First descent in Chamonix

First descent in Chamonix

In januari openden Pica Herry een Yannick Boissenot een nieuwe lijn op de zuidwand van de Grande Floria in Chamonix. Bovenstaand beelden van deze bijzondere afdaling.

meteomorris

Reacties

Beginner
MattjeAuteur28 maart 2018 · 11:23

Je vraagt je alleen af in hoeverre is dit nog skien/boarden. Het is eerder gewoon steeds bochtje om springen/ rutschen…

Beginner
Tim3Auteur28 maart 2018 · 11:23

Meine gute wat een exposure. Alleen al het feit dat ze een first descent in Cham weten te vinden zegt denk ik al genoeg. Wel jammer dat ze beelden skippen. Had graag gezien hoe Yannick Boissenot zich op 1:55 uit die positie redde.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
markindealpenAuteur28 maart 2018 · 13:03

Je vraagt je alleen af in hoeverre is dit nog skien/boarden. Het is eerder gewoon steeds bochtje om springen/ rutschen…

Mattje op 28 mrt 2018 11:23

Dan ben ik wel benieuwd naar jouw techniek op zo’n afdaling :)

on topic; erg gaaf dit, ik zit al met zweethanden achter mn computer…

Beginner
MattjeAuteur28 maart 2018 · 13:29

Je vraagt je alleen af in hoeverre is dit nog skien/boarden. Het is eerder gewoon steeds bochtje om springen/ rutschen…

Mattje op 28 mrt 2018 11:23

Dan ben ik wel benieuwd naar jouw techniek op zo’n afdaling :)

on topic; erg gaaf dit, ik zit al met zweethanden achter mn computer…

markindealpen op 28 mrt 2018 13:03

Ik vind dit gewoon niets meer met skien/boarden te maken hebben. Zelf zal ik er nooit aan beginnen. De stukken die geknipt zijn hebben ze vermoedelijk ook niet skiend/boardend afgelegd. Ik geniet veel meer van beelden als ik mooie vloeiende lijnen door een mooi couillor zie dan van dit. Ze hebben skies/een board onder maar daar is gewoon alles mee gezegd.

Beginner
JapserAuteur28 maart 2018 · 14:25

Wow, grensverleggend!!

Gevorderd
robbertAuteur28 maart 2018 · 15:38

Prachtig, heel mooie lijn.
@@Mattje prima niet jouw ding, maar wat een ongepaste opmerking. Dit is Ski/Board Mountaineering van een zeer hoog niveau.

Gevorderd
GhiniAuteur28 maart 2018 · 17:28

Je vraagt je alleen af in hoeverre is dit nog skien/boarden. Het is eerder gewoon steeds bochtje om springen/ rutschen…

Mattje op 28 mrt 2018 11:23

Het is inderdaad niet voor iedereen en ik snap wat je bedoelt, poeder rijden blijft ook mooi maar heb je wel eens iets in die richting gedaan? Er komt ontzettend veel bij kijken, je moet er eerst komen, naar boven etc (lawinekunde, gletsjers oversteken, klimwerk, planning) en daarna heb je bij elke bocht al je techniek en ervaring nodig, er is geen ruimte voor fouten. Dat is het verslavende, de kick, je hoofd is maar met een ding bezig namelijk goed die bocht maken, en daarna weer de volgende… Dan is dit esthetisch ook nog eens een toffe lijn… Mooi toch? ;)

@@Tim3 Vivian Bruchez weet ze ook nog steeds te vinden…

Elite
kanskiAuteur29 maart 2018 · 09:14

Vind dat ze nog aardige bochten draaien!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
KoppelbaasAuteur29 maart 2018 · 10:02

Had graag gezien hoe Yannick Boissenot zich op 1:55 uit die positie redde.

Tim3 op 28 mrt 2018 11:23


Mooie beelden, had die lastige passage ook graag gezien. Op 1:58 zie ik opeens touw liggen links in de goot, zouden ze dat gebruikt hebben?

Beginner
MattjeAuteur29 maart 2018 · 12:19

Prachtig, heel mooie lijn.
@@Mattje prima niet jouw ding, maar wat een ongepaste opmerking. Dit is Ski/Board Mountaineering van een zeer hoog niveau.

robbert op 28 mrt 2018 15:38

Het is inderdaad niet mijn ding, maar dat ik een andere mening hebt wil niet gelijk zeggen dat het een ongepaste opmerking is. Maar voor mij is het een extreme manier van afdalen waar in dit geval skies/board voor gebruikt zijn. Het is zeker erg knap, maar persoonlijk vind ik het gewoon weinig met skien/boarden te maken hebben. Je kan in dit geval legio verschilllende dingen onder je voeten binden voor hetzelfde resultaat. 80% van de controle gaat via de pickels…

Expert
Freerider JobAuteur29 maart 2018 · 12:42

Helemaal mee eens Robbert en Kanski! Dit is puur ski/mountaineering die mij zeker kan bekoren (zie ook mijn profielfoto: repel in couloir La Voute in La Grave : ). Het is een indrukwekkend staaltje van fysieke en mentale controle op ski’s! Net zo als dit filmpje:

Expert
HaasAuteur29 maart 2018 · 20:35

Het is inderdaad niet mijn ding, maar dat ik een andere mening hebt wil niet gelijk zeggen dat het een ongepaste opmerking is. Maar voor mij is het een extreme manier van Je kan in dit geval legio verschilllende dingen onder je voeten binden voor hetzelfde resultaat. 80% van de controle gaat via de pickels…

Mattje op 29 mrt 2018 12:19

Gast… je hebt met alle respect niet echt een idee waarover je het hebt.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
costijnAuteur30 maart 2018 · 13:13

ongeloofelijk hoe ze daar ff een spoortje trekken! Moet je voorstellen, kom je de volgende dag om em te klimmen staan er gewoon afdaal sporen in hahaha gekkenhuis

Beginner
BrakkemanAuteur30 maart 2018 · 15:56

Het spreekt me ook niet aan om zelf te doen, maar heb er enorm respect voor, elke bocht is een risico nemen. Een val betekent minimum een blessure.

Beginner
MattjeAuteur30 maart 2018 · 19:48

Het is inderdaad niet mijn ding, maar dat ik een andere mening hebt wil niet gelijk zeggen dat het een ongepaste opmerking is. Maar voor mij is het een extreme manier van Je kan in dit geval legio verschilllende dingen onder je voeten binden voor hetzelfde resultaat. 80% van de controle gaat via de pickels…

Mattje op 29 mrt 2018 12:19

Gast… je hebt met alle respect niet echt een idee waarover je het hebt.

Haas op 29 mrt 2018 20:35

Als ik op een fiets op het achterwiel trede voor trede een trap af spring heb ik mega veel controle over mn fiets ondanks dat ik na iedere sprong de leuning vast moet pakken voor controle. Maak ik een fout is de kans op letsel groot. Heeft het iets met fietsen te maken, naar mij idee niet, naar jouw idee zo te lezen wel. Me eerst gast noemen en het vervolgens over alle respect hebben spreekt elkaar nogal erg tegen vind je niet? Of doe je altijd zo tegen mensen met een andere mening? Erg gezellig!

Elite
ErwinAuteur30 maart 2018 · 21:59

@@mattje ik ben het niet met je eens. Een trap kun je op een fiets ook gewoon lekker bashen. Op je achterwiel naar beneden hoppen, dan doe je iets dat niet noodzakelijk is. Als jij dit geen skiën of snowboarden vindt, dan tsja, verschillen we van mening. Van je uitspraak dat 80% van de controle via de pickels gaat, daar zie ik graag een onderbouwing van. Heb ik zelf niet vaak nodig gehad in 50°+ wandjes, als ik eerlijk ben. Meer als zekerheid voor als je gaat glijden…

Gevorderd
robbertAuteur30 maart 2018 · 22:10

succes met de fiets @@Mattje, blijf bij je mening en verruim nooit je wereld.

Beginner
MattjeAuteur30 maart 2018 · 22:16

Ik verruim mijn wereld genoeg, ik vind het alleen verrassend hoe een klein deel gelijk op zijn pikkie is getrapt als je een mening hebt die niet hetzelfde is als van een aantal mensen hier. Heel knap hoor hoe ze afdalen en het is een mooie lijn daar zeg ik helemaal niets over. Ik geef alleen m’n mening over wat ik van de manier van afdalen vind.

Elite
ErwinAuteur30 maart 2018 · 22:53

@@robbert jammer dat wij nooit fatsoenlijk hebben leren carven, hè. :P

Gevorderd
outdoorjoyAuteur31 maart 2018 · 06:53

Ik vind het ook een chique filmpje, respect voor wat Pica Herry en Yannick Boissenot hier voor mekaar krijgen.

Maar laten we toch allemaal ook wat meer respect hebben voor @@Mattje. Het wordt hier een sekte als afwijkende meningen zo neegehaald worden. Ik zie het dus wel graag maar veel reacties hier, doen me sympathie krijgen voor de kritische, afwijkende mening :-)

Gevorderd
MickoAuteur31 maart 2018 · 10:47

Waarom zou je je zo druk maken om een onschuldige opmerking van Mattje? Jullie weten dat het sneeuwt in de alpen?

Expert
costijnAuteur31 maart 2018 · 14:00

Haha, idd gezellig ja maar ik snap wel waarom wat mensen reageren zoals ze doen. @@Mattje z’n opmerking doet nogal af namelijk aan de prestatie van de gasten in de video en is gebaseerd op aannames die volledig uit de lucht komen vallen en daarmee is dus helemaal niets gezegd. Eigen mening tuurlijk, maar niets met skien of snowboarden te maken? Het heeft juist alles met snowboarden en skien te maken, de hele berg, mooie vloeiende bochten bovenin en korte bochtjes door het couloir en weer vlammen onderin. Zoals Erwin aangaf is de pickel enkel aanwezig als hulp voor evt uitglijden. Alles gaat volle druk op de kant, net zoals jij of ik dat voelt als je over de piste carvt. Iedereen die weleens boven een lastig stukkie heeft gestaan en kant moet houden krijgt gewoon klam zweet als je dit ziet en een enorme berg respect voor die jongens dus het raakt wel een snaar als iemand dan loopt te verkondigen dat je net zo goed iets anders onder je voeten kan binden al is snowblades mischien best praktisch in dit couloir maar die zijn lame. Laird Hamilton die jaren terug voor het eerst jaws reed op een board met straps , tow in, rechtdoor zonder vloeiende cutbacks and bottom turns niets met surfen te maken? Tuurlijk wel man

Beginner
MaryAuteur2 april 2018 · 19:29

Wel een goed skietje die navis van black crows.

Beginner
christophebuyckAuteur3 april 2018 · 23:08

Dit is ‘kunst’ om met 1 woord mijn bewondering uit te drukken, voordat er mannen gaan zeggen dat ik het banaliseer.
Maar ik moet me bij Mattje aansluiten dat dit voor mij maar deels onder de noemer skien valt. Ik kan me dan meer vinden in de noemer mountaineeren.
Het is zo niche dat het bij het brede publiek inderdaad niet als skien wordt aanzien. En om even theoretisch te gaan, een bocht heeft een straal, in die couloir zie ik weinig straal maar eerder graden van een hoek ;-)
My two cents

Toerist
AnoniemAuteur3 april 2018 · 23:16

@@christophebuyck: als je dan toch theoretisch ‘gaat’, in jump turn zit toch ook het woord bocht en dergelijke bochten hebben nou ook niet echt bepaald een straal en om dan nog een stap verder te gaan, dit valt inderdaad in de categorie ski mountaineering en daar zit dan toch echt het woord ski in. Zou het dan toch iets met skiën te maken hebben?

Maar goed, iedereen mag er van vinden wat ie wil. Ik vind het tamelijk indrukwekkend, in welke categorie het dan ook valt!

Beginner
MattjeAuteur4 april 2018 · 08:04

@@christophebuyck pas je op wat je zegt. WePowder promoot namelijk altijd dat ze zo groot zijn worden omdat iedereen hier vrij z’n mening mag geven. Het enige probleem dat om de hoek komt kijken is dat het blijkbaar alleen maar mag als je mening in het straatje van een deel van de mensen hier past.

Toerist
AnoniemAuteur4 april 2018 · 10:44

@@Mattje: Daar zou je best weleens gelijk in kunnen hebben. Niet iedereen staat voor alle meningen open. Daar staat echter wel tegenover dat wanneer je onzin uitkraamt, je niet raar moet opkijken dat je een reactie krijgt. “80% van de controle gaat via de pickels”, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Om de helling te beklimmen heb je simpelweg pickels nodig, ik hoop dat we het daar over eens zijn. Om af te dalen, hebben sommige skiers / snowboarders een pickel in de hand, puur als backup en dan is het waarschijnlijk meer een psychologisch effect want bij een val is er niet veel meer te redden, ook niet met de pickel. Tja, en op “Je kan in dit geval legio verschillende dingen onder je voeten binden voor hetzelfde resultaat” ga ik geeneens in…

Maar als jij bedoelt dat je bijvoorbeeld afdalen met hoge snelheid in diepe poeder een mooiere vorm van skien vindt dan dit, dan moet dat natuurlijk kunnen. Zo heeft iedereen zijn eigen smaak.

Elite
martinheeresAuteur4 april 2018 · 11:21

Tegenwoordig springen ze quadriple corks over gigantische kickers (=schans) en er zijn er maar heel weinig mensen die ze dat na doen. Dat doen ze zowel op ski’s en snowboards. Freestylen is een discipline binnen de ski of snowboardsport. De jongens die 1800s spinnen staan boven aan de ladder, de mensen die het leuk vinden om een sprongetje te wagen over een klein schansje staan onder aan de ladder binnen dezelfde discipline.

Free solo een dikke overhang klimmen zonder gezekerd te zijn aan touw. Er zijn mensen die extreem goede klim skills hebben en hier een kick van krijgen. Dit neemt niet weg dat ze aan het klimmen zijn en maakt free-solo een discipline binnen de klim sport.

Same als in de video van dit topic. Deze jongens staan duidelijk boven aan de ladder binnen hun discipline “Ski/Snowboard mountaineering”. Er zijn in NL ook zeker genoeg mensen te vinden die ook een kleine “steil is geil” fetish hebben en zich aan deze tak van de sport wagen. Mooi dat ieder voor zich op hun eigen manier deze ladder kan en mag beklimmen tot op een hoogte die zij zelf kiezen en de verantwoording voor dragen. Zelf kan ik alleen maar respect en verwondering uiten voor mensen die hoger op deze ladder staan.

Ik word er intens blij van als dit soort filmpjes gedeeld worden op dit forum! Zonder een hele bak aan techniek, ski/snb training, berg/sneeuwkennis en ervaring kom je vaak niet heel huid’s beneden in zo’n afdaling. Van een filmpje hoe iemand een 25° steile verspoorde poederhang naar beneden komt krijg ik het niet meer zo snel warm.

Je mag van deze extreme sporters vinden wat je wil - gek, gestoord, geweldig, fantastisch noem maar op! Maar de gasten in bovenstaand filmpje staan duidelijk op ski’s en een snowboard en komen skiënd en boardend de berg af. Om nou te zeggen dat dit niet meer bij de ski/snowboardsport hoort is naar mijn mening feitelijk onjuist en gaat een beetje te ver.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!