Ik ben veel in de sneeuw onderweg en heb een hekel aan koude en zeker aan natte handen. Een handschoen moet dus duurzaam, warm en ademend zijn. Na mijn derde paar Hestra's wilde ik eens iets anders proberen. Ik gebruik nu al heel wat winters de Army Leather Heli Ski 3 finger glove van Hestra. Fijne handschoen, maar het derde paar was echt wel op. De vingertoppen waren weer eens doorgesleten en op koude dagen werden mijn vingers steeds vaker te koud.
Ik was dus op zoek naar nieuwe handschoenen. Nieuwe Hestra's? Ja, dat was mijn eerste gedachte maar ik kon in Europa zo snel geen GTX (Gore-Tex) versie vinden. Daarom ging ik verder kijken. Mijn eisen:
Ook niet geheel onbelangrijk is de prijs. Maar wat is een goede prijs? Ik wil vooral een handschoen die goed scoort op bovenstaande punten en dan goedkoper is dan zijn concurrenten. Daarnaast heb ik ook een voorkeur voor leer. In al die jaren bleek leer het meest duurzaam te zijn.
De zoektocht naar een goede freeride handschoen was begonnen. Maar ja, koop maar eens uit het niets een handschoen van meer dan 100 euro tot soms wel 200 euro. Op een gegeven moment werd ik er helemaal gek van. Soms dacht ik iets gevonden te hebben maar dan kon ik er weer helemaal niets online over vinden. En handschoenen waar ik wel veel over kon vinden bleken vooral gedomineerd te worden door (semi) gesponsorsde reviews. Zelfs op wePowder kon ik niet veel vinden over andere merken. Hestra is zo'n beetje de standaard. Toen wat rondgevraagd bij vrienden. Ook daar voornamelijk Hestra. Dan maar wachten tot ik in Canada zou zijn om daar een setje Hestra's te kopen. Totdat Arjen zo vriendelijk was een paar dagen zijn Black Diamond handschoenen te mogen testen. Ik was skeptsich, want het waren allereerst 5 finger gloves en ten tweede vond ik Black Diamond in de winkel altijd zo stug aanvoelen. De drie dagen dat ik ermee onderweg was ging ik ze waarderen. Na terugkomst dook ik het internet op en vond ik een paar Black Diamond Guide Gloves voor een goede prijs. Het heeft me wat zoekwerk gekost maar ze zijn te vinden voor scherpe prijzen. Ik besloot het er op te wagen. Maar toen ze eenmaal binnen waren begon ik toch weer te twijfelen. Tot aan mijn eerste volgende trip heb ik meerdere malen op het punt gestaan ze terug te sturen. Ze voelden zo stug aan. Daarnaast was ik bang dat ze te warm zouden zijn. Nu midden maart kan ik mijn eerste feedback geven:
Ik ben positief verrast en snap nu beter waarom Arjen al al die jaren met Black Diamond handschoenen rijdt. Toch kunnen er drie zaken beter. Allereerst mis ik toch wel heel erg de polslussen die je bij Hestra er standaard bij krijgt. Ik was zo gewend om even mijn handschoenen uit te doen en was dan nooit beducht om mijn handschoenen kwijt te raken. Bijvoorbeeld als je in de lift zit. Dat mis ik toch wel echt. Uiteindelijk heb ik de polslussen van mijn Hestra's overgezet, maar bij een handschoen met een adviesprijs van 160 euro moet zoiets standaard zijn vind ik. Daarnaast heeft Black Diamond me getriggerd. Op de handpalm zit een soort van padding. Lekker tijdens de betere treeruns als je een tak moet wegduwen. Maar waarom zit zoiets niet op de vingertoppen. Ideaal tijdens het carven als ik mijn hand in de sneeuw leg. Het dempt een beetje en indien juist gemaakt verlengt het ook nog eens de levensduur nog verder. Als derde de maatvoering. Ik heb ze op advies van de verkoper een maatje groter gekocht. Noodzakelijk blijkt achteraf. Er zit zoveel isolatie in de binnenhandschoen dat je koude handen krijgt als je je aan de maatvoering houdt. De handschoen zit dan krap en er is dan simpelweg te weinig ruimte (lucht) om de warmte in op te slaan waardoor de kou er alsnog van buiten in doordringt. Een maatje groter dus, maar het zou beter zijn als Black Diamond de maatvoering hier zelf op aan zou passen.
De Guide Gloves van Black Diamond zijn adviesprijs 10 euro goedkoper dan de Hestra's. Maar met 160 en 170 euro zijn beide handschoenen aan de prijs. Op dit moment neig ik voor die prijs iets meer richting de Black Diamond gloves. Ze hebben me verrast. Ik zweerde altijd bij Hestra en werd daardoor misschien een beetje blind. Nu ik over de prijs/kwaliteit nadenk realiseer ik me ook pas dat Arjen al die tijd met dezelfde Black Diamond gloves reed terwijl ik drie paar Hestra's versleet.
Nu kan ik daar tegen inbrengen dat ik harder rijd, veel vaker rijd etc... maar dat is een beetje niveau van 'die van mijn is .... meter'. Het belangrijkste verschil tussen Arjen en mij is dat Arjen op twee laten staat en ik op een board. Ik heb dan ook de neiging om vaak met mijn hand en met name mijn vingertoppen door of over de sneeuw te gaan. Zeker bij een paar strak gesneden carvebochten. En laat dat nu juist de plek zijn waar mijn Hestra's continue op stuk gaan.
Desondanks voelt het leer van de Guide Gloves sterker en duurzamer aan. De tijd zal het leren, maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan kies ik voor de Black Diamonds. Het enige waar ik van baal is dat ik er pas later achter kwam dat Black Diamond de Guide Glove net als Hestra ook in een 3 vinger want aanbiedt. Ik denk dat ik die dan had genomen. Ik zal na het slush seizoen een en ander aanvullen en volgende winter nog eens terugkomen op mijn handschoenen.
Hebben jullie de Black Diamond Guide Gloves of de Hestra Army Leather Heli Ski glove? Ik hoor graag juliie bevindingen, aanvullingen etc.. Draag je iets anders waar je lyrisch over bent of waarvoor je ons wilt waarschuwen? We, of in ieder geval ik hoor het graag.