PA#23 Tripreport Andermatt

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 21 maart 2018 · 22:28
    Half februari kreeg ik van Rene en Daan een uitnodiging, of ik zin heb om mee te gaan freeriden en toeren in maart. Ze hebben gids Boris Textor (https://boristextor.nl) ingehuurd voor 6 dagen en er is nog ruimte om mee te gaan. Ik ken Rene en Daan van SSC praktijk 2 en het lijkt me super om mee te gaan. Het plan is om eerste 2 dagen te gaan freeriden en daarna een meerdaagse toer te maken. De data komen mij alleen niet goed uit maar de eerste 2 dagen mee gaan freeride, dat moet lukken!

Dus rijd ik op woensdag 14 maart naar Andermatt. Het is lente in Duitsland en Zwitserland, de zon schijnt lekker en het is 14 graden. Boris heeft een paar dagen eerder de bestemming bekend gemaakt. In verband met de sneeuwkaarten is het Andermatt geworden. Er wordt een föhn verwacht en afhankelijk hoe die doorzet kunnen we vanuit Andermatt door de Gotthardtunnel naar Airolo rijden.

Aan het begin van de avond kom ik aan bij Pension Egg in Hospental. Daan is er al en in de loop van de avond komen ook Wouter en gids Boris aan. De verwachtingen voor de komende dag zijn niet al te best en dat is best een teleurstelling als je maar 2 dagen hebt. De föhn zet door en het lijkt dat we in Airolo de beste kans hebben op redelijk weer met weinig wind, dus besluiten we de volgende dag de tunnel door te gaan.

De volgende morgen zitten we al vroeg aan het ontbijt. De webcams van Airolo zien er niet hoopgevend uit maar een blik uit het raam verklapt dat het aan onze kant van hoofdkam nog slechter is. In Andermatt lijken de meeste liften stil te staan, dus stappen we in de auto richting Airolo. Aan de andere kant van de tunnel rijden we in Airolo de parkeerplaats bij het dalstation op. Het is er niet druk. Wanneer we tickets kopen krijgen we een een teleurstelling te verwerken, de bovenste liften zijn dicht vanwege het zicht en de sneeuwval. De tickets zijn hierdoor wel goedkoper. We besluiten het erop te wagen, want we zijn er nu toch.

Boven aangekomen is het zicht inderdaad belabberd. We maken een paar afdalingen op de piste waar tussen de 5 en 10 cm vers op licht maar de sneeuwkwaliteit buiten de pistes is door de warmte van de voorgaande dagen erg slecht. Bij een espresso maken we de ballans op. We besluiten nog even op het oefenveld te gaan pieper zoeken (de piepers liggen daar tot meer dan 3 meter diep verstopt!) en daarna terug naar Andermatt te gaan.

De rest van de dag vermaken we ons met een pizza lunch in Airolo en het oefenen touw technieken in het pension. Leuk en nuttig maar niet waarvoor ik gekomen was natuurlijk. Ondertussen sneeuwt het buiten nog lekker door en het weerbericht voor de volgende dag ziet er veelbelovend uit.

Vrijdagochtend is het weer behoorlijk opgeklaard en ook de wind is gaan liggen. Het beloofd een mooie dag te worden! Na een toerkaartje te hebben gekocht voor de Gemstock stappen we in de volle gondel. Op de deze mooie vrijdag lijken een hoop Zwitsers vrij te hebben genomen. Op de noord hellingen van de Gemstock zien we diverse groepen freeriders afdalen, geen probleem want wij gaan naar het zuiden. Bovenop de Gemstock aangekomen doen we een piepercheck en duiken onder het lint door. We dalen een stukje af en doen de vellen onder voor een korte klim naar de Gafallenlücke. We hebben 1 groep voor ons maar boven aangekomen blijken die richting Rothorn door te klimmen. Wij bouwen om en hebben first tracks op de Guspis route!

We dalen af via Im hinteren Lock tot in het Guspistal waar we de vellen weer onder doen. We hebben fantastisch uitzicht op de couloirs van de Gloggentürmli, die zijn het toetje van vandaag! Eerst stijgen we naar de Sellenbödeli. We moeten nu ons eigen stijg spoor trekken, wat Daan en Wouter dan ook met verve doen. Via de noord-west kant hebben we een fantastische afdaling terug naar Guspi. Wat een sneeuw!

We bouwen weer om voor de beklimming van de Gloggentürmli. Daan en Rene maken het spoor tot aan het joch. Daarna volgt een traverse over een steile zuid helling waarop Boris het voortouw neemt.

Op de top gekomen bouwen om en rijden naar de entry van het meest oostelijke couloir. Boris dropt ‘m als eerste in, waarna Rene en ik volgen. Wouter en Daan pakken het westelijke couloir. Beide couloir hebben fantastische sneeuw, voor mij is het de mooiste run van het seizoen!

Boris dropt in het couloir! Midden rechts ons stijg- en afdalingssporen op de flanken van de Sellenbödeli

Stoked en enthousiast knallen we de Guspis verder af, het is lekker mellow terrein met wat jumps. Over de pasweg dalen we af tot in Hospental alwaar op het terras van Hotel St. Gotthard genieten van de laatste zon en een welverdiende lokale Weiszenbier. Wat een top dag!

Onze route

Voor Wouter en mijzelf zit het er dan op. Daan en Rene gaan nog 4 dagen toeren ten zuiden van de Nufenenpass. Boris heeft een avontuurlijke tour uitgezet in dit voor mij onbekende stukje van de Alpen. Jammer dat ik niet mee kan! De opvolgende dagen krijg ik jaloersmakende foto’s toegestuurd via de app, hier moet ik zeker nog een keer gaan toeren! Dat zou ik dan zeker doen met gids Boris. Ik kan de gidsen reviews niet meer vinden op de nieuwe wepowder site want ik had graag een mooie review voor Boris geschreven. Wat een enthousiaste gast is dat. Hij is technische sterke skier die je goed met je ski techniek verder kan helpen als je dat zou willen. Hij zit vol mooie plannen voor avontuurlijke toeren in de Alpen maar ook daar buiten. Ik zou Boris zeker aanraden, bij deze!

bericht aangepast door Ee1co op 21 mrt 2018 22:34 (1% bewerkt)
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 21 maart 2018 · 23:16
    mmmm lekker report! Guspis altijd tof 😃
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 21 maart 2018 · 23:21
    Best tripreport in the history of tripreports, maybe ever 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • philipc
    Advanced
    philipc op 22 maart 2018 · 07:01
    Mooi mooi mooi!!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 22 maart 2018 · 08:41
    kwijl kwijl
    knowledge is powder
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 maart 2018 · 09:21
    Dit is zo'n lekkere afdaling. Super tripreport en foto's!
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 maart 2018 · 11:39
    #Like!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 24 maart 2018 · 16:43
    Top dag, leuk geschreven en goede tips! Thnx
    xs2arjan
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 24 maart 2018 · 17:41
    Heerlijk!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro