De geschiedenis van XION® Protective Gear

De geschiedenis van XION® Protective Gear
XION® Protective Gear
XION® Protective Gear

Waarschijnlijk heb je wel eens van XION® Protective Gear gehoord. Tenminste, als je een beetje bezig bent met veiligheid op de berg. Een keertje geen lawinemateriaal, maar protectie materiaal van de hoogste kwaliteit waarmee je je lichaam beschermt tegen impact van de berg. Het merk wordt inmiddels over de hele wereld gedragen, maar de geschiedenis van XION is absoluut de moeite waard om te vertellen. Het komt namelijk uit Nederland! Nederlandse stuntmannen lazen een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift over een nieuwe ‘slimme’ polymeer genaamd D3O®. Ze zagen meteen het potentieel om bestaande rigide en omvangrijke bescherming te vervangen door een low-profile en flexibele oplossing. Ze sprongen in een vliegtuig om het bedrijf te ontmoeten achter deze uitvinding. En zo begon hun reis …

Het begin van XION® Protective Gear

Als Simon van Lammeren, een van de oprichters van XION® Protective Gear, begint te vertellen over de start van het merk voelt het nog altijd als de dag van gisteren. ‘Onze achtergrond ligt in de stunts voor film en televisie en we werkten destijds vooral met lompe, rigide (hard-shell) protectoren. Deze protectie onder je kleding dragen was niet echt mogelijk, omdat ze zichtbaar waren voor de camera. Vaak konden we dan ook geen bescherming dragen. En daarbij, de protectie die er was, die was op z’n zachtst gezegd suboptimaal. Blauwe plekken kreeg je altijd wel.’

Broodnodige bescherming
Broodnodige bescherming

Eerste contact met D3O®

Toen de latere Xion Dutchies voor het eerst D3O® bezochten, was dat bedrijf ook nog maar net gestart. Het kantoor was nog zo goed als leeg en er stond een whiteboard waar de eerste plannen op stonden. Er stond nog geen categorie ‘stunt performers’ op, maar dat zou gaan veranderen. Terug in Nederland begon Xion met een ontwerp dat bij hun eigen behoefte paste, ervan overtuigd dat D3O® een veel betere optie was dan enig ander schuim of padding materiaal. Het materiaal was flexibel, maar verhard bij impact en er was geen beperking bij beweging.

Introductie in freeride
Introductie in freeride

Ontwikkeling van XION-beschermende uitrusting

Na jaren van prototyping, testen en verbetering was het merk XION® Protective Gear (PG) geboren. Tijdens het ontwerpproces ontving Xion enorme steun van collega-stuntprofessionals en sport atleten. Zij waren dan ook de eersten die de beschermende onderkleding droegen en het woord verspreidden over het nieuwe en revolutionaire product.

Bescherming tegen die shark
Bescherming tegen die shark

Extreme sporten: skiën en snowboarden

Veel van de stuntmensen houden ook van (extreme) sporten. En dus kreeg het verhaal van het nieuwe merk een wending die de oprichters zelf nooit hadden verwacht. Ze kregen verzoeken van atleten vanuit de hele wereld om de spullen ook aan hen te leveren. Simon: ‘De wintersportmarkt was opeens booming voor ons. Bescherming is altijd ondergeschikt aan wat mensen doen. Ze moeten het dragen, maar eigenlijk dragen ze het liever niet. Dus, als het comfortabel is en je merkt niet dat je het draagt en het beperkt je niet in de bewegingsvrijheid, dan maakt het de meeste mensen erg blij. We zijn erin geslaagd om dat te bereiken en veel te bereiken atleten kiezen nu voor XION’

De toekomst van XION®

De ontwikkelingen bij XION® hielden daar niet op. Het woord verspreidde zich: skiërs, snowboarders, longboarders, mountainbikers en meer begonnen de beschermende uitrusting te gebruiken. Het duurde niet lang voordat Xion een nieuwe productlijn creëerde voor het freeriden, naast de lijn voor de stuntindustrie. Ook kwam er steeds meer interesse vanuit wetshandhavers en andere professionals. Inmiddels leverde XION o.a. ook op maat gemaakte protectie voor o.a. de Kmar (Koninklijke Marechaussee), de RAF (Royal Airforce), maar bijvoorbeeld ook voor de Zweedse Politie en de motor Politie van Madrid.

Meer weten over het merk XION®? Kijk dan hier!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
BrakkemanAuteur2 januari 2019 · 14:53

Kan niet vinden op hun site welk level van bescherming ze exact bieden. Ze produceren in Europa, wat de hogere aankoopprijs verklaart.

Beginner
MarjorieAuteur5 januari 2019 · 20:35

Ik gebruik al een paar jaar D3O, bij iedere motortocht, en iedere dag voor woon /werk verkeer, sinds 1,5 jaar ook xion protective wear , maar dan de meest uitgebreide variant met extra dikke rugplaat, die ik voor skien minder belangrijk vind omdat ik altijd een ABS rugzak draag.
Het gaat me vooral om de D3O, ik heb kniestukken van een ander merk, ook met D3O. POC gebruikt het spul ook maar is dan niet oranje maar groen en heet dan VPD, wat ik ook gebruik op de racefiets en mountainbike.
Is allemaal erg duur vooral van POC, maar ik heb jaren op de eerste hulp gewerkt!

IK heb het nog niet gebruikt voor off piste skieen, vrees een zweetbad…

Beginner
MarjorieAuteur5 januari 2019 · 20:36

ik ben Pieter, niet Marjorie

Beginner
barenddelangeAuteur5 januari 2019 · 21:20

Vorig jaar in Italie een paar keer flink op mijn stuitje gevallen en vervolgens 10 maanden “last” gehad. Van erg pijnlijk (eerste week) met zitten tot na een paar maanden af en toe voelen na lang zitten in auto…

Dit jaar gaan we dat dus niet meer hebben. Is XION de standaard bij snowboarden? Of welke “bud” protectors zijn er nog meer te kiezen? de short freeride llijkt erg geschikt.

Ik zoek protectie voor mijn stuitje, ik zit niet in een park, doe geen grote jumps en dergelijke, gewoon naar beneden en af en toe te scherp backside bocht maken waarbij ik op mijn bud val.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!