Enorme lawine in India

• dennispaag
    Beginner
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 maart 2018 · 10:26
    Lijkt me 'n schoolvoorbeeld van hoe wind een helling op springen heeft gezet.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 8 maart 2018 · 10:49
    goed voorbeeld van een remote trigger, is een wonder dat het zo vaak goed gaat in Gulmarg
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 8 maart 2018 · 11:15
    In Gulmarg hebben ze dit jaar een winter die vergelijkbaar is met de winters die we de laatste jaren hadden in de Alpen. Relatief weinig sneeuw waarbij de sneeuw die er viel vaak in wat kleinere dumps viel. Daardoor veel zwakke lagen in het sneeuwdek die relatief makkelijk te triggeren zijn.
    May the powder be with you.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 8 maart 2018 · 12:10
    In Gulmarg hebben ze dit jaar een winter die vergelijkbaar is met de winters die we de laatste jaren hadden in de Alpen. Relatief weinig sneeuw waarbij de sneeuw die er viel vaak in wat kleinere dumps viel. Daardoor veel zwakke lagen in het sneeuwdek die relatief makkelijk te triggeren zijn.meteomorris op 8 mrt 2018 11:15

Dit jaar alweer 2 doden, waarvan 1 in een enorme lawine die de gehele eerste bowl leegtrok samen met 4 anderen. Dat hadden er dus meer kunnen zijn. Op FB kan je hier wel wat over vinden.

Normaliter gaat het meestal goed daar en vallen de dodelijke incidenten relatief mee, maar dit jaar is hun slechtste seizoen in jaren.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 maart 2018 · 17:38
    Lijkt me 'n schoolvoorbeeld van hoe wind een helling op springen heeft gezet. EmileHendrix op 8 mrt 2018 10:26

Altijd lastig analyseren van achter de computer, maar dit lijkt mij een typische altschneelawine. Trigger op afstand en gigantische uitbreiding. Dit soort lawines zagen we de afgelopen jaren hier in Graubünden zeer veel. Door wind alleen krijg je niet zo'n uitbreiding, zeker niet in dergelijk geaccidenteerd terrein.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro