Beschikbare Lawine Opleidingen in de alpen

• Gertg
    Expert
    Gertg op 18 september 2018 · 19:19
    Ik zou hieronder een overzicht willen maken van de beschikbare lawine opleidingen die gevolgd kunnen worden in de Alpen.
    Kort/Lang voornamelijk praktijk gericht. Het theorie stuk kunnen we in Nederland/België ook wel vinden.
    Zelf vind ik het behoorlijk moeilijk om hier correcte informatie over te vinden. Vaak worden deze opleidingen enkel aan geboden in een instructeur/Leraar opleiding. Zijn er instantie's die volledig los werken en meerdaagse opleidingen aan bieden ? Of kan je ergens bij een opleiding van een skischool aansluiten.
    Graag hoor ik jullie ervaringen en/of verhalen vanuit eender waar in de Alpen.

• svendebakker
    Expert
    svendebakker op 18 september 2018 · 19:44
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 18 september 2018 · 21:01
    Het SAC bied ook opleidingen aan. Zowel in het Duits als in het Frans.
    En zowel voor Chef de Course als losse opleidingen voor beginners of gevorderde.
    Ze zitten blijkbaar altijd snel vol dus je moet het wel wat in de gaten houden.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 september 2018 · 21:49
    Ik heb een gevorderden cursus gedaan in Zwitserland. Hou er rekening mee dat "Duits" Zwitserduits is, en dat het tempo van de cursus heel hoog ligt.
    Als ik het met SSC moet vergelijken zou je eigenlijk al praktijk 2 en de meeste theorie van lawine 3 moeten beheersen om niet voor lul te staan. Ik moest ook telefonisch toelichten wat mijn niveau en ervaring was. Er is veel minder uitleg en herhaling, het is meer een prüfung dan een cursus in dat opzicht.
    Ik weet niet in hoeverre dit voor de gemiddelde Nederlandse freerider haalbaar is, ze gaan er echt wel vanuit dat je heel veel in de backcountry onderweg bent en al aardig wat weet en snapt. Er zat bij mij ook nauwelijks theorie bij, ze gaan er toch wel vanuit dat je dat al weet.
    De cursus was wel extreem up to date en goed opgezet. En je krijgt een certificaat.

Maar SSC is leerzamer, veel meer uitleg en theorie, en meer waar voor je geld voor de meeste mensen denk ik.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 september 2018 · 09:36
    Ter aanvulling, ik weet niet meer zeker of je ook SAC lid moest zijn dat ben ik wel namelijk.

En eerlijk gezegd is SSC met kameraden redding veel verder dan de meeste buitenlandse cursussen. De locals stonden wel een beetje beteuterd te kijken toen ik in 3 minuten hun moeilijkste multiple burial uitgeprikt had.... dat gaat je bij Rolf niet lukken zeg maar.
    splitfest.nl
  • martijnmvf
    Expert
    martijnmvf op 21 september 2018 · 20:33
    www.saac.at en is ook nog gratis ook. let wel op dat je je vroegtijdig aanmeldt want er is relatief weinig plaats en snel vol.
    bericht aangepast door martijnmvf op 21 sep 2018 20:34 (84% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 25 september 2018 · 04:06
    En niet in de Alpen, Maar wel in het Amerikaans Engels(waarschijnlijk voor de meeste Nederlanders makkelijker te verstaan dan Oostenrijks of Zwitsers Duits of Frans):

Amerikaanse lijst:
    https://aiare.info/course_list.php?sort=dateBegin&type...=
  • Slim
    Tourist
    Slim op 25 september 2018 · 15:15
  • Teze
    Tourist
    Teze op 25 september 2018 · 20:09
    @kanski

Heb jij meer ervaring met ISTA? (Zwitzers initiatief blijkbaar)

https://www.ista-education.com/en/formations

Het lijkt mij dat ST2 en ST3 nooit van grond zijn geraakt want er staat nog steeds dat dit aangeboden zal worden vanaf 2016/2017 zonder verdere uitleg.

bericht aangepast door Teze op 25 sep 2018 20:10 (10% bewerkt)
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 15 oktober 2018 · 08:37 It's all about the turns duuuuuude!
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 oktober 2018 · 10:24
    @Teze;
    # ISTA is ten eerste erg duur!
    # Ze proberen het kennisniveau van SSC 1 en SSC 2 in een long weekend aan je duidelijk te maken. Dit gaat natuurlijk helemaal niet!
    # Je krijgt wel een certificaat... voor wat het waard is! Geloof korting op een Zwitserse verzekering.
    # Ze proberen het heel praktisch te houden.

Maar echt training in het leren inschatten van hellingshoeken op afstand en hoe je dat kan doen en over sneeuwsoorten etc. is er niet bij.
    Alles bij elkaar teveel info in te weinig tijd zonder herhaling!
    We hebben in Nederland/België via het Snow Safety Center een van de beste methodisch didactische praktijkopleidingen.
    Dat wordt zelfs zo gezien door de Alpenlanden. Met een in schitterende in Jip en Janneke geschreven taal een WePowder Academy boek waarin de meeste know-how goed verwoord staat. En nog steeds zijn we opzoek naar cursussen in andere talen...
    bericht aangepast door kanski op 17 okt 2018 10:30 (2% bewerkt)
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 oktober 2018 · 10:27
    @AvdL; goed dat ze van dat soort low costs of misschien zelfs wel gratis trainingen aanbieden, maar wel weer jammer van de bijgeplaatste fotootjes! Maar misschien waren dat voorbeelden hoe het niet moest... dat weet je natuurlijk niet! 😉
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 17 oktober 2018 · 11:37
    @Kanski op die foto's is wel wat aan te merken ja 😉
    Ik zag SnowHow voorbij komen via Facebook, eigenlijk hetzelfde verhaal als ISTA. Zeker mooi dat het gratis aangeboden wordt, maar natuurlijk veel te kort. Toch voor de vakantie skier wel goed om een beetje bewust te worden dat dat stukje afsnijden tussen de pistes best gevaarlijk kan zijn...

@Gertg opzich heeft Sander een goed punt. Waarom zou je een lawine cursus in het buitenland willen volgen?
    It's all about the turns duuuuuude!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro