Jas voor iemand die het altijd warm heeft?

• Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 28 november 2018 · 14:55
    Beste poederaars,

Na jarenlang geskied te hebben in een soft shell die ik in de kringloopwinkel van Gstaad op de kop heb getikt voor een tientje, ben ik toe aan vernieuwing. (Voor degenen die het niet weten, Gstaad is een echt rijkeluisdorp, de kringloopwinkel is echt een paradijs. Mammut rugzak voor 12CHF, deze jas voor 10CHF dus, er zat nog een doosje dikke sigaren in de jaszak...)
    Dat ging om deze jas, een dunne soft shell: https://www.grabonestore.co.nz/premium-softshell-jacket?no_legacy_hybr...

Nu mijn vraag: hebben jullie tips voor een beetje betaalbare jas voor iemand die het altijd warm heeft? Ik ski in deze jas meestal tot -15 met alleen een t-shirt eronder, en dan nog ga ik nog weleens zweten. Goed winddicht is wel prettig, dat liet deze nog weleens te wensen over.

In het kort:
    - Winddichte, maar niet te warme jas (dus ademend en evt openritsbare ventilatiegaten onder de armen zou mooi zijn)
    - Liefst met zo'n binnenmouw met duimgaten om je polsen goed warm te houden
    - Liefst zwart of andere neutrale kleur, ik gebruik m ook thuis in NL
    - Betaalbaar (ik vind het liefst iets 2e hands oid van rond 100€, voor nieuw zou wel wat duurder kunnen, maar zeker niet 200+)

Ik hoor graag als jullie iets weten!
    Dank
    bericht aangepast door Reinoud op 28 nov 2018 15:36 (5% bewerkt)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 november 2018 · 15:34
    Wat is de definitie van "Betaalbaar?
    When life gets too complicated.... SKI
  • Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 28 november 2018 · 15:37
    Sorry, was idd niet erg specifiek. Ik heb nu toegevoegd: zeker onder de 200, liefst rond de 100 (eventueel 2e hands)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 november 2018 · 17:05
    Denk dat je gewoon naar 2-3 laags hardshells moet kijken met ventilatieritsen. Ben zelf niet helemaal uit over hoe veel de 2 of 3 laags verschillen in ademen, loop zelf ook altijd snel warm, dus het enige dat echt helpt zijn de ventilatieritsen. Verder is er volgens mij niets dunners dat ook nog wind/waterdicht is? Er staan genoeg hard shells op marktplaats of hier. Softshells begin ik ook niet aan, heb ik t bijna altijd te warm in. Ken ook geen softshells met ventilatieritsen?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 november 2018 · 17:32 When life gets too complicated.... SKI
  • jago
    Beginner
    jago op 28 november 2018 · 18:56
    Ik heb een windy spirit jas van vertical mountains gekocht. Deze heeft Mp+ membraam. Deze ademt enorm veel beter dan goretex. 30k/30k

Eindelijk heb ik een jas gevonden waarbij ik niet oververhit raak.

Ook de broek heb ervan gekocht. Deze kleding werdt aangeraden door een zaak in valthorens. Helaas hadden ze mijn maten niet daar. Dus ea via ekosport en rechtstreeks via vertical besteld. Google even voor de beste prijs.

bericht aangepast door jago op 28 nov 2018 19:00 (3% bewerkt)
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 28 november 2018 · 19:55
    misschien eens bij de Decathlon gaan kijken, daar heb je genoeg betaalbaar spul van alle soorten
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 november 2018 · 20:53
    Verder is er volgens mij niets dunners dat ook nog wind/waterdicht is? Ken ook geen softshells met ventilatieritsen?Tim3 op 28 nov 2018 17:05
    Een Norrona lyngen hybrid bijvoorbeeld. Maar dat zal niet veel goedkoper zijn dan een 3laags shell. Een goretex active shell is ook veel minder warm. Ik heb beiden, en ik heb het vaak koud.

Ik zou beginnen het T-shirt in te wisselen voor een technisch stukje textiel, dat scheelt meer dan je denkt en hoeft haast niets te kosten.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 november 2018 · 23:08
    Wat Ivar zegt. Billig netting shirt van de dump. En anders voldoet de norrøna lofoten jas aan al je eisen als je m 2e hands goedkoop kan vinden. Dat is echt meer rits dan de gemiddelde ritsenwinkel om mee te spelen als je het warm hebt.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 29 november 2018 · 10:31
    Heel veel dank voor alle tips, ik ga eens uitgebreid op onderzoek!

@ieism
    Wat bedoel je precies met technisch stukje textiel? Ik ski wel af en toe in thermo + ski-jas, bijvoorbeeld. Wat wordt hier aangeraden?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 november 2018 · 10:40
    @ieism
    Wat bedoel je precies met technisch stukje textiel? Ik ski wel af en toe in thermo + ski-jas, bijvoorbeeld. Wat wordt hier aangeraden?Reinoud op 29 nov 2018 10:31[/quote]
    Wat @ieism bedoelt is een shirt (of longsleeve) van ander materiaal dan katoen. Denk hierbij aan synthetische stoffen of merinowol (of een combi van beiden).
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 november 2018 · 10:40
    .
    bericht aangepast door AlexSki op 29 nov 2018 10:41 (100% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 30 november 2018 · 03:01
    Beste poederaars,
    Jas voor iemand die het altijd warm heeft?
    -Ik ski in deze jas meestal tot -15 met alleen een t-shirt eronder, en dan nog ga ik nog weleens zweten.
    - Goed winddicht is wel prettig, dat liet deze nog weleens te wensen over.
    - Winddichte, maar niet te warme jas (dus ademend en evt openritsbare ventilatiegaten onder de armen zou mooi zijn)
    DankReinoud op 28 nov 2018 14:55

Zweten heeft niet alleen te maken met te warm, maar ook met niet ademend genoeg.
    Hoezo liet die jas te wensen ver qua winddichtheid? In principe is een beetje lucht doorlatend(gemeten is CFS) juist een hele goede manier om te zorgen dat je het niet te warm krijgt en vooral ook niet te klam wordt.
    Die jas heeft als ik het goed begrijp een fleece binnenlaag?
    In ieder geval een jas met gewoon tricot als binnenlaag, dat is natuurlijk sowieso minder warm.
    Ik zou juist gaan voor niet al te winddicht. Als het echt koude storm wind is, kun je altijd een extra laag aantrekken. Materiaal met hoge “air-permeability(CFM) zorgt dat je het niet te warm krijgt, en dat je niet klam wordt. Door dat laatste blijf je dan op rust momenten juist warmer.
    En inderdaad, pit-zips, het is immers nooit de hele dag hetzelfde weer.

• Slim
    Tourist
    Slim op 30 november 2018 · 03:10
    Inderdaad, allerbelangrijkste is de onderlaag: goed vochtregulerend.

Verder:
    Is dit voor (1)lift-accessed of (2)toerskien?

1 Je werkt aardig tijdens de afdaling, en zit stil in de lift.
    Het is dus zaak om zo koel mogelijk te blijven tijdens de afdaling: ritsen open, helm ventilatie open. Ook zorgen dat je niet zweet.
    Tijdens de liftrit juist: alles dicht,muts, capuchon op, als je er een draagt, rugzak op de buik(stoeltje houdt je rug warm). Als het een lange en koude liftrit is, isolatiejack over je shell heen.

2 Je werkt heel hard tijdens het klimmen, aardig tijdens het skien staat stil tijdens pauzes en switch van skien<>steigen. Dus:
    Voor het klimmen: geen jas, of hele dunne en heel goed ademende jas. Voor het afdalen, een shell. Voor de pauzes en evt. Switch, dik isolatiejack.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro