Morris forecaster bij de Slag om Domburg

Morris forecaster bij de Slag om Domburg

Komend najaar vindt voor de derde keer op rij De Slag Om Domburg plaats. Een event dat goed aansluit bij de manier waarom wij wintersport benaderen. Voor poeder geldt: je moet pas knallen als ze vallen. Voor de Slag om Domburg geldt zo’n beetje hetzelfde: Je moet gaan als er 30 knopen wind staan. Ook komend najaar wordt er weer voortdurend naar de weerkaarten getuurd. Wachtend op die ene stormdepressie op weg naar de lage landen.

De Slag om Domburg?

De Slag Om Domburg, kortweg DSOD is een windsurf evenement georganiseerd door en voor surfers. De eerste editie vond plaats in 2016 en inmiddels is DSOD uitgegroeid naar een windsurf evenement van wereldklasse. Ook dit jaar is er weer een Slag om Domburg. Naast talloze Domburg locals laten dan diverse andere windsurftoppers hun kunsten in de branding van Domburg zien. Maar, er is slechts plaats voor 48 deelnemers die tegen elkaar in een single eliminatie om de felbegeerde Domburg trofee strijden. Het team achter DSOD 2018 heeft Morris gevraagd te assisteren bij het forecasten en ik heb hem daar even over uitgehoord.

Morris, wat weet jij van wind?

Ik heb jarenlang zelf gewindsurfd. Eerst op de zogenaamde grindgaten in het binnenland en natuurlijk het Veluwe meer, maar later steeds vaker op zee. Allereerst in Zandvoort waar ik een stalling had voor mijn gear en wat goed bereikbaar was met het OV, maar later vooral met de auto op zuidwesterstormen jagen. Zelfs in het Franse Wissant in het nauw van Calais was ik regelmatig te vinden. En bij noordwest natuurlijk richting IJmuiden. Wind was een voorwaarde en niets zo frusterend als te eindigen op een spot met te weinig wind. En dus begon het grote leren. Dat begon met de pagina van meteo schiphol op teletekst en de waarschuwingen voor de scheepvaart. Later werd dat alles wat ik maar kon vinden en lezen. In die tijd veel geleerd en ook regelmatig voor niets op een bijna windloze spot gestaan.

Zijn er overeenkomsten tussen het voorspellen van wind en poedersneeuw?

Ja en nee. Wind is veel minder tastbaar. Wind komt en gaat. Sneeuw is wat dat betreft veel tastbaarder. Het valt en als het koud genoeg is blijft het liggen. Met een beetje mazzel zelfs tot het einde van het seizoen. Bij wind geldt: kom je te laat, dan is de wind weg.

Maar wij poederjagers weten dat sneeuw na een storm transformeert. Enerzijds omdat het naast de pistes drukker dan ooit is en verse sneeuw supersnel verspoord wordt. Daarnaast zet sneeuw zich onder invloed van wind, temperatuur en luchtvochtigheid. Steeds vaker geldt voor kakelverse poedersneeuw hetzelfde als voor wind: kom je te laat, dan is de poedersneeuw weg. Verspoord door anderen. Een normale wintersporter zal daar niet wakker van liggen, daar trekken ze iedere ochtend de piste voor strak, maar ik persoonlijk vind het een verspilling van tijd en geld om in de Alpen te staan en dan geen poedersneeuw aan te treffen. Dat voelt voor mij als die windloze spot waar ik na uren rijden op arriveerde. Omdat ik tijd en geld maar 1 keer kan inzetten, bewaar ik die resources dan liever voor momenten dat het wel aan is. En daarmee is er een hele belangrijke overeenkomst tussen het voorspellen van wind en poedersneeuw: het moet (voor mij in ieder geval) spot on zijn.

Spot on, is dat de enige overeenkomst?

Nee, zeker niet. De methode die ik hanteer is exact hetzelfde. Eerst kijk ik grootschalig naar de weerkaarten (is er een kans op een storm), dan zoom ik wat in (wat wordt het traject van de storm), daarna ga ik finetunen (wat wordt de windkracht en de windrichting). En dat heeft heel veel gelijkenis met het voorspellen van sneeuw:

  • Lange termijn: Powder Watch (het is zeker er komt sneeuw, maar het is nog niet zeker waar)
  • Middellange termijn: Powder alert (de regio’s zijn zeker, de details nog niet)
  • Korte termijn: Where to go (finetuning tips voor het laatste moment (het moment om je onderdak te boeken))
  • Terugkijken en leren: in mijn Aftermath

Wat dat betreft heeft een goede windsurftrip veel weg van een goede poedertrip. Ik kijk dus actief naar de jetstream, ofwel de straalstroom. De straalstroom ontstaat door een groot temperatuurverschil tussen twee gebieden (pool en evenaar). Het temperatuurverschil zorgt ervoor dat er luchtstromingen ontstaan. De aarde wil die verschillen opheffen, waardoor warme lucht naar de koude toe gaat stromen en koude lucht naar de warme. Wanneer hoog in de atmosfeer de twee luchtsoorten elkaar ontmoeten ontstaat de straalstroom, met zeer sterke windsnelheden. De straalstroom is de geleiderail voor stormen. Staat de jetstream pal op Nederland gericht dan wordt het DSOD team nerveus. De keuze voor het najaar is overigens niet zo vreemd. De herfst is het stormseizoen bij uitstek. In de herfstmaanden ligt de straalstroom vaak ter hoogte van Nederland. Hierdoor staan we dan onder invloed van lagedrukgebieden, die veel regen en wind veroorzaken. Op onderstaand kaartje zie je de jetstream als de geel/rode rivier die Nederland schampt.

Jetstream
Jetstream

Als de jetstream pal op Nederland gericht staat wordt het zoeken naar de perfect storm. Daarvoor scan ik iedere dag de zogenaamde luchtdrukkaarten af op mogelijke stormen in de buurt van Nederland. Met behulp van deze kaarten is het voor mij mogelijk om de windrichting, het algemene weerbeeld maar ook eventueel stormen te voorspellen. Ik ben op zoek naar stormen, lagedrukgebieden dus. Lagedrukgebieden geven namelijk onstabiel weer met veel wind. Wanneer de isobaren (lijnen van gelijke druk) dicht bij elkaar liggen boven Nederland dan betekent dit dat er harde wind wordt verwachr. Meestal uit zich dit ook in een snelle drukafname. Wanneer de luchtdruk met meer dan 6 hPa per 6 uur daalt dan geeft dit meestal aan dat er storm of harde wind op komst is.

Onderstaan zo’n drukkaart. De isobaarlijnen liggen dicht bij elkaar boven Schotland en Ierland. Daar veel wind dus. Bij Nederland liggen de isobaarlijnen te ver uit elkaar. Te weinig wind voor de DSOD.

In de laatste fase gaan we kijken naar de windkracht en windrichting. Met name een zuidelijk of zuidoostelijke wind in aanloop naar een storm wil vaak te vlagerig zijn.

Wat maakt het voorspellen van de DSOD 2018 complex?

Als ik op poedertrip ga heb ik de vrijheid om te kiezen waarheen ik ga en wanneer ik vertrek. Bij DSOD 2018 ligt dat wat lastiger. Het event vind plaats in Domburg en tijdens een weekend. Om 48 mensen in staat te stellen mee te doen aan de wedstrijd is er gekozen voor het weekend omdat dan de meeste mensen dan vrij zijn. Daarnaast moet de call ook op tijd gemaakt worden. DSOD 2018 kent een internationaal wedstrijdveld waardoor een aantal mensen nog wel een eindje moeten reizen. Dat maakt het voorspellen complexer, maar samen met het DSOD team heb ik er zin in.

Wanneer?

Net als de afgelopen jaren zal de Slag om Domburg pas plaatsvinden als er minimaal 30 knopen wind worden voorspeld. Het is dus wachten totdat een magische storm zich op de weerkaarten laat zien. Wachten dus tot het zover is.

Meer info over DSOD 2018

paddyodenneboom

Reacties

Expert
paddyodenneboomAuteur11 september 2018 · 23:04

Vandaag in ieder geval lekker gevaren! Zon, wind, springvloed! Laat die herfst maar komen!

verslaafd aan wit goud!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!