Klimaat en wintersport: de gletsjers worden steeds kleiner in de Alpen

Door meteomorris op 12 november 2018 · 0

Weerrecord na weerrecord wordt gebroken. Zomer 2017 stond in het teken van hittegolf Lucifer en zomer 2018 was het ongekend droog en warm ten noorden van de Alpen. Het klimaat is aan het veranderen en het is gissen wat de gevolgen zijn voor de wintersport. Ik ben een zoektocht naar het klimaat, de gevolgen voor de wintersport en wat ik er eventueel zelf aan kan doen gestart. Met onderstaande in gedachte ben ik een speurtocht gestart en daarover schreef ik eerder deze winter al dit artikel en had ik een gesprek met Jeremy Jones van POW over zijn visie op klimaat en wintersport.

Stel er valt steeds minder sneeuw? Is dat dan een ramp? En zo ja, voor wie? Op wePowder hebben we jarenlang de klimaatdiscussie gemeden. Onder het motto: wij zijn freeriders, wij doen niemand kwaad hebben we ons jarenlang stil gehouden (ik althans). Wij houden van de outdoors, wat voor een kwaad doen wij dan? Een beetje naïef natuurlijk. Want wat als de opwarming aan ons mensen te wijten is? Wat kan ik dan als freerider nog? Moet ik dan stoppen met de sport om de opwarming te stoppen? Ik ga er nu van uit dat opwarming een realistisch risico is EN dat wij mensen er iets in kunnen doen. Better safe than sorry.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro