tourski's

• Peeters
    Beginner
    Peeters op 16 augustus 2018 路 22:37
    Hoi hoi,

Komend jaar wil ik graag gaan beginnen met touren.
    Ik heb best wel wat verstand van ski's maar raak gewoon even de weg kwijt als het om touren gaat.
    Zelf ben ik een zeer agressieve ski毛r en heb nu salomon q-labs en die bevallen me eigenlijk prima.
    Ik weet alleen niet als ik een ski met tourbindingen ga aanschaffen waar ik nou precies op moet letten.
    Zelf denk ik aan een ski van 108-120 onder de voet met ik denk marker duke epf 16's ofzo erop.
    Mijn vraag is waar wil je nou eigenlijk op letten? Het gewicht? De stijfheid? Maakt het uit als je een dubbele rocker hebt? Wat loopt het fijnst? Tech bindingen of MNC bindingen zoals de Marker? Wie helpt me verder met wat info
    PS: Ik heb schoenen die ook in tech bindingen zouden passen

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!
    Skiing is like a dance where the mountain always leads
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 17 augustus 2018 路 00:35
    Als het je echt om toeren gaat simpel: smaller en lichter 馃槂 Flinke jongen die met 110mm en dukes erop 1000hm doet. Zonder gekkigheid, ik toer zelf op 85mm met tech bindingen. Ik zou proberen onder de 95 te blijven tenzij je de nadruk op de afdaling wilt leggen. Het is ook maar net of je een uurtje vanaf de lift wilt lopen of dagen wilt touren. Ik doe het laatste
    Tech bindingen lopen absoluut beter. Je staat lager op de ski en hebt minder Gewicht. Daarbij is het draaipunt dichter bij de tenen en loopt dit prettiger.
    Als je toch nieuwe tourskis koopt, neem dan een echte dedicated tourski. Tegenwoordig zijn die allemaal ook meer dan goed in de afdaling. Denk aan Atomic backland, Salomon Mtn, K2, Movement etc.
    Ik heb nu even kort gereageerd omdat ik niet zoveel tijd had, als je nog vragen hebt zal ik vd week nog even wat rustiger ervoor gaan zitten. Overigens zijn er denk ik al 10tallen posts over dit onderwerp 馃槂
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 22 augustus 2018 路 09:15
    Als het je echt om toeren gaat simpel: smaller en lichter 馃槂 Flinke jongen die met 110mm en dukes erop 1000hm doet. Zonder gekkigheid, ik toer zelf op 85mm met tech bindingen. Ik zou proberen onder de 95 te blijven tenzij je de nadruk op de afdaling wilt leggen. Het is ook maar net of je een uurtje vanaf de lift wilt lopen of dagen wilt touren. Ik doe het laatste
    Tech bindingen lopen absoluut beter. Je staat lager op de ski en hebt minder Gewicht. Daarbij is het draaipunt dichter bij de tenen en loopt dit prettiger.
    Als je toch nieuwe tourskis koopt, neem dan een echte dedicated tourski. Tegenwoordig zijn die allemaal ook meer dan goed in de afdaling. Denk aan Atomic backland, Salomon Mtn, K2, Movement etc.
    Ik heb nu even kort gereageerd omdat ik niet zoveel tijd had, als je nog vragen hebt zal ik vd week nog even wat rustiger ervoor gaan zitten. Overigens zijn er denk ik al 10tallen posts over dit onderwerp 馃槂 Luukie25 op 17 aug 2018 00:35

Ik tour op 109, wel met kingpins en lichte tourschoenen, Maargoed. Licht is altijd fijner, zou idd rond de 95 gaan zitten. Met mijn 109 heb ik het soms lastig in het bos, met smalle paadjes of draaien tussen de bomen. Aan de andere kant. Beetje als de wielrenner van 100KG. Wel een cabon framepje, want moet zo licht als mogelijk zijn. Maar ondertussen wel een grote friet speciaal op het terras weggklappen 馃槈
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 22 augustus 2018 路 10:35
    馃槂
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • sanno
    Tourist
    sanno op 22 augustus 2018 路 13:07
    Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren qua wat je met de toerset wilt bereiken. Als het om een stukje hoger gaan is dan waar de lift ophoudt dan maakt het weinig uit hoe zwaar en hoe breed het is, want waarschijnlijk doe het dan alleen als de omstandigheden goed zijn.. Wil je even snel als je vrienden die de lift nemen, boven staan dan is gewicht alles. Daartussen bevindt zich een enorm scala van afwegingen en mogelijkheden.

Breedte is wel een issue. Zelf vind ik 105 vrij optimaal voor mijn gebruik, maar er zijn genoeg mensen die smaller (zie boven) maar ook breder kiezen. Hier is wel de regel dat je vooral bij je zelf te rade gaat over hoe je werkelijk gebruik gaat maken van je ski. Ik ski vrij veel met de fam op de piste, zo mogelijk ontsnap ik daar even aan en duik de poeder in, maar kan er ook een week mee toeren. Mijn one-quiver ski.

Maar iedereen heeft het meteen over ski breedte, maar lengte is iets om even bij stil te staan. Als je gewend bent om lang te skien tenminste. Ik heb jaren getourd met 190 ski's, maar 2 jaar geleden toch maar terug gegaan naar 185 omdat na 1000hm elke bocht veranderde in een gymnastische balanceer oefening. Ik had steeds het gevoel dat mijn benen te kort werden voor de kick turns. Iets kortere ski's maken dan een wereld van verschil.

Een punt wat niet duidelijk wordt uit de eerste post is of je van plan bent nieuwe schoenen erbij te kopen. Als dat niet het geval is en je huidige schoenen hebben geen techinserts dan kunnen we meteen het hele tech gebeuren vergeten en kom je hoe dan ook uit bij een plaatbinding.
    Een paar basis
    Wil je alleen een paar ski's kopen met een toer optie of wil je een hele toerset kopen (dus met bijpassende schoenen). Als je alleen ski's wilt kopen dan ben je beperkt tot
    Toerisski
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 23 augustus 2018 路 20:25
    Beetje als de wielrenner van 100KG. Wel een cabon framepje, want moet zo licht als mogelijk zijn. Maar ondertussen wel een grote friet speciaal op het terras weggklappen 馃槈martijnuiterwijk op 22 aug 2018 09:15

Mwah, niet helemaal wat een zwaardere fiets zou voor een te dikke / minder getrainde wielrenner niet slecht zijn voor z'n knie毛n. Met toerski毛n is dat toch wat anders. Te zware ski's zijn echt slecht en zwaar voor je knie毛n. Ik toerski heel veel met 90 en 100 onder de voet, en daarmee kan ik echt alles, maar dan ook alles ski毛n... Wat hierboven al aangehaald wordt, als je echt gaat toeren koop een pin-binding en niet al te zware ski's...
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 24 augustus 2018 路 09:02
    Off topic:Waarom zou een zwaardere fiets beter zijn voor je knie毛n?
    Snap dat afgeven op minder getrainde mensen op duurder material in all sporten niet zo, lijkt me nogal een jaloerse gedachte. Wees blij dat ze aan het sporten zet, en iemand moet dat duur spul kopen dat ik na 2 jaar op een tweedehandssite op de kop wil tikken.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 augustus 2018 路 09:38
    @Rogier Wat is de definitie van 'niet al te zware ski's'?

Ik tour zelf op een 'relatief' lichte ski (1 ski + pin-binding = 2420gr) en 102, lengte 180cm, onder de voet en dat vind ik goed te doen. Ik merk echter wel dat de breedte van de ski (de lengte misschien?) mij parten gaat spelen (knie en enkel issues) en neig naar een smallere en iets kortere ski.

Overigens, ben ik de wielrenner van 100kg, maar dan met een alu frame 馃構
    When life gets too complicated.... SKI
  • Eagl
    Beginner
    Eagl op 27 augustus 2018 路 18:02
    Goeie vraag, daar zit ik ook mee. Kon net een onwijze aanbieding een nieuwe tourset vinden bij Carl Denig in Amsterdam: 鈧175,- totaal voor nieuwe ski's, tourbindingen en -boots. Mocht je nog iets zoeken, dan kun je daar nog scoren 馃槂 Ze hebben nog van Skylotec/Mountain Wave (diplomat, Easy day en Get Up), bindingen Diamir Freeride Pro en Salomon STH12 en diverse boots.

Ik merk verdeeldheid tussen bredere (105) en smallere ski's (95). Goede tip van @sanno, om korter (en evt. breder) te gaan, om het keren makkelijker te maken.
    Powder is a dance, and the mountain always leads
  • kanski
    Elite
    kanski op 28 augustus 2018 路 13:05
    Ik ski op de V枚lkl Katana v-werks van 191cm en 112mm onder de voet en de Marker kingpin er boven op en dat gaat als de brandweer.
    Ook voor meerdaagse lange skitouren. De lengte is wel een issue als je in steiler terrein kick turns moet maken. Dit word inderdaad wel iets van een soort yoga balans oefening.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 augustus 2018 路 14:01
    Mensenkinderen, dat moet een barrage zijn als Kanski voorbij komt zetten 馃構
    Als ik @Peeters was en komend jaar graag zou gaan beginnen met toeren..., zou ik misschien niet gelijk met zulke kanonnen beginnen.
    Mocht je wel stevig toerend aan de bak willen, zou je je quiver misschien uit willen breiden met wat smallers (ik aan de ordegrootte 90mm) omdat dat lichter loopt. En als je eens een toertje wil gaan maken naast wat meer 'overig' ge-ski, kan je je huidige quiver misschien ook aanvullen met iets wat nog een tikkie breder is maar lekkerder daalt.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 augustus 2018 路 15:19
    Een skintrack van 2x90mm!? Waarin moet ik met mijn andere ski dan lopen? Je kan ook een beetje rekening houden met splitboarders zoals kanski. Een 4FRNT Massif is wel een lekkere breedte.
    splitfest.nl
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 30 augustus 2018 路 15:41
    Off topic:Waarom zou een zwaardere fiets beter zijn voor je knie毛n?
    Snap dat afgeven op minder getrainde mensen op duurder material in all sporten niet zo, lijkt me nogal een jaloerse gedachte. Wees blij dat ze aan het sporten zet, en iemand moet dat duur spul kopen dat ik na 2 jaar op een tweedehandssite op de kop wil tikken.brakkeman op 24 aug 2018 09:02

Niet betern, maar niet slechter dan een lichtere fiets zolang ie maar een licht verzet kan draaien. En met zware ski's loop je altijd een zwaar verzet, zonder dat je harder gaat 馃槈

Misschien is mijn post niet helemaal goed begrepen. Maar ik ben het helemaal met je eens wat betreft jaloersheid. Het enige wat ik aan wilde kaarten is dat lichter toerskimateriaal het plezier echt enorm vergroot. Echt toeren op 100 mm+ ski's zou ik niemand zomaar aanraden.

@Alexski Klink als heel verstandig om naar iets dunners te kijken. Je zult zien, het totale plezier gaat ervan omhoog...
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 30 augustus 2018 路 18:11
    Opzich wel slim om te beginnen met ski's die je fijn vind te benoemen馃槂 dat denkt lekker mee. Welke Q labs heb je?

ik ski zelf het liefst in de poeder op ski's met veel rocker, breed en met een reverse shape, maar wat lekker is in 40cm vers skied en velt niet zo lekker.(ooit mt Yotei opgeskind (1400hm) met een 132mm onder de voet bubba met atomic trackers, das een feest). een reverse ski (dus full rocker) loopt niet fijn! je hebt het idee dat je op een soort schommelstoel loopt en je veel minder kantengrip hebben op traverses en met spitzenkeren, zeker bij wat minder sneeuw!

Wat betreft dukes:
    Ooit begonnen met een Obsethed met 105 en een duke, zo kwam ik erachter dat ik dukes helemaal niet zo lekker vond skien (je staat hoger).
    Dynafit TLTs geskied in verschillende varianten en op verschillende latten en ook een hele bak met andere tech bindingen.

voor mij is daar het volgende uitgekomen qua tourskis preferences:

Ski:
    95-110 mm vind ik een fijne breedte, ik tour toch vaak als het daarvoor gedumpt heeft.
    ik ski ze graag 1 tandje korter, dus 185 ipv 190
    Klassieke tailshape en frontrocker zijn fijn.
    Een tourski mag voor mij wat stijver zijn en wat langere effectieve kant hebben dan een poederlat.
    1700-1900 gr is prima te doen met een lichte techbinding.

Bindingen:
    ik ski alleen nog maar tech, het scheelt echt veel, omdat je niet de hele binding optilt en een natuurlijker pivot point heb.
    Bindingen kunnen wat doder aanvoelen en instappen vraagt net wat meer, maar mi is dat het waard. Wel ben ik natuurlijk heel benieuwd naar de nieuwe Salomon Shift binding en als ik nu een nieuw setje zou kopen en zou uitpakken (ik koop veel gear 2e hands) dan zou ik daar zeker naar kijken!

Dynafit mu van de nieuwere radical was ik nooit echt fan van, de delta's vond ik nooit zo lekker skien.
    G3 Ion is een top binding en ze komen nu met een nog lichtere Zed, grootste voordeel van de ION: makkelijker instappen en echt het gevoel dat je voorbak vastzit!
    daarnaast heeft marker natuurlijk een top pinbinding met de kingpin (al zijn er wat recalls geweest) en ook de tecton krijgt goede reviews.

Samenvattend:
    Goed nadenken wat voor terrein je gaat rijden en wanneer je deze ski's pakt, een iets klassiekere shape pakken en die wellicht 1 lengte korter pakken. een tourski zoeken rond de 100mm en wel de stap maken naar een techbinding.

ow en lekker aanbiedingen kijken nu!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro