Touren en natte sneeuw lawines

Touren en natte sneeuw lawines

Vorige week viel er nog een mooi pakje poeder aan de zuidkant van de Alpen. Poederalert#28 werd een mooi succes zo laat in het seizoen. Ik scoorde nog mooi wat vers in Andermatt en op de Corvatsch. Inmiddels is het mild geworden in de Alpen. De lucht is vandaag nog wat instabiel, maar vanaf dinsdag neemt hogedruk het roer over en kun je je opmaken voor wat mooie toertjes.

  • Terugblik op poederalert#28
  • Nog eventjes instabiel
  • Rest van de week hogedruk dominant
  • Let op voor natte sneeuw lawines
Powfinder Tukker in Andermatt
Powfinder Tukker in Andermatt

Terugblik op poederalert#28

Afgelopen week waren de Alpen in de greep van een aanhoudende zuidelijke stroming mer veel sneeuw voor de zuidalpen. Met name ten zuiden van de Gotthard, de Monte Rosa en ten oosten van de Mont Viso sneeuwde het intens. Lokaal viel daar mee dan 1 meter verse sneeuw boven de 2000 meter. Ook de aangrenzende gebieden kregen hun deel en voor ons was dat voldoende reden voor een kleine roadtrip in Zwitserland. Het was niet druk in de gebieden, maar de mensen die er waren zaten vol met passie. Het waren 72 hele leuke uren.

Lagedruk boven de Alpen
Lagedruk boven de Alpen

Nog eventjes instabiel

Zondag kwam er een einde aan de trip. Instabielere lucht trok de Alpen in en de combinatie van vocht in de lucht en milde temperaturen is zelden goed voor de sneeuw. Ook vandaag (maandag 16 april) blijft het nog instabiel. De luchtdruk is wat lager waardoor er in de loop van de dag buien kunnen ontstaan. Het nulgradenniveau schommelt rond de 2400-2700 meter en de sneeuwgrens tussen de 2000 en 2500 meter. Houd rekening met soms gevaarlijk grote natte sneeuwlawines gedurende de dag.

Hogedruk dominant
Hogedruk dominant

Rest van de week hogedruk dominant

Vanaf dinsdag stijgt de luchtdruk in de Alpen en neemt de instabiliteit snel af. Het wordt zeer zonnig overdag en mild. Tijdens de heldere nachten kan de sneeuw uitstralen en weer opvriezen. Hierdoor zullen er zeer mooie toercondities ontstaan in het hooggebergte. Vanaf de topliften van de gebieden die nog open zijn, maar ook vanaf de parkeerplaatsen op de bekende Alpenpassen kan er heerlijk getoerd worden. Houd daarbij goed rekening met de opwarming tijdens de dag en zorg dat je op tijd terug bent uit lawinegevaarlijk terrein. Onderstaand is mooi het verschil te zien tussen de dag- en nachttemperaturen.

Nacht
Dag

Dit warme milde weer houdt in ieder geval aan tot begin volgende week. Daarna stijgen mogelijk de kansen op sneeuw.
Mocht er iets van sneeuw in de lucht zitten dan meld ik me weer zodat je tot het einde van deze winter geen vlokje hoeft te missen.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
thaisieAuteur16 april 2018 · 13:27

volgende week zit ik in Grachen (wallis) ben benieuwd hoe de sneeuw daarboven nog is. Gebied is dicht dus zal omhoog hiken worden. Maar wordt wel erg warm zag ik, ben benieuwd of die opwarming niet iets te hard gaat.

Verder sowieso naar Zermat daar nog wel wat open en temp wat lager zag ik dus ben benieuwd hoe de eind april sneeuw gaat zijn…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!