Ragfijne poeder, zon en hochnebel

Ragfijne poeder, zon en hochnebel

De Alpen zijn in de ban van hogedruk ten noordwesten van de Alpen en lagedruk ten zuiden van de Alpen. Met een noordoostelijke stroming wordt er koude lucht richting de Alpen geduwd. Tegelijkertijd hangt er nog best wel wat vochtige lucht ten noorden van de Alpen en in de Italiaane Po-vlakte. Dat leverde maandag al lekker wat sneeuw op aan de noordkant van de Alpen. Maandagochtend vroeg waren veel steden in Zwitserland wit en hogerop viel er koude droge cohesieloze poeder. De komende dagen zal de koude lucht de vochtige lucht doen leegsneeuwen en kan lokaal nog voor wat verrassingen zorgen. Maar er is ook ruimte voor de zon. Daar waar je dinsdag en woensdag wakker wordt met nevel in de dalen is het verstandig om de lift naar de hoogste top te nemen voor wat zon. In dit bericht:

  • noordoostelijke stroming met wat vocht
  • kort roadtripje
  • na donderdag komt ons weer wederom uit het westen

Noordoostelijke stroming met wat vocht

Met een stroming vanuit het oosten wordt er tot donderdag koude lucht vanuit het noorden aangevoerd. Daarmee wordt ook vochtige lucht tegen het westen en zuiden van de Piemonte en het noorden van de Alpen aangedrukt. Uit deze nevel valt van tijd tot tijd ragfijne poeder. Dit levert niet de grootste hoeveelheden verse sneeuw op, maar daar waar deze valt zorgt het wel voor een mooie laag gortdroge poeder. Vooral aan de noordkant van de Alpen waar de wind relatief zwak is geweest de afgelopen 36 uur is de sneeuw zeer los. en gevallen op een laagje vers van 10-35 cm van de afgelopen dagen. Aan de zuidkant en westen van de Alpen viel tussen vrijdag en zondag 40-70 cm verse sneew, maar gister stak er een straffe noordföhn op waardoor er zeer kritische hoeveelheden triebschnee ontstaan. Wij hebben gister aan de zuidkant van de Alpen heel wat plaatlawines gezien.

Hoewel de nevel lokaal nog voor zo’n 5-10 cm verse sneeuw zorgt aan de noordkant van de Alpen en de Piemonte is de kans groot dat hoog op de bergen de zon schijnt.

Engelberg vanochtend
Engelberg vanochtend

Kort roadtripje

Ik ben met wat poeder vrienden op roadtrip door de Alpen. Na de vlokken te hebben geplukt aan de zuidkant van de Alpen zitten we nu aan de noordkant van de Alpen. Omdat de wind steeds straffer werd en de sneeuw steeds meer omvormde naar zeer gevaarlijke windslabs besloten we richting de noordkant van Zwitserland te rijden. Gister werden we met open armen ontvangen door de crew van Skilodge Engelberg. Er viel op maandag een goede 10-20 cm cohesieloze poeder en daar gaan we vandaag even wat lijnen in krassen. De afgelopen dagen waren typsich een tripje van nowcasten en last minute beslissingen nemen. Dat heeft tot nu toe goed uitgepakt. Ik heb snel ff wat foto’s geknipt, scherpe foto’s volgen later.

Ook woensdag een zelfde beeld met wolken en soms wat sneeuw aan de noordkant van de Alpen. Daarbij is de kans op zon het grootste in het hooggebergte.

Na donderdag komt ons weer wederom uit het westen

Vanaf donderdag komt er een einde aan de oostelijke stroming. Ons weer komt vanaf dan weer uit het westen. Of dat sneeuw gaat opleveren en hoeveel is nog een vraagteken. Op dit moment zijn er twee scenario’s:

  • Het Europese model: vanaf komend weekend zou een azorenhoog het weer gaan bepalen in de Alpen. Depressies worden dan met een zuidwestelijke stroming richting Scandinavie geleid. Het wordt in dit scenario mild en droog weer waarbij we het moeten hebben van onze ecpedities op onze toerski’s en splitboards.
  • Het Amerikaanse model schetst een scenario waarin volgende week de stroming noordwest wordt. Dan opnieuw koude lucht, een staffe noordwestelijke jetstream en veel sneeuw voor het noorden van de Alpen.

Ofwel de langer termijn is nog zeer onzeker. En bij onzekerheid geldt: geniet van wat je hebt… Wij leven nu van dag tot dag en besluiten vanmiddag waar de dag van morgen ons gaat brengen. Maar eerst even rap de Titlis op. Bij weinig verandering in het weer ben ik er woensdag pas weer. Mocht er veel veranderen, dan eerder.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
barttoorn2Auteur20 maart 2018 · 07:55

lekker bezig, wij gaan vrijdag rijden voor dag of 3, ik lees nog niet heel veel duiding hierboven, nordweststau zit er niet in lees ik, dacht ik eerder wel gezien te hebben. nog ideeen en dan niet Piemonte (beetje ver)

Gevorderd
Guy.Auteur20 maart 2018 · 08:32

Dank voor je forecast @@meteomorris, zou je misschien de Pyreneeën kunnen meenemen? Thanks!

Expert
ieismAuteur20 maart 2018 · 09:05

@@meteomorris Leuk om een halve gondel vol Powfinders aan te zien komen. Je ziet op een kilometer afstand al dat jullie het zijn, die dingen zien er toch heel herkenbaar uit op de één of andere manier. Mooi, mag je trots op zijn.

Het had al de halve nacht heel lopen waaien, dus ik was er ook vrij snel klaar. San B was een stuk minder windpressed, vooral tussen de bomen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
Harold OAuteur20 maart 2018 · 12:55

Geniet ervan in Engelberg!
Lokale held Snowflake en Zweed Jonsbert al ontmoet?

Beginner
SvenDAuteur20 maart 2018 · 22:30

Dank voor je forecast @@meteomorris, zou je misschien de Pyreneeën kunnen meenemen? Thanks!

Guy. op 20 mrt 2018 08:32


Inderdaad, erg jammer dat de Pyrenees eruit zijn. Gr, Sven

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!