Dank voor de antwoorden tot nu toe. Hier kan ik zeker wat mee!
Om antwoord te geven op de vraag hoe de verdeling is : 1 dag piste, 4 dagen touren; waarbij het touren voornamelijk bestaat uit een aantal uur naar boven vellen, top beklimmen en dan weer naar beneden skiën.
Gewicht voor bij het naar boven lopen vind ik minder van belang. Mijn ski's zijn nu Zwaar dus ik ga er hoe dan ook behoorlijk op vooruit. Dus: wat zwaardere ski's en/of bindingen zijn nog altijd lichter wat ik nu heb. Daarnaast ben ik redelijk fit, dus als ik wat extra gewicht mee moet nemen en daar veelzijdigheid voor terug krijg is dat voor mij zeker het overwegen waard.breukerijs op 26 okt 2018 10:35
Dat is duidelijk. Het is wel zo, dat de meeste mensen met dat profiel, juist wel een zolicht mogelijke set-up zoeken. Mensen die het wat zwaarder zoeken zijn meestal mensen die veel op de piste skien, of tijdens het toeren geen toppen beklimmen maar “yoyo-en”: dus 1 stijgspoor zetten en dan rondjes doen, klimmen, dalen, klimmen dalen. Maar enfin, dat moet je uiteindelijk zelf weten.
Waar ik eerder denk dat je goed moet opletten is bij schoenen: over het algemeen zijn de meest lekker lopende schoenen niet de best skiënde schoenen. Dat gaat veel verder dan gewicht: de bewegings vrijheid van de enkel is dan heel belangrijk. Kijk ook hier niet alleen naar het cijfertje van “range of motion” maar ook naar hoeveel weerstand daar in zit. Jij moet ook nogal al eens te voet lopen/klimmen(skidepot of skis op de rug), dus dan maakt de zool nogal uit: hoe korter en meer afgerond hoe beter.
En omgekeerd, niet alleen hoe stijf een schoen is, maar ook hoeveel “vering” hij heeft maakt uit voor het afdalen.
Als je het met een schoen wil doen, kun je nog overwegen om 2 binnenschoenen te nemen: Intution Pro Wrap is warm en stijf voor het piste skien, en dan de standaard binnenschoen voor toeren, of Intution ProTour of zoiets voor het lopen.
Verder heb je nog niet gezegd naar wat voor soort ski je op zoek bent? Wat is je ski stijl? Wat voor terrein en sneeuw condities?
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de verhouding lengte & breedte: de qst is 188 cm en 99 mm breed. De mtn 95 is 184 cm en 95 mm breed. In hoeverre merk ik/je dit tijdens het skiën, bijvoorbeeld door een lager drijfvermogen? Of zijn die dingen zo niet te zeggen, omdat ze van veel meer dingen afhangen dan alleen deze twee? breukerijs op 26 okt 2018 10:35
“Float” hangt weliswaar alleen af van oppervlakte, maar meestal als we het over float hebben, bedoelen we eigenlijk “planeren”, dus of de ski tip onder wil duiken, en “stuurbaarheid”, en die laatste twee hangen ook heel erg af van rocker en taper, en de binding positie op de ski.
bericht aangepast door Slim op 26 okt 2018 14:08