Welke verzekering/verzekeraar biedt het beste voor in sneeuw en bergen?

• RemcoH
    Tourist
    RemcoH op 29 augustus 2018 · 12:48
    Goedemiddag allen,

Iemand nog goede tips m.b.t. verzekeringen & verzekeraars voor skiërs die ook graag even naast de piste door de sneeuw gaan en wellicht meer? Los van dekking vind ik afhandeling ook belangrijk bij verzekeraars.

Ik heb het idee dat de verzekering via de NKBV er goed uit ziet, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Lees graag jullie reacties!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 29 augustus 2018 · 13:05
    Je ziet niks over het hoofd, NKBV is -in Nederland- gewoon je beste optie.
    Check dit topic maar, mocht je het nog niet gelezen hebben: https://wepowder.com/nl/forum/topic/249849
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 29 augustus 2018 · 13:18
    Een tweede optie is de Nederlandse Ski Vereniging
  • JoostD
    Advanced
    JoostD op 30 augustus 2018 · 10:29
    Persoonlijk vind ik NKBV ook de beste optie. Beste dekking op en naast de piste en supersnelle afhandeling van zaken. In juni moest ik helaas nog een vakantie annuleren, binnen 10 dagen alles terug gekregen zonder extra vragen. Ter vergelijking; rest van familie zit bij AEGON en die zijn nog steeds extra documenten aan het opsturen..
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 30 augustus 2018 · 10:58
    De NSkiV heeft twee jaar geleden de polis aangepast naar aanleiding van wat 'klachten' over slechts gedeeltelijk uitbetalen na off-piste incidenten. Inmiddels zijn hun polisvoorwaarden net zo goed als die van de NKBV. Dat hier nog wel eens wordt gezegd dat je weg moet blijven bij de NSkiV (een reactie uit november 2017 in het eerder genoemde topic) is dus een achterhaald feit inmiddels.
    Ook de afhandeling van claims is erg goed en snel vind ik. Al twee keer gebruik van moeten maken helaas, maar wel naar grote tevredenheid.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • Ivanhow
    Beginner
    Ivanhow op 30 augustus 2018 · 11:57
    Ik was dit jaar verzekerd bij DSV Aktiv (https://www.ski-online.de/ski-insurance.html), geen incidenten gelukkig maar kan daardoor niks vertellen over de afhandeling hiervan ken ook niemand die dit wel heeft. Ik heb wel vorige winter mail contact met hun gehad over hun off piste dekking. Hun antwoord: off-piste is covered. Only exclusions are particilary mentioned in insurance terms- not the other way round.
    Het laatste slaat dan op gedeeltelijke dekking met stufe <4 bijvoorbeeld maar daar is dus geen sprake van. Trips mogen verder niet langer duren dan 42 dagen.

Ik was wel benieuwd of andere mensen ervaringen hebben met DSV Aktiv.
  • Skimama
    Beginner
    Skimama op 30 augustus 2018 · 13:08
    Wij zijn als gezin al een aantal jaren verzekerd bij de NKBV.
    Hebben helaas een paar keer moeten claimen wegens annuleringen en wegens ongelukjes in de bergen in de zomer.
    Afhandeling was altijd razendsnel en communicatie verloopt soepel en met kennis van zaken (bijv voor een trip naar Nepal hadden wij behoefte aan wat meer info enz).
    Absoluut tevreden over deze verzekering.

Daarnaast inmiddels voor de kids een verzekering bij de NSkiV omdat NKBV de deelname aan skiwedstrijden in het buitenland niet dekt. Geen ervaring met claimen daar. Communicatie verloopt vlot.

Wat ik wèl vervelend vindt bij NKBV is dat bijv paragliden niet is gedekt. Ik vind het leuk zo nu en dan een tandem-dingetje te doen en daarvoor sluit ik dan losse dagen af bij de adventure-/survival-verzekering van Allianz.
    Ook daar een vlotte communicatie maar geen ervaring met claimen.

Dus: indertijd hele gezin verzekerd bij NKBV ivm ‘s winters èn ‘s zomers van de pistes/gebaande paden af. Maar bekijk voor jezelf wat je nog meer aan bergactiviteiten doet in de winter en in de zomer.
    Ik ben nieuwsgierig naar de reacties hier want ik ben ook weer aan het rondkijken.

In the end you won’t remember the time you spent working in the office or mowing your lawn. So climb the goddamn mountain.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 30 augustus 2018 · 13:25
    De NSkiV heeft twee jaar geleden de polis aangepast naar aanleiding van wat 'klachten' over slechts gedeeltelijk uitbetalen na off-piste incidenten. Inmiddels zijn hun polisvoorwaarden net zo goed als die van de NKBV. Dat hier nog wel eens wordt gezegd dat je weg moet blijven bij de NSkiV (een reactie uit november 2017 in het eerder genoemde topic) is dus een achterhaald feit inmiddels. Cheizz op 30 aug 2018 10:58

Op zich mooi dat ze daar mee aan de slag gegaan zijn. Ik lees echter nog steeds een aantal vage/multi-interpretabele uitzonderingen, namelijk:

"Alleen als een uitdrukkelijke waarschuwing of verbod op/rond de piste vanwege dreigend gevaar wordt genegeerd of als iemand zich ernstig roekeloos heeft gedragen, dan kan de verzekeraar besluiten niet (volledig) uit te keren. Mocht de verzekeraar het vermoeden hebben dat hiervan sprake kan zijn, dan zal altijd worden gekeken naar de omstandigheden van de situatie en ook de ervaring/kennis die iemand heeft."

En in de voorwaarden:

"Negeert u nadrukkelijke waarschuwingen of een verbod op of rond de piste? Dan zijn de gevolgen daarvan niet verzekerd."

Voor "even naast de piste" zit je daar denk ik prima (zelf ook jaren daar verzekerd geweest), mocht je "wellicht meer" gaan doen zou ik nog steeds naar de NKBV gaan. Maargoed, zie het eerder genoemde topic.
    bericht aangepast door Willem2k op 30 aug 2018 13:28 (8% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 30 augustus 2018 · 15:30
    @RemcoH, de beste verzekering ben jij. In bijna alle gevallen veroorzaken wij mensen de dodelijke lawines waar de media dan bol van staat. In bijna alle gevallen is men dan steiler onderweg dan we volgens de gangbare risocomanagement theorieën van Munter en co zouden moeten doen.

Ik ben al jaren verzekerd bij de NKBV en heb ze gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken. Ik kan je niet vertellen welke verzekering (uit eigen ervaring) het beste is. Natuurlijk ken ik de verhalen van vele verzekeraars over de goede bagagedekking, de snelheid waarmee ze reageren, de kunde waarmee ze transport naar huis organiseren etc.. Ik noem dat de ongemakken van het leven. Nog vervelender wordt het bij breuk, verwondingen en opname in een lokaal ziekenhuis. Maar daarvoor geldt: check vooral of je zorgverzekeraar dit dekt. Dan kan anders een flinke kostenpost worden.

Echt naar wordt het bij verlies van vrienden. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de pijn, het verlies, de tranen, het onbegrip en alle bijkomende emotionele achtbanen waarmee vrienden, familie en bekenden geconfronteerd worden niet te dekken valt. Door geen enkele verzekering.

Mijn advies:
    * check je zorgverzekering wat ze dekken
    * check bij je reisverzekering goed of repatriëring vanuit de backcountry (en eventueel naar huis) gedekt wordt
    Dat zijn de grootste kostenposten.

Zoals gezegd, ik ben al jaren lid van de NKBV. Voelt goed, maar ik lees er niet jaarlijks de kleine lettertjes op na.
    Wel blader ik ieder jaar ter opfrissing door de Safety Academy (je hebt module 1 zie ik) en monitor ik het sneeuwdek om verrassingen hopelijk te voorkomen.
    May the powder be with you.
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 31 augustus 2018 · 13:54
    Ik ben verzekerd bij Unive en die dekken als enige 'normale verzekering' ook offpiste. Wel tot lawine gevaar 4, maar je bent ook best dom als je erboven nog gaat.
    Work less || Board more

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro