Wat sneeuw voor Oostenrijk

Wat sneeuw voor Oostenrijk

Het is herfst. Dat is misschien nog niet zozeer te merken aan het weer in midden en zuid Europa, maar wie naar de bomen kijkt en de weerkaarten ziet dat de herfst zich aan het ontwikkelen is. De bomen verschieten van kleur en ook op de weerkaarten zien we scherpere kleuren die de koude in het noordpoolgebied en de warme lucht in Zuid Europa markeren. De koude blauwe lucht in het noorden en de warmere geel/groene lucht in het zuiden.

Afgelopen week schreef ik in dit artikel het volgende:

  • Mogen we net als afgelopen winter de eerste grote dump rond 23 oktober noteren? Vorige winter beleefden de Alpen een fantastische Indian Summer totdat op 22 oktober de eerste echte goede sneeuw viel en we op 23 oktober naar dit soort plaatjes mochten kijken. Hoe lekker was dat? Voor volgende week berekenen de belangrijkse modellen eenzelfde scenario met sneeuw op 23 oktober. Het zal toch niet?

En:

  • Maar het kan ook zijn dat het hogedrukgebied verder naar het oosten komt te liggen. In dit geval schampt de noordelijke stroming de Alpen, stijgt tegelijkertijd de luchtdruk met (veel) minder sneeuw tot gevolg. De komende 120 uur zullen ons leren waar we staan.

Hoge druk blokkeert meeste neerslag, sneeuw voor Oostenrijk

We zijn inmiddels 96 uur verder en het is duidelijk dat het zeeractieve hogedrukgebied boven de Atlantiek en het westen van de Alpen de meeste neerslag op afstand houdt. Woensdag zakt een storing via de Noordzee af richting de Alpen. Dat zorgt aan de noordkant van de Alpen voor bewolking. Met name vanaf het oosten van Zwitserland tot ver in het oosten van Oostenrijk stuwt de bewolking zich aan de noordkant van de Alpen.

De koude lucht trekt met een noordwestelijke stroming het oosten van Europa in en schampt het oosten van de Alpen. Enkel het oosten van Zwitserland en het noorden van Oostenrijk zien dan neerslag. Dit levert op woensdag sneeuw op boven de 1700-2100 meter, waarbij de sneeuwgrens tijdelijk rond de 1500 meter kan schommelen. De meeste neerslag verwacht ik rond de Hohe Tauern en op de Dachtstein. Maar de straffe noordelijke wind zal er een zoekplaatje van maken. Veel sneeuw zal door de krachtige wind rondgeblazen worden. Geen dikke basis zoals afgelopen winter rond deze tijd dus.

Lange termijn: koude lucht wil aanval doen

De modellen waren het eens over sneeuw voor woensdag, maar de realiteit heeft ze flink ingehaald. Het is herfst en geen enkel kwartaal kent zo’n grillig karakter. Het is dan ook niet voor niets dat weermodellen in deze tijd van het jaar er voor de langere termijn (6 dagen en meer) er in 50% van de gevallen naast zitten. Het is letterlijk gokken dus als weerzegger indien je hardop roept dat er sneeuw komt. Dat doe ik dan ook liever niet.

Ook komende week gaan we weer een spannende periode in. Koude lucht zakt ten westen van Europe richting het zuiden. Boven de Atlantische oceaan wordt het ronduit koud en deze koud lucht zal naar verwachting komend weekend Spanje en de Pyreneeën intrekken. Hiemee komt er einde aan twee weken van fantische surf aan de Franse en Spaanse kusten. Het wordt er gevoelig kouder met sneeuw in de Pyreneeën en de Picos de Europa.

Het was gistermiddag genieten
Het was gistermiddag genieten

Tegelijkertijd draait de stroming in de Alpen naar het zuiden waarbij er vochtige lucht vanuit de Middellandse zee richting de Alpen wordt gedrukt met sneeuw voor de hoogste toppen van de zuidalpen.

GFS
GFS
ECMWF
ECMWF

De grote vraag is wat er dan daarna gebeurt. Het Amerikaanse model GFS hint er op dat de koude lucht ook de Alpen bereikt. Het Europese model ziet juist dat het laag blijft hangen ten westen van de Alpen en de Alpen daardoor grotendeels in een zuidelijke stroming blijven hangen met föhn en warmte voor de noordalpen en sneeuw voor de hoogste toppen van de zuidalpen. Hoe dit allemaal afloopt gaan we de komende dagen zien. Spannend. Gaat de winter zijn intrede doen? Of zien we een waterballet met sneeuw voor de hoogste toppen aan de zuidkant van de Alpen?

Kortom:

  • korte termijn verwaaide sneeuw voor de hoogste toppen van Oostenrijk
  • langere termijn: de strijd tussen warme en koude lucht

Ik duik nog even het water in voor wat heerlijke herfst surf en kom later deze week terug met een update.

Winter is coming, laatste tickets Freeride Film Festival te koop

Met de eerste goede dump op de kaarten mogen we ons ook opmaken voor het Freeride Film Festival op 2 november in Tuschinski. Arjen heeft weer een waanzinnige lijst met films weten samen te stellen en ik ben al druk doende mijn favorieten aan te vinken. En niet alleen ik volgens mij. Ondanks het warme weer gaan de tickets weer als warme broodjes. Blijkbaar ben ik niet de enige die uitkijkt naar de winter. Wil je erbij zijn, wacht niet te lang en grijp niet naast die laatste kaartjes. Ieder jaar is het FFF stijf uitverkocht.

TIP: bestel hier je direct je tickets voor het Freeride Film Festival op 2 november in Amsterdam

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur23 oktober 2018 · 08:52

Nieuwe run, nieuwe kansen…

Allereerst de sneeuw voor het hooggebergte van Oostenrijk…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/45eacd57d8632da1211f465966d65e1c_schermafbeelding_202018_10_23_20om_2008_51_28.png?width=800

Maar veel interessanter is deze run van het Europese model voor begin volgende week:
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/b10fe63990feaf1e7af8bbed8657ea85_schermafbeelding_202018_10_23_20om_2008_48_32.png?width=800

Komend weekend en de dagen erna gaan interessant worden. Er gaat ergens een basis gelegd worden.

powfinder.com
Expert
BrosAuteur24 oktober 2018 · 21:42

Inmiddels staat er toch wel serieuze cijfers in de forecast!! Het seizoen komt langzaam dichterbij!

Bros
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!