Las Lenas VS Portillo.

• Guy.
    Advanced
    Guy. op 12 juni 2018 · 20:28
    Oproep aan alle Zuid-Amerika experts! Waar kan je je het beste een paar dagen vermaken?

Portillo is beter bereikbaar, maar volgens mij heeft het minder terrein in vergelijking tot Las Lenas.

Aan de andere kan zijn de liften in Portillo betrouwbaarder dan in Las Lenas aangezien de Marte lift vaak sluit.

Mocht een ander resort zoals Cerro Catedral of Termas de Chillan beter zijn, hoor ik dat graag.

Graag hoor ik jullie adviezen!

bericht aangepast door Guy. op 12 jun 2018 20:36 (13% bewerkt)
  • BASC
    Advanced
    BASC op 13 juni 2018 · 11:05
    Misschien Tres Valles even kijken? Of anders vind ik Nevados de Chillean er leuk. Daar heb je mooie treeruns, actieve vulkanen en zit je ook boven de boomgrens.
    www.firsttours.nl
  • raz
    Advanced
    raz op 13 juni 2018 · 16:52
    Hi Guy

heb je dit overwogen voor een dagje?
    http://www.skiarpa.com

1 van de vetste powder-dagen ever voor mij!

• Guy.
    Advanced
    Guy. op 13 juni 2018 · 17:26
    Hi Guy

Had het gezien, was Benieuwd hoe dat is. Sneeuwkwaliteit lijkt mij vaak wat minder en maar paar runs. Of zie ik het verkeerd?

raz op 13 jun 2018 16:52
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 13 juni 2018 · 22:03
    LAs Leñas is zeer vet, weet niet hoe het nu is maar 10 jaar geleden veel potentiaal met weinig (lees geen) poederstress. Ook als de Marte dicht is kun je met een beetje lopen nog vette dingen doen. Portillo ben ik niet geweest, maar @Polhovsky vast wel.
  • stef
    Advanced
    stef op 13 juni 2018 · 22:27
    2 ervaringen met Z-A; misschien heb je er wat aan:

Een paar jaar geleden 1 dag in Las Lenas geweest.
    De lage liften zijn niet interessant. De bovenste liften (stoeltje+sleper) geven toegang tot meer terrein. Onder het stoeltje lag te weinig sneeuw. De couloirs op het oosten kon je wel goed afdalen, maar de helling ernaartoe was kaal geblazen. Dus uit de sleper eerst een stuk lopen.
    Verder weinig keus in hellingen (qua expositie). Er is meer keus als je gaat toeren; bijvoorbeeld vanuit het dal waar het bovenste stoeltje vertrekt. In Los Molles zat een hostel met wat andere freeriders; in LL zijn er alleen hotels.

Ook een keer een dag in Valle Nevado geweest. Dat was in het voorjaar en op de piste, dus lastig te vergelijken. Maar het skigebied is groter en diverser. Achterin het gebied liggen wat korte pistes, maar wel op andere exposities dan de hoofdhelling. Daardoor kan je goed met de zon mee skiën. Op 1 dag heen en weer vanuit Santiago was goed te doen. Er rijden shuttlebusjes de stad naar het skigebied, de meeste zijn van Skitotal.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 13 juni 2018 · 22:35
    LAs Leñas is zeer vet, weet niet hoe het nu is maar 10 jaar geleden veel potentiaal met weinig (lees geen) poederstress. Ook als de Marte dicht is kun je met een beetje lopen nog vette dingen doen. Portillo ben ik niet geweest, maar @Polhovsky vast wel.bertjebertje op 13 jun 2018 22:03

Kan je het met iets vergelijken in Europa of elders?
  • raz
    Advanced
    raz op 14 juni 2018 · 21:53
    Hi Guy

Had het gezien, was Benieuwd hoe dat is. Sneeuwkwaliteit lijkt mij vaak wat minder en maar paar runs. Of zie ik het verkeerd?

raz op 13 jun 2018 16:52
    Guy. op 13 jun 2018 17:26

Terrein is wel erg cool hoor... sneeuw weet ik niet. Dit haal ik van hun site:

• raz
    Advanced
    raz op 14 juni 2018 · 21:54
    hier overigens mijn verslag van die dag!

https://wepowder.com/nl/forum/topic/182771

jij veel plezier! echt de moeite waard, Chili!
    bericht aangepast door raz op 14 jun 2018 21:54 (33% bewerkt)
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 14 juni 2018 · 22:17
    Thanks!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 15 juni 2018 · 20:12
    nooit in Las Lenas geweest wel in Portillo. 1 dag als dagtrip vanuit Santiago was erg goed te doen met 4 man in een gehuurde auto. Leuk gebied en wel heel andere sfeer en op dat moment veel meer sneeuw dan de gebieden dichterbij Santiago, maar ergens had ik wel medelijden met wat mensen die daar een week voor veel geld gingen zitten.
    Het gebied is niet groot en voor mijn gevoel hebben we erg veel kunnen doen in 1 dag zonder meer dan 5 minuten hiken. Dag 2 en meer wordt dan al echt vooral toeren. Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik vond uitvalsbasis Santiago prima. Kan je op laatste moment nog eventueel bepalen om dag tochten te doen in de omgeving (Valle Nevad0, La Parva, Colorado) gecombineerd met mogelijk Portillo wat verder weg licht, maar nauwelijks meer reistijd kostte. of verplaatsen naar Termas de Chillan in de zuiden als het daar aan is.
    Toerisski
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 16 juni 2018 · 00:39
    Dat klopt @bertjebertje...

Las Lenas is inderdaad erg vet maar inmiddels wel iets drukker dan toen wij daar waren in 2009. Daarnaast zijn de condities zo onbetrouwbaar als ze maar kunnen zijn. Kortom, boek alleen een vlucht en kies op het laatste moment waar je naar toe gaat. Portillo is betrouwbaarder qua sneeuw en heeft zeker voor een paar dagen genoeg mooi terrein. Als je beetje geluk hebt met verse sneeuw is Portillo echt super en nog minder poederstress dan in Las Lenas. Boek daar op het laatste moment een bed in de Inca Lodge, dat zou als je alleen bent geen probleem mogen zijn.

Ski Arpa is het geld echt niet waard als je het mij vraagt. Ik ben daar in 2005 geweest en toen kon ik 3 dagen catskien inclusief mooie accommodatie voor een paar honderd euro. Inmiddels loopt dat in de duizenden (pakket van toen kost nu $2,491) en daar kan je heel veel andere leuke dingen voor doen...

Als de sneeuw goed is, is Penitentes een absolute aanrader. Dat ligt tussen Las Lenas en Portillo in. Ik heb daar twee dagen poeder geskied op allemaal 30-40 graden hellingen zonder hiken met concurrentie van letterlijk 1 ander persoon. En dat ook nog voor een mooi prijsje!

Kortom, ik zou als basis Mendoza nemen en dan op het laatste moment kiezen. Informeer alvast naar vervoer en hostels etc. Sommige minibusjes van Mendoza naar Santiago stoppen in Penitentes en Portillo. Noteer het telefoonnummer voor het geval je van Penitentes naar Portillo zou willen gaan aangezien er geen busstation is in Penitentes.

Als je later in het seizoen wilt gaan (lees september / oktober) zou ik richting Bariloche gaan om te touren vanuit Refugio Frey of bij Cerro Bayo waar echt niemand de backcountry induikt. La Hoya is ook een vergeten pareltje maar dat is wel een pokke eind rijden...
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro