel veel vocht en heel veel sneeuw. Reken tussen donderdag en zondag op een 50-100 cm verse sneeuw en lokaal zelfs meer. Zwaartepunten worden de gehele Piemonte, maar ook het zuidoosten van Trentino krijgt zijn deel. Ik tolereer een tijdelijke temperatuurstijging op zaterdag (met zelfs wat föhn) aan de noordkant van de Alpen. Dat doe ik om twee redenen. Allereerst om iedereen die zaterdag naar de Noordalpen rijdt het gevoel te geven dat het allemaal wel meevalt wat ze over mij zeggen. Maar vooral ook om voor veel sneeuw te zorgen aan de zuidkant van de Alpen. Als iedereen dan eenmaal gesetteld is draai ik in de nacht van zaterdag naar zondag de thermostaat uit. In de nacht naar maandag doe ik er nog een schepje bij zodat de maandag en dinsdag echt koud worden. Vooral in de oostalpen maak ik het gillend koud.

Poederalert#18 is voor de Piemonte, Trentino en de Apennijnen

Vanaf zaterdag is Poederalert#18 van kracht met lokaal heel veel sneeuw voor de Piemonte, Trentino en de Apennijnen. Zaterdag even wat warmer, maar daarna fiks kouder. En wat is er fijner dan een storm die ijskoud wordt afgetopt? Reken op een cold smoke blower pow alert met magische toestanden in de lariksbossen. Laat wel allereerst de sneeuw even opbouwen, want het heeft hier al eventjes niet gesneeuwd. Maar als de sneeuw er dan eenmaal ligt…

Arctic Outbreak

Ja, daar ben ik weer… Vanaf zondag maak ik het gillend koud en dat probeer ik tot en met woensdag vol te houden. Daarna open ik wat ruimte zodat er vanuit het zuidwesten nieuwe stormen de Alpen in kunnen gaan trekken. Tot die tijd: pak je lekker warm in en geniet van de zon die ik af en toe de ruimte zal bieden om je op te warmen.

's Nachts -20 graden celcius en kouder
’s Nachts -20 graden celcius en kouder

Oh ja, niet vergeten…

Maak je regelmatig gebruik van de diensten van wePowder en gebruik(te) je mijn weerbericht om je poedertrips te plannen? Support ons dan door een wePowder Pro te worden. In ruil daarvoor krijg je van ons dan toegang tot meer weerdata, duizenden freerideroutes en expertkaarten om je routes mee te plannen. En je karma wordt er ook nog eens beter van. Mijn dank is groot!!!

Verder hebben we nog een mooie actie voor je. Met de code STEILELIJNEN2018 krijg je NU 30% korting op de aanschaf van de wePowder Safety Academy. Je betaalt dan nog geen 42 euro per module in plaats van 60 euro. De Safety Academy is er om het maximale uit je poederdag te kunnen halen en toch de dag te kunnen eindigen met een biertje op het terras.

We hebben online 2 modules voor je klaar staan. In deze twee modules voor beginners en (ver)gevorderden leer je in no time de beginselen van lawinekunde en het navigeren buiten de pistes. De Safety Academy bestaat uit een boek (sturen we je gratis toe) en een online deel met veel filmpjes, beeldmateriaal en toetsen. Heb je een module eenmaal afgerond dan is het online deel in combinatie met het boek het ideale naslagwerk om continue je kennis scherp te houden en door te blijven leren. De kortingscode is de komende dagen geldig, start direct hier Safety Academy.

En pssst, het wordt koud de komende periode, zowel in Nederland als in de Alpen en wat houd je beter warm dan een wePowder beanie!

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BobvanitersonAuteur22 februari 2018 · 12:51

gentlemen, start your engines!!

Gevorderd
powderdudeAuteur22 februari 2018 · 13:20

Dat is mooi Nieuws ! Ik denk erover om zondag te gaan rijden richting Piemonte maar twijfel ivm de krokusdrukte ! Wat is je advies want hoewel ik sta te popelen kan ik net zo makkelijk een weekje later pakken . Ergernis bij de liften en poederstress zit ik niet op te wachten of is Piemonte wel te doen en misschien heb je een specifieke tip voor een wat rustiger gebied? .

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2018 · 13:58

Dat is mooi Nieuws ! Ik denk erover om zondag te gaan rijden richting Piemonte maar twijfel ivm de krokusdrukte ! Wat is je advies want hoewel ik sta te popelen kan ik net zo makkelijk een weekje later pakken . Ergernis bij de liften en poederstress zit ik niet op te wachten of is Piemonte wel te doen en misschien heb je een specifieke tip voor een wat rustiger gebied? .

powderdude op 22 feb 2018 13:20

@powderdue, eerlijk gezegd heb ik geen idee. Veel onderdak zit vol en webcams laten in de ochtend rijen zien bij de lift. Het is hoogseizoen, maar of het superdruk is… het lijkt er een beetje op. Kleine gebieden die alleen weekendtoerisme hebben zijn dan de oplossing (maar die zijn weer lastig online te boeken…)

powfinder.com
Gevorderd
PistenbulckyAuteur22 februari 2018 · 14:17

@@powderdude misschien kan dit handige overzicht, van enkele posts terug, je helpen bij die beslissing. Volgende week ziet er relatief rustig uit qua vakanties…alvast geen Belgen (euh…twee misschien ;-)) Engelsen en Duitsers. Wel kans op Fransen uit aangrenzende regio. De Italianen van de Piemonte hebben alvast geen vakantie (check: https://www.feiertagskalender.ch/ferien.php?jahr=2018&geo=3413&klasse=5&hl=it&hidepast=1)
Hoop dat dit je kan helpen bij je keuze en wie weet zien we elkaar opnieuw vluchtig ergens in de Piemonte (PA#10)…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/56eb05ad01b67214a6cb82121ad7c4d3_vakanties.jpg?width=800

Gevorderd
powderdudeAuteur22 februari 2018 · 14:43

@pistebulcky

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee als Pro lid ;-) . Hopenlijk komen we elkaar weer tegen in de puf…

Enjoy :-))
Gevorderd
ThijsBAuteur22 februari 2018 · 15:26

Er staat een aardige top 3 in de forecast pagina. In die streken is en sneeuw en zijn er weinig mensen gok ik. Itialianen hebben geen vakantie en de Fransen zullen voornamelijk in eigen land op vakantie gaan gok ik.

Beginner
AbkoAuteur22 februari 2018 · 18:12

Vandaag in Prali in de Piemonte begon de eerste sneeuw te vallen. Condities waren nu al goed, zelfs op de pistes een lekkere deken sneeuw en bijna niemand in het gebied. Dat beloofd voor de komende dagen :-)

Powder to the people!
Beginner
JuraSkiAuteur22 februari 2018 · 18:50

Vandaag in Prali in de Piemonte begon de eerste sneeuw te vallen. Condities waren nu al goed, zelfs op de pistes een lekkere deken sneeuw en bijna niemand in het gebied. Dat beloofd voor de komende dagen :-)

Abko op 22 feb 2018 18:12


Idem hier in good old San Domenico!

Beginner
AbkoAuteur22 februari 2018 · 18:55

Ha @@JuraSki,
Goed om te lezen. Nog goede herinneringen aan San Dominica van vorig jaar. Geniet!

Powder to the people!
Beginner
GerritAAuteur22 februari 2018 · 19:48

Vandaag in Prali in de Piemonte begon de eerste sneeuw te vallen. Condities waren nu al goed, zelfs op de pistes een lekkere deken sneeuw en bijna niemand in het gebied. Dat beloofd voor de komende dagen :-)

Abko op 22 feb 2018 18:12


Klinkt goed, ik ben er morgen in de middag, nu al de voorpret.

gentlemen, start your engines!!

Bobvaniterson op 22 feb 2018 12:51


Al bepaald waar jullie heen gaan?

And snow it is.....
Gevorderd
49Auteur22 februari 2018 · 20:09

Dag lieve Russische beer met je lauwe Arctic Outbreak, onze oprijlaan is avalanched, ons woud zit vol wolven, maar tegen jou zijn wij wel gewapend. Ci vediamo presto!
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/dfe3388953aee996c9c287824b4e0850_20180222_192356.jpg?width=800\
##off-grid #-20 #instufawetrust #brrrr?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
BobvanitersonAuteur22 februari 2018 · 20:30

@@GerritA

We rijden nu bij Dijon, rijden door tot voor de Fréjus, morgenochtend kijken we verder. Misschien eerst Bardonecchia, maar waarschijnlijk rijden we gelijk verder door naar het zuiden voor wat dagen, later in de week dan weer gestaag noordwaarts terug met prali in het vizier… we houden contact!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!