Advies gevraagd: Freeride schoenen

• EchtRoodHaar
    EchtRoodHaar op 19 maart 2018 · 07:49
    Hallo!

Dit jaar weer begonnen met toerenski. Erg leuk maar ik wil komend jaar iets beter diep sneeuw leren skiën en wil dus cursus Freeride gaan doen. Berggids gaf aan dat ik met huidige lichte toerski (Atomic Descender - 177cm aus 2013/14 Bindung Diamir Eagle 10) wel uit de voeten kan maar dat ik beter freeride skischoenen (all mountain of off-piste allemaal ongeveer hetzelfde toch) er bij kan kopen (huidige toerskischoenen zijn echt te zacht). Ik wil ze tweede hands kopen bij voorkeur. Maar waar moet ik daarbij op letten (behalve de maat en prijs)?

Groet en bedankt alvast voor reacties!
  • kanski
    Elite
    kanski op 19 maart 2018 · 08:15
    Lichte freeride schoenen; Tecnica Cochise of Tecnica Guide
    Maar veel merken hebben tegenwoordig goede lichtere freeride schoenen.
    Ik zou zeggen let op een goede pasvorm! 3 maar liever 4 buckels.
    Misschien een loop stand, voor het eventueel willen vellen.

En misschien al een schoen kopen met alvast low tech inserts.
    Want waarschijnlijk ga je binnen niet al te lange tijd ook over op pin bindingen.
    Frame bindingen beinvloeden het karakter (flex) van de ski heel erg nadelig.

En voor freeride cursussen... kijk gerust een keer op mijn site http://www.sanderkan.nl/nl/home.html of als je vragen hebt... laat maar horen.

Groet, Sander Kan
    bericht aangepast door kanski op 19 mrt 2018 08:41
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • EchtRoodHaar
    EchtRoodHaar op 19 maart 2018 · 14:18
    @Sander Ik zie op je site verschil in Freeride en Off-piste. Lijkt me hetzelfde toch?

PS Verder werkt je site niet handig op mijn telefoon met al die logo's aan de linker kant.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 19 maart 2018 · 15:05
    Pasvorm komt inderdaad op de eerste plaats. Daarmee neemt de kans op 2e hands echt goed slagen behoorlijk af.
  • kanski
    Elite
    kanski op 20 maart 2018 · 08:55
    @EchtRoodHaar ; Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen Freeriden en gewoon off piste skiën, maar dat is mijn beleving.
    Met Freeriden denk ik meer aan steilere hellingen, tussen de rotsen, met klim en klauterwerk om er te komen.
    Veel off piste skiërs zijn hier helemaal niet naar opzoek! Die willen vaak gewoon easy terrein skiën met of zonder ernaar toe te vellen.
    Vandaar dat ik daar onderscheid in maak op mijn site.

Maar het ging om schoenen toch?

Wat betreft het niet werken op tablets of phones, tja... daar zijn we nooit in geslaagd om dat compatibele te maken voor de verschillende systemen. Sorry daarvoor.

Ik ben ook meer een skileraar als een it-er moet ik toegeven... 😉

bericht aangepast door kanski op 20 mrt 2018 08:55
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • EchtRoodHaar
    EchtRoodHaar op 20 maart 2018 · 10:15
    @Sander Okay dan ben ik meer voor het freeriden. Is dat ook duidelijk 😃 Site was meer een tip/suggestie.
    Ben nu aan het kijken naar een Scarpa Maestrale RS tweedehands voor 250 euro.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 20 maart 2018 · 10:51
    @EchtRoodHaar; voor het 'freeriden' met die definitie (klimmen, klauteren, lopen, toeren etc.) is de Maestrale RS echt top! Een zool die veel vertrouwen geeft, licht van gewicht, comfortabel (bij mij althans) en een erg goede loopstand voor het vellen. Heb ze ook tweedehands en vrij snel daarna mijn andere schoenen verkocht, want meer dan deze heb ik niet nodig. Ook opvallend goed in het hard sturen van brede zware latten bij piste/poeder skien (had verwacht dat ze te slap hiervoor zouden zijn, valt mij alles mee). Aanrader.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • EchtRoodHaar
    EchtRoodHaar op 21 maart 2018 · 19:21
    Jammer genoeg de Maestrale RS niet kunnen kopen. Nu is er wel een Scarpa Evo F1 in de verkoop in mijn maat. Iemand ervaringen daar mee? Ik wil hem voor Freeride en Toerenski gaan gebruiken.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 21 maart 2018 · 21:18
    Ik ski op de F1 versie, dus zonder die automatische omschakeling naar skistand als je inklikt die er bij jou waarschijnlijk op zit. Verder is hij gelijk.
    Voor mij is het een hele fijne toer en freeride schoen. Een paar weken geleden voor het eerst m'n echt brede ski's (127 mm onder de voet) er mee geskied en dat beviel uitstekend. Goede loopstand, voldoend stevige flex voor brede ski's (zeker zijwaarts een stuk stijver dan m'n vorige schoenen) en lekker licht. Ik zou ze zo weer aanschaffen, maar dat is misschien ook meer omdat er niet zoveel schoenen goed om mijn lastige voeten passen. 😃
  • EchtRoodHaar
    EchtRoodHaar op 1 april 2018 · 17:43
    Uiteindelijk een paar Dynafit TLT 6 Mountain CR 2015 gekocht in Oostenrijk voor redelijke prijs.

Heel licht een totaal anders dan mijn huidige zware skischoenen. Heel veel bewegingsvrijheid bij het lopen. Zit nog wel even met het eventueel molden van de binnenschoen. Kan je dat zelf doen (met sok vol rijst in de magnetron volgens internet) of werkt dat niet echt goed.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 1 april 2018 · 17:59
    Mijn ervaring: werkt prima. Wel even opletten welke soort rijst, want de ene verbrandt en de ander wordt gewoon erg warm... dat laatste is wat je wil 😃. Ben even kwijt welke soort.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro