Aiguille du Midi in Chamonix in de zomer

• Arjen
    Advanced
    Arjen op 30 juli 2018 · 22:45
    Idee was om met de kids even omhoog te gaan naar de Aiguille du Midi, maar we gaan nog wel een keer extra naar een bergmeertje hiken. Reden: kleine 200 euro voor een aller & retour voor een gezin. Bizar.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 juli 2018 · 15:47
    Niet de enige plek waar zo'n pieklift 's zomers een dure grap is. Erg jammer. Verwacht dat dit samenhangt met een kleiner aantal betalende bezoekers, maar ik vraag me toch af of zo'n bedrijf niet meer zou verdienen door minder mensen af te schrikken.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Zimoski2.0
    Beginner
    Zimoski2.0 op 1 augustus 2018 · 09:44
    In Zermatt (Gornergratbahn en Klein Matterhorn) en Jungfrau region (Schilthorn en Jungfraujoch) dit ook meegemaakt. Torenhoge kosten voor elke toplift of trein. En ook nog eens parkeertarieven op uitgestorven parkeerterrein gelijk aan tarieven binnenstad Amsterdam.

In Oostenrijk hebben gebieden vaak goed betaalbare zomerpassen voor alle liften onbeperkt of 1x per dag. Bijvoorbeeld bij Zugspitze Arena incl. elke dag gratis rodelen in Bieberwier en gratis boottocht op Heiterwanger See, gratis toegang tot zwembaden en vele extra's.

Maar goed bepaalde gebieden kunnen vragen wat ze willen, de toeristen komen toch wel.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 1 augustus 2018 · 10:05
    De Midi is een toeristen attractie op zichzelf. Je kan vanaf daar een hoop extreem terrein zien, snel op grote hoogte, de Mont Blanc zien liggen, Alpinisten loeren etc. Het grootste deel van de mensen neemt de lift omhoog, loopt wat rond, kijkt wat, vergaapt zich aan de hoogte / diepte op de brug, heeft het koud en gaat weer via de verplichte route door twee cadeau shops naar beneden. Veel japanners ed.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 augustus 2018 · 10:09
    Dat kleiner aantal betalende bezoekers is niet zo klein hoor. De Chinezen en Indieërs zijn nog lang niet allemaal langs geweest. Dat aantal groeit met het jaar en zij merken niets van die kosten want de meeste van hen betalen een all in prijs voor een Europa reis en daar zit een tourtje zwitserse alpen (met oosteuropese busmaatschappij en overnachting in duitsland of italië) bij inbegrepen.

Ik verwacht (hoop) wel dat zodra deze groep touristen individueel vakantie gaat vieren (bij de chinezen denk ik te merken dat dat al meer en meer gebeurt) dit soort reisjes weer af gaat nemen en dan kunnen die liftmaatschappijen zulke prijzen niet meer volhouden.
    Denk ik. Verwacht ik. Maar of het ook zo gaat lopen?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 augustus 2018 · 10:29
    Persoonlijk heb ik er niet zo'n moeite mee. Een gebied als Engelberg, waar eind winter/voorjaar al bussen vol toeristen uit India en China klaarstaan voor een peperdure trip omhoog, kan zo mooi extra inkomsten binnenhalen en de prijzen in de winter nog binnen de perken houden. Ik denk zelfs dat ze in de zomer veel meer geld verdienen. Volgens mij was een dagpas destijds bijna net zo duur als het enkeltje dat de toeristen betaalde voor Titlis, en dan hoeven ze er niet eens pistes voor te prepareren. De toerist drinkt boven een duur kopje thee en gaat weer naar huis. Perfect wat mij betreft.
    Je kan ook (deels) lopend omhoog als het niet in je budget past, of een andere berg kiezen. Dat is ook een mooie ervaring natuurlijk, maar dat hoef ik hier niemand te vertellen natuurlijk.
    (Oostenrijk laten we er even buiten, dat zijn geen echte bergen natuurlijk. )
    splitfest.nl
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 1 augustus 2018 · 11:12
    Zo'n buslading toeristen zal die prijs pp niet betalen, lijkt mij dat de touroperator wel een betere prijs krijgt indien die meerdere tickets in 1x afneemt. Neemt niet weg dat die toeristen dat toch niet "voelen" inderdaad aangezien het meestal in hun pakket zit, blijft toch een stevige prijs om een kijkje met de familie te kunnen nemen!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 1 augustus 2018 · 11:22
    Liftpassen kopen als er geen poeder ligt :')
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Micko
    Advanced
    Micko op 1 augustus 2018 · 11:34
    Ik was onlangs in Orcieres, Ecrins, Frankrijk (niet te vergelijken met Aiguille du Midi welliswaar), maar was verrast hoe goedkoop dit was, €22, voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 augustus 2018 · 12:48
    Tja, als je 't zo zegt @ieism, dan is't natuurlijk mooi dat heel wepowder/wintersporters.nl/wintersport in general gesponsord word door China n.v. en India b.v. In het hoogstonwaarschijnlijke geval dat ik nog eens wat zou willen alpineren, is 't gelukkig makkelijk opgelost met een extra aanloopdagje 😃
    En alhoewel ik er niet zo vaak ben geweest, zou ik Oostenrijk wel het verdiende complimentje willen geven dat ze toch een tandje meer hun best lijken te doen op toerisme en dienstverlening en zo. Een beetje minder botheid gedurende vakantiedagen merk je toch wel.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • doov
    Advanced
    doov op 1 augustus 2018 · 13:38
    Tjonge, ik had me dus moeten laten betalen toen een stel Japanners met me op de foto wilden op de Titlis.
    En hoe breder de ski, des te hoger het tarief?
    ABS toeslag wellicht?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 augustus 2018 · 10:06
    Abs is zeker toeslag! Jack half open zodat je de pieper zit en een verwilderde baard geeft absoluut pluspunten. Of de foto met de echte locals!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 4 augustus 2018 · 23:44
    Doov, toefje borsthaar is premium😀
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 augustus 2018 · 10:10
    Wow das wel duur ja, aangezien voor 100 euro meer je bijna een week pas hebt voor de hele vallei in de winter, inclusief de Midi. Maar, t is t waard hoor! Daar boven, met goed zicht, staat voor mij nog altijd op nummer 1 van mooiste uitzichten ter wereld. Al die toppen diep Italië, Zwitserland en Frankrijk in. Waanzinnig! Maargoed, ik heb ook een enorme zwak voor Chamonix en alles dat er mee van doen heeft 😃.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 14 augustus 2018 · 13:12
    Je kan een Rapidcard aanschaffen als je regelmatig liften in Chamonix gebruikt.
    Zeker als je student bent is dit voordeliger.
    www.montblancrapidcard.com/
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 22 augustus 2018 · 09:16
    Hier heb je vaak een sommercard of Jokercard. Kun je als tourist gratis c.q voordeliger de berg op. Zonder dat zouden toch heel wat mensen minder hier omhoog gaan ( Karpun - Saalbach hinterglemm)
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 30 augustus 2018 · 11:30
    Probeer La Grave 20 euro om naar boven te gaan en allerlei goedkopere familiepassen/paketteb. En sfeer is er ook nog eens relaxter 😉

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro