Opening Ischgl gaat door: 300 miljoen liter water omgezet in kunstsneeuw

Opening Ischgl gaat door: 300 miljoen liter water omgezet in kunstsneeuw

November was tot nu toe te warm en te droog aan de noordkant van de Alpen. Veel skigebieden kampen daardoor met een gebrek aan sneeuw. Omdat het lange tijd te warm was konden in Oostenrijk de sneeuwkanonnen niet draaien. Pas sinds de kou inval van 17 november draaien de sneeuwkanonnen volcontinue.

Ischgl: 300 miljoen liter water voor kunstsneeuw

Vandaag, 22 november opent Ischgl zijn liften. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. De milde start van november doet denken aan de milde start van winter 2014 toen een aantal skigebieden pas verlaat kon openen. In Ischgl dat ieder jaar weer een enorm event maakt van het eerste wintersportweekend wilden ze de opening niet uitstellen. Maar liefst 300 miljoen water is er de afgelopen dagen omgezet in 800.000 kubieke meter sneeuw. Daarmee is 60 kilometer aan piste beschikbaar. Een totaal van 1240 sneeuwkanonnen is er verantwoordelijk voor de besneeuwing van de pistes.

Ischgl op dit moment
Ischgl op dit moment

Zeer droog jaar in Oostenrijk

Sinds de start van het voorjaar is het extreem droog in Oostenrijk. Er zijn delen waar het water alle lange tijd niet meer zo sporadisch voorhanden was. De droogte zorgt niet alleen voor een gebrek aan sneeuw, het zorgt ook voor een gebrek aan water in vele rivieren en beken.

Ischgl is een van de watergrootgebruikers

Per jaar gebruikt Ischgl gemiddeld bijna zo’n 900 miljoen liter water om hun pistes van kunstsneeuw te voorzien. Ischgl is daarmee een van de water grootgebruikers in Tirol. Absolute grootgebruiker is het skigebied van Kitzbühl waar jaarlijks bijna 1,2 miljard liter water wordt omgezet in kunstneeuw.

Nuttige links

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur22 November 2018 · 14:51

?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evr66proAuteur22 November 2018 · 15:06

Zo dan, al 30% van het gemiddeld jaarverbruik om 60 kim piste te kunnen openen. Vraag me af hoe veel speling ze nog hebben nu qua watervoorraad.

Gevorderd
rdrckAuteur22 November 2018 · 15:18

Waar komt al dat water vandaan?! Vangen ze het smeltwater tijdens dooi en het einde van het seizoen weer op? Dan zou het qua circulariteit nog enigszins te verantwoorden zijn… maar man wat een inspanning en short term thinking… @@meteomorris geven ze ook aan hoeveel energie ze hebben gebruikt om dit te bewerkstelligen?

Gevorderd
DutchessAuteur22 November 2018 · 16:00

Ja, het is short term thinking, om het in mooi nederlands te zeggen. Aan de andere kant… denk je in dat je meneer of mevrouw de directeur bent en besluit dit niet te doen. En dan ga je aan je personeel vertellen dat ze naar huis kunnen tot er sneeuw is, aan de skischolen vertellen dat ze tot die tijd ook dicht kunnen en aan de hotels vertellen dat ze degenen die geboekt hebben voor het openingsweekend maar moeten laten annuleren vanwege gebrek aan sneeuw, en dat ze dus ook geen nieuwe gasten hoeven te verwachten tot er sneeuw is…

En nadat je dat gezegd hebt, loop je door het dorp waar de helft van de banen -zo niet meer- door jou zojuist op de schop zijn gezet. Minder werk, minder inkomen. En niemand die de huur verlaagt uit meelij met de dorpsbewoners natuurlijk… Het is inderdaad kortetermijn denken, maar wij hebben met zijn allen ook een systeem gebouwd waar je zonder grote pijn niet uit komt. Zonder de wintersport hadden alpendorpjes maar een honderdtal inwoners gehad… of waren gewoon verdwenen. Gaat dit nu alsnog gebeuren? Ik vraag het me af. Het duurt nog wel een decenniumpje of zo, natuurlijk, maar toch…

Tegelijkertijd is dit niet vol te houden, en de mensen daar weten dat heus wel… maar vandaag willen ze nog eten en de huur betalen en het hotel laten voortbestaan… vandaag, vandaag. Niemand weet hoe je die transitie moet maken naar morgen…

Ik hou mijn hart vast.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur22 November 2018 · 16:43

Niemand weet hoe je die transitie moet maken naar morgen…

Ik hou mijn hart vast.

Dutchess op 22 nov 2018 16:00

Is niet zo moeilijk hoor. Ik boycot kunstsneeuw. Al jaren. Per definitie.

powfinder.com
Beginner
TukkerAuteur22 November 2018 · 17:58

Tja, marketing afdeling van Ischgl zou moeten samenwerken met die van Ibiza … wanneer er niet genoeg sneeuw is gevallen hele bubs overboeken …verschillende gasten zullen het wellicht niet eens merken ;-) Maar goed, jammer genoeg is het eiland behorende tot de Balearen niet per fiets bereikbaar 8-)

Tukker(ik)
Gevorderd
ArjenproadminAuteur22 November 2018 · 18:01

@@Tukker Er is natuurlijk een reden dat Ischgl het ‘Ibiza van de Alpen’ wordt genoemd ;-)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
Timsen91Auteur22 November 2018 · 19:14

Kitzbuhel is bij lange na niet de grootste water verspiller, als je Skiwelt op telt gaan hun er duidelijk overheen. Zelfs SFL verbruikt meer dan Kitzbuhel

Gevorderd
49Auteur22 November 2018 · 19:37

Kunstsneeuw vind ik niet veel aan, die witte linten door bruine bergen, mwah. Alleen dat “waterverspilling” zie ik niet zo, er valt echt meer dan genoeg water uit de lucht en door het op te slaan en uit te spuiten komt het slechts wat later de berg af. Energieverspilling en landschapsvervuiling, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

montagna bianca, ti amo
Toerist
deskiwi222Auteur22 November 2018 · 19:38

Zelfs SFL verbruikt meer dan Kitzbuhel

Timsen91 op 22 nov 2018 19:14

Dat zou me eerlijk gezegd verbazen: SFL ligt hoger waardoor er in principe minder kunstsneeuw nodig is (ik weet het: door de inneralpine ligging valt dat zeker op de lagere pistes behoorlijk tegen) en bovendien zijn ze daar behoorlijk beperkt in hun waterverbruik omwille van de ligging

Expert
svendebakkerAuteur22 November 2018 · 21:04
https://www.instagram.com/we_are_winter/
Beginner
Timsen91Auteur22 November 2018 · 22:48

Zelfs SFL verbruikt meer dan Kitzbuhel

Timsen91 op 22 nov 2018 19:14

Dat zou me eerlijk gezegd verbazen: SFL ligt hoger waardoor er in principe minder kunstsneeuw nodig is (ik weet het: door de inneralpine ligging valt dat zeker op de lagere pistes behoorlijk tegen) en bovendien zijn ze daar behoorlijk beperkt in hun waterverbruik omwille van de ligging

kristofhillaert op 22 nov 2018 19:38

Tja het zijn mijn cijfers niet, alleen het optellen doe ik :P

@@49 ik snap dat je het niets aan vindt, als poederaars hoort het ook niet thuis onder de bakken maar het blijft wel een ideale basislaag voor pistes.

Toerist
jarinvergeerAuteur22 November 2018 · 23:22

Foto van Kappl van een paar dagen terug…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/75a5c1cf148741d8e194cc77f192b63f_schermafbeelding_202018_11_22_20om_2021_02_59.png

svendebakker op 22 nov 2018 21:04

Ziet er momenteel toch zeer triest uit, gelukkig kan er nog een hoop gebeuren :)
Vanaf 17 december ga ik er weer een seizoen snowboardles geven.

Elite
ErwinAuteur23 November 2018 · 07:39

Ga toch fietsen allemaal ?

Gevorderd
49Auteur23 November 2018 · 09:02

@@Erwin
Huh? Er ligt toch 2 meter base en er komt een halve meter vers … fietsen?

montagna bianca, ti amo
Beginner
powderpedroAuteur28 November 2018 · 19:37

interessant artikel op https://www.alpenweerman.nl/winterverwachting-2018-2019-watertekort-voor-kunstsneeuw/

ik heb mijn eerste trip pas geboekt mid februari. Uiteraard wel standby in januari als Morris zegt dat het goed is

PP
Beginner
RutgerAuteur29 November 2018 · 08:39

Er is veel te veel kunstsneeuw in de alpen, maar tegenwoordig moet zelfs met te weinig of geen sneeuw 70-90% van een skigebied open zijn.
Ook moet blijkbaar meteen een hele piste besneeuwd worden ipv slechts de gevoelige connecties. Ik vind het helemaal niks, de lagere pistes zijn vaak voor de rest vh seizoen verpest (suikerkristallen en/of ijs) In Garmisch mogen ze overigens alleen onder de 1700m besneeuwen. ook vroeger was kerst al een risico wat sneeuw betreft, maar tegenwoordig staan de kannonen begin november al aan (zelfs als er meer dan genoeg sneeuw valt) . Ik snap dat een aantal dalafdalingen en zon geexposeerde hellingen wat ondersteuning kunnen gebruiken. maar in gebieden als bv saalbach, zell am see of kitzbuhel is bijna geen helling meer zonder namaak sneeuw te vinden. Gelukkig zijn ze in zwitserland wat terughoudender met kunstsneeuw

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur29 November 2018 · 09:42

Er is veel te veel kunstsneeuw in de alpen, maar tegenwoordig moet zelfs met te weinig of geen sneeuw 70-90% van een skigebied open zijn.
Ook moet blijkbaar meteen een hele piste besneeuwd worden ipv slechts de gevoelige connecties. Ik vind het helemaal niks, de lagere pistes zijn vaak voor de rest vh seizoen verpest (suikerkristallen en/of ijs) In Garmisch mogen ze overigens alleen onder de 1700m besneeuwen. ook vroeger was kerst al een risico wat sneeuw betreft, maar tegenwoordig staan de kannonen begin november al aan (zelfs als er meer dan genoeg sneeuw valt) . Ik snap dat een aantal dalafdalingen en zon geexposeerde hellingen wat ondersteuning kunnen gebruiken. maar in gebieden als bv saalbach, zell am see of kitzbuhel is bijna geen helling meer zonder namaak sneeuw te vinden. Gelukkig zijn ze in zwitserland wat terughoudender met kunstsneeuw\

Rutger op 29 nov 2018 08:39

Helemaal eens. Door het gebruik van kunstsneeuw gaat ook de connectie met de natuur geheel verloren. Ik had gedacht dat de slechte start van de winter 14-15, 15-16 en 16-17 voor een aha erlebnis zouden zorgen bij grote groepen wintersporters. Maar het tegendeel bleek het geval. Goed, de witte linten in een verder groen en bruin landschap was niet direct het ultieme wintersportgevoel, maar ‘de pistes waren perfect’. Ik heb gek genoeg maar weinig mensen horen klagen over het gebrek aan sneeuw toen.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur29 November 2018 · 10:11

Door het gebruik van kunstsneeuw gaat ook de connectie met de natuur geheel verloren.

meteomorris op 29 nov 2018 09:42

Dat is de kern!

montagna bianca, ti amo
Beginner
Marco-tjeAuteur29 November 2018 · 10:38

Ik vind dat hier deels een hypocriete discussie gevoerd wordt.

Men is tegen kunstsneeuw, want dat is slecht voor het milieu vanwege watertekort of het gevoel met de natuur gaat verloren. Dat staat voor mij haaks op het gedrag van sommigen, die menen in de winter te pas en te onpas door bossen te kunnen skien en daar het plaatselijke wild de stuipen op het lijf te jagen…

Vanuit die optiek begrijp ik de discussie hieromtrent op dit forum niet zo. Als freerider zoek je sowieso geen pistes op (tenminste de echte diehards :-) ). De kunstsneeuw is bedoeld voor pisteskiers…twee totaal verschillende doelgroepen lijkt me zo.

Bovendien… vergeet niet dat de meeste dorpen in de Alpen economisch afhankelijk zijn van het wintertoerisme. Aangezien het weer onvoorspelbaar is, wordt er dus kunstsneeuw gespoten als de omstandigheden dat al in november toelaten. De sneeuwlaag die dan al gecreerd wordt, is meestal voldoende om ook het pisteskien in een warme december (kerst) te garanderen. Wacht je te lang met spuiten en december begint mild (zoals vaak), dan is het gebied vaak te laat om met Kerst een akzeptabel skiaanbod te brengen.

Ook Garmisch heeft daarvan geleerd. Ze spuiten de laatste jaren nu beduidend eerder en meer dan een paar jaar geleden. Niet niet eerder dan half november overigens… dat is vroeg genoeg…
Het klopt dat spuiten boven boomgrens (ca 1700m) in Garmisch nog steeds verboden is. Ook dat is hypocriet…

Real Skiers don't have real jobs
Gevorderd
49Auteur29 November 2018 · 11:01

Huh? Ik begrijp niet waarom balans zoeken hypocriet zou zijn. Ik lees hier niet dat iemand pertinent tegen kunstsneeuw is, maar we vragen ons wel af of het gebruik er van nu niet een beetje doorschiet. Volgens mij wordt er hier zo ook vaak over het skien door bossen geschreven: supergaaf maar respecteer wildbeschermingsgebieden, bijvoorbeeld. Trouwens, ik verwacht ook wel wat meer repsect van het plaatselijk wild: niet alleen jaagt het mij regelmatig de stuipen op het lijf, het heeft ook nog eens al mijn zonnebloemen opgevroten.

montagna bianca, ti amo
Beginner
RutgerAuteur29 November 2018 · 11:09

Ik ben niet tegen kunstsneeuw, maar het al spuiten in November om skien met kerst te garanderen is een typisch voorbeeld van bandwagon effect.
Er zijn namelijk genoeg winters waarbij ze wrs met 80-90% minder kunstsneeuw een net zolang seizoen gehad zouden hebben met een nagenoeg gelijk piste aanbod. Ik ken de voorbeelden waar ze de week voor de krokus, in 2 nachten snel nog ff 20-30 cm op 30 km piste leggen gewoon omdat het kan (zell am see) en het vervolgens 2 weken sneeuwt. met depot besneeuwing op gevoelige en cruciaale plekken bereik je bijna hetzelfde effect.
Alleen voor essentiele dalafdalingen onder de 1200 m lijkt me volledige besneeuwing echt het geld en resourches waard. Ik ski het liefst op natuursneeuw ook op de piste.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
Marco-tjeAuteur29 November 2018 · 11:16

Huh? Ik begrijp niet waarom balans zoeken hypocriet zou zijn. Ik lees hier niet dat iemand pertinent tegen kunstsneeuw is, maar we vragen ons wel af of het gebruik er van nu niet een beetje doorschiet. Volgens mij wordt er hier zo ook vaak over het skien door bossen geschreven: supergaaf maar respecteer wildbeschermingsgebieden, bijvoorbeeld. Trouwens, ik verwacht ook wel wat meer repsect van het plaatselijk wild: niet alleen jaagt het mij regelmatig de stuipen op het lijf, het heeft ook nog eens al mijn zonnebloemen opgevroten.

49 op 29 nov 2018 11:01

De balans zoeken met betrekking tot dit thema is iets voor de lokale bevolking, overheid en ondernemers. Vind jij dat een gebied zich niet aan jou criteria voldoet, dan blijf je daar gewoon weg.

Wildbeschermingsgebieden zijn opzich okay…het irritante is alleen dat het wild weigert die bordjes te lezen, en ze dus ongenodigd ook op andere plaatsen in de natuur zich ophouden… bij jouw zonnebloemen bijvoorbeeld :-)

Real Skiers don't have real jobs
Beginner
Marco-tjeAuteur29 November 2018 · 11:24

Ik ben niet tegen kunstsneeuw, maar het al spuiten in November om skien met kerst te garanderen is een typisch voorbeeld van bandwagon effect.
Er zijn namelijk genoeg winters waarbij ze wrs met 80-90% minder kunstsneeuw een net zolang seizoen gehad zouden hebben met een nagenoeg gelijk piste aanbod. Ik ken de voorbeelden waar ze de week voor de krokus, in 2 nachten snel nog ff 20-30 cm op 30 km piste leggen gewoon omdat het kan (zell am see) en het vervolgens 2 weken sneeuwt. met depot besneeuwing op gevoelige en cruciaale plekken bereik je bijna hetzelfde effect.
Alleen voor essentiele dalafdalingen onder de 1200 m lijkt me volledige besneeuwing echt het geld en resourches waard. Ik ski het liefst op natuursneeuw ook op de piste.

Rutger op 29 nov 2018 11:09

Ik ski ook het liefst op natuursneeuw op de piste.

Vergeet echter niet dat kunstsneeuw een veel kompaktere structuur heeft dan natuursneeuw. Men zegt hier 40cm geprepareerde kunstsneeuw houdt het net zolang vol als 80cm natuursneeuw. Met dat als uitgangspunt begrijp ik wel dat ze de “pistebase” willen aanleggen zodra het vanaf midden november kan. Wacht je tot december dan kan het wel eens te laat zijn, als het weer dan (zoals komende week) een tijd lang nat en mild wordt.

Overigens vind ik 1200m wel wat laag…1500m/1600m is soms al kritisch…

Real Skiers don't have real jobs
Beginner
ArmynAuteur29 November 2018 · 12:06

Kunstsneeuw vind ik niet veel aan, die witte linten door bruine bergen, mwah. Alleen dat “waterverspilling” zie ik niet zo, er valt echt meer dan genoeg water uit de lucht en door het op te slaan en uit te spuiten komt het slechts wat later de berg af. Energieverspilling en landschapsvervuiling, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

49 op 22 nov 2018 19:37

er valt water genoeg uit de lucht?!? We zitten sinds juli met een historisch lage waterstand met daarbij vele gevolgen voor mens en natuur… daarbij gaat men dan nog eens miljoenen liters water verbruiken voor puur commercieel gewin.

Gevorderd
49Auteur29 November 2018 · 12:22

@@Armyn 300 miljoen liter per jaar is ongeveer een huishoudemmer per seconde. Dat is maar een fractie van wat een gemiddeld bergbeekje afvoert. En uiteindelijk komt het water echt gewoon naar beneden, kunstsneeuw of niet.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur3 December 2018 · 08:20
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
rdrckAuteur3 December 2018 · 09:05

@@Dutchess, goed en pijnlijk artikel, volgens mij zegt dit stukje alles…

Sneeuwkanonnen in de Alpen redden nu vaak de sneeuwpret, maar paradoxaal genoeg versnellen ze ook het sneeuwgebrek. Ze gebruiken veel energie en stoten dus CO2 uit. In sommige skioorden draaien de apparaten op duurzame water-, zon- of windstroom, maar veel vaker staan er dieselgeneratoren op de hellingen.

En daarmee is het ook het probleem voor ons als poederrijders…

Beginner
RutgerAuteur4 December 2018 · 15:43

Ik snap de argumenten wel, maar de meeste gebieden zijn wel doorgeslagen. omdat het gebied verderop opeens wel eind november open kan, kan je niet achter blijven. eerst met 25% vh gebied een paar jaar later opeens 80% vh gebied, met of zonder sneeuw. voor de zekerheid wordt november al begonnen met sneeuwspuiten, met als gevolg dat de pistes eigenlijk tm de krokus een matige kwaliteit/structuur hebben (behalve italie, als het tenminste nog steeds zo is, daar voegde ze bacterien toe als kernen, die kunst sneeuw was veel beter). maar goed ieder zn ding, maar de toerist accepteert het niet minimaal 50% vh gebied open is, en blijft anders weg, dus zal deze trend niet verdwijnen, nogmaals een typisch voorbeeld van bandwagon effect. (wat zijn de regels in zwitserland eigenlijk mbt kunstsneeuw, daar lijken ze toch conservatiever)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
ArjenproadminAuteur4 December 2018 · 18:35

Ook interessant in dit licht: de grotere skigebieden (zoals Ischgl, Saalbach, Kitzbuhel, etc) blijven ook bij voldoende natuursneeuw de zogenaamde technische sneeuw (in de volksmond kunstsneeuw) bijspuiten. Simpelweg omdat het sneeuwdek dan langer in goede staat blijft vanwege de minder ‘zachte’ structuur van de kunstsneeuw. De grote vraag is waarom ze dat doen. Antwoord is niet zo moeilijk, want er komen simpelweg teveel mensen naar beneden in het skigebied. Heeft dus alles met capaciteit van een berg te maken en de maximalisatie daarvan door het skigebied. Ongetwijfeld vanuit financieel perspectief interessant, vanuit ecologisch perspectief dubieus.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!