Tips (splitboard) softboots

• kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 9 oktober 2018 · 19:21
    Ik heb momenteel simpele set softboots met enkel boa systeem. Ik wil schoenen met dubbel systeem (hoeft niet per se boa trouwens). Nu ga ik komend jaar ook splitboarden. Vibram zool vind ik fijn idee (waarom softboots altijd zo glad zijn...). Ik ben verder freerider.

Hebben jullie tips naar welke schoenen te kijken. Al googlend kom ik snel de
    -thirtytwo jones MTB schoenen tegen. Prachtig, maar mega duur. (en is 't echt zo fantastisch? En hoe zijn die schoenen met gewoon boarden?)
    -thirtytwo jones XLT schoenen. Betaalbaarder. Stevige, maar gewone schoen.
    -andere tips?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 oktober 2018 · 20:13
    Splitboard specifieke boots zijn meestal niet echt nodig. Sommigen vinden het fijn om een hele stijve schoen te hebben waar ook halfautomatische crampons op passen, maar €500 voor een paar schoenen ik zeg neuh.

Je kan feitelijk met iedere schoen splitboarden, veel mensen hebben wat stijvere freeride schoenen met inderdaad een goede zool. Ik koop zelf altijd gewoon de lichtste schoen die ik kan vinden onder de €200, en dat zijn zeker niet de bovengenoemde schoenen. Maar neem gewoon ongeveer wat je als freeride schoen zou kopen als uitgangspunt, en iets wat ook lekker zit natuurlijk. Boa is leuk, maar als het stuk gaat in de backcountry kan je het niet ff fixen.
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 oktober 2018 · 08:27
    Zelf redelijk goeie ervaringen met de Burton boots. (Driver X, tourist) Maar die zijn ook niet goedkoop en moeten je maar net lekker passen natuurlijk.

Ik heb ook meer vertrouwen in hun vetersysteem dan in Boa. (Minder kwetsbaar en makkelijker te fixen)

[Edit]
    Salomon komt dit jaar trouwens ook met een splitboard specifieke boot.
    http://www.splitboardmag.com/salomon-trek-slab-boots-review-2018-2019/...
    bericht aangepast door Willem2k op 10 okt 2018 09:12 (23% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 10 oktober 2018 · 09:40
    Een stijve schoen is wel fijn, maar koop er wel 1 die lekker loopt. (waar de hiel los zit/kan) Ik weet verder niet wat je maat is, maar ik zit met maat 45 wel aan de grote kant, en schoenen van bv XV LA Rue worden dan echt gigantisch. Dan krijg je problemen met het kantelen van je schoen (tourmodus)en toedrag.
    De Burton tourist heb ik ook, die valt een maatje kleiner, en bevalt goed, ook met een losser stuk op de hier, wat bij touren fijner loopt.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 10 oktober 2018 · 10:51
    Oef... schoenen zijn zó persoonlijk. Eigenlijk zou ik adviseren om bij een zaak langs te gaan met een echt goede bootfitter. Bij Frosty (MK SKiservice) zit (zat?) er één. Die begint echt bij de basis, bij jouw voeten. Goed opmeten en dan een goed passende schoen bij jou voet zoeken in het spectrum van je wensen (stijf/vibram/veter-systeem etc.). Mijn vriendin heeft lastige voeten en is daar echt goed geslaagd. Maar kwam wel uit op ouderwetse veterschoenen.
    Ik heb zelf Burton Ions gehad. Net pantoffeltjes met fijn veter-systeem, maar ze werden weer snel slap (wat ik daarvoor ook met eerdere Burtons had). Toen ik nieuwe wilde kopen zat het nieuwe model me niet goed meer. Kortom; passen, passen, passen. Toen ben ik uitgekomen op Flow Talons, lekker stijf met Vibram zool, waterdicht en met Boa in 2 zones. Ik vond Boa altijd maar niks (bevooroordeeld), maar ben nu redelijk om. Makkelijk om je schoen bij het splitten even losser te zetten of tussendoor weer wat strakker. Ik heb wel altijd iets mee zodat ik de bovenkant in geval van een breuk vast kan zetten als thuiskomertje in de backcountry. Maar goed... ook deze zijn niet goedkoop. Maar persoonlijk zou ik niet op schoenen bezuinigen.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 10 oktober 2018 · 15:09
    Ik heb net zoals @Poedertijn ook een setje Flow Talons. Heerlijke schoenen die naar mijn mening zowel stijf als comfortabel zijn. Het boa systeem werkt echt top. Ik heb hiervoor ook schoenen gehad van Vanz met het boa systeem en in al die tijd nooit problemen mee gehad. Tijdens het klimmen bij vooral steile hellingen is het fijn om een stijve schoen te hebben. Je kunt je kanten dan veel beter in de helling zetten.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 10 oktober 2018 · 21:17
    Hier een tevreden fitwell eigenaar, voor mij persoonlijk is dit echt de ideale schoen.
    Hij heeft alle eigenschappen die ik zocht in een schoen om te splitten.
    Heb ze al drie seizoenen, nog geen moment spijt van gehad.
    Alleen bij het noboarden schieten ze een beetje te kort 😃
  • robbert
    Advanced
    robbert op 10 oktober 2018 · 21:43
    Belangrijk onderdeel schoenen en zeer lastig om er goed advies over te geven. Zeker is dat een split specifieke boot niet nodig is. Ik maak een keuze basis onderstaande:
    1) Pasvorm en gevoel (Hiel + enkel goed vast, flex hard/zacht)
    2) Past het bij je set-up (board + binding, toe/heel drag absoluut voorkomen).
    3) Voorkeur voor zool
    4) Voorkeur Veters of Boa
    5) Merk kleur en al dat andere wat niet belangrijk is
    Best is bij een shop langsgaan en passen. Zijn zeker meer shops, maar bij Frosty (MK) kon ik een hele middag relaxed passen.
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 11 oktober 2018 · 01:49
    Thanx voor alle input!

Ik woon vlakbij mk en wilde daar ook heen. Maar goed om beetje extra input te hebben.

Ik heb maat 45 trouwens.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro