gevorderde lawine cursussen

• oellie de oellie
    oellie de oellie op 5 november 2018 路 11:10
    hi,
    weet iemand waar je gevorderde lawine cursussen kan volgen? Ik zoek curussen waar je leert sneeuw profielen te graven en extended colum testen leert uitvoeren.
    ik weet natuurlijk dat Lawine III dat ook doet maar ik zoek wat anders.
    Wel al toffe gevonden in Whistler maar das wat ver 馃槈
    liefst in Duits, Zwitser-Duits of engels.
    bericht aangepast door oellie de oellie op 5 nov 2018 11:19 (7% bewerkt)
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 november 2018 路 12:09
    Nou word ik toch benieuwd waarom je iets anders zoekt?
    @ieism haalde laatst in een ander toppic https://wepowder.com/nl/forum/topic/259115 een gevorderde cursus in zwitserland aan.
    bericht aangepast door Mars op 5 nov 2018 12:12
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 november 2018 路 13:07
    Daar zit minder snow science in dan SSC3. Je kan ook SSC 3 doen en dan een dag extra plannen met een goede gids om alleen te graven. Zonder de nodige theoretische en praktische kennis kan je er toch vrij weinig mee.

En anders lekker naar Canada gaan en daar gaten in de sneeuw gaan graven, er is een reden dat het in Europa in bijna geen enkele cursus zit. SSC is denk ik 茅茅n van de weinige cursussen voor niet professionals waar het aan bod komt.

splitfest.nl
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 5 november 2018 路 15:37
    In Noorwegen graven ze ook behoorlijk tijdens cursussen. Maar voor wat jij zoekt zit je idd al snel aan een gevorderde cursus vast, en ik betwijfel of ze die in 't Engels geven. Denk bv aan de 'observatorkurs', waar ze je opleiden tot observator voor RegObs, de online database met waarnemingen waarop de lawineberichten gebaseerd worden. In meer basic cursussen wordt ook wel eea gegraven, maar ik vond het grote plaatje daar niet altijd even duidelijk aanwezig...

Ook mensen zonder obs-kurs kunnen overigens hun waarnemingen in RegObs kwijt (graag zelfs!), maar in de obskurs krijg je dus uitleg van de mensen die aan de knoppen zitten...

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 5 november 2018 路 16:25
    Ik weet niet wat je achtergrond is, wij hebben ook nog een interessant weekje. Alhoewel ik denk dat het voor de meesten hier wat veel van het goede is.
    https://www.slf.ch/de/ueber-das-slf/veranstaltungen-und-kurse/practice...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 november 2018 路 20:08
    Ik weet niet wat je achtergrond is, wij hebben ook nog een interessant weekje. Alhoewel ik denk dat het voor de meesten hier wat veel van het goede is.
    https://www.slf.ch/de/ueber-das-slf/veranstaltungen-und-kurse/practice...
    bertjebertje op 5 nov 2018 16:25

B.v. RAMMS en het afsluiten van wegen is inderdaad te veel van het goede voor een freerider. Maar presentaties van Alec van Herwijnen zijn, als je ze ergens een keer separaat kunt volgen, leerzaam. Note to myself: als opfrisser de aantekeningen nog eens terug lezen.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 5 november 2018 路 20:52
    Domme/nieuwsgierige vraag: waarom wil je dat? Daar hebben we toch lawine berichten voor?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 november 2018 路 21:26
    Domme/nieuwsgierige vraag: waarom wil je dat? Daar hebben we toch lawine berichten voor?AvdL op 5 nov 2018 20:52

Het geeft genoeg windstreken waar het geen lawineberichten geeft.
    Waar het wel lawineberichten geeft kan de situatie zeer lokaal nog daarvan afwijken.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 5 november 2018 路 22:11
    Ik zou je deze cursus aanraden:

https://www.chamex.com/trip_courses/aiare-level-2-chamonix...

Ik heb deze cursus in Estes Park (Colorado) gedaan waar de cursus 4 dagen was, maar je krijgt er in ieder geval genoeg achtergrond en analyseert de nodige profielen.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • oellie de oellie
    oellie de oellie op 6 november 2018 路 10:51
    Nou word ik toch benieuwd waarom je iets anders zoekt?.Mars op 5 nov 2018 12:09
    Mijn ervaring met Lawine II waren niet zo gelukkig. Veel focus op skien en weinig op kennisoverdracht om zelfstandig te worden.

Tevens zoek ik idd een cursus om vooral in bijv. Canada en Noorwegen zelfstandiger te kunnen beslissen of iets veilig is of niet.

@bertjebertje die ziet er wel heel technisch uit. maar toch

@polhovsky das idd een goeie tip!

zelf had ik deze nog gevonden http://www.euro-avalanche.com/courses/course-details/... iemand daar iets over gehoord?
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 november 2018 路 12:34
    Je zou natuurlijk ook een gids, liefst eentje met ruime ervaring in lawinecursussen, kunnen vragen een custom programmaatje op te zetten. Dan weet je zeker dat 't precies is wat je zoekt!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 6 november 2018 路 12:41
    Nou word ik toch benieuwd waarom je iets anders zoekt?.Mars op 5 nov 2018 12:09
    Mijn ervaring met Lawine II waren niet zo gelukkig. Veel focus op skien en weinig op kennisoverdracht om zelfstandig te worden.[/post]

Ik weet niet wanneer de L2 hebt gedaan? Het ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden rond Klosters.
    Ik heb L1 gedaan toen het er een goede stufe 4 was. Toen ging het continu over welke keuzes jij met jouw kennis zou maken. Leerzaam als je besluit dat je 's middags ergens te laat bent aangekomen en de volgende ochtend de boel onder ligt.
    Tijdens L2 werd na een week afgeschaald naar stufe 1. Dat werd wat meer theorie en veel rijden.
    Wat houdt je tegen nog een keer te gaan?
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 6 november 2018 路 12:49
    Erg goede ervaringen met de canadese opleiding "avalanche operations 1" wat betreft de sneeuwkunde inhoud, inmiddels wel weer even geleden dat ik die gedaan heb (2009) maar daar leer je wel echt de slag maken om van pits/observaties/metingen en weerinvloed naar een eigen risico/stufe inschatting te gaan. Wel handig als je al wat meer weet over de theorie, inschatten van terrein e.d. want t gaat wel hard in die ene week. Als je die kan doen in whistler zou ik dr zeker voor gaan 馃槂

(gravity) I fought the law but the law won...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro