Advies gevraagd inmateriaalkeuze beginnende telemarker

• Jasper Groot
    Jasper Groot op 17 september 2018 · 14:46
    Hey poederbazen,

Ik heb een telemarkclinic gevolgd en ben verslaafd! Ik wil nu zelf een setje aanschaffen en heb wat advies nodig. Nu ben ik opzoek naar een relaxte allround ski waarmee ik de komende jaren zowel on- als off-piste lekker kan knallen. Zelf heb ik al Scarpa T1 75mm schoenen, dus de keuze voor het type binding is al gemaakt. Nu zag ik op www.telemark-shop.fr en Conrad.de best wel leuke aanbiedingen rond de € 400.maar weet niet welke combi nu geschikt voor mij is. Wie kan mij helpen?

Ik ben 83kg en 187 lang. Welke maat moet ik hebben en welke ski is het meest geschikt voor een beginnende allrounder/ freerider?

Mocht iemand een leuk gebruikt setje hebben, dan sta ik daar ook voor open.

Bedankt alvast voor de tips!

Jasper
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 17 september 2018 · 16:13
    Ik kan me voorstellen voor het te skiën terrein dat iets een Völkl Kendo wel erg lekker is. Is ook prima te krijgen in overjarige uitvoeringen voor niet al te veel (model 2015-2016 of nieuwer is technisch allemaal hetzelfde en zeer allround).
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 september 2018 · 18:20
    Ik heb een telemarkclinic gevolgd en ben verslaafd!
    ...een relaxte allround ski waarmee ik de komende jaren zowel on- als off-piste lekker kan knallen. ...Jasper Groot op 17 sep 2018 14:46

Begrijpelijk probleem 😃 Ik heb helaas niks staan om mee te helpen, maar heb wel twee ideetjes:
    - Als je een keer een zaterdag vrij hebt en niet helemaal in noord-oost Groningen woont, zou je eens kunnen gaan kletsen bij de telemarkshop in Roosendaal. Hebben mij in 't verleden goed geholpen met advies en ski's.
    - Afgelopen seizoen kreeg ik een goeie tip om met een volgend paar ski's iets te zoeken dat een relatief stijve achterkant heeft, geen slap bananenwerk dus, maar juist wat stijver, achterin de plank.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 18 september 2018 · 09:36
    Wat @EmileHendrix zegt.

Je kan naar de telemarkavonden in Snowworld Zoetermeer komen. Krijg je les en kan je rondvragen. De eerst komende avond is 24 sept. van 1930 tot 2300. Wel even aanmelden op telemark.nl voor materiaal en de planning.

En als je helemaal wil doorpakken kan je mee naar Valtho. 3 Dagen met veel telemarkers op pad en goede les van (internationale) leraren. Het mooie is dat er dan ook veel testmateriaal beschikbaar is. Op NTN. Dat dan weer wel 😃

bericht aangepast door Anton op 18 sep 2018 09:39
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 september 2018 · 10:56
    Ik zie best vaak de K2 Wayback bij telemarkers, en heb hier zelf ook ooit over zitten twijfelen. Uiteindelijk heb ik zelf een Amplid Egotrip nu, omdat ik daar een betere deal voor kreeg.
    Maar een Wayback is een hele lichte ski, die eigenlijk best nog wel veelzijdig is. Afhankelijk van hoeveel piste/offpiste je gaat doen kan je voor de Wayback 88 of 96 kiezen. Als je eerst nog relatief vaak op de piste staat zou ik de 88 kiezen, en als je later aan een bredere ski toe bent kan je de 88 perfect gebruiken als toersetje want hij is daar licht genoeg voor en je kan vellen op maat krijgen.

splitfest.nl
  • Anton
    Tourist
    Anton op 18 september 2018 · 11:49
    Wat @ieism zegt. Was mn eerste telemark ski met Blackdiamond O1 bindingen. Fijne lichte set.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 18 september 2018 · 14:30
    Dag jasper,

Ben zelf ook bezig met de samenstelling van een telemarksetje voor 'beginners'.
    Je lichaamslengte en 'niveau' bepaalt de lengte van de ski. Mij werd aangeraden je lichaamslengte te nemen.
    Ik ben op zoek gegaan naar een stijve doch lichte ski met (beperkt) rocker rond 90mm breedte.
    Ik kwam uit bij Fischer ranger 90 ti (overjaars 299 euro) en Fischer pro mtn 86 ti (wat duurder).
    Ik heb een testmodel Fischer motive 86 ti (186) op de kop kunnen tikken (100 euro) die ik ga ombouwen tot telemarkski.
    Voor de binding kies ik 22designs model 'vice' (75mm). Deze bindingen staan gekend om hun degelijkheid en ze zijn zeer betaalbaar (239 euro).

mvg,
    Dries
    knowledge is powder
  • Jasper Groot
    Jasper Groot op 18 september 2018 · 22:06
    Thanks allemaal voor jullie advies!

@emielHendrix, ik ga zeker weer een keer naar Zoetermeer, daar is het ooit een paar jaar terug begonnen tijdens een tryout. Ik denk dat ik ook een keer naar Roosendaal rij, al is dat niet on de hoek. Heb daar meer goede verhalen over gehoord, dus vast de moeite waard. Ik concludeer dus: Een ski rond de 180 - 190 ietsje breder 85 - 90 en niet te stijf, wel achterin en liefts Twin Tip. Is dan de Scott Reverse uit 2016 wat?

Wat betreft de bindingen, is alles ongeveer gelijk ? Targa, Rotafella of Enzo?

Powder to the people!

Jasper

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 september 2018 · 22:23
    Met 75mm bindingen kan je in theorie nog zeuren over halve langlauf-bindingen, maar dat achterwege latend zijn er eigenlijk twee alternatieven: of een vaste (gewone) of een met een toerstand om zonder bindingweerstand bergop te kunnen lopen. Scheelt nog een beetje of de kabel onder de voet gaat of er naast, maar toerstand of niet is de hoofdvraag.
    bericht aangepast door EmileHendrix op 18 sep 2018 22:23
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Jasper Groot
    Jasper Groot op 18 september 2018 · 22:42
    Ik neig naar de uitvoering zonder tourstand, maar wanneer er een versie is die beide heeft is dat wellicht voor de toekomst alleen maar beter!
  • os
    Tourist
    os op 18 september 2018 · 23:18
    Ik ben een jaar of vijf geleden overgestapt van een 181x80mm ski (salomon teneighty, behoorlijk slap en easy) naar een groter formaat om vooral off-piste beter uit de voeten te kunnen. Ik zelf ben 1,91x85kg, dus een beetje float is wel gewenst en tipdive op telemarkski's is niet zo heel tof.

Ik kwam (toevallig een goeie deal gevonden) uit op K2 Kung Fujas 188X102mm met Rottefella Cobra R8. Qua float (en lengte) een stuk meer dan ik gewend was, waardoor ik wel wat huiverig was hoe ze het op de piste zouden doen. Dat bleek helemaal niet nodig, ik skiede er eigenlijk direct en met vertrouwen op weg, ze waren niet voelbaar logger, of moeilijker te skien en waren eigenlijk een stuk stabieler dan ik gewend was. Off piste was het helemaal een feest, de extra breedte helpt enorm.

Wat ik hiermee wil zeggen: Als je niet per se voor licht&smal wilt gaan om beter te kunnen toeren, zou je kunnen overwegen naar bredere ski's te kijken; (veel) beter in de poeder en niet per se lastiger op de piste.
  • Jasper Groot
    Jasper Groot op 19 september 2018 · 11:48
    Kijk dat is een goede tip, liever breder dus. Iemand ervaring met een Salomon QST 99?

• Anton
    Tourist
    Anton op 19 september 2018 · 19:42
    Kijk dat is een goede tip, liever breder dus. Iemand ervaring met een Salomon QST 99?

Jasper Groot op 19 sep 2018 11:48

Ja. Die heb ik staan 😃 Prima ski's. Type labrador. Weinig camber, twin tip, early rise. Ook leuk voor in de hal. Je mag ze een keer testen als je wil. Wel op NTN bindingen btw.

• Anton
    Tourist
    Anton op 19 september 2018 · 19:48
    Op 20 en 21 okt. is de winteropening van Snowworld Zoetermeer. Dan worden er door stichting telemark ook clinics gegeven en is er ook materiaal aanwezig.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro