Triebschnee; gebonden laag maar hecht niet

• p.vlam3182
    Beginner
    p.vlam3182 op 17 oktober 2018 · 14:31
    Zojuist weer jaarlijks het boek Module 1 doorgenomen. Omdat ik het niet in mijn eigen woorden kan uitleggen (en het dus blijkbaar niet goed begrijp) graag jullie advies of uitleg. Ik kan goed begrijpen dat Triebschnee niet hecht op een andere laag, immers de structuur van de sneeuwkristallen is verminkt en zal minder "haakweerstand" hebben dan sneeuwkristallen die niet gewijzigd zijn door de wind. Maar hoe kan Triebschnee dan toch op zichzelf een gebonden laag vormen? Kan Triebschnee dan wel aan elkaar hechten? Ik lees het graag.
    Groetjes, Peter
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 oktober 2018 · 15:39
    Precies dat:
    Het hecht wel aan zichzelf als 1 pak Triebschnee wat ergens een keer neerkomt (door de wind gedreven...)
    Maar het hecht zich niet (of nog niet zo snel) op de oude laag sneeuw die al op die plek lag.
    Dat die twee pakketten sneeuw niet mooi aan elkaar binden kan komen door eigenschappen van die twee sneeuwpakken (hebben ze dezelfde temperatuur/vochtigheidsgraad etc of niet?), of doordat er een heel dun laagje met wat geks (rijp of saharazand ofzo) tussen zit.
    En misschien valt het wel mee, maar heeft het nog net wat meer tijd nodig om te binden: Twee magneten zitten gelijk aan elkaar vast, maar sneeuw heeft mogelijk wat meer tijd nodig om zich te zetten door die lagen te verbinden...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 17 oktober 2018 · 16:01
    Hoi P.

Goeie vraag!
    Lawinekunde is zeer complex en niet altijd eenduidig. Hieronder alvast mijn inzicht:
    Hechting van sneeuwvlokken, oud of nieuw, gebeurt volgens mij eerder bij hogere temperatuur dan bij lage temperatuur.
    Zoals in module 1 wordt besproken gebeurt de beste hechting wanneer regen overgaat in sneeuw, ze smelten als het ware samen.

Triebschnee ontstaat oiv wind. Oude of nieuwe sneeuwkristallen worden afgebroken (ze verliezen haakjes, armpjes) waardoor ze beter in mekaar passen en onderling meer raakoppervlakte hebben dan wanneer ze ongeschonden zijn. Hierdoor is er een grotere hechting/weerstand.

Het gaat dus eigenlijk ook over compactheid en korrelgrootte. Ik vergelijk het een beetje met zand. Heb je meer verschillende grootte korrels dan worden de gaatjes tussen de korrels gevuld en wordt het geheel compacter en hecht het dus beter. Heb je allemaal korrels van dezelfde grootte, dan zijn er openingen tussen de korrels en is het geheel instabieler.

bericht aangepast door 3zel op 17 okt 2018 16:15 (23% bewerkt)
    knowledge is powder
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 oktober 2018 · 19:43
    Maar hoe kan Triebschnee dan toch op zichzelf een gebonden laag vormen? Kan Triebschnee dan wel aan elkaar hechten? Ik lees het graag.
    Groetjes, Peterp.vlam3182 op 17 okt 2018 14:31

Omdat het door de wind vervormd is, en tegen elkaar gedrukt. Een andere naam is windpress. Net als je met je handen uit ongebonden sneeuw toch meestal een sneeuwbal kunt maken, je bent het dan mechanisch aan het vervormen op kristalniveau.
    Op verse losse sneeuw hecht triebschnee soms al binnen een paar uur, maar de moeilijkheid zit 'm in het feit dat je niet echt kunt zien hoelang het er al ligt en hoe de binding met de onderliggende laag is. Op rijp of suikersneeuw hecht het totaal niet en kan maanden een probleem blijven.

Conclusie, triebschnee leren herkennen en vermijden. Met wind altijd alert zijn op triebschnee.
    bericht aangepast door ieism op 17 okt 2018 19:44 (4% bewerkt)
    splitfest.nl
  • p.vlam3182
    Beginner
    p.vlam3182 op 17 oktober 2018 · 22:29
    He Emile, 3zel, en ieism, dank voor jullie antwoorden! Weer wat geleerd .
    Groetjes, Peter

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro