scenario's voor piepersearch next level gezocht

• 3zel
    Advanced
    3zel op 23 november 2018 路 10:37
    Allen,

Ik wil met wat vriendjes onze piepersearch oefenen en met name moeilijkere scenario's.
    Waar kan ik hieromtrent info vinden (theorie, oefeningen met plannetjes,...)? Wat kunnen jullie me aanbevelen (naslagwerk, website,...)?
    Ook de tactiek om deze multiple burials te benaderen interesseert me.
    Ik vond alvast volgende:
    http://arc.lib.montana.edu/snow-science/objects/issw-2006-607-610.pdf...
    https://www.alpenverein.at/vorarlberg-bezirk-hohenems_wAssets/mixed/do...
    http://www.bergauf-bergab.ch/fileadmin/images/Kunde/Hintergrund/Wissen...

thx!
    Dries
    knowledge is powder
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 november 2018 路 11:53
    splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 23 november 2018 路 12:18
    馃憤馃徏 Mooie case en methode. Ik ben benieuwd hoever je hier was gekomen met de markeerfuctie die sommige piepers hebben. In ieder geval een goede reden om ook een analoge functie op je pieper te hebben.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 23 november 2018 路 16:33
    Persoonlijk zou ik er vooral op focussen dat iedereen de hele drill goed(!) kent. Dat daar in ieder geval geen misverstand over onstaat. Dat multiburial idee is wel leuk, maar in de praktijk zal het zeer zeldzaam voorkomen, en dan erbij: ga je >2 personen uitgraven in 18 minuten? Ik denk dat je blij moet zijn als 1 er levend onder vandaan komt.
    Ergo, als er een van de groep in een lawine komt, is het fijn dat iedereen weet wat te doen. Dat is al werk genoeg lijkt me...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Haas
    Expert
    Haas op 24 november 2018 路 18:46
    Persoonlijk zou ik er vooral op focussen dat iedereen de hele drill goed(!) kent. Dat daar in ieder geval geen misverstand over onstaat. Dat multiburial idee is wel leuk, maar in de praktijk zal het zeer zeldzaam voorkomen, en dan erbij: ga je >2 personen uitgraven in 18 minuten? Ik denk dat je blij moet zijn als 1 er levend onder vandaan komt.
    Ergo, als er een van de groep in een lawine komt, is het fijn dat iedereen weet wat te doen. Dat is al werk genoeg lijkt me... AvdL op 23 nov 2018 16:33

@AvdL Ik ben het met je reactie eens.

Laat m.i. onverlet dat je wel kan trainen op ingewikkelder situaties. Ik ken @3zel goed en weet van hem en z'n maatjes dat het met hun lawine rescue skills wel goed zit.

@3zel je zou de guru van de lawine rescue Manuel Genswein moeten omarmen en je wellicht eens kunnen verdiepen in multiple close proximity burials. Als snel ben je dan aan het zoeken in de microbox. Is je pieper daarvoor geschikt?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Haas
    Expert
    Haas op 24 november 2018 路 21:13 There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 25 november 2018 路 23:32
    @ieism @Haas : dankjewel!
    Haas, ivm de pieper, daar moet ik me verder in verdiepen. Ik heb een mammut element en ken enkel de basisfuncties.
    Cheers!
    knowledge is powder
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 november 2018 路 08:06
    Een Mammut element heeft alleen maar basisfuncties. Vandaar de naam 馃槈

@Haas Waarom zou niet elke pieper geschikt zijn om te zoeken via via de microbox-methode? Heb je daarvoor pers茅 een analoog modus nodig? Of gaat het er meer om dat je pieper niet strikt focus op de dichtstbij zijnde, maar meer signalen door elkaar zou kunnen laten zien, zoals bijvoorbeeld de Tracker2 in special mode?
    Als je de microbox-methode gebruikt zou je toch alle slachtoffers die dicht bij elkaar liggen kunnen vinden met elke pieper? Het probleem zit hem mischien in de situatie dat twee slachtoffers bovenop elkaar liggen?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 26 november 2018 路 09:39
    @Aryen: scherp. Ik heb wel degelijk een Pulse maar gisteren op een demo wat liggen klooien met een element en vandaar de lapsus...

Hier nog wat info over microbox en micro strip search met link naar filmpjes van o.a. Manuel Genswein: http://www.mammutavalanchesafety.com/2014/11/pulse-barryvox-tips-for-a...
    En meer info over het maken van een 'mental map': http://www.mammutavalanchesafety.com/2014/03/tech-tips-creating-mental...

In deze laatste uitleg wordt gesteld dat je bij een Mammut Pulse naar de analoge functie moet voor de microbox鈥 Ik ga er dan vanuit dat het niet kan in de basismodus en dus niet met een element?
    knowledge is powder
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 november 2018 路 10:42
    Nee, je hebt dan inderdaad analoog geluid nodig, wat niet op de Element beschikbaar is. Met een Tracker in Special Mode krijg je wel de afstanden door van de verschillende piepers in een betreffende richting, maar die info is mogelijk minder goed te interpreteren voor de 'mental map' dan analoog geluid.
  • Haas
    Expert
    Haas op 26 november 2018 路 22:05
    Nee, je hebt dan inderdaad analoog geluid nodig, wat niet op de Element beschikbaar is. Met een Tracker in Special Mode krijg je wel de afstanden door van de verschillende piepers in een betreffende richting, maar die info is mogelijk minder goed te interpreteren voor de 'mental map' dan analoog geluid.Aryen op 26 nov 2018 10:42
    Met de special mode van de tracker verklein je de hoek waarin je zoekt. lees, de pieper gaat zich een beetje gedragen alsof ie in een tunnelblik zit. Dit is niet echt van voordeel in de microbox.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 november 2018 路 07:37
    Ja, hij verkleint de zoekhoek en laat daarbij afwisselend de afstanden zien van de piepers die hij binnen bereik heeft, dus niet alleen van de dichtstbij zijnde. Daarmee dacht ik een mogelijkheid te zien om de special mode ook op deze manier in te zetten (waar hij niet voor bedacht is). Dat gaat waarschijnlijk toch niet werken als je via een microbox moet zoeken wegens foutieve digitale afstandsindicatie.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 november 2018 路 10:49
    Dank voor het delen van die mental map link @dries
    Dit is echt een functie die op de Barryvox S echt super goed werkt, en ik heb niet het idee dat mensen hier nog mee trainen (analoog 眉berhaupt). Als je pieper het even niet meer snapt blijkt het uit elkaar halen van wat piepjes voor het menselijk brein toch vrij simpel te zijn. Ik heb analoog geluid meestal aanstaan op mijn pieper om die reden.
    Als jullie dit eens gaan oefenen haak ik graag aan.
    bericht aangepast door ieism op 27 nov 2018 10:50 (6% bewerkt)
    splitfest.nl
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 27 november 2018 路 11:51
    Multi-burials zijn in niet echt realistisch en een illusie voor kleine groepen. Mede omdat eenmaal begraven 50% van de slachtoffers overlijd. Zou me dus meer focussen op preventie en effectief graven van 1 slachtoffer

Wat ik uit ervaring zou oefenen is totale chaos.
    Bedenk bijv. dat er mensen in de buurt zijn die hun pieper op zenden laten staan.
    Mensen in je groep die apathisch zijn en dus niet meer weten wat te doen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro