Test: Black Diamond Guide Gloves

• Havana
    Beginner
    Havana op 18 maart 2018 · 15:08
    Fenomenaal hoe goed topics over hempjes, shelletjes, gore-tex, merino. Sokjes, wantjes en handschoentjes het doen. Go out there and ride! Met of zonder handschoenen! Zou Wim Hof ooit handschoenen dragen?Haas op 17 mrt 2018 21:54
    Hierop inhakend....

Ik heb dus ook peperdure Hestra's (zelfde als @meteomorris had). En ik heb voor het fietsen voor een klein fortuin aan handschoenen, o.a. van premiummerken zoals Rapha en Castelli.

Maar nu komt het. Wat is het warmste op de écht koude dagen? Je gelooft het niet. Legerwanten van 10 euro. Niks Goretex, niks membraan, niks marketingbullshit. Gewoon legerwanten zoals die gebruikt worden door Onze Jongens.

Duurzaam? De mijne waren 2e hands (dump) en gaan al 15 jaar mee... hebben vele weken skiën overleefd en menige fietstocht in de winter. In Amerika bij -20 was ik de enige met warme handen. Binnenkant is gewoon wol. Buitenkant is deels leer.

https://www.campveltoutdoorshop.nl/leger-wanten-camouflage...

Vandaag ben ik gaan trainen met m'n crabhand handschoenen van Rapha (100 pond ofzo) en ik had meteen koude handen. Had spijt dat ik m'n vertrouwde legerwanten niet aan had.
    bericht aangepast door Havana op 18 mrt 2018 15:13 (8% bewerkt)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 maart 2018 · 17:28
    Met die extreme koude met de krokus heb ik de hele tijd rondgelopen met hele oude (20 jaar!) oxbow snowboard wanten die zo groot zijn dat er ook nog fleece handschoentjes inkunnen. (Toen gekocht omdat ik polsbeschermers erin wilde dragen). Deze wanten hebben een soort buiten laag die watervast en slijtvast is. Oxbow bestaat geloof ik niet meer maar duurzaam zijn die wanten wel! Alleen je kunt bijna niets vastpakken. Das wel n nadeel.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 18 maart 2018 · 17:51
    Uiteindelijk is "groot" nog altijd een onderschat criterium. Groot = veel lucht. Lucht = warmte.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 maart 2018 · 19:44
    Fenomenaal hoe goed topics over hempjes, shelletjes, gore-tex, merino. Sokjes, wantjes en handschoentjes het doen. Go out there and ride! Met of zonder handschoenen! Zou Wim Hof ooit handschoenen dragen?Haas op 17 mrt 2018 21:54

ha, go get em Haas! Zo is het maar net!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 18 maart 2018 · 22:42
    Ik heb al jaaaaaaren de black diamonds van deze review (het vorige vorige model denk ik). Ik weet niet een precies hoe lang eigenlijk, maar het zal tegen de 9 jaar zijn. Ze zijn mee geweest naar Groenland, alwaar een gids ze continu van me leende omdat het de beste handschoenen waren. Ze zaten vandaag weer als gegoten in Ovronnaz... Het stukje om je goggles schoon te vegen begint het te begeven. Het leer heeft wat aandacht nodig (wat was aan het begin van het seizoen). De binnenhandschoen mag weer eens gewassen worden. Maar heel zijn ze. De lange manchetten zijn top, en bieden echt wat extra bescherming.
    Als ik me niet vergis zijn die dingen ooit ontwikkeld als ijsklim handschoenen, en niet voor skiën. De mijne hebben nog een extra hard stuk op de knokkels van wijs- en middelvinger om te beschermen bij het slaan met de ijsbijlen (onder het leer).
    En omdat het zulke monster handschoenen zijn zou je denken dat je ze met warme dagen niet wil dragen, maar dat is eigenlijk nooit zo.
    Ik ben zelden zo tevreden geweest over een stuk gear als deze handschoenen. Ik koop nooit meer wat anders.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Remco@1967
    Remco@1967 op 29 maart 2018 · 21:09
    Geen Hestra of Black Diamond maar ik ben toch wel er benieuwd of iemand ervaring heeft met Kinco gloves.

https://www.kinco.com/product/901

https://www.kinco.com/product/901t

Volgens mij worden ze ook wel gebruikt door verschillende Ski Resorts/Ski Patrols in the USA en Canada.victorvaneerd op 14 mrt 2018 16:46
  • Remco@1967
    Remco@1967 op 29 maart 2018 · 21:10
    Geen Hestra of Black Diamond maar ik ben toch wel er benieuwd of iemand ervaring heeft met Kinco gloves.

Volgens mij worden ze ook wel gebruikt door verschillende Ski Resorts/Ski Patrols in the USA en Canada.victorvaneerd op 14 mrt 2018 16:46
  • Remco@1967
    Remco@1967 op 29 maart 2018 · 21:13

• Remco@1967
    Remco@1967 op 29 maart 2018 · 21:28
    Vorig jaar Kinco's gekocht en zelf in de oven "gebakken" met Sno Seal om ze waterafstotend/-dicht te maken (Nixwax werkt ook prima). Deze handschoenen zijn in het begin erg stijf, maar worden redelijk snel soepel. Je kunt er ook prima sneeuwkettingen mee onderleggen en demonteren. Dit jaar de wanten gekocht, same routine! Waterdicht maken en genieten. Er zitten geen lange manchetten of hippe features aan Kinco's, maar op de klein Matterhorn bij -28 had ik warme handen en dat was erg aangenaam. Zelf even lussen van elastisch paracord gemaakt tegen het verlies in de lift.
    Prijs bij 2 paar via Amazon is ongeveer € 32,- per paar aan huis bezorgd 😃
  • Togi
    Togi op 8 februari 2019 · 09:18

Mijn Hestra’s gtx zitten echt het fijnst soepel en toch voor een skiër duurzaam. Ik heb ze in maat 9.

De Black Diamond Guide handschoen nieuw ca 160,- mag na 2 wk gebruik weg voor 100,- en zijn nog als nieuw.
    Denk dat je max maat 8 Hestra mag hebben zodat je deze past

xs2arjan. op 18 mrt 2018 10:13

Welke maat Black Diamonds heb jij genomen? Ik zelf heb van Hestra ook maat 9 maar zit de Guides te overwegen. Wat is jouw advies L of XL?

thankx
    bericht aangepast door Togi op 8 feb 2019 09:19 (10% bewerkt)
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 8 februari 2019 · 13:34

Mijn Hestra’s gtx zitten echt het fijnst soepel en toch voor een skiër duurzaam. Ik heb ze in maat 9.

De Black Diamond Guide handschoen nieuw ca 160,- mag na 2 wk gebruik weg voor 100,- en zijn nog als nieuw.
    Denk dat je max maat 8 Hestra mag hebben zodat je deze past

xs2arjan. op 18 mrt 2018 10:13

Welke maat Black Diamonds heb jij genomen? Ik zelf heb van Hestra ook maat 9 maar zit de Guides te overwegen. Wat is jouw advies L of XL?

thankxTogi op 8 feb 2019 09:18

XL !! Ps. heb nog steeds mt L 5 finger in de aanbieding 😉
    bericht aangepast door xs2arjan. op 8 feb 2019 13:38 (5% bewerkt)
    xs2arjan
  • Belg_Koen
    Advanced
    Belg_Koen op 8 februari 2019 · 15:25
    Ik ski am jaren met de Black Diamond Guide handschoenen en zit nu aan mijn 2e paar op 12 jaar! In het begin ongeveer 5 a 6 weken per jaar, dus kwaliteit is top.
    In de lente kunnen ze soms te warm zijn en voor te touren ook, maar dan haal je gewoon de binnenhandschoenen eruit en ski je enkel met de buitenste, problem solved! ik koop nooit nog andere!
    It's better to be "Off Piste" than to be "Pissed Off"

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro