Tourski advies gezocht

• breukerijs
    Tourist
    breukerijs op 24 oktober 2018 · 19:51
    Beste allen,

Ik ben op zoek naar een paar toerski's, aangezien mijn huidige ski's volledig op zijn. Waar ik naar op zoek ben is een set ski's waarmee ik alles kan doen: zowel op de piste als daarbuiten touren (waar de afgelopen jaren de nadruk op lag). De touren zijn zowel freeride touren, maar ook 'zomer alpinisme in de winter', waarbij de skís soms ook op de rugzak mee moeten. Mijn ski niveau is niet heel briljant, maar goed genoeg om buiten de piste redelijk naar beneden te komen. Ik vind het prima om iets zwaardere ski's of bindingen te hebben, als ik daarmee veelzijdigheid terug krijg. Ook zie ik mezelf nog wel eens naar wat extremere (lees: koudere) gebieden gaan, dus bindingen die daar goed mee om kunnen gaan is ook het overwegen waard.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Salomon QST 99 van 188 cm, in combinatie met kingpin bindingen.

Mijn vraag is kort maar krachtig: kan ik met deze dingen doen wat ik wil doen, of zijn er betere alternatieven - in hetzelfde prijsbereik - te vinden?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 24 oktober 2018 · 20:32
    Blister heeft een review van deze skies en als ik die zo scan zou ik in jou geval voor iets anders gaan: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-salomon-qst-99...

Bijvoorbeeld de Salomon MTN Explore 95 die ook een stuk lichter is: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2015-2016-salomon-mtn-explor...

De Countdown 104 / 104L van Downski's hebben ook een goede prijs kwaliteit verhouding als ik de verhalen mag geloven maar ik heb geen persoonlijke ervaring hiermee.

Als binding zou je nog de Fritschi Tecon kunnen overwegen.

Succes!
    bericht aangepast door Ee1co op 24 okt 2018 20:35 (6% bewerkt)
  • maartendheedene
    Advanced
    maartendheedene op 24 oktober 2018 · 20:51
    Zelf een tijdje getourd met de salomon qst 99 -188cm: fantastische allround ski zowel voor freeride als touren. Als je tenminste bereid bent wat gewicht mee te zeulen naar boven 😃
    Maarten
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 25 oktober 2018 · 12:16
    Hoe is de verdeling piste/freeride/touren? Dat is wel interessant of je dan voor lichter, meer tour moet gaan of meer allmountain/piste...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • WimD
    Advanced
    WimD op 25 oktober 2018 · 12:41
    Hangt er een beetje vanaf waar jouw nadruk op ligt, uphill of downhill. Wil je lichte ski's die fantastisch zijn uphill maar toch stijf genoeg voor alle terrein backcountry, dan zou ik gaan kijken naar iets zoals Blizzard zero G 95 of ZAG Ubac of Black Crows Navis Freebird. Ikzelf gebruik mijn zero G's voor alles op lange en zware touren. Heel veelzijdig, ook op de piste. Voor freeride touring (korte tours), is een all-mountain gerichte ski interessant. Ikzelf gebruik de Head Core's 105 hiervoor met kingpin 13. Super-combo.
    PS: ik verkoop momenteel mijn Dynastar Cham High Mountain's met Marker Tour 10 hybride binding. Heel goede ski's met fantastische flow in poeder. Piste iets minder stabiel op hoge snelheid door de lange rocker, maar typische backcountry ski (Niet voor niets de naam High Mountain 😉 ). De combo van QST 99 met kingpin is iets zwaarder, maar zeker doenbaar voor kortere touren. En als de conditie sterk is, kan natuurlijk alles 😃.
    bericht aangepast door WimD op 25 okt 2018 12:44 (8% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 25 oktober 2018 · 17:15
    Inderdaad lijken de Tecton bindingen een interessante optie, nog wat lichter dan Kingpins en mogelijk ook beter op ruwe harde sneeuw door de elastische vrijheid van de teen. Ik heb er vorig jaar een ochtend op geskied in het skigebied, en toen getoerd, maar wel met 30cm poeder, dus hard was de sneeuw niet.

Ik heb nog nooit gehoord dat de temperatuur veel uitmaakt voor bindingen. (Wel voor vellen-lijm).

Zoals mensen hierboven ook zeggen, hoeveel gewicht ben je bereid mee te zeulen?

Verder heb je ook nog niet gezegd wat je skistijl is of wat je belangrijk vind van een ski:
    Los en surfy, of met veel rebound carven?
    Gecontroleerd draaien in krappe bochten of keihard overal overheen raggen?

Heb je de www.Blistergearreview.com buyer’s guide al beken? Dit jaar gratis. Ze hebben een speciale categorie “50/50 skis”.
    Ook www.proskilab.com heeft een categorie “freeride touring”

bericht aangepast door Slim op 25 okt 2018 17:17 (1% bewerkt)
  • breukerijs
    Tourist
    breukerijs op 26 oktober 2018 · 10:35
    Dank voor de antwoorden tot nu toe. Hier kan ik zeker wat mee!

Om antwoord te geven op de vraag hoe de verdeling is (piste, omhoog, omlaag, etc.): de afgelopen jaren was het steeds 1 dag piste, 4 dagen touren; waarbij het touren voornamelijk bestaat uit een aantal uur naar boven vellen, top beklimmen en dan weer naar beneden skiën.

Gewicht voor bij het naar boven lopen vind ik minder van belang. Mijn ski's zijn nu > 2250 gram (plus zware bindingen en schoenen), dus ik ga er hoe dan ook behoorlijk op vooruit. Dus om antwoord op die vraag te geven: wat zwaardere ski's en/of bindingen zijn nog altijd lichter wat ik nu heb. Daarnaast ben ik (denk ik) redelijk fit, dus als ik wat extra gewicht mee moet nemen en daar veelzijdigheid voor terug krijg is dat voor mij zeker het overwegen waard.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de verhouding lengte & breedte: de qst is 188 cm en 99 mm breed. De mtn 95 is 184 cm en 95 mm breed. In hoeverre merk ik/je dit tijdens het skiën, bijvoorbeeld door een lager drijfvermogen? Of zijn die dingen zo niet te zeggen, omdat ze van veel meer dingen afhangen dan alleen deze twee?
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 26 oktober 2018 · 11:50
    Ok dus in cijfers: 20% piste, 80% touren. Dus zou ik wel in het lichte segment zoeken dan, ook omdat je aangeeft de top nog te willen beklimmen.
    Qua breedte maakt 4mm niet zoveel uit, daar voel je niks van terug. Ik zou denk ik rond de 100mm gaan zitten. Maar je ziet ook veel tourders terug gaan naar 85/90. Rond de 100 is ook bijna altijd prima op de piste te skiën, en heeft toch nog een lekkere float in het terrein. Even een snelle zoek poging (licht, rond de 100):

- Salomon MTN Explore (95mm ov - 1500gr p/s.)
    - Dynastar Mythic (97mm ov - 1450 gr p/s)
    - Volkl VTA 98 (98mm ov - 1370gr p/s)
    - K2 Wayback (96mm ov - 1550gr p/s)
    - Atomic Backland (95mm ov - 1370 gr p/s)

Deze ski's zijn prima op de piste te skiën, hebben allemaal chamber en radius rond de 20m. Een setje Kingpins erop, en je hebt een mooi licht setje! Aangezien je huidige set wel wat verouderd is, neem ik aan dat je weet dat je huidige schoenen waarschijnlijk niet in de Kingpins passen?

It's all about the turns duuuuuude!
  • MTV
    Beginner
    MTV op 26 oktober 2018 · 12:01
    @Slim Mooie tip, die Blistergear buyer’s guide! Zal wel wat spam opleveren, maar van Blister Kun je dat nog eens hebben😉.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 26 oktober 2018 · 13:33
    @Slim Mooie tip, die Blistergear buyer’s guide! Zal wel wat spam opleveren, maar van Blister Kun je dat nog eens hebben😉.MTV op 26 okt 2018 12:01
    Je kan altijd weer ‘unsuscriben’, en zo vaak sturen ze geen email hoor.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 26 oktober 2018 · 13:54
    Dank voor de antwoorden tot nu toe. Hier kan ik zeker wat mee!

Om antwoord te geven op de vraag hoe de verdeling is : 1 dag piste, 4 dagen touren; waarbij het touren voornamelijk bestaat uit een aantal uur naar boven vellen, top beklimmen en dan weer naar beneden skiën.

Gewicht voor bij het naar boven lopen vind ik minder van belang. Mijn ski's zijn nu Zwaar dus ik ga er hoe dan ook behoorlijk op vooruit. Dus: wat zwaardere ski's en/of bindingen zijn nog altijd lichter wat ik nu heb. Daarnaast ben ik redelijk fit, dus als ik wat extra gewicht mee moet nemen en daar veelzijdigheid voor terug krijg is dat voor mij zeker het overwegen waard.breukerijs op 26 okt 2018 10:35

Dat is duidelijk. Het is wel zo, dat de meeste mensen met dat profiel, juist wel een zolicht mogelijke set-up zoeken. Mensen die het wat zwaarder zoeken zijn meestal mensen die veel op de piste skien, of tijdens het toeren geen toppen beklimmen maar “yoyo-en”: dus 1 stijgspoor zetten en dan rondjes doen, klimmen, dalen, klimmen dalen. Maar enfin, dat moet je uiteindelijk zelf weten.

Waar ik eerder denk dat je goed moet opletten is bij schoenen: over het algemeen zijn de meest lekker lopende schoenen niet de best skiënde schoenen. Dat gaat veel verder dan gewicht: de bewegings vrijheid van de enkel is dan heel belangrijk. Kijk ook hier niet alleen naar het cijfertje van “range of motion” maar ook naar hoeveel weerstand daar in zit. Jij moet ook nogal al eens te voet lopen/klimmen(skidepot of skis op de rug), dus dan maakt de zool nogal uit: hoe korter en meer afgerond hoe beter.

En omgekeerd, niet alleen hoe stijf een schoen is, maar ook hoeveel “vering” hij heeft maakt uit voor het afdalen.

Als je het met een schoen wil doen, kun je nog overwegen om 2 binnenschoenen te nemen: Intution Pro Wrap is warm en stijf voor het piste skien, en dan de standaard binnenschoen voor toeren, of Intution ProTour of zoiets voor het lopen.

Verder heb je nog niet gezegd naar wat voor soort ski je op zoek bent? Wat is je ski stijl? Wat voor terrein en sneeuw condities?

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de verhouding lengte & breedte: de qst is 188 cm en 99 mm breed. De mtn 95 is 184 cm en 95 mm breed. In hoeverre merk ik/je dit tijdens het skiën, bijvoorbeeld door een lager drijfvermogen? Of zijn die dingen zo niet te zeggen, omdat ze van veel meer dingen afhangen dan alleen deze twee? breukerijs op 26 okt 2018 10:35

“Float” hangt weliswaar alleen af van oppervlakte, maar meestal als we het over float hebben, bedoelen we eigenlijk “planeren”, dus of de ski tip onder wil duiken, en “stuurbaarheid”, en die laatste twee hangen ook heel erg af van rocker en taper, en de binding positie op de ski.

bericht aangepast door Slim op 26 okt 2018 14:08
  • Slim
    Tourist
    Slim op 26 oktober 2018 · 14:13
    https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-backcountry-ski...

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-backcountry-ski...

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-at-bindings...

Als je (nieuwe) schoen er in past, zou ik veel liever de Tecton dan de Kingpin hebben: scheelt toch weer gewicht, en met de verende teen skiet het misschien nog beter op harde sneeuw ook.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro