Nu forse sneeuwval in het zuiden, komend weekend vanaf zondag koud en regelmatig sneeuw

Nu forse sneeuwval in het zuiden, komend weekend vanaf zondag koud en regelmatig sneeuw

Sinds vanochtend sneeuwt het intens in de Franse Zuidalpen. Een actieve storing trekt op dit moment vanuit het zuidwesten de Alpen in met veel sneeuw voor de Franse Zuidalpen en de Italiaanse Alpen. In de nacht naar vrijdag volgt er dan een koufront met wat sneeuw voor het noordwesten en noorden, maar daar zullen de hoeveelheden eerder beperkt zijn. Vanaf vandaag (donderdag) is PA#23 van kracht en komend weekend mogen we ons opmaken voor PA#24. Koude lucht zakt vanuit het oosten af richting de Alpen. Tegelijkertijd trekt vanuit het westen een stormdepressie de westalpen in. Daar waar koude lucht en vochtige lucht elkaar ontmoeten gaat er sneeuw vallen. In dit bericht:

  • Op weg naar 20-50 cm verse sneeuw
  • PA#23: donderdag en vrijdag zijn poederdagen
  • Vanaf vrijdagavond: nieuwe storm en siberische kou
Puy Saint Vincent
Puy Saint Vincent
Pelvoux
Pelvoux
Isola 2000
Isola 2000
Praloup
Praloup
 Pontechianale
Pontechianale

Op weg naar 20-50 cm verse sneeuw

Sinds donderdagochtend sneeuwt het in de Franse Zuidalpen. Een actieve depressie boven de Britse Eilanden met een subkern dicht bij de Alpen zorgt vandaag voor een straffe zuidwestelijke tot zuidelijke stroming met lokaal veel sneeuw tot gevolg. Op detailniveau ziet dat er als volgt uit:

  • donderdagochtend: er was sprake van intense sneeuwval in de Franse Zuidalpen met veel sneeuw ten zuiden van de Ecrins, de Alpes Marétimes met later ook sneeuw in de westelijke en zuidelijke Piemonte. De sneeuwgrens schommelde rond de 1000-1300 meter en lokaal zelfs lager. Tegen het einde van de ochtend breidde de sneeuwval zich uit naar het noorden.
  • dondermiddag en -avond: het sneeuwt nu nog steeds ten zuiden van de Ecrins, maar het zwaartepunt verschuift zich langzaam richting het noorden. Er valt wat sneeuw in de Aosta (met name rond Courmayeur) en de Franse Noordalpen, maar het sneeuwt vooral intens in de noordelijke Piemonte, Ticino, Haut Valais (rond de Simplon en Monte Rosa), het noorden van Lombardia, het westen van Trentino en de vooralpen van de Dolomieten. Sneeuwgrens dan rond de 1000-1400 meter.
  • in de nacht naar vrijdag verplaatst het front zich naar het oosten. Dan ook wat sneeuw aan de noordkant van de Alpen, maar met name sneeuw in het noordoosten van de Alpen zodat de Alpe Adria er weer een pak bijkrijgen.
  • vrijdagochtend: opklaringen vanuit de westalpen en nog sneeuwval in de Alpe Adria
  • vrijdagavond: nieuwe storm vanuit het westen

Het resultaat is poederalert #23. Boven de 1500 meter valt zo’n 20-50, lokaal 60 cm verse sneeuw in onderstaande regio’s:

PA#23: donderdag en vrijdag zijn poederdagen

Vandaag en vrijdag zijn poederdagen. Het is deze donderdag al aan in het zuiden van de Ecrins en de aangrenzende gebieden in de Italiaanse Piemonte. Tegen het einde van de middag is het ook aan in de overige gebieden. Op vrijdag geldt er een alert voor alle bovenstaande regio’s. In het oosten blijft het nog lange tijd bewolkt, maar in de westalpen begint de dag zonnig.

Vanaf vrijdagavond: nieuwe storm en siberische kou

Vrijdag gebeurt er iets bijzonders. Een op het eerste oog nietszeggend stormpje boven de Pyreneeën trekt richting de Alpen (zie de zwarte pijl hierboven). Tegelijkertijd rukt hogedruk vanuit het oosten op en knijpt daarmee de verdere aanvoer van stormdepressies vanuit de atlentiek af. Omdat de druk toeneemt ten noorden van de Alpen en dit kleine stormpje zich kan transformeren tot een grotere storm ten zuiden van de Alpen krijgen we onderstaand plaatje.

Hogedruk (H) ten noorden van de Alpen en lagedruk (T) ten zuiden van de Alpen. Tussen deze twee kernen komt een straffe oostelijke stroming tot stand (de grote blauwe pijl). Deze voert lucht aan vauit Siberië en die is koud. Tegelijkertijd hangt er vochtige en milde lucht ten zuiden van de Alpen (de rode pijltjes). Komend weekend gaan die koude en milde vochtige lucht met elkaar botsen en wel precies boven de Alpen.

Zaterdag is de lucht allereerst vooral nog mild aan de zuidkant van de Alpen. De koude lucht bevindt zich dan nog te noordelijk, maar in de loop van de dag zakt deze richting het zuiden. Naar verwachting mengt de koude lucht zich in de loop van de zaterdag met de vochtige lucht van de Adriatische zee en de Middellandse zee. Dit zorgt in de nacht van vrijdag naar zaterdag allereerst voor verse sneeuw vanuit west tot zuidwest. Dit levert sneeuw op ten zuiden en westen van de Ecrins, in de Italiaanse Piemonte en de Franse Noordalpen. Later breidt de sneeuwval zich uit naar de rest van de Alpen. Grootste vraagtekens voor nu is waar de sneeuwgrens komt te liggen. Met een zwalkend front boven de Alpen gaan diverse luchtlagen (de ene koud, de ander warm) zich met elkaar mixen. Het hangt dus een beetje af van je positie in de Alpen waar de sneeuwgrens zich gaat bevinden. Houd rekening met 1000 meter, lokaal wat hoger, lokaal wat lager.

De meeste sneeuw verwacht ik ten zuiden van de Alpen waar vochtige lucht, orografische afkoeling en de koude lucht samen gaan komen dit weekend. Dat betekent PA#24 voor komend weekend. Omdat het allemaal erg dynamisch is op dit moment en een kleine verschuiving van de warme of koude lucht grote consequenties kan hebben wacht ik even tot morgen met mijn exacte tips. Wil je toch al iets boeken voor komend weekend dan zou ik (met een slag om de arm) kiezen voor:

Daar valt nu sneeuw, is sneeuw gevallen en gaat nog wat sneeuw vallen. Ook na het weekend blijven de kansen op sneeuw aan de zuidkant van de Alpen zeer groot als er zich iets in de vorm van een Genualaag of Adrialaag vormt. Morgen een nieuwe update met hopenlijk dan meer tips where to go komend weekend.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RuudvWAuteur16 maart 2018 · 09:38

Onverwacht ben ik vanaf dinsdag a.s. vrij (ik wissel van baan & heb nog wat vakantiedagen over :)).

Met de goede voorspellingen voor dit weekend & wellicht daarna ook nog als ik de voorspelling van Morris zo lees (& de voorspelde koude erna), moet er nog genoeg te halen zijn komende week.

Nu nog maatjes! Wie-o-wie? Of een groepje waarbij ik mij kan aansluiten?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!