Komend weekend: PA#21 met hindernissen

Komend weekend: PA#21 met hindernissen

Vandaag is een mooie poederdag in de Alpen. In het noordwesten en noorden van de Alpen viel gemiddeld 10-30, lokaal 40 cm vers. Diep genoeg voor wat mooie lijnen. Daarbij schijnt de zon en dat zal vrijdag niet anders zijn. Zaterdag arriveert er een nieuwe storm in de Alpen. Dit levert op zaterdag al wat sneeuw op, maar met name op zondag sneeuwt het intens aan de zuidakant van de Alpen. Na het weekend volgt er nog een koude aftopper in het noordwesten voordat we een relatief milde week ingaan met later weer sneeuw in de zuidalpen. In dit bericht:

  • Donderdag en vrijdag zijn poederdagen
  • Weekend: nieuwe storm op de kaarten
  • PA#21: veel sneeuw, veel uitdagingen
  • Where and when to go
  • Lange termijn: eerst iets koeler, daarna weer zuidföhn en zuidstau
Hasliberg
Hasliberg
Schilthorn
Schilthorn
Arlberg
Arlberg
Chamonix
Chamonix

Donderdag en vrijdag zijn poederdagen

Zoals aangekondigd zijn vandaag en vrijdag poederdagen. De beelden hierboven spreken boekdelen. Er viel een goede 10-30 en lokaal zelfs 40 cm verse sneeuw in het noordwesten van de Alpen. De zon schijnt, het is heerlijk weer en dus geldt vandaag en vrijdag PA#20 in het noordwesten van de Alpen. Maar het wordt milder en dat is te merken aan het sneeuwdek. Er zitten nog wat ingesneeuwde zwakke lagen in het sneeuwdek die zelfs voor experts niet te zien zijn. Rijd kortom wat defensiever dan je gewend bent deze winter.

Weekend: nieuwe storm op de kaarten

Er staat een nieuwe storm op de kaarten. Deze storm met de naam Yuliya beweegt de komende dagen richting Europa. Gevolg is dat de stroming naar zuidwest tot zuid draaien. Ofwel sneeuw voor het zuidwesten en zuiden van de Alpen. En niet zo’n beetje ook.

PA#21: veel sneeuw, veel uitdagingen

Zou je blind naar bovenstaande sneeuwkaart kijken dan is de eerste reactie waarschijnlijk joehoe! Toch zijn er wat uitdagingen te overwinnen en zitten er in de dynamiek van het weer voor de komende dagen nog wat onzekerheden. Laat ik beginnen met de zekerheden:

  • veel sneeuw: er gaat tussen zaterdag en maandag veel sneeuw vallen. Reken op 20-50 cm verse sneeuw, lokaal ook meer.
  • de temperatuur: het wordt relatief mild met een nulgradenniveau in de atmosfeer rond de 1700-2000 meter
  • de sneeuwgrens: door orografische afkoeling komt de sneeuwgrens tussen de 1200 en 1700 meter te liggen, met droge sneeuw vanaf zo’n 1600-1900 meter

Allereerst de onzekerheden:

  • Timing: het tijdspad van de storm is nog niet zeker. Volgens de laatste berekeningen arriveert het zwaartepunt van de storm op zondag. Maar hoe laat is nog onzeker.
  • De sweetspot: worden de zuidelijke Ecrins de sweetspot, wordt het het zuiden van de Gotthard, het noorden van Lombardia/het zuidwesten van de Engadin of is het vanwege de binnenstromende koude lucht op zondagmiddag/avond juist verstandig om richting Courmayeur/Chamonix te gaan?

Dan de uitdagingen:

  • Tijd: het weekend begint voor velen op vrijdagmiddag en eindigt op maandagochtend. Daar trekt deze storm zich niets van aan. Het beste is zondag-maandag-dinsdag te blokken in je agenda’s
  • Flexibiliteit: de sweetspot van de storm is niet zeker. Indien je de mogelijkheid hebt om zondag-maandag-dinsdag te gaan, wacht dan met boeken. Zaterdagochtend plaats ik nog een update met de sweetspots
  • Gebiedskeuze: veel sneeuw betekent weinig zicht. Milde temperaturen betekent een hoge sneeuwgrens. Ofwel je moet voor zondag op zoek naar een gebied waar de lariksen tot richting de 2200 meter groeien zodat je voldoende verval hebt voor wat mooie treeruns. Zijn dat soort gebieden er? Ja!
  • zwakke lagen in het sneeuwdek. Lokaal zitten er zwakke lagen in het sneeuwdek die voor het blote oog niet te zien zijn. Extra sneeuw en ook zwaardere sneeuw zorgen voor extra druk op deze lagen = lawinegevaar. Lees ook even dit overzicht voor de Alpen voor de komende dagen.

