Tripreport - Roadtrip Duitsland, Oostenrijk en SSC3

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 februari 2018 · 10:15
    Het is vrijdagmiddag als @Willemien_w en ik de autobahn opdraaien voor twee weken roadtrippen in de Alpen. Eerste stop: Zuid-Duitsland waar we een dagje gaan piste krassen met een vriend en zijn zoontje.

We stommelen ergens na 12en het appartement binnen en brengen de volgende dag door op de zonnige pistes van de Steinplatte. Geen slechte plek om je kinderen te leren skiën! Alles ganz relaxt en voor mij een mooie gelegenheid om mijn 'nieuwe' Dupraz aan de tand te voelen. (Spoiler: Die van mij komt voorlopig níet te koop!)

Maar pistes zijn niet waarvoor we naar de alpen gekomen zijn, dus al snel besluiten we om door te reizen naar Mittersill, vanwaar we een paar dagen willen splitboarden. Bij vertrek uit Duitsland blijk ik echter een krat met oa. mijn vellen thuis te hebben laten staan... Dus wat doe je dan? Geld uitgeven aan nieuwe vellen, of aan liftpassen? ... Vellen dus!

Gelukkig helpt een bijzonder vriendelijke dude in de Intersport van Kaprun me een setje ski skins passend te krijgen. Het enthousiasme van deze gast voor dit projectje is zo aanstekelijk dat ik nu nóg vrolijk van wordt! We kunnen op pad!

De eerste tour die we maken is 'achter' het Hohe Taueren haus, de benen zijn er nog niet helemaal waardoor we eerder dan gepland omdraaien maar het is heerlijk weer en mijn hemel wat een schitterende plek is dit! "Te mooi voor Oostenrijk, het lijkt wel Zwitserland!" wordt er in de splitfest app-groep gegrapt als reactie op de foto's. Hier komen we zéker nog een keer terug!

De volgende dag staat de Schwalbenwand op het programma, die een fraai uitzicht over het meer van Zell am see beloofd. We parkeren bij het kerkje van Gerling en stiefelen met onze spulletjes richting bosrand.

De route loopt over een ingesneeuwde bergweg wat lekker lui stijgt en hoewel het uitzicht wegens bewolking een beetje tegenvalt blijkt de sneeuwkwaliteit boven verwachting. We weten bovenin zelfs nog een paar heuse poederbochten neer te zetten! Weer een geslaagde dag!

Inmiddels staat er verse sneeuw op de kaarten en aangezien we uiteindelijk toch richting Klosters moeten voor SSC3 worden nemen we contact op met @dutchess voor een dagje poederen in Zwitserland.

De sneeuwbui blijkt -in de woorden van @dutchess- echter een "sneubui". Dat wil zeggen: De ochtend dat wij in Zwitserland wakker worden blijkt de voorspelde sneeuwval in de weermodelen ineens bijgesteld van 30cm+ naar minder dan 10... Jammer, maar we houden er gelukkig wel een leuke spot voor een volgende noordstau aan over.

Als we de volgende dag Klosters binnen rollen schijnt de zon weer en nadat we onze bedden geclaimd hebben begroeten we in de loop van de dag steeds meer bekenden. @opa en @ieism hebben namelijk de handen ineen geslagen voor een heuse splitfest editie van SSC3! De splitfest crew weet zelfs twee groepen samen te stellen, waarmee het gemiddelde kennisniveau van de Flatland splitboarders weer een flinke stap maakt! Super tof dat dit op deze manier vorm heeft kunnen krijgen. Als zelfs een gids het (begin februari!) al de "trip van het seizoen" noemt weet je dat het goed zit!

Voor mij zijn het leerzame dagen, waarbij het thema groepsdynamiek een onverwacht groot aandeel krijgt maar ook een aantal bijzonder mooie afdalingen gemaakt wordt... En uiteindelijk heeft -hoop ik- iedereen de cursus met een goed gevoel af kunnen sluiten.

En dan maken we ons op voor de laatste stop van deze trip, het altijd memorabele Flatland splitfest! Maar dat verhaal mag iemand anders vertellen! 😉
    bericht aangepast door Willem2k op 22 feb 2018 10:24
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 22 februari 2018 · 10:22
    Goed verhaal! Alsof ik er zelf bij was 😉
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 22 februari 2018 · 11:02
    Maar wel bij de verkeerde intersport volgens mij 😉
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 22 februari 2018 · 11:06
    Lekker hoor! Mooie plaatjes ook.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 22 februari 2018 · 11:23
    Mooie trip!

Voor mij zijn het leerzame dagen, waarbij het thema groepsdynamiek een onverwacht groot aandeel krijgt maar ook een aantal bijzonder mooie afdalingen gemaakt wordt... En uiteindelijk heeft -hoop ik- iedereen de cursus met een goed gevoel af kunnen sluiten. [/post]

Je maakt me nieuwsgierig: wat hebben jullie geleerd? Wat was het issue? Lag het aan de groep of speelt dat bij Lawine 3 sowieso een grotere rol dan bij Lawine 1 en 2?
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 februari 2018 · 11:32
    Aah, lekker tripreport. Bedankt voor 't delen 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 22 februari 2018 · 11:32
    Gaaf! Mooie platen.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 februari 2018 · 11:35
    Ouderwets lekkere trip report met mooie platen! Fijn! 😉
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 februari 2018 · 11:47
    Maar wel bij de verkeerde intersport volgens mij 😉martijnuiterwijk op 22 feb 2018 11:02

Die snap ik niet geloof ik?

Je maakt me nieuwsgierig: wat hebben jullie geleerd? Wat was het issue? Lag het aan de groep of speelt dat bij Lawine 3 sowieso een grotere rol dan bij Lawine 1 en 2?pulverdude op 22 feb 2018 11:23

Het was allemaal niet zo heel spannend hoor, maar ik voel me niet zo geroepen om daar verder over in detail te treden. Het thema staat in alle boeken en de specifieke situatie binnen onze groep lijkt me daar voor anderen niet echt iets aan toevoegen.

Groepsdynamiek is een lastig ding om 'op het programma te zetten', hoewel sommige gidsen/tail guides soms hun best doen om eventuele vuurtjes nog wat op te stoken… 😉 Maar als het spontaan opduikt wordt er aandacht aan besteed, volgens mij maakt het dan niet echt uit welke van de 3 cursussen je aan het doen bent.

Ps. We hebben ook echt nog wel 'met onze neus in de sneeuw' gestaan hoor! 😉

bericht aangepast door Willem2k op 22 feb 2018 11:55 (15% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 22 februari 2018 · 11:57
    Lekkerrr!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 februari 2018 · 12:13
    Maar wel bij de verkeerde intersport volgens mij 😉martijnuiterwijk op 22 feb 2018 11:02

Die snap ik niet geloof ik?

Willem2k op 22 feb 2018 11:47

@martijnuiterwijk Laatst plaatste je ook zo'n soort posting. Maar ik dacht dat je in Kaprun voor een skischool ging werken?
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 22 februari 2018 · 12:19
    @Willem2k Helder!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 22 februari 2018 · 14:37
    Lekker verslag hoor, en veel geleerd tijdens deze topcursus.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 februari 2018 · 16:13
    Ja, jammer van die sneubui. Nog nooit zo snel 50+ cm in het digitale niets zien verdwijnen!
    Het SSC is altijd een intense leerervaring, dank zij de gidsen die inderdaad bovenop je zitten, en alles nog even net wat moeilijker maken zodat je goed aangescherpt wordt. Het was super om dat met jullie als mede splitters te doen! (Ik riep al tegen Rolf: misschien wordt het tijd voor een niveau vier! Toen keek hij ontzettend benauwd...) En die spot in het Ha........tälli moeten we echt nog een keer doen!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 23 februari 2018 · 08:25
    Ja, jammer van die sneubui. Nog nooit zo snel 50+ cm in het digitale niets zien verdwijnen!

Ook weleens andersom gezien in deze regio, tijdens Lawine 1. Voor Klosters 15cm vers op de kaarten, de volgende dag omhoog met Stufe 4 en dik een halve meter vers.

Lekker verslag verder Willem!

*edit: Volgens mij werkt @martijnuiterwijk ook bij de Intersport in Kaprun, de andere dus 😋
    bericht aangepast door AvdL op 23 feb 2018 08:26 (14% bewerkt)
    It's all about the turns duuuuuude!
  • ardt
    Advanced
    ardt op 23 februari 2018 · 08:49
    Mooi dat aaneenrijgen van tripjes.
    SSC3 spliteditie was geslaagd. Leuke groep en erg leerzaam.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 23 februari 2018 · 08:50
    Leuk report!

knowledge is powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro