Test: Black Diamond Guide Gloves

Test: Black Diamond Guide Gloves

Ik ben veel in de sneeuw onderweg en heb een hekel aan koude en zeker aan natte handen. Een handschoen moet dus duurzaam, warm en ademend zijn. Na mijn derde paar Hestra’s wilde ik eens iets anders proberen. Ik gebruik nu al heel wat winters de Army Leather Heli Ski 3 finger glove van Hestra. Fijne handschoen, maar het derde paar was echt wel op. De vingertoppen waren weer eens doorgesleten en op koude dagen werden mijn vingers steeds vaker te koud.

Mijn trouwe Hestra Gloves
Mijn trouwe Hestra Gloves
Doorgesleten vingertoppen
Doorgesleten vingertoppen

Ik was dus op zoek naar nieuwe handschoenen. Nieuwe Hestra’s? Ja, dat was mijn eerste gedachte maar ik kon in Europa zo snel geen GTX (Gore-Tex) versie vinden. Daarom ging ik verder kijken. Mijn eisen:

  1. Duurzaam (mijn vingertoppen slijten snel omdat ik tijdens het carven op mijn snowboard graag mijn hand in de sneeuw leg, daarnaast laten staalkanten hun sporen ook na als ik een board draag).
  2. Warm (ik krijg snel koude vingers, zeker als de temperatuur onder de -15 graden celcius duikt en heb daarom een voorkeur voor wanten)
  3. Ademend en waterdicht (want liever geen nattigheid van buiten, maar wel graag nattigheid naar buiten)
  4. Lang (ik houd ervan om mijn handschoenen over mijn mouwen te dragen. Een beetje lengte is dan wel lekker om de sneeuw buiten te houden)
  5. Lekker (een verzamelbergrip voor zaken als makkelijk aan en uit te trekken, lekker om de vingers zittend etc.)

Ook niet geheel onbelangrijk is de prijs. Maar wat is een goede prijs? Ik wil vooral een handschoen die goed scoort op bovenstaande punten en dan goedkoper is dan zijn concurrenten. Daarnaast heb ik ook een voorkeur voor leer. In al die jaren bleek leer het meest duurzaam te zijn.

De zoektocht naar een goede freeride handschoen was begonnen. Maar ja, koop maar eens uit het niets een handschoen van meer dan 100 euro tot soms wel 200 euro. Op een gegeven moment werd ik er helemaal gek van. Soms dacht ik iets gevonden te hebben maar dan kon ik er weer helemaal niets online over vinden. En handschoenen waar ik wel veel over kon vinden bleken vooral gedomineerd te worden door (semi) gesponsorsde reviews. Zelfs op wePowder kon ik niet veel vinden over andere merken. Hestra is zo’n beetje de standaard. Toen wat rondgevraagd bij vrienden. Ook daar voornamelijk Hestra. Dan maar wachten tot ik in Canada zou zijn om daar een setje Hestra’s te kopen. Totdat Arjen zo vriendelijk was een paar dagen zijn Black Diamond handschoenen te mogen testen. Ik was skeptsich, want het waren allereerst 5 finger gloves en ten tweede vond ik Black Diamond in de winkel altijd zo stug aanvoelen. De drie dagen dat ik ermee onderweg was ging ik ze waarderen. Na terugkomst dook ik het internet op en vond ik een paar Black Diamond Guide Gloves voor een goede prijs. Het heeft me wat zoekwerk gekost maar ze zijn te vinden voor scherpe prijzen. Ik besloot het er op te wagen. Maar toen ze eenmaal binnen waren begon ik toch weer te twijfelen. Tot aan mijn eerste volgende trip heb ik meerdere malen op het punt gestaan ze terug te sturen. Ze voelden zo stug aan. Daarnaast was ik bang dat ze te warm zouden zijn. Nu midden maart kan ik mijn eerste feedback geven:

Mijn scores

  1. Duurzaam: ik rijd nu een volle winter met de Guide Gloves en het leer is nog als nieuw. Maar ik vermoed dat dat met de Hestra’s ook het geval zou zijn. In ieder geval geen slijtage op mijn vingertoppen en ook geen slijtage als gevolg van mijn staalkanten. Ik heb ook het idee dat het leer iets dikker is dan bij mijn Hestra’s. Het enige waar ik iets van leven in zie na al mijn gebruik zijn de zeemachtige stukken op mijn duimen. Die stukken zijn super handig om je lens steeds mee schoon te maken tijdens intense sneeuwbuien of na talloze face shots. Iets wat ik al zo vaak heb gedaan tijdens deze voorlopig voor mij zo epische winter.
Goggle wissers op je duimen
Goggle wissers op je duimen
  1. Warm: ze zijn heerlijk warm. De Guide glove heeft bestaat uit 2 delen. De buitenhandschoen is van leer en nylon en de binnenliner uit een laag gore-tex en een vulling van primaloft en een extra teddyvoering op de handpalmen. Ik was eerst bang dat vingerhandschoenen te koud zouden zijn, maar dat is dus zeker niet zo. Of het nu -18 is in de Alpen of -25 in Canada, koud had ik het niet. Juist op dergelijke dagen droeg ik dan al een extra merino wollen handschoentje als extra liner in mijn Hestra’s. Overigens heb ik op advies van de verkoper wel een maatje groter genomen van de Guide Gloves. Hij zei dat ze zo dik gevoerd zijn dat je al snel te weinig lucht vrij hebt in je handschoen om de warmte vast te houden. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Maar ook op de mildere dagen heb ik nog geen klachten gehad dat ze te warm waren. De echte test moet nog komen als de lente echt zijn intrede doet. Maar in ieder geval heb ik geen koude vingers gehad.
Een losse liner met primaloft en teddy vulling
Een losse liner met primaloft en teddy vulling
  1. Ademend en waterdicht: ik heb het leer vooraf behandeld zodat er geen water van buiten naar binnen komt. Dat deed ik al bij mijn Hestra’s en nu weer. Prima, geen klachten. De Gore tex laag zorgt er ook voor dat vocht in de binnenliner er in no time uit is. Geen enkele keer natte handen gehad.
Gore tex laag in de liner
Gore tex laag in de liner
  1. Lang: jazeker. De manchetten zijn meer dan lang genoeg en het elastiek aan de uiteinden (het aantrekkoord bij de manchtten) om de boel dicht te snoeren is perfect. Geen enkel probleem.
Lange manchetten
Lange manchetten
  1. Fijn: ja. Ik was skeptsich, maar na een dagje rijden voelden de handschoenen al heerlijk aan en dat is alleen maar beter geworden. Het leer is wat zachter en de handschoen zit als gegoten.

Wat kan er beter?

Ik ben positief verrast en snap nu beter waarom Arjen al al die jaren met Black Diamond handschoenen rijdt. Toch kunnen er drie zaken beter. Allereerst mis ik toch wel heel erg de polslussen die je bij Hestra er standaard bij krijgt. Ik was zo gewend om even mijn handschoenen uit te doen en was dan nooit beducht om mijn handschoenen kwijt te raken. Bijvoorbeeld als je in de lift zit. Dat mis ik toch wel echt. Uiteindelijk heb ik de polslussen van mijn Hestra’s overgezet, maar bij een handschoen met een adviesprijs van 160 euro moet zoiets standaard zijn vind ik. Daarnaast heeft Black Diamond me getriggerd. Op de handpalm zit een soort van padding. Lekker tijdens de betere treeruns als je een tak moet wegduwen. Maar waarom zit zoiets niet op de vingertoppen. Ideaal tijdens het carven als ik mijn hand in de sneeuw leg. Het dempt een beetje en indien juist gemaakt verlengt het ook nog eens de levensduur nog verder. Als derde de maatvoering. Ik heb ze op advies van de verkoper een maatje groter gekocht. Noodzakelijk blijkt achteraf. Er zit zoveel isolatie in de binnenhandschoen dat je koude handen krijgt als je je aan de maatvoering houdt. De handschoen zit dan krap en er is dan simpelweg te weinig ruimte (lucht) om de warmte in op te slaan waardoor de kou er alsnog van buiten in doordringt. Een maatje groter dus, maar het zou beter zijn als Black Diamond de maatvoering hier zelf op aan zou passen.

Voorlopige conclusie: prijs/kwaliteit

De Guide Gloves van Black Diamond zijn adviesprijs 10 euro goedkoper dan de Hestra’s. Maar met 160 en 170 euro zijn beide handschoenen aan de prijs. Op dit moment neig ik voor die prijs iets meer richting de Black Diamond gloves. Ze hebben me verrast. Ik zweerde altijd bij Hestra en werd daardoor misschien een beetje blind. Nu ik over de prijs/kwaliteit nadenk realiseer ik me ook pas dat Arjen al die tijd met dezelfde Black Diamond gloves reed terwijl ik drie paar Hestra’s versleet.

Nu kan ik daar tegen inbrengen dat ik harder rijd, veel vaker rijd etc… maar dat is een beetje niveau van ‘die van mijn is … meter’. Het belangrijkste verschil tussen Arjen en mij is dat Arjen op twee laten staat en ik op een board. Ik heb dan ook de neiging om vaak met mijn hand en met name mijn vingertoppen door of over de sneeuw te gaan. Zeker bij een paar strak gesneden carvebochten. En laat dat nu juist de plek zijn waar mijn Hestra’s continue op stuk gaan.

Desondanks voelt het leer van de Guide Gloves sterker en duurzamer aan. De tijd zal het leren, maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan kies ik voor de Black Diamonds. Het enige waar ik van baal is dat ik er pas later achter kwam dat Black Diamond de Guide Glove net als Hestra ook in een 3 vinger want aanbiedt. Ik denk dat ik die dan had genomen. Ik zal na het slush seizoen een en ander aanvullen en volgende winter nog eens terugkomen op mijn handschoenen.

Hebben jullie de Black Diamond Guide Gloves of de Hestra Army Leather Heli Ski glove? Ik hoor graag juliie bevindingen, aanvullingen etc… Draag je iets anders waar je lyrisch over bent of waarvoor je ons wilt waarschuwen? We, of in ieder geval ik hoor het graag.

meteomorris

Reacties

Expert
MickeydeHaasAuteur13 maart 2018 · 18:44

Nice review! Heb zelf al heel wat jaren de Hestra’s en vind ze top. Heb echter nu precies het zelfde probleem met de vingertoppen die slijten en daardoor koude vingers. Het zou gaaf zijn als Hestra een beetje ala Patagonia een repair service zou doen. Volgens mij kun je met leer heel veel nog doen. Is ook lekker duurzaam, alleen verkoopt Hestra dan minder…

One step at a time.
Gevorderd
AryenAuteur13 maart 2018 · 19:31

Duurzaam? Daar hangt meer aan dan alleen het minder snel slijten. Ik geloof niet dat leer duurzaam is. Veeteelt lijkt niet duurzaam te zijn. Leer is niet zomaar een bijproduct. Als de sector geen koper heeft voor de huiden wordt de veeteelt een stuk minder rendabel. Wat is het? 10 tot 20 % van de inkomsten uit de huidenverkoop?
Bovendien worden er bij het looien van de huiden nog steeds veel zware metalen gebruikt. Ook niet echt duurzaam.
Wat onverlet laat dat een goed alternatief voor warme comfortabele leren skihandschoenen lastig te vinden is. Ik ben nog steeds zoekende naar een diervriendelijke vervanging voor als mijn paar Hestra drievingerwanten en m’n paar Arc’teryx Rush handschoenen definitief de geest geven.
Ik meen dat Arc’teryx een aantal jaren geleden een versie van deze gloves had met grippy kunstof in plaats van leer om de vingers en duim, maar die zie ik momenteel nergens in het assortiment.

Gevorderd
SteefAuteur13 maart 2018 · 20:06

“…realiseer ik me ook pas dat Arjen al die tijd met dezelfde Black Diamond gloves reed terwijl ik drie paar Hestra’s versleet”

Ik denk dat je als snowboarder nu eenmaal meer slijtage aan je handschoenen hebt…continue je bindingen los/vast maken, etc.

Dat zag ik op gegeven moment ook bij de vingertoppen van mn Hestras. Die begonnen op de naden los te laten/ te scheuren. Zonde, want verder waren ze prima in orde. Maar dat is na contact met Hestra keurig opgelost! Binnen een week op en neer naar Zweden waar ze een nieuw stuk erin gezet hebben. Reduce, re-use, recycle, repair…!
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/809fb25383851391f004424523ff5e6b_20180313_200124.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/ba79c2b8bf299a1df4cdc397a057b5eb_20180313_200113.jpg?width=800

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Expert
ieismAuteur13 maart 2018 · 21:27

Hestra is best een fijne handschoen, vooral die polsbandjes zijn echt handig. Wat minder handig is, als ze aan je pols hangen tijdens het touren of ombouwen komt er altijd sneeuw in. Dan heeft gore-tex ook geen zin meer. Dus je moet ze een beetje aanpassen. Neem een stuk schaapsvacht en snij er een reepje af van een centimeter of 5 breed, en zo lang als de manchet is. Een Steinaldersau werkt natuurlijk het best. Naai dit aan het randje vna het manchet aan de binnenkant, dan hoef je de handschoen niet permanent te beschadigen.
Klaar. Nooit meer sneeuw in je handschoen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Guy.Auteur13 maart 2018 · 22:10

Toevallig was ik aan het twijfelen tussen Hestra’s en die Guide glove… Super report Morris!

Ps; welke maat heb jij?

Toerist
MarsAuteur13 maart 2018 · 22:37


Ik denk dat je als snowboarder nu eenmaal meer slijtage aan je handschoenen hebt…continue je bindingen los/vast maken, etc.

Dat zag ik op gegeven moment ook bij de vingertoppen van mn Hestras. Die begonnen op de naden los te laten/ te scheuren. Zonde, want verder waren ze prima in orde.

Dat had ik bij mijn gewone snowboard handschoenen ook. Mij bevalt de Hestra Fält Guide Glove heel goed.

  • Het is eigenlijk meer een bushcraft handschoen. Bedoelt voor intensief gebruik. De naden zijn omgedraaid voor meer duurzaamheid. \
  • Volledig leer, in tegenstelling tot de Heli Army ook op de rug. Goed behandeld nog geen goretex nodig gehad.\
  • Uitneembare binnenhandschoenen die je door andere in het layeringssteem kunt verwisselen (Dat kan ook bij Heli Army zonder Goretex)\
  • Ze hebben alleen niet zo’n lange manchetten zoals de Heli Army. Maar die mis ik niet echt.
    De binnen handschoenen zijn bijna even lang als de buitenhandschoen. Het enige waar ik op moet letten is dat er soms aan het randje van de binnenhandschoen kleine sneeuwklontjes ontstaan. Daar heb je tijdens het dragen geen last van en je klopt ze er zo af. Maar bij het aantrekken moet je er wel even op letten, Anders kunnen ze mee de handschoen in gaan.

Als je koude vingers krijgt is waarschijnlijk de binnen handschoen versleten of de wol is samengedrukt waardoor ze niet meer isoleert. Voor 29 Euro heb je nieuwe Hestra binnenhandschoenen.


https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/31270-falt-guide-glove/400020/#description

https://hestragloves.com/sport/en/article/hestra-glove-system/

Toerist
sannoAuteur14 maart 2018 · 07:58

Omdat ik ergens aan het begin van de winter 1 venitex handschoen verloren ben, maar weer eens een paar echte handschoenen gekocht. Dit keer een paar 10Peaks -Deltaform. Mijn voorlopige oordeel is dat het zeker te vergelijken is met Hestra, maar wel een stukje voordeliger qua prijs. De rits in de handschoen waardoor je makkelijk even wat kan pakken werkt prima en doet het nog steeds, maar je moet niet op die manier even je schoenen iets strakker wilen doen want je hapt al snel wat sneeuw mee en dan zit het echt diep in je handschoen.
https://www.10peaksgloves.com

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2018 · 11:10

Duurzaam? Daar hangt meer aan dan alleen het minder snel slijten. Ik geloof niet dat leer duurzaam is. Veeteelt lijkt niet duurzaam te zijn. Leer is niet zomaar een bijproduct. Als de sector geen koper heeft voor de huiden wordt de veeteelt een stuk minder rendabel. Wat is het? 10 tot 20 % van de inkomsten uit de huidenverkoop?
Bovendien worden er bij het looien van de huiden nog steeds veel zware metalen gebruikt. Ook niet echt duurzaam.
Wat onverlet laat dat een goed alternatief voor warme comfortabele leren skihandschoenen lastig te vinden is. Ik ben nog steeds zoekende naar een diervriendelijke vervanging voor als mijn paar Hestra drievingerwanten en m’n paar Arc’teryx Rush handschoenen definitief de geest geven.
Ik meen dat Arc’teryx een aantal jaren geleden een versie van deze gloves had met grippy kunstof in plaats van leer om de vingers en duim, maar die zie ik momenteel nergens in het assortiment.\

Aryen op 13 mrt 2018 19:31

@@Aryen, ben ik met je eens. Ik ben vegetariër. Het leer is één van de grootste uitdagingen. Heb vooralsnog niets beters gevonden, daarom is duurzaamheid van de handschoen voor mij in dat opzicht een nog belangrijker punt. Maar je hebt gelijk.

@@Guy. ik zal thuis ff checken

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2018 · 11:11

[quote]
Als je koude vingers krijgt is waarschijnlijk de binnen handschoen versleten of de wol is samengedrukt waardoor ze niet meer isoleert. Voor 29 Euro heb je nieuwe Hestra binnenhandschoenen.


https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/31270-falt-guide-glove/400020/#description

https://hestragloves.com/sport/en/article/hestra-glove-system/

Mars op 13 mrt 2018 22:37

@@Mars, de GTX versie van de Army Leather heeft geen aparte binnenhandschoen.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2018 · 11:13

Hestra is best een fijne handschoen, vooral die polsbandjes zijn echt handig. Wat minder handig is, als ze aan je pols hangen tijdens het touren of ombouwen komt er altijd sneeuw in. Dan heeft gore-tex ook geen zin meer.

ieism op 13 mrt 2018 21:27

@@Ieism, grappig. Juist daarom wil ik Gore Tex. Ik heb ook regelmatig even mijn handen uit mijn handschoenen. Voor fotograferen etc. Ook dan komt er sneeuw in. Mijn ervaring is juist dat door Gore Tex je handschoenen dan snel weer droog zijn in tegenstelling tot een niet Gore Tex versie. Dat is juist voor mijn een van de redenen om Gore Tex te nemen.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur14 maart 2018 · 12:01

Ah zo ja. Ik bedoel meer van een waterdicht membraan heeft weinig zin als er een groot gat in zit waar water in komt. :)

In principe ademt een niet Goretex versie altijd beter, als de rest van de handschoen hetzelfde is qua materiaal in ieder geval. Ik weet niet of het veel uitmaakt bij Hestra, ik heb zelf liever de liner die ik kan verwijderen dan de Goretex versie.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
koeienlapAuteur14 maart 2018 · 12:38

Interessant topic en review, goede handschoenen zijn goud waard!
Zeker als snowboarder hebben handschoenen meer te lijden dan als (ex) skiër is mijn ervaring. Of het nou is door het carven, het ijs/sneeuw krabben van de bindingen of een (metalen) buckle die is vastgevroren. In mijn ervaring kan er ook nog niks tegen stevig lederen handpalm en vingers op.

Lichtjes off-topic:
Mijn ervaring overigens met Goretex vs geen Goretex in handschoenen, is precies andersom. Met Goretex heb ik juist iets langer/sneller last van vochtige handen, als er sneeuw in de handschoenen is gekomen of als het erg warm is en je handen zweten.

Het vocht is naar mijn idee iets lastiger uit je handschoen te krijgen, het moet toch door het (plastic) membraam heen en dus: of goed warme handen nodig, of het condenseert er juist tegenaan als je veel zweet. Zonder Goretex ademt in mijn ervaring toch echt beter!
Ik zie Goretex nog altijd meer als een nagenoeg 100% waterkering die ook nog redelijk ademend is. Goed geïmpregneerd leer is echter ook heel erg lang waterkerend en in mijn ervaring beter ademend. Behalve bij echt natte kledder kies ik voor handschoenen zonder Goretex

WE´ve got the POWDER
Toerist
MarsAuteur14 maart 2018 · 14:11

@@Mars, de GTX versie van de Army Leather heeft geen aparte binnenhandschoen.

meteomorris op 14 mrt 2018 11:11

Dat weet ik

  • Uitneembare binnenhandschoenen die je door andere in het layeringssteem kunt verwisselen (Dat kan ook bij Heli Army zonder Goretex)

Mars op 13 mrt 2018 22:37

Het is voor mij een argument niet voor de GTX versie te kiezen.

Ik ben het helemaal eens met de argumenten van @@koeienlap. En mocht de binnenhandschoen vochtig worden trek je hem er even uit. Niet bij een kachel of radiator hangen maar gewoon ergens is de kamer of hut. Ze zijn snel droog.
En in noodgevallen kun je hem, indien je bij zo’n luxe bergrestaurant bent, op het toilet in zo’n handdroger houden.

Expert
ieismAuteur14 maart 2018 · 14:42


Zonder Goretex ademt in mijn ervaring toch echt beter!

koeienlap op 14 mrt 2018 12:38

Dit is ook mijn ervaring. Zowel bij kleding als handschoenen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Haas™Auteur14 maart 2018 · 15:48

Ik heb sinds mijn paar WP venitex handschoenen geen nieuwe meer hoeven te kopen. Bij -15 blijven ze lekker warm en qua slijtage kunnen ze nog makkelijk een paar jaar mee.

Geen idee overigens of venitex duurzaam is.

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
victorvaneerdAuteur14 maart 2018 · 16:46

Geen Hestra of Black Diamond maar ik ben toch wel er benieuwd of iemand ervaring heeft met Kinco gloves.

https://www.kinco.com/product/901

https://www.kinco.com/product/901t

Volgens mij worden ze ook wel gebruikt door verschillende Ski Resorts/Ski Patrols in the USA en Canada.

Earn your turns!
Gevorderd
markindealpenAuteur14 maart 2018 · 16:58

Geen Hestra of Black Diamond maar ik ben toch wel er benieuwd of iemand ervaring heeft met Kinco gloves

https://www.kinco.com/product/901

https://www.kinco.com/product/901t

Volgens mij worden ze ook wel gebruikt door verschillende Ski Resorts/Ski Patrols in the USA en Canada.

victorvaneerd op 14 mrt 2018 16:46

Geen ervaring met dit merk. Van black diamond heb je n zelfde type : Black Diamond dirt bag . Erg fijne handschoen, met n goede prijs

Expert
MickeydeHaasAuteur14 maart 2018 · 19:05

Duurzaam? Daar hangt meer aan dan alleen het minder snel slijten. Ik geloof niet dat leer duurzaam is. \

Aryen op 13 mrt 2018 19:31

Helemaal mee eens hoor. Goed punt. Bedoelde meer het aspect van minder weg gooien en meer repareren. Zijn trouwens nu ook merken die oude matrassen en dergelijke gebruiken om echt dierlijk dons te recyclen en te gebruiken in nieuwe jassen. Zou gaaf zijn als zoiets met leer kon.

"Maar dat is na contact met Hestra keurig opgelost! Binnen een week op en neer naar Zweden waar ze een nieuw stuk erin gezet hebben. Reduce, re-use, recycle, repair…!\

Goed om te weten! Ga ik ook eens proberen.

One step at a time.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur14 maart 2018 · 21:12

Stevige review en interessante punten daarna. Na de afgelopen twee dagen een liner en een want geturfd te hebben (wilde nog een rondje met de lift mee gek genoeg…) bedenk ik me nog iets anders: tijdens het bergop vellen heb ik de afgelopen tijd eigenlijk alleen maar een merino-liner en een wollen gebreide want gebruikt. Wind was geen probleem en zweet al helemaal niet. Getest tot min 15 4bft en ik was blij verrast. Bergaf dan een mooie want/handschoen en 't feest is, op Ivars chique Steinaldersau na dan, compleet ;)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
PistenbulckyAuteur14 maart 2018 · 22:02

Interessante verhalen en tips hier. Mooie vergelijkend review @@meteomorris ;-)

Zelf heb ik al jaren de gewone versie van de Army Leather glove (dus geen goretex). Dit seizoen nieuwe gekocht. De vorige hebben het 5 seizoenen uitgehouden (waarvan 3 volledig in de bergen). Nu moet ik wel zeggen dat die op het einde heel wat meer tape rond de tippen van de achterste hand hadden dan op de foto van Morris. Heb zelf ook wat herstelwerk gedaan met leer uit een oude Hestra handschoen van mijn vriendin. Ze hadden waarschijnlijk nog een seizoen kunnen meegaan mocht ik er niet ééntje van verloren zijn op mijn laatste poedertrip van afgelopen seizoen: gewoon domweg die (echt wel handige) wristband vergeten en uit gewoonte de handschoenen op de lift losjes uitgegooid, alleen was het dit keer letterlijk ‘gegooid’…en terechtgekomen onder de Vallfagher-bahn in de Arlberg, net op dat rotsachtige steile stuk ;-)
Wat me wel opviel bij de nieuwe versie is dat de binnenhandschoen nu ook een ‘want’ is, wat ik eigenlijk niet zo leuk vind. Bij mijn oude versie zaten de vingers in de binnenhandschoen elk in hun eigen ‘vinger-koker’ en dat vond ik wel prettig, buiten ‘want’ (weliswaar met een losse wijvinger) en binnen’handschoen’. Dat voelt toch net iets warmer aan. Heb dan ook meteen een binnenhandschoen met losse vingers erbij gekocht (die past gewoon). @@meteomorris: Ik ben dan ook benieuwd hoe dat bij de Guide Glove zit.
Voorts nooit de Gore-Tex gemist trouwens. Als je het leer goed behandelt krijg je echt geen natte handen, tenzij misschien als het echt regent. En wat duurzaamheid betreft, dat is een dubbele discussie. Het is inderdaad zo dat de ‘vleesindustrie’ er baat bij heeft (ook ik ben vegetariër) maar het gaat echt een pak langer mee dan de meeste synthetische handschoenen (ik heb er nog nooit eentje langer dan een seizoen kunnen dragen) en op die manier wordt de afvalberg dan weer groter. Maar ik ben wel geneigd alle goeie alternatieven die hier naar voor werden gebracht eens te bekijken.
Grappig hoe een topic over handschoenen zo interessant kan zijn. Dank aan iedereen voor de goede en verduidelijkende reacties en de toptip van @@ieism ivm de wol aan de cuff (nog eens kijken of ik zo ver geraak…)

Gevorderd
koeienlapAuteur15 maart 2018 · 09:12

Ik heb sinds mijn paar WP venitex handschoenen geen nieuwe meer hoeven te kopen. Bij -15 blijven ze lekker warm en qua slijtage kunnen ze nog makkelijk een paar jaar mee.

Geen idee overigens of venitex duurzaam is.

SneeuwHaas™ op 14 mrt 2018 15:48

Ik vind ze ook verrassend fijn en warm als ze eenmaal naar je hand gevormd zijn en goed geïmpregneerd! Prima handschoenen, zeker voor het geld! En lekker ademend;)

Tja onderdeel van de vleesindustrie of niet (tuurlijk die is niet ok), ik denk als je een aantal jaren doet met een stukje huid ter grootte van 2 handschoenen en het netjes verzorgd, het gewoon duurzaam te noemen is! Onze voorouders of bv indianen gebruikten een stuk meer huid pp per jaar gok ik zo en dat vinden we in sync met natuur;) Al die synthetische/plastic alternatieven zijn in mijn ogen juist niet duurzaam en je verbruikt er vaak meer van ook!

WE´ve got the POWDER
Gevorderd
49Auteur15 maart 2018 · 11:11

Mijn Guides vielen na een seizoen uit elkaar, maar ze waren wel heerlijk.

montagna bianca, ti amo
Beginner
DaafAuteur15 maart 2018 · 11:20

Ik heb dit paar Burton AK 15 jaar gebruikt. Met binnenhandschoen die eruit kan. Versterkte vingertoppen dus ondanks carve slijtage toch geen lekkage.
Nu zijn ze langzaam aan het vergaan alleen…ze hebben hun geld wel opgebracht!
$25 bij de Burton outlet in Burlington ?.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/a62da3982d8acfc31c64c491e0d84dd6_15211091959141087995293.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/cbb34b33fec2c51994ad294aed75c9c3_1521109216940894040170.jpg?width=800

Gevorderd
ArjenproadminAuteur15 maart 2018 · 14:01

‘Nu kan ik daar tegen inbrengen dat ik harder rijd’

LOL :-)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
3zelAuteur16 maart 2018 · 16:34

Nog een kleine veiligheidstip:
‘koop geen wanten in combinatie met ABS-systeem’ -> kans om de trigger te missen is groot…
In combinatie met jetforce geen probleem…

knowledge is powder
Gevorderd
FrankvDeldenAuteur17 maart 2018 · 14:58

Ik zweer persoonlijk bij de Reusch Down Spirit GTX. Top handschoen eindelijk geen koude handen meer :)

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Expert
HaasAuteur17 maart 2018 · 21:54

Fenomenaal hoe goed topics over hempjes, shelletjes, gore-tex, merino. Sokjes, wantjes en handschoentjes het doen. Go out there and ride! Met of zonder handschoenen! Zou Wim Hof ooit handschoenen dragen?

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
RudyAuteur18 maart 2018 · 08:48

@@Mars, de GTX versie van de Army Leather heeft geen aparte binnenhandschoen.

meteomorris op 14 mrt 2018 11:11

Dat weet ik

  • Uitneembare binnenhandschoenen die je door andere in het layeringssteem kunt verwisselen (Dat kan ook bij Heli Army zonder Goretex)

Mars op 13 mrt 2018 22:37

Het is voor mij een argument niet voor de GTX versie te kiezen.

Ik ben het helemaal eens met de argumenten van @@koeienlap. En mocht de binnenhandschoen vochtig worden trek je hem er even uit. Niet bij een kachel of radiator hangen maar gewoon ergens is de kamer of hut. Ze zijn snel droog.
En in noodgevallen kun je hem, indien je bij zo’n luxe bergrestaurant bent, op het toilet in zo’n handdroger houden.

Mars op 14 mrt 2018 14:11

Gebruik je ze op de warmere dagen dan ook incl binnenhandschoen? Of is zonder geen optie?
Ik twijfel nu om de hestra army finger handschoenen te halen maar gtx/geen gtx is nog even de vraag.

Jägerbeitsie? Cheers!
Gevorderd
xs2arjan.Auteur18 maart 2018 · 10:13

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/1c43eb8d380acb3b790a93125380293a_8a1272d4_da86_42b8_aed1_ef011379713d.jpeg?width=800

Dit is mijn struggle voor warme vingers! In volgorde links naar rechts, boven naar beneden. Hestra gtx ademt voor mij te weinig en kan ik als het richting -8 gaat niet meer aan. Het vocht kan er niet uit en de vingers bevriezen dan zelfs. Hier had ik in Japan mee te maken, op een dusdanige manier dat de pijn in de vingers zo heftig was dat ik niks meer kon op dat moment. Ter plaatse toen de Black diamond guide gekocht, hele mooie robuuste handschoen helaas te klein gekocht toen maar die bizarre North Face wanten want mijn vingers trokken het niet meer. Super warm maar niet duurzaam, ze wegen niks en zitten voor nood in mijn rugzak.

De zoektocht ging door en toen liep ik tegen de black diamond met accu’s aan elektrisch verwarmd dus. Mooie duurzame handschoen die met lege accu ook voor mij redelijk warm is.
Maar op roadtrip Met soms geen stroom is dit soms ook geen optie.

Op dit moment de Black Diamond Guide 3 vinger maat groter besteld dan Black Diamond aangeeft. Thnx @@meteomorris want ondanks dat de handschoen te klein is heb ik er vertrouwen in dat deze voor mij gaat voldoen.

Mijn Hestra’s gtx zitten echt het fijnst soepel en toch voor een skiër duurzaam. Ik heb ze in maat 9.

De Black Diamond Guide handschoen nieuw ca 160,- mag na 2 wk gebruik weg voor 100,- en zijn nog als nieuw.
Denk dat je max maat 8 Hestra mag hebben zodat je deze past

De Hestra polsbandjes, tja onbegrijpelijk dat andere merken dat niet mee leveren. Dus bestel ik die voor 5 euro maar bij :

https://www.rene-vos.nl/hestra-handcuff-men-s.html

Duurzaam, helaas niet!! Maar als ik nu vanuit mijn warme huiskamer denk aan de pijn in mijn vingers, lopen de rillingen weer over mijn rug. Ook het idee dat je voor je gevoel niks met je pieper sonde kan op dat moment zat me dwars.

xs2arjan
Beginner
HavanaAuteur18 maart 2018 · 15:08

Fenomenaal hoe goed topics over hempjes, shelletjes, gore-tex, merino. Sokjes, wantjes en handschoentjes het doen. Go out there and ride! Met of zonder handschoenen! Zou Wim Hof ooit handschoenen dragen?

Haas op 17 mrt 2018 21:54


Hierop inhakend…

Ik heb dus ook peperdure Hestra’s (zelfde als @@meteomorris had). En ik heb voor het fietsen voor een klein fortuin aan handschoenen, o.a. van premiummerken zoals Rapha en Castelli.

Maar nu komt het. Wat is het warmste op de écht koude dagen? Je gelooft het niet. Legerwanten van 10 euro. Niks Goretex, niks membraan, niks marketingbullshit. Gewoon legerwanten zoals die gebruikt worden door Onze Jongens.

Duurzaam? De mijne waren 2e hands (dump) en gaan al 15 jaar mee… hebben vele weken skiën overleefd en menige fietstocht in de winter. In Amerika bij -20 was ik de enige met warme handen. Binnenkant is gewoon wol. Buitenkant is deels leer.

https://www.campveltoutdoorshop.nl/leger-wanten-camouflage

Vandaag ben ik gaan trainen met m’n crabhand handschoenen van Rapha (100 pond ofzo) en ik had meteen koude handen. Had spijt dat ik m’n vertrouwde legerwanten niet aan had.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!