Volgens de laatste berekeningen gaat komend weekend er als volgt uit zien:

  • zaterdag: wat sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Meeste sneeuw in de Franse zuidalpen. Sneeuwgrens zal zo rond de 1500-1800 meter liggen, maar kan lokaal bij intense neerslag richting de 1300 meter dalen. Droge sneeuw valt er pas boven de 1700-1900 meter. Reken op 5-10, lokaal 20 cm verse sneeuw. Aan de noordkant van de Alpen föhnt het.
  • zondag: het gaat intens sneeuwen. De sneeuwgrens daalt in de loop van de ochtend, maar de timing van het front is nog zeer onzeker. Reken op heel veel sneeuw ten zuiden van de Alpen. Aan de noordkant van de Alpen föhnt het, maar in het noordwesten volgt tegen het einde van de middag/begin avond sneeuw.
  • maandag: een koude nazwieper vanuit het noordwesten met sneeuw voor het noordwesten van de Alpen. Sneeuwgrens daar tijdekijk weer richting de 1000 meter of lager.

Het wordt kortom een lastig weekend om poeder en iets van zicht te scoren. Aan de noordkant van de Alpen wordt het lastig vanwege de föhn. Aan de zuidkant van de Alpen wordt het de uitdaging om poeder met treeruns te vinden. Het gaat zeker niet zo episch worden als afgelopen week, maar zoals eerder beloofd ga ik de komende dagen mijn best doen om je te helpen het maximale uit komend weekend te halen.

Het plan: Where and when to go.

Vrijdagavond/zaterdagochtend volgt er op wePowder een where to go update. Met daarin concretere tips. Voor nu verdiep je in:

Als ik je bij de start van het weekend dan vertel waar de sweetspot gaat komen, dan heb jij door bestudering van bovenstaande nog voldoende tijd om een keuze voor een gebied te maken, onderdak te regelen en van zondag-dinsdag poeder te rijden.

Lange termijn: eerst iets koeler, daarna weer zuidföhn en zuidstau

De volgende week begint wat kouder als koudere lucht uit het noordwesten de Alpen in trekt, maar daarna wordt het rap milder met een straffe zuidwestelijke tot zuidelijke stroming. Midden volgende week mogelijk dus weer sneeuw voor de zuidalpen en föhn voor de noordalpen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur8 maart 2018 · 15:33

Nu al goede condities in de Hautes Alpes. Zondag en maandag lijken ook mooi te worden. Live report van vandaag:

https://www.facebook.com/wepowder/videos/2035288183165998/

powfinder.com
Gevorderd
basvennikAuteur8 maart 2018 · 18:07

LOL, duurde ff voordat ik zag het het een telemarker was.
Blijft toch een mooi schouwspel van techniek :)

Gevorderd
powderdudeAuteur8 maart 2018 · 19:00

Corvatsch, Maloja alvast met een schuin oog in de gaten houden of …

Enjoy :-))
Gevorderd
DutchessAuteur8 maart 2018 · 21:54

Met een schuin oog in de gaten houden is altijd een goed idee. (Alleen heb je op een gegeven moment geen schuine ogen meer over)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Zimoski2.0Auteur9 maart 2018 · 11:22

Ik zit zo-wo in omgeving Briancon en omringende gebieden, ik reis alleen dus als ik ergens aan kan haken houd ik me aanbevolen.
Het is de eerste poedertrip dit jaar en gezien de gespannen lawinesituatie houd ik het graag bij mellow terrein en mooie treeruns.

Toerist
AnoniemAuteur9 maart 2018 · 11:59

Ik zit woensdag tot en met zaterdag in La Joue du Loup. Wisselende sneeuwgrens zo te zien, maar hogerop hopelijk precies goed!

Expert
meteomorrisAuteur9 maart 2018 · 20:50

De kaarten zijn helder:

Zondagochtend zit je goed in\

  • de gebieden ten zuiden van de Ecrins\
  • Courmayeur (en wellicht maandag richting Chamonix)

Vanaf zondag na de lunch:\

  • de gebieden ten zuiden van de Gotthard (inclusief Andermatt vanaf maandag)\
  • het noorden van de Lombardia/zuidwesten van de Engadin

Voor meer details, check de links naar de regio’s in bovenstaand bericht

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur9 maart 2018 · 20:50

De kaarten zijn helder:

Zondagochtend zit je goed in\

  • de gebieden ten zuiden van de Ecrins\
  • Courmayeur (en wellicht maandag richting Chamonix)

Vanaf zondag na de lunch:\

  • de gebieden ten zuiden van de Gotthard (inclusief Andermatt vanaf maandag)\
  • het noorden van de Lombardia/zuidwesten van de Engadin

Voor meer details, check de links naar de regio’s in bovenstaand bericht

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur9 maart 2018 · 20:52

De kaarten zijn helder:

Zondagochtend zit je goed in\

  • de gebieden ten zuiden van de Ecrins\
  • Courmayeur (en wellicht maandag richting Chamonix)

Vanaf zondag na de lunch:\

  • de gebieden ten zuiden van de Gotthard (inclusief Andermatt vanaf maandag)\
  • het noorden van de Lombardia/zuidwesten van de Engadin

Voor meer details, check de links naar de regio’s in bovenstaand bericht

powfinder.com
Gevorderd
PowterAuteur9 maart 2018 · 23:18

Ik “moet” me dinsdagavond melden in klosters voor het SSC. Zoals het er nu uitziet ga ik zondag rijden en wil in de buurt nog wat skiën. Dat lijkt in de poeder te gaan worden…
Voor nu denk ik aan San Bernardino, dus mochten er nog meer mensen in de buurt zijn… Denk maandag en dinsdag daar dus ergens rond te skiën

Powter
Expert
ThijsAGAuteur9 maart 2018 · 23:46

La thuile it is!

Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2018 · 14:56

Ik “moet” me dinsdagavond melden in klosters voor het SSC. Zoals het er nu uitziet ga ik zondag rijden en wil in de buurt nog wat skiën. Dat lijkt in de poeder te gaan worden…
Voor nu denk ik aan San Bernardino, dus mochten er nog meer mensen in de buurt zijn… Denk maandag en dinsdag daar dus ergens rond te skiën \

Powter op 9 mrt 2018 23:18

San Bernadino is al even tijdje gesloten. Neem je vellen mee!

powfinder.com
Gevorderd
PowterAuteur10 maart 2018 · 17:01

Service! Wel essentiële info… Dank je.

Had er niet naar gekeken is wel een goede om rekening mee te houden met al die kleine gebiedjes.

Powter
Gevorderd
powderdudeAuteur10 maart 2018 · 19:27

@@Morris Ik zou graag richting St Moritz gaan denk je dat het ok is vanaf maandag of net te warm ?

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2018 · 20:52

@@Morris Ik zou graag richting St Moritz gaan denk je dat het ok is vanaf maandag of net te warm ?

powderdude op 10 mrt 2018 19:27

@@powderdude, van wanneer tot wanneer wil je gaan?

powfinder.com
Gevorderd
powderdudeAuteur10 maart 2018 · 21:14

@morrisZondag rijden en woensdag laat weer terug of afwachten en donderdag weg t/m zondag

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2018 · 21:38

@@powderdude
Corvatsch, Diavolezza en die ene sleeplift gaan zeker goed worden maandag ™ woensdag. Ja, gaan dus. Maandag wel wind uit noorden.

powfinder.com
Beginner
Zimoski2.0Auteur10 maart 2018 · 21:44

In de Ecrins is het net te warm gebleven lijkt het, op de Lautaret was het +2 graden met regen. Morgen toch maar proberen, of de grens over naar de Piemonte?

Gevorderd
powderdudeAuteur10 maart 2018 · 21:45

@@Morris Thanks ???

Enjoy :-))
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!