Zó was de freeride winter in Zuid-Amerika

Zó was de freeride winter in Zuid-Amerika

Eind juli had ik genoeg van de ‘warmste zomer ooit’. Ik nam het vliegtuig richting Santiago en begon aan een ski roadtrip door de Andes. In Santiago contacteerde ik een aantal vrienden en locals ivm de sneeuwcondities. Voorlopig was het overal vrij pover gesteld. Wat ga ik doen!? Ik besloot een bus te nemen naar Nevados de Chillan, 5 uur ten zuiden van Santiago.

Las Trancas

Ik verblijf in een hostel in Las Trancas. Elke dag lift ik ongeveer 10km richting het skigebied en terug. De condities zijn zeer ijzig en er is maar net voldoende sneeuw. Toch kan ik een aantal dagen een paar mooie toertochten doen. Eindelijk terug bewegen en skiën!! Het is rustiger dan andere jaren in het gebied: Vulkaan Nuevo is in alarmfase oranje en spuwt regelmatig aswolken de lucht in. Normaal kom ik altijd goeie skiërs of splitboarders tegen, maar nu lukt het niet om een goeie buddy te vinden.

Las Lenas

Met een nieuwe dump in aantocht reis ik richting Las Lenas in Argentinië. Ik verblijf bij locals waar ik vorige trips ook gelogeerd heb. In ons huisje zijn er steeds goeie Europese en Amerikaanse freeriders en iedereen is heel gemotiveerd. De verse sneeuw is helaas met te veel wind gearriveerd… bummer! Maar toch zijn alle sporen gewist en kan er weer overal geskied worden. Het zonnige weer is ideaal om te toeren, maar de sneeuw smelt zienderogen.



Cajon Del Maipo

Na een weekje is het beste eraf en reis ik samen met Seb (Fransman uit de Pyreneeën) richting Chili. We huren een minivan voor 12 dagen en rijden eerst naar Cajon Del Maipo. Deze imposante vallei ten zuiden van Santiago is een toerparadijs. Couloirs, flanken, blauwe gletsjers,… overal waar je kijkt is het prachtig! We doen verschillende dagen missies en proberen zoveel mogelijk terrein te exploreren.

Nevados de Chillan

Na een dagje Valle Nevados rijden we terug naar het zuiden. In Nevados de Chillan verwachten ze een monsterdump. We geraken met moeite ter plaatse. De wegen zijn goed ingesneeuwd met ijzige ondergrond, zelfs met kettingen schuiven we regelmatig. Het blijft nog een hele nacht dumpen en op de parking is er al gemakkelijk een halve meter poeier ( zonder wind!!) gevallen!! Eindelijk een echte poeierdag… ’s Morgens is het wachten op de pisteurs om alles veilig te maken, tot we eindelijk op de ( veel te trage) stoeltjeslift kunnen. Na 2 goeie runs doen we een kleine hike, ik kom boven en wil mijn ski’s aandoen…… tot wanneer ik merk dat er een pinnetje afgebroken is van mijn kingpin tourbinding. Aaah frustrerend en net op de beste dag van het seizoen!

Terug naar Las Lenas

Ik vind ter plaatse niet meteen een oplossing voor mijn bindingen, maar toch wil ik de dagen erna nog profiteren van de verse sneeuw. Ik steek kleine steentjes tussen mijn skischoen en binding. Voorzichtig toeren lukt en skiën doe ik ook ‘iets rustiger’ haha… Zo kan ik met Seb naar de aquas calientes gaan, een warm waterrivier die je enkel met toeren kan bereiken.
We droppen onze minivan in Santiago en via de verdeler van Marker krijg ik nieuwe bindingen. We reizen terug met de bus richting Las Lenas. Deze keer sneeuwt het zonder veel wind. Beneden ontbreekt er een goeie basislaag en is het oppassen waar je skiet. Boven zijn de condities wel optimaal. Elke dag hebben we een ‘projectje’ en kunnen we een paar mooie lijnen skiën! De 0° ligt op 4000m en er is een stevige wind, net zoals een reuze haardroger die de sneeuw weg blaast. De onderste pistes lijden hard en Las Lenas besluit om het gebied te sluiten op 9 september. Ik neem een vliegtuig helemaal naar het zuiden van Patagonië en ga voor de eerste keer Ushuaia verkennen.

Cerro Castor

In Ushuaia heb ik afgesproken met Tommie: Een 23-jarige lokale splitboarder. 2 jaar geleden ontmoette we elkaar op een FWQ in Chapelco. Ik verblijf in zijn hostel 5 Hermanos. De eerste dag skiën we in het lokale skigebied Cerro Castor. Leuk om eens een dagje rond te knallen, maar de dagen erna gaan we weer vellen! Iets wat me vrij snel opvalt is het weer daar, alles verandert super snel. Zelfs als het ‘s morgens regent of bewolkt is, kan het een uur erna weeral bluebird zijn. Bijna elke dag valt er wel een paar cm verse sneeuw. Uiteindelijk blijf ik 18 dagen in Ushuaia en heb een ongelofelijk goeie tijd.

Bedankt aan de merken die mij steunen: Sportina, Black Crows, Ortovox, Dalbello, GoPro en Wepowder natuurlijk ?

koentjen

Reacties

Beginner
MTVAuteur19 oktober 2018 · 08:48

Wow Koen, wat mooi… Dankjewel!

Gevorderd
GhiniAuteur19 oktober 2018 · 09:00

Heel gaaf. Tof dat je naar Ushuaia bent gegaan. Ben al tijden benieuwd hoe het daar zou zijn… Geweldig terrein heb je overal gevonden!

Gevorderd
3zelAuteur19 oktober 2018 · 09:50

Knap! bedankt om te delen…

knowledge is powder
Beginner
MarijntAuteur19 oktober 2018 · 11:26

Prachtige beelden!

Toerist
jarinvergeerAuteur19 oktober 2018 · 15:43

Ziet er heerlijk uit zeg! Goede afleiding voor tijdens het werk

Beginner
DennnnisAuteur19 oktober 2018 · 20:34

prachtig dit!

sneeuw!!!!
Gevorderd
henwildieproAuteur19 oktober 2018 · 21:50

Cool!

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Beginner
TwanRamakersAuteur20 oktober 2018 · 11:19

Gaaf zeg!

Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face
Gevorderd
dickAuteur20 oktober 2018 · 13:14

mooie verdiende turns, mooie edit!

--
Gevorderd
popskiAuteur20 oktober 2018 · 13:17

Prachtig

Gevorderd
P@bzAuteur21 oktober 2018 · 12:26

Supermooi!

Work hard, play harder
Gevorderd
jacobsmarcAuteur22 oktober 2018 · 14:27

Top!

Expert
Freerider JobAuteur22 oktober 2018 · 18:45

Nice! Mooie hellingen?

Gevorderd
DutchessAuteur23 oktober 2018 · 11:51

Heerlijk dit!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Ee1coproAuteur23 oktober 2018 · 12:55

Heel tof. Mooie lijnen!

Gevorderd
PoedertijnAuteur24 oktober 2018 · 10:03

lekker verslag zeg, en mooie beelden.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!