Zweedse piek smelt weg...

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 7 augustus 2018 · 10:13
    https://www.theguardian.com/world/2018/aug/01/swedens-highest-point-se...
    Gletscher op de hoogste piek van Zweden smelt weg. De tweelingpiek zonder gletscher, even verderop (2096.8 [m]) wordt daarmee in ieder geval voor een deel van het jaar, de hoogste piek van 't land.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 7 augustus 2018 · 10:42
    @EmileHendrix, dank voor het delen.

Ik heb ook ff snel naar de gletsjers in de Alpen gekeken.

Stelvio

Les 2 Alpes

Tignes

Kaunertal

Hintertux

Engelberg
    May the powder be with you.
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 7 augustus 2018 · 11:04
    Op Les Deux Alpes en Engelberg na vind ik het allemaal trieste aanzichten...
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 7 augustus 2018 · 11:54
    Helaas krimpen bijna alle gletsjers al sinds het einde van de kleine ijstijd (1860). Een fenomeen dat zich door de eeuwen heen vaker heeft voorgedaan. Hopelijk komt er binnenkort weer een koudere periode aan waardoor ze weer gaan groeien. Als voorbeeld de Aletschgletsjer de afgelopen 2000 jaar:
  • jeroen91
    Beginner
    jeroen91 op 7 augustus 2018 · 16:15
    Ik was 2-3 weken terug rond en op de Ortler aan het klimmen. Stelvio-skigebied zag er toen al niet al te mooi uit. Cevedale (3769m) was nog wel prachtig (geliefde skitourberg tot in mei/juni), daar had ik mn board wel willen hebben voor de afdaling. We spraken ook glaciologen van de Berlijnse uni, die research aan het doen waren. Op de Zufallgletscher ging per seconde (!) 4000 liter water weg. Gemiddeld neemt de sneeuwdikte 2 meter per jaar af (ondanks goede winter hadden ze daar ook een terror mei-juni, dus was alle winterwinst weer eigenlijk weg), op een gletscher van circa 30 meter dik. Reken maar uit.. Alleen 2013-2014 groeide de gletscher, voor het eerst in de 30 jaar sinds de metingen.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 9 augustus 2018 · 20:18
    Laten we inderdaad hopen op een koudere periode.... Hopen mag toch?! Gewoon even geen statistiek, scenario-analyses, etc. etc.
    Bros
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 9 augustus 2018 · 21:15
    Laten we inderdaad hopen op een koudere periode.... Hopen mag toch?! Gewoon even geen statistiek, scenario-analyses, etc. etc.Bros op 9 aug 2018 20:18 zeker mag dat!!
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro