welke lawinekeeper??

• ralphopdebeeck
    Beginner
    ralphopdebeeck op 1 december 2018 · 19:51
    Hoi,
    Op internet al wat rondgekeken naar reviews van beepers. Ik twijfel tas Pieps Sports en Arva Neo+. Iemand feedback of andere suggesties?
  • Haas
    Expert
    Haas op 1 december 2018 · 19:59
    Goed idee om een pieper aan te schaffen vergeet er geen schep en sonde bij te kopen.
    De pieps sport is een prima apparaat.
    Heb je de we powder academy al gedaan? dat zou je eerste € 50 investering in safety moeten zijn.
    Off piste start met kennis.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ralphopdebeeck
    Beginner
    ralphopdebeeck op 1 december 2018 · 20:14
    thnx voor de feedback. Basis safety kreeg ik bij opleiding ski instructeur bij VTS
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 december 2018 · 21:39
    Ik gebruik zelf al jaren een Pieps, maar heb ook wel eens met de Arva Neo gezocht en die deed het ook prima. De Pieps DSP Sport en de Arva Neo+ hebben beide dezelfde (basis) functionaliteit en prima lawinepiepers.

Ik zou niet teveel tijd stoppen in het lezen van reviews, er gewoon een kopen en er dan goed mee gaan oefenen. Met oefenen, je materiaal goed kennen en ook de reddingstechnieken behaal je uiteindelijk het meeste tijdswinst.

Natuurlijk heeft @haas wel een punt dat alles begint met kennis en verstandig beslissen.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 2 december 2018 · 05:29

Ik zou niet teveel tijd stoppen in het lezen van reviews, er gewoon een kopen en er dan goed mee gaan oefenen. Met oefenen, je materiaal goed kennen en ook de reddingstechnieken behaal je uiteindelijk het meeste tijdswinst.. Erwin op 1 dec 2018 21:39

Natuurlijk is ervaring het belangrijkste, maar een paar dagen wachten met kopen om ervaringen en reveiws te lezen, maakt ook niet uit(tenzij je volgende week al op pad gaat).

Sommige modellen passen nu eenmaal beter bij bepaalde gebruikers dan anderen.
    bericht aangepast door Slim op 2 dec 2018 05:33 (8% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 2 december 2018 · 05:31
    Ik ben gen fan van de Pieps (sport).
    Vorig jaar gevallen(op harde piste) en toen was hij in de zend- of uit-stand geschoten.

https://www.pugski.com/threads/pieps-transceivers.4377/...
  • Slim
    Tourist
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 december 2018 · 10:34
    Vorig jaar gevallen(op harde piste) en toen was hij in de zend- of uit-stand geschoten.

https://www.pugski.com/threads/pieps-transceivers.4377/...Slim op 2 dec 2018 05:31

Ik hoor dit voor het eerst. Is bij mij gelukkig nog nooit gebeurd en heb er nog nooit iemand in mijn groepen over gehoord. Heb je naast hier te reageren al contact met Pieps opgenomen? Wat zeggen die?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 2 december 2018 · 10:50
    Nog niet meegemaakt met de sport. Wel een keer defect display na een crash. Stom, gewoon andersom moeten dragen. Is netjes zonder discussie onder garantie vervangen.
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 december 2018 · 10:53

https://www.pugski.com/threads/pieps-transceivers.4377/...Slim op 2 dec 2018 05:31

Ik hoor dit voor het eerst. Is bij mij gelukkig nog nooit gebeurd en heb er nog nooit iemand in mijn groepen over gehoord. Heb je naast hier te reageren al contact met Pieps opgenomen? Wat zeggen die?Erwin op 2 dec 2018 10:34

Ik ben geen fan van iphone... heb 'm een keer tijdens m'n werk op een betonnen vloer laten vallen... wat denk je? scherm gebroken!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 december 2018 · 11:31
    Aparte reactie @Haas.
    Er is voor mij nog wel een verschil van levensbelang tussen een iPhone die stuk valt tijdens het werk, en een pieper die uitschakelt tijdens een val. Je zal dat laatste maar niet doorhebben voordat je de piste verlaat en in een lawine terechtkomt. 😞
    Lijkt me niet iets om te bagatelliseren.
    bericht aangepast door Aryen op 2 dec 2018 11:34 (6% bewerkt)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 december 2018 · 12:22
    Ik snap de reactie van @Haas wel, al ontbreekt enige nuance. 😉

Er zijn tegenwoordig veel mensen die verwachten dat ze veiligheid kunnen kopen. Als zij iets kopen met betrekking tot lawinesafety, dan willen ze dat dit 100% functioneert. Kijk bijvoorbeeld maar naar de airbag recall discussies. Sorry, maar die 100% veiligheid gaat hem niet worden. Alles kan kapot. Haas wil hiervoor hoeden denk ik, vandaar ook zijn allereerste opmerking om met een safety cursus te beginnen.

We komen alsmaar verder met elkaar - fabrikanten én gebruikers - maar neem van mij aan dat geen enkel product zonder gebreken is. In veel gevallen is hier prima mee te werken. Als bij mij een gebrek van de eerste generatie Pieps DSP (markeren verloopt niet altijd vlekkeloos) niet tijdens het oefenen aan het licht was gekomen, dan had ik een probleem met mijn pieperzoek examen gehad. Toen ik eenmaal hiervan wist, was het ook geen probleem om hiermee om te gaan. Heb het ook nooit raar gevonden. Ik kom zelf uit een wereld waar apparaten zelf gebouwd en ontworpen worden en software zelf geschreven. Mijn belangrijkste les over lawinepiepers heb ik toen geleerd: leer dat apparaat kennen! Hierna heb ik nog jarenlang met dit apparaat gewerkt.

Nu heeft @aryen inderdaad ook een goed punt, een lawinepieper zou niet uit moeten schakelen bij een valpartij. Voor mij klinkt dit eerder als een incident dan als iets dat regelmatig gebeurt. Ik zie jaarlijks tientallen mensen met Pieps lawinepiepers in mijn groepen rijden, ook bij lawinecursussen, dus ik ben serieus verbaasd dat ik hier nu pas iets over hoor.
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 december 2018 · 12:43
    Aparte reactie @Haas.
    Er is voor mij nog wel een verschil van levensbelang tussen een iPhone die stuk valt tijdens het werk, en een pieper die uitschakelt tijdens een val. Je zal dat laatste maar niet doorhebben voordat je de piste verlaat en in een lawine terechtkomt. 😞
    Lijkt me niet iets om te bagatelliseren.Aryen op 2 dec 2018 11:31

Mea culpa.
    Ik was wat te snel met m'n interpretatie van, en mijn reactie op het verhaal van het voorval.
    Ik verkeerde (volledig) onterecht in de veronderstelling dat het apparaat zelf
    Op de ijzige piste was komen te vallen.
    Als de pieper gedragen op het lichaam en correct in het holster zit is het m.i. een kwalijke zaak als de zend / ontvangst / uit knop door een val van de sporter zelf van instelling wordt veranderd.
    Zelf ben ik meer dan eens snoeihard op m'n plaat gegaan (met dsp pro) maar is het me nog nooit gelukt die knop te verschuiven tijdens zo'n crash.
    Het verhaal rerugkoppelen naar de fabrikant, zoals @Erwin, aangeeft is altijd zinvol.
    Check zelf ook met behulp van de manual of je alles conform de instructies van de fabrikant hebt gedaan. Ik hoop hiermee een zekere nuancering van m'n voorgaande reactie te hebben gegeven.

bericht aangepast door Haas op 2 dec 2018 12:45
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 december 2018 · 12:53
    @Erwin Dan heb ik toch twijfels over of zoiets mag gebeuren bij een lawinepieper. Het lijken inderdaad incidenten, op het Pugski forum is het in 2016 blijkbaar vermeld, maar is het toelaatbaar dat een pieper bij een val omschakelt, een val die mogelijk minder impact heeft dan getroffen worden door een lawine en al het geweld dat daar bij komt kijken? Bij een Barryvox of Tracker 2, de piepers waar ik goede ervaring mee heb, zie ik dit niet snel gebeuren. Mogelijk is de knop en beveiliging bij de Pieps toch niet zo goed uitgedacht.
    bericht aangepast door Aryen op 2 dec 2018 12:53
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 december 2018 · 13:47
    @aryen in het eerste filmpje op de site wordt de lawinepieper ondersteboven in het holster gedaan. Het tweede filmpje vind ik enigszins suggestief. Ik heb nagevraagd om mij heen en tot nu toe kent niemand dit probleem. Keep you posted.
    bericht aangepast door Erwin op 2 dec 2018 14:01 (43% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 3 december 2018 · 01:30
    Als we dan toch aan het verduidelijken zijn, zal ik het ook nog even doen.
    Ik was vorig jaar op pad met een gids. Ik gebruikte het een Pieps die ik van het gidsen bedrijf had gehuurd. De gids vertelde dat hij al eerder problemen had gehad met de Pieps, dat ze uit de zend stand schoven. Hoe en hoe vaak vertelde hij er niet bij.
    Ik had hem in het foedraal, onder 1 of 2 jacks. Begin van de dag beacon check gedaan. Aan het eind van de dag skieden we terug over de piste en daar viel ik. Een minuutje later waren we klaar en deden we alle spullen af. Pieper stond niet meer op zenden.

Dat is alles wat ik zeker weet. Het kan best dat ik hem verkeerd in het had.
    Op die filmpjes kun je zien hoe mesne het nabootsen.

Gebeurt het vaak? Is het user-error? Zou best kunnen. Persoonlijk vond ik dat wel een reden om GEEN Pieps te kopen, als er nog zoveel andere goede merken zijn. En dat was de vraag van de OP.

Voor de mensen die er al heen hebben, tja, dat moet iedereen voor zich zelf uit maken. Ik zou in ieder geval die filmpjes eens goed bestuderen, en een of je het zelf ook teweeg kan brengen. Dan kan je ook goed bedenken wat je kan doen om het te voorkomen, en inderdaad, ook Pieps eens vragen.

• ieism
    Tourist
    ieism op 3 december 2018 · 05:50
    Vraagje, gaat hij bij een val in de zoekstand of helemaal uit? Want dan zou het ding zo hard piepen dat je het wel zou horen toch? En gaat hij na een bepaalde periode (als je stilstaat) dan niet weer gewoon automatisch in zend?
    splitfest.nl
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 3 december 2018 · 09:05
    Ik heb ook problemen gehoord over de DPS. Specifiek dat de knop waarmee je de functies wisselt niet goed op 'zenden' blijft staan. Er is een palletje dat niet zo stevig is en kan afbreker, waardoor de knop niet goed in die stand gefixeerd blijft? Zo is het mij uitgelegd.
    Ik heb zelf een andere pieper, dus dit is een tweedehands verhaal, excuses daarvoor. Maar ik heb het al een aantal keer gehoord, vooral in de Alpin Kurs-clubjes van Snowsports Academy, gek genoeg.
    gigiski.com
  • Slim
    Tourist
    Slim op 3 december 2018 · 15:49
    Vraagje, gaat hij bij een val in de zoekstand of helemaal uit? Want dan zou het ding zo hard piepen dat je het wel zou horen toch?ieism op 3 dec 2018 05:50
    In mijn geval kan ik me dat niet meer herinneren. Maar omdat hij onder veel lagen zat, en ik net een smak gemaakt had, zou het best kunnen dat hij gepiept had en ik het niet opgemerkt had. en vlak daarna was ik klaar. Omdat het niet mijn eigen apparaat was, heb er verder niet geen aandacht aan besteed.
    @Erwin heeft al geopperd dat wellicht dit huur-materiaal wat afgeragd was, waardoor de schuif makkelijker kon bewegen.

W.b.t. Automatisch terug in zendstand, volgens beaconreviews.com:
    “Auto Revert: Both the Sport and Pro support auto-reverting from search to send, but unlike other transceivers that support this feature, this can be enabled/disabled only at a Pieps service center. When enabled, "AR" blinks in the display while transmitting. The Sport auto-reverts after 4 minutes; the Pro auto-reverts after 1 minute without significant motion. These beacons give plenty of warning, both before reverting and after, so you don't mistakenly revert during a search.“
    bericht aangepast door Slim op 3 dec 2018 16:47 (1% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 december 2018 · 16:06
    Ja precies. Dus de kans is groot dat hij ook gewoon weer op zenden gaat zonder dat je het merkt, in dat geval is er dus niks aan de hand. Als hij blijft zoeken hoor je het denk ik op een gegeven moment wel, of toch in ieder geval aan het eind van de dag of in een lift ofzo.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 3 december 2018 · 16:56
    Ik rijd al jaren met Pieps en BCA. Nog nooit deze problemen gehad, maar ik kom dan ook zelden op de piste. Overigens ben ik niet bang om te vallen... een dag niet gevallen is een dag niet geleerd... En dus val ik wel eens.

Maar ik lees en zie nu twee dingen:
    1. het filmpje van Plugski: daarin laat een slider (een sneeuwscooter knaller) zien hoe je in een situatie waarin je continue op de gesp drukt het send knopje kan verschuiven. Lijkt me niet zo handig gemaakt van Pieps, maar aan de andere kant doe je Pieps eens om en probeer de situatie die hij voorstelt eens na te bootsen. Dus niet met de hand, maar gewoon je pieper om je lichaam. Ik geef het je te doen 😉

2. dan is er nog het niet geverifieerde verhaal dat een palletje kan afbreken van @Cheizz. Dat lijkt me ofwel een enkel niet te traceren geval of daadwerkelijk een broodje aap verhaal. Pieps verkoopt ook in de USA en als hierover een klacht was binnengekomen dan was er zeker een recall geweest. We kunnen veel zeggen over de US of A, maar één ding doen ze heel goed.. recalls afdwingen. Daar weten vele skimerken inmiddels het fijne van en ik hoef denk ik niet over VW en Audi te beginnen.

Ik zie geen specifieke reden hiervoor om mijn Pieps direct te vervangen of om hem af te raden. Maar zo zie ik ook geen reden om BCA af te raden. Beide positieve ervaringen mee. En ik rijd al een jaartje of 15+ met deze merken. Ik heb ook andere merken geprobeerd maar kwam steeds bij deze terug.

Het punt met het internet is dat ik tegenwoordig voor ieder merk wel een probleem kan vinden. Dat is ook een beetje de onmacht van het internet. Door algoritmes, trollen en fake news bureaus krijgen sommige zaken soms meer aandacht dan noodzakelijk terwijl andere zaken juist onderbelicht blijven. Ik snap dat @Slim een negatief advies geeft, maar net zo goed geef ik een positief advies omdat ik niet zijn ervaring heb. Tja, wat is wijsheid? Koop iets waar je je prettig bij voelt! Lees testen, maar neem ze vooral eens in de hand. Ga naar je lokale retailer en voel dat ding gewoon eens in je hand en op je lichaam. Zo hebben mijn kids altijd de BCA om omdat die veel minder bulky is dan de Pieps DSP. Het grootste deel van de tijd zit je pieper namelijk onder je jas. Probeer daarnaast of je de functies fijn vindt. Ook dat is soms iets gevoelsmatigs. Wat er dan nog overblijft check beacon reviews (of kom in het begin van het seizoen naar het Pieperfest en test meerdere beacons zelf) en kies op basis van hun performance in het zoeken de juiste pieper bij je. Het is net als bij auto's. Sommige mensen rijden liever een betrouwbare Toyota, een ander een veilige Volvo, een derde een snelle Audi, een vierde een goedkopere KIA en een vijfde een vernieuwende Tesla.

Ik heb net overigens een uur met pieper en al op een indo board gestaan.. Zelfs een 180 gedraaid. Het lukt me niet om het probleem na te bootsen.

May the powder be with you.
  • kanski
    Elite
    kanski op 3 december 2018 · 21:18
    Bij mijn oude gele pieps is destijds een scheurtje ontstaan in het palletje die je moet indrukken om de schuif voor uit/zenden/zoeken te verschuiven. Daarna bleef hij niet meer in de modus staan die je wilde! Dus dat is mijn trainingspieper nu! Die was na vele jaren intensieve dienst van het piepertje. Dus onder de noemer slijtage te plaatsen. Met de huidige DSP pro is alleen het palletje voor het koordje afgebroken en dit schijnt een veel voorkomend issue te zijn. Zou bij de nieuwe versie verholpen zijn zover ik begrepen heb.
    Het is mij nog nooit gelukt om de DSP pro in een andere modus te krijgen door de klappers die ik maak! Afgelopen week weer getomahawked op de Stubaier gletsjer en alles stond nog in de juiste modus... !
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 3 december 2018 · 21:48
    @kanski je bedoelt zeker in stealth modus 😉
    May the powder be with you.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 december 2018 · 22:47
    Als Sander hem stuk krijgt geldt dat niet als norm🤣 Brabantse Bruut is een geuzennaam. Maar alle gekheid, hier ook DSP en hoewel inmiddels oude techniek is het nog steeds een van de beteren en redelijk bullitproof.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro