Alles over de revolutionaire SHIFT MNC binding! (ad)

Alles over de revolutionaire SHIFT MNC binding! (ad)

Jarenlang stonden freeriders voor een lastige keuze. Kies je voor een ski met een traditionele binding? Of liet je toch een toerbinding op je latten schroeven. Beide type bindingen hebben zo hun voor- en nadelen. Zo zijn traditionele bindingen veilig bij het afdalen, maar relatief zwaar en beschikken ze niet over een stand om naar boven te vellen. Ook de toerbindingen hadden hun nadelen. Ze waren dan wel vederlicht en je kon er mee omhoog lopen, maar tijdens de afdaling gaven ze weinig vertrouwen. Dat komt vooral doordat het teenstuk van de schoen door twee pinnetjes wordt vastgehouden (vandaar de naam ‘pinbindingen’) en de schoen dus minder gefixeerd in de binding zat in vergelijking met een traditionele binding.

Introducing: de Shift MNC

Met de Guardian binding (niet geheel toevallig ook van Salomon en Atomic) kwam er enkele jaren geleden een binding op de markt die beide werelden al wat dichter bij elkaar bracht. Met deze ‘traditionele’ binding kon ook omhoog gelopen worden. Het teenstuk werd niet gefixeerd met pinnen, maar gewoon in een klassieke voorbak. Het probleem van het gewicht bleef echter, zodat de meer serieuze toerskiërs de binding links lieten liggen en vooral freeriders die kort hun vellen onderbonden hun heil in de Guardian zochten. Dit seizoen introduceren Salomon en Atomic echter een revolutionaire nieuwe binding, die luistert naar de naam Shift MNC.

Het perfecte compromis

De Shift MNC is met recht een innovatie te noemen. Het compromis dat je jarenlang moest sluiten tussen veiligheid bij het afdalen aan de ene kant en gewicht aan de andere kant is niet meer. De Shift MNC werkt als een pinbinding bij het omhoog lopen: soepel en licht. Bij het afdalen echter is de Shift MNC een volwaardige alpine binding (inclusief DIN certificering). Het is dus eigenlijk het perfecte compromis te noemen. Of eigenlijk ook weer niet, want je hoeft geen compromis te sluiten. Check de video hieronder nog maar eens waarin Hauni vertelt hoe de Shift MNC precies werkt.

Lekker licht

Hierdoor heeft de Shift MNC de prestaties van een ‘traditionele’ binding bij het afdalen. Hij geeft vertrouwen, hij stuurt precies en je kunt er veel kracht op zetten. Dankzij het gebruikte materiaal (composiet carbon) is de binding sterk, maar ook zeer licht en dus kun je er ook mee toeren. Het gewicht van de SHIFT is beduidend lager dan dat van de Guardian (886 gram versus 1478 gram) en slechts iets zwaarder dan de Marker Kingpin 13 (886 gram versus 775 gram) en de Dynafit Radical FT 2.0 (886 gram versus 653 gram). Maar goed, dan heb je dus wel een volwaardige veiligheidsbinding waar je vol gas mee naar beneden kunt knallen.

Veiligheid

Die veiligheid komt ook terug in de elasticiteit in het teenstuk. Dit is iets dat bij traditionele bindingen heel normaal is, maar bij pinbindingen eigenlijk niet voorkomt. Daar zit je gewoon ‘vast’. Die elasticiteit bevordert de release van de schoen als het misgaat en je skiet gewoon fijner.

Enthousiast?

Ook enthousiast geworden over de Shift MNC binding van Salomon en Atomic? Check ‘m dan bij onze vrienden van Snowcountry of test ‘m deze winter helemaal zelf. Over dat laatste lees je snel meer! De Shift MNC kost € 449,95.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
VinnieAuteur29 oktober 2018 · 09:13

Testen sounds interesting, denk wel de meeste opgehypte binding qua marketing ooit:)
van backflippende engineers, tot podcasts en een mega online presence.

Ik ski al paar jaar alleen op pintech en ben super blij met een G3 ION maar die elasticiteit van een normale binding mis je wel!
daar eet ik graag een paar plakjes kaas minder voor, qua gewichtsverschil ;)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
Tim3Auteur29 oktober 2018 · 11:12

Is er eigenlijk ook commentaar op de Shift? Ik lees van alles over hoe perfect/subliem/ultiem etc. hij is, maar afgezien dat ie niet net zo licht is als een minimalistische pin-binding, zijn er nog meer dingen die niet precies in het ophemelende verkoop praatje passen? Kwa duurzaamheid/design/etc.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
CheizzAuteur29 oktober 2018 · 11:20

Ik heb er een paar afdalingen op gemaakt (gemonteerd op de 2019 Atomic Vantage 97 CTI geloof ik), met alpine skischoenen… 2 pre-releases gehad (1 op de piste, 1 in het terrein). Na opnieuw afstellen nog twee keer. De mannetjes van Salomon snapten er niks van. Na het zien van de video (bewijs, hadden ze echt wel nodig) snapten ze er helemaal niks meer van. Het was immers de perfecte binding! Voor mij niet in elk geval.
Ik vind ze niet erg solide aanvoelen als je erin staat met alpine schoenen. Vellen heb ik er niet mee gedaan, ook niet geskied met tech-schoenen.

gigiski.com
Gevorderd
Ee1coproAuteur29 oktober 2018 · 11:20

De binding ziet er ook wel fantastisch uit!

Ik ben wel benieuwd hoe deze binding zich verhoudt tot the Fritschi Tecon. Zit er bijvoorbeeld een release op de binding in tour modus voor het geval je tijdens het stijgen in een lawine terecht komt? Is de elasticiteit van de voorbak van de Tecon veel minder dan die van de Shift, oftewel is de binding de extra grammen ten opzichte van de Tecon waard?

Gevorderd
Arnie777Auteur29 oktober 2018 · 19:22

Dit leest eigenlijk gewoon als een advertorial. Ik blijf voorlopig gewoon op de Kingpin en de Tecton.

Freeride = Life
Gevorderd
KoppelbaasAuteur30 oktober 2018 · 13:06

Dit leest eigenlijk gewoon als een advertorial. Ik blijf voorlopig gewoon op de Kingpin en de Tecton. \

Arnie777 op 29 okt 2018 19:22


er staat ook “Ad” achter de titel ;-)

Gevorderd
CheizzAuteur30 oktober 2018 · 15:55

Nu wel, gisteren nog niet.

gigiski.com
Beginner
Tim3Auteur30 oktober 2018 · 16:12

‘Ad’ verklaart wel waarom het woord ‘alles’ uit de titel gelaten kan worden. Dat het het grootste ding is sinds de uitvinding van de boterham kan ik ook wel op de gemiddelde verkoopsite lezen. Lees liever gebruikers/kritische reviews dan reclame. Als @@dr.Gear hier nou iets over schrijft wordt het wel interessant! :)

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
GhiniAuteur30 oktober 2018 · 17:20

Ik heb er een paar afdalingen op gemaakt (gemonteerd op de 2019 Atomic Vantage 97 CTI geloof ik), met alpine skischoenen… 2 pre-releases gehad (1 op de piste, 1 in het terrein). Na opnieuw afstellen nog twee keer. De mannetjes van Salomon snapten er niks van. Na het zien van de video (bewijs, hadden ze echt wel nodig) snapten ze er helemaal niks meer van. Het was immers de perfecte binding! Voor mij niet in elk geval.
Ik vind ze niet erg solide aanvoelen als je erin staat met alpine schoenen. Vellen heb ik er niet mee gedaan, ook niet geskied met tech-schoenen.

Cheizz op 29 okt 2018 11:20

Wat is er opnieuw afgesteld?

Gevorderd
GhiniAuteur30 oktober 2018 · 17:26

De binding ziet er ook wel fantastisch uit!

Ik ben wel benieuwd hoe deze binding zich verhoudt tot the Fritschi Tecon. Zit er bijvoorbeeld een release op de binding in tour modus voor het geval je tijdens het stijgen in een lawine terecht komt? Is de elasticiteit van de voorbak van de Tecon veel minder dan die van de Shift, oftewel is de binding de extra grammen ten opzichte van de Tecon waard?

Ee1co op 29 okt 2018 11:20

In tour modus blokeer je de voorbak, bij alle tech bindingen. Alleen bij grote krachten, zoals in een lawine, zal de ski dan uit gaan.
Het verschil zit in de voorbak ook vooral in de kracht overbrenging. Beide hebben elasticiteit, geen idee welke meer heeft, maar de Shift geeft de krachten door zoals bij een Alpine binding en de Tecton gaat via de pinnen.

Expert
ERESAuteur30 oktober 2018 · 22:46

Ik heb er een paar afdalingen op gemaakt (gemonteerd op de 2019 Atomic Vantage 97 CTI geloof ik), met alpine skischoenen… 2 pre-releases gehad (1 op de piste, 1 in het terrein). Na opnieuw afstellen nog twee keer. De mannetjes van Salomon snapten er niks van. Na het zien van de video (bewijs, hadden ze echt wel nodig) snapten ze er helemaal niks meer van. Het was immers de perfecte binding! Voor mij niet in elk geval.\

Ik vind ze niet erg solide aanvoelen als je erin staat met alpine schoenen. Vellen heb ik er niet mee gedaan, ook niet geskied met tech-schoenen.

Cheizz op 29 okt 2018 11:20

Wat is er opnieuw afgesteld?

Ghini op 30 okt 2018 17:20

Ik vermoed de hoogte van de voorbak?

Merk dat ik ook ruzie blijf houden met de guardian/warden voorbak, dat ik merkbaar mijn teen een paar milimeter kan schuiven… (naar beneden draaien (zelfs nog strakker dan de gebruiksaanwijzing) helpt, maar er blijft speling komen). STH2 wtr is zo veel prettiger daarin.

Gevorderd
CheizzAuteur31 oktober 2018 · 10:02

Ik weet niet meer in detail wat ze hebben veranderd. Het was inderdaad iets met de voorbak. Niet zo gek, aangezien daar het meeste aan gedaan kan worden/‘fout’ kan gaan?

gigiski.com
Gevorderd
GhiniAuteur31 oktober 2018 · 10:42

Ik weet niet meer in detail wat ze hebben veranderd. Het was inderdaad iets met de voorbak. Niet zo gek, aangezien daar het meeste aan gedaan kan worden/‘fout’ kan gaan?

Cheizz op 31 okt 2018 10:02

Heel eerlijk, ik ken geen bindingen die momenteel geproduceerd worden die ongewenst pre-releasen behalve als er iets niet goed is afgesteld. Als er iets niet goed is afgesteld dan kunnen dat drie dingen zijn: Forward Presure (9 van de 10 keer de veroorzaker), hoogte voorbak (bak moet echt aanzienlijk hoog zijn afgesteld om pre-releases te veroorzaken) of verkeerde DIN waarde (te laag afgesteld). Een allerlaatste en extreme uitzondering wat problemen zou kunnen veroorzaken: beschadigde / versleten schoenen.

Beginner
SlimAuteur31 oktober 2018 · 15:33

In tour modus blokeer je de voorbak,net als bij alle veel tech bindingen. Alleen bij grote krachten, zoals in een lawine, zal de ski dan uit gaan.

Ghini op 30 okt 2018 17:26


Er is een heel verschil in “tour modus” tussen de verschillende tech bindingen. Sommigen zijn echt geblokkeerd, en zullen dus alleen loskomen als de pins met geweld uit de inserts getrokken worden.

De Fritschi bindingen zijn niet geblokkeerd in tour modus, maar slechts zo’n 20% verhoogd. Dit is mogelijk door de elastische vrijheid van de Fristchi voorbak, waardoor een klein stootje zijwaarts niet direct tot grote krachten op de pins (en loskomen) leidt.

De Shift binding heeft 2 standen voor de pins: 1 met release, die erg makkelijk (per ongeluk) loskomt, en 1 geblokkeerde, waarschijnlijk zoals veel andere tech bindingen.

Beginner
SlimAuteur31 oktober 2018 · 15:55

Is er eigenlijk ook commentaar op de Shift? Ik lees van alles over hoe perfect/subliem/ultiem etc. hij is, maar afgezien dat ie niet net zo licht is als een minimalistische pin-binding, zijn er nog meer dingen die niet precies in het ophemelende verkoop praatje passen?

Tim3 op 29 okt 2018 11:12

Ja, @@Tim3, ik ben geen Dr.Gear, maar ken wel een relevant artikel van iemand die ermee Dr. geworden is (het was zijn promotie onderzoek).

Het doel van de Shift is:
1: even goed skien als alpinene bindingen
2: veiliger skien dan tech bindingen
3: Dit te combineren met tech-style toer-comfort.

Het eerste en laatste is gelukt. Het 2e is zeer onzeker.

Uit het onderzoek van Jeff Campbell* blijkt dat de combinatie van tech-inserts en “vibram”(rubber tour) zolen in bindingen met een bewegende AFD en rollers in de voorbak grotere kans op slechte release geeft.

Als je geen zin hebt om het artikel te lezen, hier de samenvatting:

De ISO norm voor ski bindingen test de zijwaartse release zonder voorwaartse druk.
Als je die voorwaartse druk wel aanbrengt, blijkt dat de veel toerski schoenen “blijven haken” achter de tech-inserts en met de zool op de AFD als die maximaal opzij is geschoven.
Dit lijkt het meest voor te komen bij bindingen met een schuivende AFD en rollers in de voorbak.
NB: een shop-test zal dit niet aan het licht brengen!

Dit is nu juist het design van de Shift, en je hebt op zijn minst tech inserts nodig om er mee te kunnen toeren. ook zullen veel mensen er echte toerskischoenen met rubber zolen in gebruiken.

In dit licht bekeken, is, als je echte toerski schoenen wilt gebruiken, de Fritschi Tecton of Marker Kingpin misschien wel veiliger. Helaaas is dat niet te testen, zonder lab opstelling. Dus @@Arnie777 heeft denk ik wel gelijk.

*https://digital.lib.washington.edu/researchworks/bitstream/handle/1773/38177/Campbell_washington_0250E_16657.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Beginner
SlimAuteur31 oktober 2018 · 16:19

En anderen hebben hetzelfde idee gehad:

http://www.bavarianalpinemanifest.com/en/products

Gevorderd
GhiniAuteur31 oktober 2018 · 16:40

[quote]
Dit is nu juist het design van de Shift, en je hebt op zijn minst tech inserts nodig om er mee te kunnen toeren. ook zullen veel mensen er echte toerskischoenen met rubber zolen in gebruiken.

Slim op 31 okt 2018 15:55

Naast de Shift zijn er nog veel meer bindingen met bewegende AFDs waar tourschoenen in passen. Warden 13 MNC, Tyrolia Attack 14 AT, Marker ID bindingen. (Alpine) Salomon Guardian, Atomic Tracker, Marker Tour bindingen, Tyrolia tourbindingen etc. Daar zou dan hetzelfde voor gelden?
Als dat echt een probleem zou zijn dan…?
Dit zou overigens ook de reden zijn geweest waarom bepaalde K2 en Tecnica schoenen die tech inserts hebben icm standaard alpine zolen niet door bepaalde testen kwamen. Die mogen overigens wel gewoon verkocht worden. Geen idee hoe dat is “opgelost”.

Beginner
SlimAuteur31 oktober 2018 · 19:35

Naast de Shift zijn er nog veel meer bindingen met bewegende AFDs waar toerskischoenen in passen. Daar zou dan hetzelfde voor gelden?

Ghini op 31 okt 2018 16:40


Inderdaad, voorzover ik weet hebben zelfs alle bindingen die compatibel zijn met toerski zolen een bewegende AFD.
De reden hiervoor is dat de standaard test voor zijwaartse release Zonder Voorwaartse druk wordt gedaan, en ook niet kijkt naar deaftadn die de schoen moet bewegen om los te komen. Kijk maar eens in de shop als je je bindingen laat testen. Ik kan me goed voorstellen dat een bewegende AFD daarbij beter scoort in combinatie met een rubber zool. Fabrikanten hebben dus een goede reden om dit ontwerp te gebruiken: het is een eenvoudige manier om aan de norm te voldoen.
Hoe het met de inserts en rollers zit weet ik niet.

Als dat echt een probleem zou zijn dan…?

Ghini op 31 okt 2018 16:40


Dat hangt ervan af hoe je “probleem” definieert. Voor de fabrikanten is er geen probleem. Zij maken bindingen die voldoen aan alle geldige normen, dus kunnen de klanten hen niets verwijten (of een rechtszaak aanspannen).
Alsje bedoelt, of het een groot probleem is voor skiërs zelf, dan moeten we ons ten eerste realiseren dat tot een paar jaar geleden, zelfs veel toerskiscchoenen geen inserts hadden, en dat mensen er sowieso weinig mee op de piste skieden. Bij de “cross-over” schoenen is het pas zeer recent gangbaar om standaard inserts in de zool te hebben. De Tecnica Cochise bijvoorbeeld, had tot vorig seizoen de inserts in de verwisselbare zool.
Het is dus waarschijnlijk, dat het aantal mensen dat met toerskizolen en inserts in “niet tech” bindingen skieden, tot voor kort zeer klein was.
Zeer recent skieden bijvoorbeeld ook bijna alle telemarkers met compleet vaste bindingen.
Verder is het natuurlijk altijd onzeker of een blessure te wijten is aan gebrekkig materiaal of aan iets anders.

Dus het feit dat het “wel meeviel” wil niet zeggen dat het een goed ontwerp is.

Het probleem zit hem in de ISO norm. Die test alleen op onbelaste zijwaartse release. Dus maken fabrikanten een produkt dat daar zo goed mogelijk op scoort. om een boel tijd en geld te investeren in een produkt dat beter scoort op een onderdeel dat niet getest wordt, heeft weinig zin voor hen.
Het lastige is dat de ISO norm word opgesteld door een commissie van (voornamelijk) fabrikanten, dus als er al een merk was dat een beter ontwerp had, dan juist zal de commissie niet gauw stemmen om de norm te veranderen, omdat ze dan hun concurrent een voordeels positie zouden geven.

PS: hier nog een artikel over de verschillende normen:
https://www.wildsnow.com/14843/din-iso-13992-binding-release-safety-testing-summary/

Gevorderd
Ee1coproAuteur31 oktober 2018 · 20:29

Dit artikel is in deze thread ook wel interessant hoewel het minder van toepassing is op de Shift. Interessante discussie in de comments ook.

https://www.wildsnow.com/15123/tech-binding-release-testing-acl-broken-leg/

Beginner
FlachlanderAuteur21 oktober 2020 · 20:02

Een wat ouder draadje maar was wel benieuwd wat de meningen waren over de Salamon of Atomic Shift. Misschien toch beter een tour binding?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur22 oktober 2020 · 11:12

Het is een compromis, zoals de meeste producten die pretenderen alles te kunnen. Skiet zeker goed, maar de afstelling luistert heel nauw. d.w.z. als je forward pressure of je AFD-slider niet goed staat afgesteld vlieg je er uit. En ook al stel je ze wel goed en nauwkeurig af, dan kun je nosebutters en andere trucs vergeten. Maar daarbuiten: skiet erg goed. Hoewel wellicht nét niet zo goed als een Look pivot of STH, is het voor de meeste freeriders denk ik voldoende.
Qua touren: het gaat prima, maar is geen dedicated tourbinding. Op ijzige traverses pop ik er vaak uit (kan ook aan mijn DIY inserts liggen) en je hebt maar 1 stijghulp. Ergo: voor puur touren zou ik iets anders nemen. Maar voor sidecountry of een 1-ski quiver is het best goed.

Gevorderd
JozuaAuteur22 oktober 2020 · 11:46

+1 Voor wat bertjebertje zegt.
Ik wil altijd de optie hebben om een stukje te kunnen vellen en kocht deze binding voor wanneer ik in de buurt van het skigebied uithang maar ook nog steeds wil kunnen “pushen” bergaf (bijv sneller skiën in serieus verspoord terrein of op mogul pistes). Ik heb meer ervaring met techbindings maar om meer veiligheid en performance in laatst vernoemde situatie te hebben opteerde ik voor de shift.
Zoals anderen heb ik ook al 2-3 keer last gehad van release op momenten dat ik het niet wilde, speling in ski modus in het teenstuk en merk dat de “teen” op mijn schoenen sneller verslijt. Het eerste probleem heb ik deels opgelost door de Din setting hoger te zetten. Het eerste en het tweede probleem zou kunnen komen doordat de “sliding pad” vooraan na het afstellen van positie verandert… niet zeker hoe dat te voorkomen valt. Aan het verslijten van je schoen valt helaas niets te doen denk ik maar echt problematisch is het ook niet.
Bottom line valt wat mij betreft te concluderen dat er aanzienlijk wat potentieel zit in deze binding als ik andere pre-releases weet te voorkomen.

Expert
ERESAuteur23 oktober 2020 · 16:11

Hier nu één seizoen ervaring: Top ding. Kan vast lichter, maar omhoog gaat het perfect. Enkele loopstand is wat weinig, maar met mijn lenigheid en handigheid heb ik die toch al veel eerder nodig dan de gemiddelde echte toerskiër.

Qua afdalen: Afstellen is lastig, één keer een pre-release gehad door verkeerd afstellen, verder doen ze het perfect. Teen slijt wel, maar niet dermate snel dat ik de schoen eerder weg zou gooien.

Erg tevreden en veel fijner in de omgang dan de concurrent z’n oudere concurrent (Kingpin).

Beginner
FlachlanderAuteur25 oktober 2020 · 15:55

Bedankt voor alle interessante ervaringen. Nog geen ervaringen met tourskieen maar was wel benieuwd hoe vervelend het is om geen hoge stijghulp te hebben?

Gevorderd
JozuaAuteur26 oktober 2020 · 09:09

Dat is helemaal ok. 2-3 stijghulpen zijn naar mijn mening compleet overbodig en 2 opties met of zonder is weeral wat minder aan je hoofd. Ik maakte gisteren een kleine toer boven Saas-Fee, zo’n 600 hm+ die van best vlak tot tegen de 35° aan ging. Ik had de Shift in combinatie met de Scott Freeguide schoenen (ok ROM) en heb de stijghulp zelfs niet gebruikt. Ik legde zelf het spoor en dan gebruik ik gewoonlijk minder snel de stijghulp, moest er al een spoor geweest zijn had ik wellicht de stijghulp opgezet in de steile hellingen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!