Skin to win, vacuum base technology

• Thib
    Advanced
    Thib op 7 maart 2018 · 11:56
    Wie heeft hier ervaring met glueless skins? (vb gecko of kohla vacuum base)

Mijn g3 skins hebben het desondanks een nieuwe lijmlaag na 3 seizoenen begeven. Ik ben dus opzoek naar nieuwe skins.

mijn grootste ergernis bij standaard lijm skins is dat deze na verloop van tijd lijm beginnen deponeren op de base van uw ski's/ splitboard en niets is hatelijker dan uren zwoegen voor een afdaling om dan quasi stil te staan op een helling van 30° omdat je base meer plakt dan glijdt.

Een nieuwe trend in de skin wereld is de "glueless" skins. Voorbeelden hiervan zijn de gecko skins, kohla vacuum base en Faction featuring Pomoca glueless skins. (Ik heb echter vernomen dat deze laatste niet echt "glueless" zijn?)

Als je kijkt naar de verkoopargumenten van de glueless skins dan lijken deze hemel op aarde. Echter is dit nog een relatief nieuwe technologie die sowieso nog zijn mankementen heeft. Zoals bij de levensduur bij de eerste versie van gecko. Deze bleken na een jaar quasi uiteen te vallen. (Bij de nieuwe versie is dit blijkbaar beter?)

Mijn vraag aan jullie dus is, wie heeft ervaring met glueless skins? Zijn deze al betrouwbaar? Gaan die meerdere seizoenen mee? Zijn deze effectief minder sneeuw gevoelig dan standaard skins? iemand anders nog tips voor degelijke splitboard skins?
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 7 maart 2018 · 12:27
    Gecko was er al eerste bij, de eerste batches waren beter dan de latere, zelfde geldt overigens voor de clips, de plaklaag is niet duurzaam en kan los laten.

Kohla, geen ervaring.

Contour Hybrids: top! Duurzame plak laag, plakt goed, heeft alle voordelen, zijn ook dun en licht, prachtig product.

Colltex: nog weer wat dunner en lichter, plakken wel iets minder goed dan de Contours.

Pomoca: vergelijkbare plaklaag als de Geckos, niet duurzaam, kan je er af draaien, plakken wel prima, plaklaag laat niet los zoals de latere geckos.

Er zijn nog meer vergelijkbare varianten. Naar mijn idee hebben de Contours de beste mix van duurzaamheid, gewicht en plakkend vermogen. De Contours kan je makkelijk schoonmaken. Van de anderen weet ik dat niet. De Pomocas zijn iig te zacht om goed schoon te maken.

Wanneer werken glueless skins minder? Bij zeer zeer lage temperaturen, kouder dan -20.. Ze werken nog steeds, maar je merkt wel dat ze dan wat minder plakken dan anders.

Ondertussen zelf al flink wat ervaring met Contours, nooit problemen gehad wel alle voordelen. Alle Black Crows en Atomic skins zijn ook re-branded contours, meer merken volgen. Heb aardig wat Black Crows teamrijders gesproken die veel touren, gasten zoals Ross Hewit, Tom Grant, Bruno Compagnet, gasten die overal op de wereld in verschillende omstandigheden tochten maken, allemaal tevreden.

Ja als je base nog wat nat is helpt het als je de vellen even na strijkt maar daarna plakken ze top. Probeer dat maar eens met lijm vellen..

Ivar van Splitfest heeft veel ervaring met de splitboard versie en ook ergens een review geplaatst.

Gecko heeft de glueless technologie een slechte naam / start gegeven. Andere merken zijn verder gaan ontwikkelen en hebben de problemen verholpen.
    Glueless is here to stay. Lijmvellen zijn verleden tijd. Amerikanen willen er niet aan, in Europa stappen veel mensen over.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 maart 2018 · 12:28
    Nog weinig ervaring met glueless skins, maar heb die wel sinds kort. Salomon featuring Pomoca, 'TIPON' skins. Ik ben geen techneut en snap ook niet precies of ze nou onder de glueless vallen of niet. Online wordt 'glueless' en 'special glue'-achtige termen door elkaar gebruikt. Ben dan ook erg benieuwd hoe dit gaat zijn. De enige ervaring die ik met deze skin heb is dat mijn gids een keer zat te vloeken op zijn skins omdat ze 'van die rare lijm' hadden en aan het eind van de tour los begonnen te laten. Hij vond toen dat je beter normale lijm skins kan gebruiken. Oftewel, mijn enige ervaring er mee is niet al te positief (maar N=1). Ben erg benieuwd ook wat andere van dergelijke glueless skins vinden, ik lees mee!

Voordeel overigens; ze zijn rete makkelijk van elkaar te halen (eigen ervaring), lijken erg duurzaam (eigen inschatting) en reageren naar het schijnt niet/nauwelijks op temperatuur verschillen (marketing praatje) en vochtigheid (marketing praatje).
    bericht aangepast door Tim3 op 7 mrt 2018 12:29 (3% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 7 maart 2018 · 12:57
    Zelf op mijn 2e paar Gecko's bezig. De eerste versie met de zwarte plaklaag bleek inderdaad niet bijzonder duurzaam, het paar dat ik nu heb (rode plaklaag) gebruik ik nu voor het 2e of 3e seizoen en dat gaat vooralsnog prima.

Paar weken terug uit nood nog twee dagen met 'normale' gelijmde vellen gedaan, maar zo lang ik de kans heb blijf ik bij glueless. Als je wekelijks in de skintrack staat maak je misschien een andere afweging omdat duurzaamheid zwaarder gaat wegen, maar voor mij wint het gebruiksgemak.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 maart 2018 · 13:08
    @Ghini; wat bedoel je precies met 'kan je er af draaien' bij de POMOCA's? Doel je dan op t oude tip systeem met een metalen draadje, dat die gemakkelijk van de tip glipt/draait? Heb nu een stevige stalen tiploop, kan haast niet fout gaan. Of doel je op de hechting met het belag..? En waar in merk je de beperkte duurzaamheid als de plaklaag goed blijft?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 maart 2018 · 13:25

Ivar van Splitfest heeft veel ervaring met de splitboard versie en ook ergens een review geplaatst.

Ghini op 7 mrt 2018 12:27

Ik denk dat ik nu een stuk of vijf seizoenen glueless skin heb, eerst altijs Gecko en nu al 2 jaar Contour Hybrid. De Contours lijken inderdaad iets duurzamer, de lijm gaat niet los of plakkerig worden. Als ze na een tijdje niet meer zo plakken als nieuw kan je ze schoonmaken (ik gebruik hiervoor wax remover, niet met schoonmaakmiddel gaan klooien daar gaan ze stuk van). Het is ook vrij makkelijk sneeuw van de skin te krijgen, gewoon een paar keer langs je trui halen en afdrogen dan plakken ze weer.

Ik ben geen fan van de tailclip/noseclip van de Contour Hybrid Splitboard skins, maar het werkt op zich wel. De ski versie heeft hier geen last van dat zijn hele handige clips, die heb ik ook namelijk.

Het is niet voor iedereen, als je gewone skins prima werken voor jou dan blijf je daar bij. Ik heb zelf ook meerdere sets gewone skins maar gebruik ze nooit, niet mijn ding al die plakkende zooi en dat gedoe met cheat sheets bovenop de berg. Maar ook tussen normale skins is veel verschil in de lijm. Een G3 plakt mij veel te veel, maar een Jones/Pomoca is op zich al veel beter wat dat betreft.
    splitfest.nl
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 7 maart 2018 · 13:32
    @Ghini; wat bedoel je precies met 'kan je er af draaien' bij de POMOCA's? Doel je dan op t oude tip systeem met een metalen draadje, dat die gemakkelijk van de tip glipt/draait? Heb nu een stevige stalen tiploop, kan haast niet fout gaan. Of doel je op de hechting met het belag..? En waar in merk je de beperkte duurzaamheid als de plaklaag goed blijft?Tim3 op 7 mrt 2018 13:08

De plaklaag kan je er af draaien zoals bij Geckos. Als je met je duim op de plaklaag drukt en rondjes draait haal je de plak laag er zo af.. Dat lukt bij Contour en Colltex niet..

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro