Een weekje Indian Summer

Een weekje Indian Summer

Zondag werd het rap koeler in de Alpen en maandag lag er hier en daar een vlokje wit in het hooggebergte. Een naam mag het niet hebben want zelfs de betere webcams kleurden eerder grijs dan wit. Na de fikse afkoeling die het gevolg was van een naar het noorden gedraaide stroming neemt de komende dagen hogedruk het weer over. Stormdepressies worden daardoor ver van de Alpen gehouden en het zonnige weer is dan dominant. In de dalen kan dat voor wat ochtendnevel gaan zorgen, op de hoogste toppen kunnen de nachten al koud zijn, maar overdag is het in de zon gewoon aangenaam.

Iets van wit op de Grossglockner
Iets van wit op de Grossglockner

Rond de boomgrens zijn de eerste verkleuringen waar te nemen, terwijl het in de dalen vaak nog zomers aanvoelt. We zitten in de overgang naar de herfst met veel zon, ofwel een Indian Summer. Een term die terug gaat tot de 18e eeuw en zijn oorsprong kent in Noord Amerika. Daarbij wordt er door sommigen nog gesteggeld over de vraag of de eerste vermelding het Engelse Indian Summer of het Franse ‘Été Indien’ betreft. Hoe dan ook, het verschijnsel waar ze in Noord Amerika op doelen is hetzelfde als bij ons in Europa. Een periode met zonnig najaarsweer waarbij de nachten relatief koel zijn, maar het overdag bizar warm is voor de tijd van het jaar. De bladeren aan de bomen mogen dan al wel verkleuren en het wordt vroeger licht, maar van winter is nog helemaal geen sprake.

Hogedruk aan het roer
Hogedruk aan het roer

Hoe langt houdt dit weer aan?

In ieder geval tot en met vrijdag, maar misschien nog wel langer. Weliswaar berekenen de modellen vanaf komend weekend meer ruimte voor een noordelijke stroming. Maar of en wanneer deze komt is nog niet helder en daarnaast is het nog maar de vraag of deze dan tot aan de Alpen komt. Komende dagen kortom rustig nazomerweer, daarna zien we wel verder.

Afgelopen winter begon droog en zonnig en tot en met eind oktober was er weinig te melden. Vanaf november veranderde dat.
Toen passeerden maar liefst 5 stormen in een enkele maand de alpen met ieder weekend verse sneeuw. Een ideaal scenario wat mij betreft. Ik zal er dan ook niet rouwig om zijn als oktober droog en zonnig verloopt in de Alpen. Mits er dan een sneeuwrijke november volgt.

Lees-, kijk-, luistertipstips voor de komende dagen

Na een warme zomer ben ik me (opnieuw) gaan verdiepen in het klimaat. De komende maanden meer daarover. Voor nu wat leestips om te nuttigen deze week:

Pre stoke agenda

Al plannen maken voor komende winter? Zorg dat je erbij bent:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur25 september 2018 · 13:54

Tot begin volgende week zit de boel op slot met mooi najaarsweer in de Alpen (met een tintje zomer). Daarna berekenen de modellen op dit moment een koude inval die maandag/dinsdag op gang zou moeten komen.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/fc8aa8e8c0a90019800724c7fcd7261c_schermafbeelding_202018_09_25_20om_2013_52_11.png https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/3dbffd7d37650a25adb6de95b10bf5ca_schermafbeelding_202018_09_25_20om_2013_52_44.png?width=800

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur26 september 2018 · 09:22

Poeh, explosief mengsel. Koude lucht uit het noorden en een warme Middellandse zee. Volgende week wellicht sneeuw voor de Pyrenees. Interessante ontwikkelingen voor de Alpen. (regen inferno? sneeuw?)

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/6aa199d6970bd21488e9589a827ab3a3_schermafbeelding_202018_09_26_20om_2009_20_23.png?width=800

powfinder.com
Gevorderd
EmileHendrixAuteur26 september 2018 · 10:53

Uit Scandie-land hoor ik dezer dagen ook van dat soort verhalen van mensen: lage sneeuwgrens, lokaal meer dan 5 decimeter/dag en foto’s van mensen die al dingen doen.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
49Auteur26 september 2018 · 11:14

Het is hier nu grijs en kil…

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
AryenAuteur26 september 2018 · 17:17

Uit Scandie-land hoor ik dezer dagen ook van dat soort verhalen van mensen: lage sneeuwgrens, lokaal meer dan 5 decimeter/dag en foto’s van mensen die al dingen doen.

EmileHendrix op 26 sep 2018 10:53


Zit je daar dan niet?

Gevorderd
EmileHendrixAuteur26 september 2018 · 17:23

Niet helemaal structureel nee :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
AryenAuteur26 september 2018 · 19:05

Da’s wel tragisch dan … , met lokaal meer dan 5 dm/d … daar :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!