Winterinval nog steeds op de kaarten!

Winterinval nog steeds op de kaarten!

Vandaag deel 2 inzake de winter staat op kaart. We borduren verder op datgene waar we gister gebleven waren. Nog even ter herinnering: de jetstream komt op stoom en brengt stormen richting het noordwesten van de Alpen. Maar allereerst ligt de jetstream te noordelijk waardoor we de komende dagen vooral sneeuw in het hooggebergte zien. Vanaf 8 december kantelt de jetstream in het zogenaamde glijbaan scenario met eerst sneeuw tot diep in de dalen in het noordwesten en later in de rest van de noordalpen. Ook vandaag staat dit alles nog steeds op de weerkaarten. Ofwel: de winter staat op het punt om vanaf zaterdag 8 december het weer in de noord(west)alpen te dicteren. Scan nog even mijn weerbericht van gister en lees dan rap hieronder verder.

  • Hoge sneeuwgrens
  • Het glijbaan scenario
  • Komt de storm te laat voor een poederweekend?

Hoge sneeuwgrens

De sneeuw die op de kaarten staat voor het noordwesten en noorden van de Alpen is hard nodig. De mogelijkheden zijn er nog erg beperkt zoals uit een analyse van de Tiroler lawinedienst blijkt. Zonder kunstsneeuw zouden in veel skigebieden nog geen liften kunnen draaien. Wat op de korte termijn rendement oplevert kan op langere termijn de wintersport de das om doen (bron). Het is een lastige wurggreep waarin de wintersportindustrie verzeild is geraakt.

Maar gelukkig sneeuwde het gister in het noordwesten van de Alpen. Tussen Chambery in het westen en de Arlbergregio heeft het lekker doorgesneeuwd. Omdat er nog veel koude lucht in de alpendalen aanwezig was sneeuwde het allereerst op veel plaatsen tot lager op de berg, zoals in Grächen (met dank aan Menno Boermans voor het delen).

Maar vanwege het binnenstromen van warme lucht steeg de sneeuwgrens op veel plaatsen rap. Toch is er tussen zondag en vandaag boven de 2100 tot 2300 meter al zo’n 30-50 cm verse sneeuw gevallen. Daaronder viel allereerst sneeuw, maar op de meeste plaatsen ging dat over in regen.

Regen en smeltende kunstsneeuw in Vorarlberg
Regen en smeltende kunstsneeuw in Vorarlberg
Gesloten sneeuwdek boven de 2100 meter in Belalp
Gesloten sneeuwdek boven de 2100 meter in Belalp
Natte sneeuw en regen in La Plagne
Natte sneeuw en regen in La Plagne

Het is dus echt het absolute hooggebergte dat op dit moment sneeuw ziet. De jetstream ligt nog te noordelijk en de Alpen liggen in te warme lucht (wil je weten hoe dat zit, lees dan nog even mijn weerbericht van gister terug). Ook vandaag is het nog te warm. Dinsdag schampt koudere lucht het noorden en noordoosten van de Alpen met een sneeuwgrens rond de 1000-1600 meter, maar op nadering van een zeer omvangrijke stormdepressie draait de stroming op donderdag en vrijdag weer naar zuidwest. Hiermee wordt subtropische lucht naar de Alpen gestuwd en wordt het weer zeer mild. De sneeuwgrens klimt weer richting de 2000 meter of hoger.

Onderstaand de stormdepressie die verantwoordelijk is voor de opwarming eind deze week. Dit stormpje ligt nu nog boven New Foundland maar trekt de komende week richting de Alpen. Allereerst levert dat de milde lucht op (rode pijlen), maar vanaf het weekend stroomt dan de koude lucht richting de Alpen. Ten westen van de storm staat namelijk een straffe noordwestelijke stroming die koude lucht richting het zuiden transporteert.

Het ‘glijbaan’ scenario zorgt voor winter op de kaarten

Al 72 uur wijzen de kaarten op een winterinval vanaf 8 december. Allereerst dus een straffe zuidwestelijke stroming met milde temperaturen, maar met het naar het oosten verplaatsen van de storm komen de Alpen uitendelijk in de koude lucht te liggen. Een klassiek glijbaanscenario. Een depressie boven Denemarken en hogedruk boven de Atlantiek zorgen dan voor een noordwestelijke stroming. Koude lucht stapt rond spitsbergen op de glijbaan en glijdt dan door de jetstream in vliegende vaart over de Noordzee richting de Alpen.

Het glijbaan scenario
Het glijbaan scenario

In een dergelijk scenario krijgt eerst het noordwesten van de Alpen de volle laag. Als later de stroming door een van het westen oprukkend hogedrukgebied naar het noorden draait krijgen de noordalpen de volle laag. Sneeuwgrens gaat in het weekend richting de 700 meter en later mogelijk zelfs nog lager met significante sneeuwhoeveelheden. Yes! Onderstaand de sneeuwverwachting tot en met maandag waarbij aangetekend moet worden dat het middelgebergte en de dalen pas vanaf zaterdag blijvende sneeuw zien. Zoals gewoonlijk vind je alle details op onze forecastpagina.

:nopro:
Wil je verder kijken dan maandag? Dat kan! Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Word vandaag nog wePowder pro. Oh ja, je support ons er ook nog eens mee! Dank!
:nopro:

Tegelijkertijd föhnt het dan komend weekend als een malle aan de zuidkant van de Alpen. Weinig tot geen verse sneeuw en wind die het onaangenaam maakt in het hooggebergte. Daarnaast zorgt de wind voor de vorming van verse windslabs.

Komt de storm te laat voor een poederweekend?

De storm van het weekend gaat in het middelgebergte voor de eerste echte basis zorgen in het noordwesten en noorden van de Alpen. Dat is goed nieuws voor de lange termijn, maar voor de korte termijn heb ik mijn twijfels. In de huidige berekeningen komt de storm te laat voor een serieus goed poederweekend. Vrijdag is het nog mild, zaterdag volgt pas sneeuw en kou. Maar ook wind. Omdat er in de noordalpen enkel een basis ligt op de gletsjers is dat zachtgezegd suboptimaal. Wind en sneeuw zorgen voor lastige omstandigheden op de gletsjers. Je zult zeker een poederbocht draaien komend weekend op die plekken waar de liften ondanks de wind kunnen blijven draaien, maar episch? Nee. Ik persoonijk skip komend weekend en ga de sneeuwval monitoren. Ik bewaar mijn euros nog even voor betere tijden. De meteorologische winter mag dan begonnen zijn, komend weekend is pas de eerste echt goede winterprik voor de noordalpen waarbij het met name vanaf maandag intens kan gaan sneeuwen.

Wie weet kom ik de komende week nog terug op mijn besluit. In ieder geval kom ik morgen weer online met deel 3 van ‘winter op de kaarten’. Vandaag ga ik verder sleutelen aan mijn artikel over CO2 en wintersport en probeer ik samen met de Powfinder crew de laatste hand te leggen aan twee Powfinder prototypes. Nu we één van de testwinnaars zijn geworden in de nationale freeride test staan we opeens vol op de kaart en onze boards vliegen de voorraadkamer uit. Doorwerken dus aan nieuwe modellen en een nieuwe voorraad. Het splitboard is zo goed als gereed en ik wil een klap geven op de Limited Edition voor winter 19-20 zodat we die ook komende winter nog eens goed kunnen testen.

Komend weekend mag dan nog niet episch worden, maar winter is coming. Morgen weer een update met nieuwe analyses… @ #TeamJetstream… blijf dansen!

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur3 december 2018 · 12:56

@@3zel, goed bezig!! Uitvoering 9, choreografie 8, creativiteit 10. Dat moet goed komen!

powfinder.com
Gevorderd
3zelAuteur3 december 2018 · 13:15

@@meteomorris: thx ‘Dan Karaty’
hoog tijd om die powfinder eens van stal te halen voor een goede ouderwetse nordstau @ Hooggbahn / died****/…

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur3 december 2018 · 13:37

@@meteomorris: thx ‘Dan Karaty’
hoog tijd om die powfinder eens van stal te halen voor een goede ouderwetse nordstau @ Hooggbahn / died****/…

3zel op 3 dec 2018 13:15

ja… zin in! Wordt zeker tijd.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur3 december 2018 · 13:59

Spannend, ben benieuwd hoe de kaarten gaan vallen. Komend weekend is voorlopig mijn laatste kans op poeder, maandag sowieso nog vrij… Misschien dat dinsdag er ook nog wel bij te smokkelen valt. #FingersCrossed #TeamJetstream

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur3 december 2018 · 16:09

Mooie glijbaan hoor. Zondag eventjes weer wat milder en daarna pal noord met flinke kou!

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/600da16f86b3e314e45ef41530e15977_schermafbeelding_202018_12_03_20om_2016_05_42.png?width=800

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!