Kans op (veel) sneeuw volgende week

Kans op (veel) sneeuw volgende week

Mogen we net als afgelopen winter de eerste grote dump rond 23 oktober noteren? Vorige winter beleefden de Alpen een fantastische Indian Summer totdat op 22 oktober de eerste echte goede sneeuw viel en we op 23 oktober naar dit soort plaatjes mochten kijken. Hoe lekker was dat? Voor volgende week berekenen de belangrijkse modellen eenzelfde scenario met sneeuw op 23 oktober. Het zal toch niet?

Alle belangrijke weermodellen berekenen op dit moment een scenario waarbij de Alpen vanaf dinsdag 23 oktober in een koude noordelijke stroming komen te liggen. Tussen een krachtig hogedrukgebied boven de Atlatische Oceaan en een stormdpressie boven Sandinavië komt een straffe noordwestelijke tot noordelijke stroming op gang. Hiermee wordt koude en instabiele lucht naar het zuiden getransportreerd.

Noordstau

Op de weerkaartjes van het ECMWF en GFS hierboven zie je een klassieke noordstau situatie. Koude instabiele lucht trekt via de warmere wateren van de Noorse Zee en de Noordzee richting de Alpen. Vanwege de enorme verschillen tussen de watertemperatuur en de bovenlucht zal er veel vocht worden opgenomen. De wolken die hiervan het gevolg zijn trekken via Duitsland richting de noordkant van de Alpen, botsen daar tegen de bergen aan, worden gedwongen te stijgen, de boel koelt af en sneeuw is dan het resultaat.

TIP: wil je meer weten over de Noordstau, lees dan even dit arikel.

Een blik op de sneeuwkaarten van de grote modellen laat de verwachte sneeuw mooi zien. Ik vind het heerlijk om de kleuren weer op onze sneeuwkaarten te zien. Niet dat ik nu direct mijn board ga waxen en richting de Alpen rijd. De gletsjers hebben het zwaar gehad afgelopen zomer en wie naar deze foto van Kaprun kijkt weet genoeg lijkt me. De Alpen hebben heel hard behoefte aan verse sneeuw en regen, al is het maar om iets te doen tegen de droogte.

TIP: wil je meer details hebben over de aankomende storm, check dan onze sneeuw- en weerkaarten

Waar gaat de meeste sneeuw vallen?

Tussen nu en 23 oktober hebben we nog een goede 120 uur te gaan. Dat is veel in de wereld van het weer (voorspellen). Vijf volle dagen waarin nog van alles kan gebeuren. Zo kan de sneeuwval nog positiever gaan uitpakken dan nu geprognotiseerd, maar dan zal het hogedrukgebied zich iets meer ten westen gaan liggen waardoor de noordelijke stroming over een grotere breedte de Alpen kan bereiken en de luchtdruk nog wat lager uitvalt (wat goed is voor de instabiliteit en de vochtopname). Maar het kan ook zijn dat het hogedrukgebied verder naar het oosten komt te liggen. In dit geval schampt de noordelijke stroming de Alpen, stijgt tegelijkertijd de luchtdruk met (veel) minder sneeuw tot gevolg. De komende 120 uur zullen ons leren waar we staan.

Omdat het nog veel te vroeg is voor een poederalert en ik de komende dagen aan het roadtrippen ben langs de Europese stranden om de beste golven van europa te surfen zal er niet iedere dag een update verschijnen. De eerstvolgende update verschijnt waarschijnlijk zondag/maandag. Wel zal ik (omdat ik het zelf ook wel spannend vind of dit de eerste dump gaat worden) dagelijks een korte update onder dit bericht zetten met de belangrijkste conclusies.

Na de 23e nog meer sneeuw?

De modellen zijn positief over sneeuw vanaf de 23e voor de noordalpen. Ook voor de dagen tot aan het einde van de maand berekenen ze nu sneeuw. Een noordstau van een week zou prettig zijn en een interessante basis kunnen gaan leggen voor een mooi seizoen.

Kortom: tussen 23 en 29 oktober grote kans op aanzienlijke hoeveelheden sneeuw in de Noordalpen. De sneeuwkansen voor de Zuidalpen zijn klein. De gebieden in de Alpenhoofdkam en rond de Ortler zullen sneeuw oppikken, maar de andere delen (bijna) niets. Ook voor de Franse Alpen zijn de sneeuwkansen een stuk kleiner. In de huidige berekeningen geen sneeuw voor de Franse Zuidalpen. Wel is er een kans op sneeuw voor de Franse Noordalpen, maar dat hangt allemaal af van de positionering van het hogedrukgebied de volgende week. Wordt vervolgd!

TIP: lees ook dit verhelderend artikel over de Franse Noord- en Zuidalpen

Winter is coming, laatste tickets Freeride Film Festival te koop

Met de eerste goede dump op de kaarten mogen we ons ook opmaken voor het Freeride Film Festival op 2 november in Tuschinski. Arjen heeft weer een waanzinnige lijst met films weten samen te stellen en ik ben al druk doende mijn favorieten aan te vinken. En niet alleen ik volgens mij. Ondanks het warme weer gaan de tickets weer als warme broodjes. Blijkbaar ben ik niet de enige die uitkijkt naar de winter. Wil je erbij zijn, wacht niet te lang en grijp niet naast die laatste kaartjes. Ieder jaar is het FFF stijf uitverkocht.

TIP: bestel hier je direct je tickets voor het Freeride Film Festival op 2 november in Amsterdam

meteomorris

Reacties

Gevorderd
CheizzAuteur18 oktober 2018 · 13:18

Verschillende bronnen suggereren bij die Noordstau ook flink wat wind. Is er een kans dat de sneeuw weliswaar valt, maar dat op die dagen gletsjerliften gesloten blijven vanwege harde wind?

gigiski.com
Beginner
plukskiAuteur18 oktober 2018 · 13:19

Yeah!

Gevorderd
3zelAuteur18 oktober 2018 · 13:21

YeS, vanaf de 28ste een weekje techniektraining in Tux. Indien het losgaat, zal ik wel wat beeldmateriaal doorsturen…

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur18 oktober 2018 · 14:18

Verschillende bronnen suggereren bij die Noordstau ook flink wat wind. Is er een kans dat de sneeuw weliswaar valt, maar dat op die dagen gletsjerliften gesloten blijven vanwege harde wind?

Cheizz op 18 okt 2018 13:18

Ja, isobaarlijnen zitten in huidige berekeningen strak op elkaar (= veel wind) en daarnaast is de stroming bijna haaks op de alpenhoofdkam (= veel wind). Ofwel de windverdubbelaar kan aanstaan. Gletsjers met veel sleepliften zoeken. Maar eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je nu al in de sneeuw wilt staan. Het is pas de tweede episode met sneeuw. Ik zou rustig wachten tot er meer sneeuw ligt. Luister naar de natuur in plaats van naar je honger naar sneeuw zou mijn advies zijn.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur18 oktober 2018 · 14:36

In de auto stappen is misschien idd nog wat voorbarig… Maar het wordt nu écht wel tijd om die winterbanden er een keer onder te leggen. Dan ben ik iig klaar voor de volgende ronde. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
CheizzAuteur18 oktober 2018 · 14:57

@@meteomorris, de testevenementen zijn nu eenmaal begin november. Daar kan ik zelf niet zo veel aan doen. Het zijn vooral pisteski’s die ik ga testen overigens, daarvoor heb ik niet veel poeder nodig. Ik ben zo iemand die pisteskiën ook nog boeiend vind… En ik ben er zelf dus pas vanaf 3 november, en niet de komende week. Maar ook komende week zijn veel skivrienden al op gletsjers te vinden voor allerlei trainingen. En ook die worden in de herfstvakantie gepland zodat meer mensen ze kunnen bijwonen.

gigiski.com
Gevorderd
AryenAuteur18 oktober 2018 · 15:32

Waarom je nu al in de sneeuw wilt staan? :) Omdat het altijd lekker is, en die techniektrainingsweek in de herfstvakantie nou eenmaal geboekt is om iig klaar te zijn voor het komende seizoen. Wel lekker dat er dinsdag dan eindelijk weer even wat sneeuw valt. Komt het toch nog een beetje goed.

Gevorderd
evr66proAuteur18 oktober 2018 · 15:48

@@kanski: mik die MTB maar in de schuur :)

Gevorderd
BobdeboarderAuteur18 oktober 2018 · 17:05

Ik rijd 9 November naar Solden dus ik houd mijn vingers gekruist.

www.boerteun.com
Expert
HaasAuteur18 oktober 2018 · 23:57

@@kanski: mik die MTB maar in de schuur :)

evr66 op 18 okt 2018 15:48


Hier nog geen sneeuw neem die fiets ff mee man :-]

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Elite
kanskiAuteur20 oktober 2018 · 09:53

Das dan weer jammer…
@@Haas; de fiets heb ik thuis gelaten. Had morgen geen tijd gehad om in België te gaan fietsen.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
jarinvergeerAuteur20 oktober 2018 · 12:20

De modellen neigen nu naar een minder positief scenario…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/7b42908814ffb6c9e5b54583fc85f645_schermafbeelding_202018_10_20_20om_2008_47_07.png?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/7c1eeacc82e8a893f826229547b2d92d_schermafbeelding_202018_10_20_20om_2008_46_23.png

meteomorris op 20 okt 2018 08:50

Dan toch weer het hoge drukgebied die weer voor een deel van de neerslag de deur dicht doet?

Beginner
Dwaas23Auteur21 oktober 2018 · 22:42

M’n sneeuw ?
Verschwunden ja?

Gevorderd
Willem2kAuteur22 oktober 2018 · 10:35

M’n sneeuw ?
Verschwunden ja?

Dwaas23 op 21 okt 2018 22:42

Ik zag het, maar in de nieuwe run is ie weer terug? #dagkoersen ?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!