ISSW2018 Innsbruck: het grote sneeuw en lawines congres

ISSW2018 Innsbruck: het grote sneeuw en lawines congres

Van 7 tot en met 12 oktober vindt in Innsbruck het ISSW 2018 plaats. Ofwel the International Snow Science Workshop 2018. Het ISSW is werelds grootste conferentie over sneeuw en lawines waar theorie en praktijk samenkomen. Met deelnemers vanuit de gehele wereld is het ISSW de plek waar experts actief hun recent opgedane kennis over sneeuw en lawines delen.

International Snow Science Workshop?

Al sinds 1976 organiseert het ISSW congressen en sinds 1980 is het een tweejaarlijks event geworden. Was het eerst vooral een Noord Amerikaans feestje, sinds 2009 worden de ISSW bijeenkomsten ook in Europa gehouden. Dit jaar dus in Innsbruck, over twee jaar in het Canadese Fernie.

Wat kun je verwachten in Innsbruck?

Zo’n beetje alles wat met sneeuw, lawines en de bergen te maken heeft kun je er verwachten. Van het forecasten van de kans op lawines tot het nemen van beslissingen op basis van het terrein, van lawines en wetgeving tot de invloed van het weer op de stabiliteit van het sneeuwdek en van de ‘Human Factor’ tot aan de lawineschaal om maar wat te noemen. Daarnaast zien we de laatste jaren een toenemende aandacht voor ‘sneeuw in een veranderend klimaat’. Met de stijgende temperaturen zijn kunstsneeuw en het conserveren van sneeuw (snowfarming) belangrijke topics geworden voor ski resorts. Een compleet overzicht van het programma vind je hier.

Interessant voor ons freeriders?

Jazeker, niet alleen vanwege de kennis die je er kunt opdoen ook omdat het je de mogelijkheid biedt om een aantal gezagmakende sprekens eens in het echt te zien. Een beetje basiskennis is wel handig. Maar indien je een van de modules van de Safety Academy hebt gevolgd, dan is het ISSW een mooie aanvulling en verdieping. Vooral de maandag, donderdag en vrijdag zijn dagen waarop mooie thema’s behandeld worden. De toegang is niet gratis, maar je krijgt er veel voor terug. Mocht je interesse hebben, hier vind je de prijzen voor het congres. Daarnaast is er ook een ‘dag voor het publiek’ die gratis toegankelijk is, hoewel ik me kan voorstellen dat sommigen onder ons al teveel van de materie af weten om zo’n dag interessant te laten zijn.

Mocht je niet kunnen/willen of wat dan ook, maar de materie wel heel interessant vinden dan is er ook nog de online knowledge base waarin honderden artikelen door het ISSW zijn verzameld. Deze database is online toegankelijk en staat garant voor heel veel leesplezier.

Websites:

Haas

Reacties

Expert
ieismAuteur13 september 2018 · 14:08

Ugh, geen goedkope tickets te vinden. Gaat/wil er iemand met de auto? Ik zou de donderdag en de vrijdag leuk vinden.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
netraamAuteur28 september 2018 · 13:50

Gaat hier nog iemand heen? @@ieism?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur2 oktober 2018 · 14:55

ja ik, en ongeveer 2000 anderen. Wordt de grootste ISSW ooit. The greatest. really.

Expert
ieismAuteur2 oktober 2018 · 20:27

Ik ben er donderdag en vrijdag…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Elite
ErwinAuteur4 oktober 2018 · 16:43

Ik ben er ook donderdag en vrijdag

Beginner
netraamAuteur5 oktober 2018 · 12:35

Ik ben er ook bij, donderdag en vrijdag! Daar meeten?

(Wel onder voorbehoud, ik was een dag te laat met het ticket, maar heb gebeld en als het goed is zijn er nog kaartjes aan de deur)

Elite
kanskiAuteur9 oktober 2018 · 16:53

@@bertjebertje; komt nr. 45 ook? Zie dat er zo’n grote deelname is uit de USA!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
bertjebertjeAuteur10 oktober 2018 · 19:21

@@kanski: je weet maar nooit, je komt de gekste vogels tegen hier ;-P

Elite
kanskiAuteur11 oktober 2018 · 09:06

@@bertjebertje ; dan kom ik maar niet! Anders gaat het dak eraf… voor al die vreemde vogels!
Vind het een beetje prijzig.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!