Winterverwachting 2018-2019: milde maar sneeuwrijke start

Winterverwachting 2018-2019: milde maar sneeuwrijke start

Nog een ruime maand en dan start de astronomische herfst, maar voor weerkundigen start die al op 1 september. Grote vraag: wat gaat de winter ons brengen? De regel leert dat sneeuwval van oktober vaak net te vroeg os, maar dat een goede november garant staat voor de eerste echte poederalerts.

Onlangs zijn de nieuwe vergezichten gepubliceerd van het ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts). Hun Seasonal Forecasting System genaamd S4 doet op experimentele basis uitspraken over de toekomst. In hun kaarten doen ze experimentele uitspraken over de temperatuur en de neerslag waarbij ze de nadruk leggen op afwijkingen van het gemiddelde.

Bij de temperatuurkaarten betekent dat de regio’s die een rode gloed over zich hebben naar verwachting warmer zijn dan normaal, terwijl het in de blauwe gebieden wel eens kouder zou kunnen worden dan normaal. Bij de neerslagkaarten betekent een rode gloed droger dan normaal, terwijl een blauwe gloed juist meer neerslag dan normaal betekent.

Maar wat is normaal? Francesco A. Isotta et al. hebben al in 2003 onderzoek gedaan naar neerslag in de Alpen. Met name extreme neerslag zien we het meeste aan de zuidkant van de Alpen waarbij vooral het najaar en de lente garant kunnen staan voor dagen met extreme neerslaghoeveelheden.

(c) F.A. Isotta.  Columns represent, for each calendar month, the mean (averaged over years) of the monthly maximum daily precipitation (mm per day, reference period 1971–2008).
© F.A. Isotta. Columns represent, for each calendar month, the mean (averaged over years) of the monthly maximum daily precipitation (mm per day, reference period 1971–2008).

Niet voor niets zien we regelmatig al in November het hooggebergte van de zuidalpen en de aangrenzende gebieden in de Alpenhoofdkam dichtsneeuwen. Indien het Seasonal Forecasting System van het ECMWF het bij het rechte eind heeft zou dat deze winter weer het geval kunnen zijn. Tot en met januari is het volgens hun verwachtingen duidelijk warmer dan normaal met veel neerslag aan de zuidkant van de Alpen. Dit zou duiden op een zuidwestelijke tot zuidelijke stroming die vaak garant staat voor veel sneeuw. Iets wat in lijn is met de seizoensverwachting van Meteo France maar ook veel gelijkenis heeft met het El Niño onderzoek waar we al eerder over schreven. Ofwel een milde start met veel sneeuw voor het hooggebergte van de zuidalpen.

November verwachting
November verwachting
December verwachtinf
December verwachtinf
Januari verwachting
Januari verwachting
Februari verwachting
Februari verwachting

Pas vanaf hartje winter zou het duidelijk kouder moeten gaan worden. Maar let op: seizoensverwachtingen zijn (nog) een hoogst experimenteel product waarbij je er rekening mee moet houden dat voorspellingen verder in de toekomst steeds minder accuraat zijn. Lees daarom ook nog even dit artikel.

Maar experimenteel of niet. Het zijn leuke bespiegelingen zo tegen het einde van de winter en wie weet kunnen we eind november al in de poeder staan in St. Moritz, het zuideijke Otztal of rond de Ortler. We gaan het de komende periode actief voor je volgen.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur20 augustus 2018 · 22:27

Niet dat we er iets aan gaan hebben maar komende zaterdag wordt er voor grote delen van de hoofdkam tussen de 50 (geel) en 90cm (oranje) vers voorspeld. Dan begint het bij mij te kriebelen. Laat de winter maar beginnen!

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/c490fb141f2ccf9242f97e733fd2ef1d_60365cd5_a84d_49e4_9d9b_c9d421892fcb.jpeg?width=800

Gevorderd
Willem2kAuteur21 augustus 2018 · 09:29

Maar wat zeggen de königskerzen?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur21 augustus 2018 · 09:42

@@Ee1co, vroege sneeuw is leuk voor de clicks, maar voor mijn winter brengt het niets…

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur21 augustus 2018 · 11:24

Ja, ik zag het ook. Van 30 graden valt de temp terug naar 17 graden hier in Bern. Althans, dat is de voorspelling. Die sneeuw is twee dagen later weer weg, maar toch. Je kan voelen dat de warmte is veranderd. Het is nog steeds dertig graden overdag, maar het is een minder stekende, minder schroeiende warmte. 's avonds doe ik alweer een truitje aan (na zo’n warme zomer is 22 graden opeens koud, brr!) Het licht is veranderd. Het ruikt anders. En sinds ik snowboard (nu zo’n kwart eeuw alweer!) bespeur ik die verandering bewuster, elk jaar weer. Kom, ik ga eens een trailer bekijken, en wepowder checken. Summer is over!

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/26925d803dbf5553c7e975c779fa45d7_img_5337.jpg?width=800

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Ee1coproAuteur21 augustus 2018 · 20:22

Wat ik al zei: we hebben er nog niets aan. ?

Sterker nog voor de alpinisten is de sneeuwval nu alleen maar vervelend. Ik heb jaren terug zoiets meegemaakt in september. Alles boven de 2400m was onbegaanbaar of je stond uren door de sneeuw te stampen.

En toch gaat het kriebelen…
?

Gevorderd
Guy.Auteur21 augustus 2018 · 20:41

Poeder is poeder!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur21 augustus 2018 · 21:32

@@dutchess paolo cognetti

sbs roelz
Gevorderd
DutchessAuteur21 augustus 2018 · 22:56

Niet dat ik echt de party pooper wil spelen, maar dan toch maar…

“Freakish Arctic temperatures have alarmed climate scientists since the beginning of the year. During the sunless winter, a heatwave raised concerns that the polar vortex may be eroding.”

Hoe zat dat ook alweer met die polar vortex??

https://www.theguardian.com/world/2018/aug/21/arctics-strongest-sea-ice-breaks-up-for-first-time-on-record?CMP=fb_gu

The snow of winters past is no more (ik heb de naam gecheckt, Koen, dank!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur22 augustus 2018 · 11:26

@@Dutchess

“The question now is whether this signals a weakening or collapse of the polar vortex, the circle of strong winds that keep the Arctic cold by deflecting other air masses. The vortex depends on the temperature difference between the Arctic and mid-latitudes, but that gap is shrinking because the pole is warming faster than anywhere on Earth. While average temperatures have increased by about 1C, the warming at the pole – closer to 3C – is melting the ice mass. According to Nasa, Arctic sea ice is now declining at a rate of 13.2% per decade, leaving more open water and higher temperatures.”

Volgens sommigen begroot dat de kans op winterweer…
“Some scientists speak of a hypothesis known as “warm Arctic, cold continents” as the polar vortex becomes less stable - sucking in more warm air and expelling more cold fronts, such as those currently being experienced in the UK and northern Europe.”

Maar die theorie is niet geheel onomstreden
“Rohde notes that this theory remains controversial and is not evident in all climate models, but this year’s temperature patterns have been consistent with that forecast.”

Vooral ook omdat er niet genoeg data is die dit ondersteunt.

powfinder.com
Gevorderd
svenkproAuteur22 augustus 2018 · 12:06

@@meteomorris, is er ook wel eens aan het einde van het seizoen teruggekeken naar de waarde van deze voorspellingen?

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
49Auteur22 augustus 2018 · 14:15

@@dutchess paolo cognetti\

koen_djfistel op 21 aug 2018 21:32

vero in viceversa, scherp Koen!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
RoelaanoAuteur23 augustus 2018 · 10:22

Haal de Hossabar webcam maar onder het stof vandaan ;)

Gevorderd
DutchessAuteur23 augustus 2018 · 16:54

@@meteomorris dank voor de uitleg. Die data gaan we (wij, mensen) binnenkort verzamelen, denk ik.

(Volgens mij mis ik iets belangrijks daar mbt paolo cognetti…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
koen_djfistelAuteur24 augustus 2018 · 14:52

@@dutchess : je woorden en Acht Bergen :-)

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!