sneeuwschoenwandelen: kleding tips?

• kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 15 maart 2018 · 08:27
    Ik ga binnenkort een week sneeuwschoenwandelen. Een week van hut naar hut.

Deze week ben ik al dagtochten aan het maken en merk dat ik er nog niet uit ben qua kleding. Hebben jullie tips?

Met name broek is lastig. Ik loop nu in een relatief dunne goretex softshell skibroek met grote ventilatie zippers. En dan nog een thermobroek en gamaschen. t is meestal warm. Maar bij stilstaan koelt t weer snel af. Op zich goed te doen zo, maar ik twijfel of een andere setup niet handiger is. Bijvoorbeeld thermobroek, dunne trekking broek, gamaschen en een hardshell overbroek.
    https://www.decathlon.nl/p/overbroek-alpinisme-man-grijs/_/R-p-108788...

Voor bovenlichaam ben ik er wel uit: hemd, thermoshirt, fleece, hardshell jas. Deze laagjes zijn ook makkelijk te wisselen.

Verder dunne handschoenen, zonnehoed, buff, dunne bivakmuts.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 maart 2018 · 09:02
    Is de softshell die je nu draagt relatief winddicht, of is dat juist het probleem? Je wil ook niet iedere keer als je stilstaat laagjes gaan aan en uit trekken lijkt me dus een hardshell is ook niet echt de oplossing denk ik.
    splitfest.nl
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 15 maart 2018 · 09:54
    Ja, die is best winddicht. Dus met de ritsen kan ik de ventilatie best regelen
  • Tjin
    Tjin op 15 maart 2018 · 10:31
    Ik heb zelf de voorganger van deze: https://www.decathlon.nl/p/klimbroek-heren/_/R-p-133047?mc=8358689&...

Scheelt weer een aparte overbroek/regenbroek. Voor de rest ademt het, heeft ventilatie rits en als je het koud hebt doe je gewoon een thermo of fleece broek onder.

Heeft ook ingebouwde gamaschen, dus dat scheelt ook weer een aparte set gamaschen.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 15 maart 2018 · 12:39
    Voor de broek zou ik ook een hard shell nemen. Als je het te warm krijgt ventilatie open. Je wilt ook slechts één broek meenemen als je van hut naar hut gaat ivm het gewicht. (Mss een lichte broek voor in de hut) Dus neem geen risico. De bergen zijn onvoorspelbaar. Een hard shell houdt nou eenmaal de elementer beter tegen dan een softshell.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 15 maart 2018 · 14:16
    O, die broek is handig inderdaad! In Best is hij ook nog op voorraad om te passen (altijd rare maten...).
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 15 maart 2018 · 14:17
    O, die broek is handig inderdaad! In Best is hij ook nog op voorraad om te passen (altijd rare maten...).

Alleen 1 thermo laag eronder mogelijk wat koud. Misschien 2 lagen of andere broek eronder wel handig.
  • Haas
    Expert
    Haas op 15 maart 2018 · 17:31
    Informeer ook eens even bij Wim Hof!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 15 maart 2018 · 20:42
    Hardshell, met een thermobroek als het echt koud is.
    thermoshirt (merino), fleece, hardshell (wat bedoel je met een hemd; zo'n katoenen ding van de Hema?)
    donsjas
    merino sokken
    dikke skihandschoenen én springgloves
    en allerbelangrijkst: goed schoeisel; hoog en waterdicht (je voeten warm/droog houden is key)

Ik heb op dagtochten altijd alleen mn goretex broek aan en alleen op meerdaagse tochten heel af een toe een thermo eronder
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 15 maart 2018 · 20:45
    Ik kan je m'n complete picklist (die ik aan mn gasten stuur) ff PM-en als je wilt?
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 16 maart 2018 · 07:20
    Thanks allemaal!

Ik ben nu trouwens in la toussuire. De tocht die ik ga doen is rond de mont thabor.

Om de lijst dan completer te maken:
    Hemd is is ook thermo hemd.
    Onderbroek snel drogend decathlon
    Schoenen: meindl air revolution 4.1 GTX (B/C). In de zomer te warm, maar blijven nu in de sneeuw van binnen kurkdroog
    Sokken: merino hoge sokken + liner

Rugzak: ABS vario 45+5
    Stokken: leki aergon v3
    Sneeuwschoenen: tubbs flex alp 24

Dons jas heb ik niet. Ik dacht met fleece uit te komen. Al ga ik volgende week wel kleine 1000 m hoger (nu tot 2400m gegaan)

Ik heb pm gestuurd!
    bericht aangepast door kjiratsiekoedel op 16 mrt 2018 07:22 (4% bewerkt)
  • Haas
    Expert
    Haas op 16 maart 2018 · 21:57
    Ik denk erover om eens ergens een catwalk neer te leggen. Komen jullie dan allemaal ff showen?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 16 maart 2018 · 23:19
    Goed plan
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 17 maart 2018 · 08:09
    Ik moest denken aan:

"Wat heb ze aan dan in bed, je vroaw?"

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro